Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Ben benieuwd welke lijn hierom aangepast moet worden om het mogelijk te maken. Daarnaast vraag ik me af of lijn 8 daluurritten vervallen mag. Er zit niet veel in.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Stefan »

Zou me niet verbazen als ze lijn 5 daarvoor op willen offeren.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Mwoh, zet er een haltepaal neer en laat er geen bus langs rijden. Voldoe je ook aan wat het artikel stelt :mrgreen:

Lijn 5 lijkt me geen heel logische lijn om het ommetje via de Essenhof te maken, dan sla je enkele drukkere haltes over en zorg je voor extra reistijd op een drukbezette lijn. Gezien de aard van het reizigerspubliek lijkt een ommetje in lijn 2 me nog logischer (na het Eemsteynplein de tunnel door en dan langs de Essenhof en via de Laan der VN-tunnel weer naar het Ziekenhuis).
Weliswaar niet de meest nuttige bijkomende verbinding tussen ziekenhuis en begraafplaats die daardoor ontstaat, maar je zal er ook niet heel veel bussen per uur nodig hebben dus is de laagstfrequente lijn die in de buurt komt wel het handigst. Voor de streeklijnen daar is de verbinding via het Leerpark immers te relevant, maar vanuit Dubbeldam kan je daar makkelijk bij dezelfde halte voor overstappen indien nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: Weliswaar niet de meest nuttige bijkomende verbinding tussen ziekenhuis en begraafplaats die daardoor ontstaat.
Inmiddels niet meer nee, maar toen de psychiatrische inrichting nog op de 4de verdieping zat waren dat toch nog aardig wat mensen. :')
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Voor mensen die niveau -1 als (eind)bestemming hebben is er ongetwijfeld meer geëigend vervoer beschikbaar.

Verder denk ik ook dat lijn 2 de beste papieren heeft, eventueel i.c.m. een routeaanpassing in Dubbeldam (daar issie weer). Die lijn kan misschien ook via de Krispijntunnel gaan rijden. Maar wellicht moet er t.z.t. ook wel een lijntje naar Nieuw Groenhove (Wilgenwende) getrokken worden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door DrechtBlub »

Ik denk juist dat dat geen goed idee is, lijn 2 heeft juist in de schoolspits wel wat passagiers van en naar het leerpark vanuit dubbeldam.

De wilgenwende word geen giga wijk maar je kan er toch wel een paar duizend mensen in kwijt en daarbuiten is het deels een werkerswijk (al dan wel voor de wat rijkere middenklasse.) een wijkbus Station - Centrum - JP. heijeplein - Essenhof - Dordwijk - Wc. sterrenbrug (planetenlaan) - Wilgenwende is mogelijk een oplossing. Welke je ook pakt, Wilgenwende, De Hoven of de nieuwe woonwijk bij de maasstraat moet binnenkort een busverbinding krijgen omdat je nu op het randje van de consessie eisen zit voor Dordrecht Stad en de wilgenwende daar binnen een paar jaar 500-1000+ inwoners aan toe gaat voegen, de maasstraat ook nog even rond de 400-800 en dan is er het gebied achter de stevensweg nog waar de komende 2-3 jaar ook gebouwd gaat worden.

Daarbuiten een buurt/wijkbus sluit goed aan bij de grootte van de wilgenwende en de verbinding naar de essenhof.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

wilburg22 schreef:Ik denk juist dat dat geen goed idee is, lijn 2 heeft juist in de schoolspits wel wat passagiers van en naar het leerpark vanuit dubbeldam.
Tja, maar dat is niet de reden geweest dat lijn 2 zo is gaan rijden. Je draait dus oorzaak en gevolg af. Daarnaast kan je vanuit lijn 2 heel makkelijk overstappen voor het Leerpark, immers stopt lijn 7 bij het ziekenhuis op dezelfde halte.
wilburg22 schreef: de nieuwe woonwijk bij de maasstraat moet binnenkort een busverbinding krijgen
Je bedoelt hier de Stadswerven neem ik aan? Daar komt lijn 4 toch al dicht genoeg bij? Veel dichterbij gaat haast niet zonder een hele extra lijn (of 'n lusje)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Mwoh, zet er een haltepaal neer en laat er geen bus langs rijden. Voldoe je ook aan wat het artikel stelt :mrgreen:
Of de 'Zoeterwoude'-oplossing: een jaar lang een taxibusje een ommetje laten maken vanaf het station om vervolgens ontheffing voor bediening aan te vragen omdat het buitensporig veel DRU kost ten opzichte van het aantal reizigers dat er gebruik van maakt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Roeland »

Op 1-1-2018 gaan de gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik fuseren tot één gemeente Vijfherenlanden, zie https://www.leerdam.nl/bestuur-en-organ ... erenlanden

Op blz. 41-42 van https://www.leerdam.nl/data/downloadabl ... wnload=yes staat:
Voor wat betreft de OV-concessie: de provincie Utrecht hecht belang aan een goede en passende OV-bediening voor de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. De reiziger staat voorop; deze mag geen nadelige gevolgen ondervinden van de herindeling. De visie op het openbaar vervoer in Vijfheerenlanden, zoals in het Beleidskader Openbaar vervoer DAV vastgelegd, vormt de basis voor het verdere overleg en de afspraken over de overdracht van de verantwoordelijkheden voor het openbaar vervoer in de betrokken gemeenten. De provincie Utrecht zet zich in voor het inbouwen van voldoende flexibiliteit binnen de komende DAV-aanbesteding, waardoor met ingang van eind 2023 de nieuwe concessiegrenzen volledig aansluiten bij de gewijzigde provinciale en gemeentelijke grenzen.
De bedoeling is blijkbaar, dat ergens tussen 2018 en 2024 de buslijnen in Leerdam en Zederik zijn overgegaan naar een (nieuwe) Utrechtse concessie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door regenmaker »

Wordt het dan de concessie DA-gebied? :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Het kan nog net DAV-gebied blijven. Even de gemeentegrenzen erbij gezocht en daaruit blijkt dat buurtbus 704 buiten de toekomstige gemeente Vijfheerenlanden (en dus de provincie Utrecht) blijft vallen, maar wel door de polder Vijfheerenlanden heen rijdt.
De grens ligt tussen Arkel en Leerdam in zo ongeveer op de MerwedeLingeLIjn die na deze herindeling dus in Leerdam heel even door de provincie Utrecht komt te rijden alvorens Gelderland in de rijden.

Lijn 85 en 94 worden door deze herindeling interprovinciale lijnen, voor de overige lijnen verschuift alleen het punt waar ze de provinciegrens over gaan. Al rijden de 81, 181 en 387 na de herindeling nog maar zo'n kort stukje door Zuid-Holland dat het ook logische lijnen zijn om naar de provincie Utrecht te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door The Greyhound »

Laten we na alle aanbestedingsmissers in Utrecht hopen dat het hele vervoersgebied DAV blijft!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

ik zou deze lijnen toch binnen de concessie DAV laten. Anderzijds hebben de lijnen wel hun zwaarste bezettingen rond Utrecht zitten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Waarom zou je die lijnen binnen DAV laten, en dus laten aanbesteden door Zuid-Holland, als ze voor 90% door de provincie Utrecht rijden? Voor 81/181 gaat het alleen om het stukje Gorinchem - Arkel wat nog Zuid-Holland blijft.

@Greyhound: Welke missers? De aanbestedingen in de provincie Utrecht hadden vooral last van een eigenwijze ex-vervoerder waar we nu gelukkig voor de komende 7 jaar definitief vanaf zijn.
En qua creatief omgaan met bezuinigingen zit je bij de Utrechtse vervoerders ook wel beter dan bij Arriva.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Voor de periode 2019 - 2024 valt het nog onder de huidige concessie is mijn verwachting. Tijdens de concessie wisselen van concessiehouder lijkt me ook niet handig. En dit als klein aparte concessie aanbesteden zorgt voor hogere kosten. Daarnaast: als lijnen 81, 181, 387 en 85 officieel Utrecht worden, zou ik de Stadslijnen Gorinchem ook onder Utrecht plaatsen. Daarmee houd je het werkpakket van de vervoerder nog afwisselend.

Alhoewel, als binnen het PvE staat welke periode deze lijnen tot deze concessie horen is er duidelijkheid voor de inschrijvers.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Er staat in het document dat de provincie Utrecht zich inzet voor wat dan blijkbaar de mogelijkheid is om een deel van het concessiegebied naar Utrecht over te hevelen. Maar het is natuurlijk ook beleidsmatig te regelen dat de provincie Utrecht naar rato voor de DRU's opdraait en in ruil daarvoor inspraak krijgt. Begrijpelijk dat Utrecht de boel open wil breken om de Vijfheerenlanden in 2024 bij de (of een) nieuwe Utrechtse concessie te voegen. Maar vooralsnog zijn de gemeenten Leerdam en Zederik Zuid-Hollands en is die provincie de aanbestedende overheid. Volgens mij hebben we in Nederland zo'n situatie nog nooit aan de hand gehad dus ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Wat het voor het vervoer in de regio betekent lijkt me voer voor een topic in het wilde-ideeën-forum. Een lijn als de 387 zal dan straks wel grotendeels over Utrechts grondgebied lopen, maar is toch allereerst bedoeld om reizigers uit Gorinchem in Utrecht te krijgen. De vervoerwaarde is dus voornamelijk voor de gemeente Gorinchem, dus provincie Zuid-Holland. Voor de Brabantliners uit Breda en Oosterhout geldt nu al hetzelfde, met de helft of meer van de ritkilometers die buiten Noord-Brabant worden gereden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Volgens mij hebben we in Nederland zo'n situatie nog nooit aan de hand gehad dus ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Het is wel degelijk eerder voorgekomen heb ik gelezen, zelfs in hetzelfde gebied want Vianen was oorspronkelijk Zuid-Hollands en is pas later naar de provincie Utrecht gegaan. Dat was wel ver voor de tijd van aanbestedingen, maar bv. de wijk Monnikenhof in Vianen werd toen nog door de stopdienst vanuit Gorinchem bediend i.p.v. zoals nu door een eindigende lijn vanuit Utrecht.
Een ander geval uit het verleden is Woerden geweest wat tevens van Zuid-Holland naar Utrecht gegaan is maar daar was de vervoersstroom gezien de aanwezigheid van het Groene Hart tot al vooral richting Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Roeland »

Ik zou per lijnbundel willen bekijken, bij welke regio die het beste "past".
Na die herindeling kun je volgens mij zeggen:
* lijn 85 rijdt in z'n geheel over Utrechts grondgebied, en hoort dan ook bij Utrecht
* de 387 en 388 worden gebruikt om Zuid-Hollanders naar Utrecht te brengen (ook al rijden ze, net zoals de Brabantliners, non-stop over andermans grondgebied), en horen gewoon duidelijk bij Zuid-Holland
* lijn 81-181 hebben (ervan uitgaande dat de meeste doorgaande reizigers dfe 387 nemen) vooral de functie om Meerkerk en Lexmond met de rest van de wereld te verbinden, dus hoort bij Utrecht (ook spitslijn 72 rijdt grotendeels over Utrechts grondgebied, en past het beste bij de Utrechtse concessie)
* lijn 90 is een grotendeels Zuid-Hollandse lijn, die straks ietsje langer over Utrechts grondgebied rijdt. Lijn 94 is geen zelfstandige lijn, maar een spitsversterker op lijn 90, die om onnavolgbare redenen een apart nummer heeft gekregen, en dsu gewoon bij de 90-bundel hoort, dus in de DAV-concessie
* lijn 73 blijft een merkwaardige lijn; die verbindt straks Gelderse dorpen met een Utrechts stadje en een Zuid-Hollands stadje, waarbij de 73 ook nog een stadsfunctie heeft in Gorinchem, en qua exploitatie sterk verweven is met Zuid-Holland
* en van de DAV-buurtbussen rijdt de 703 straks volledig over Utrechts grondgebied.

Dus ik zou zeggen: de 81-181, 85, 72 en 703 kunnen op enig moment (wellicht ergens eind 2023) overgaan van de DAV-concessie naar de Utrechtse concessie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Waarom zou je die lijnen binnen DAV laten, en dus laten aanbesteden door Zuid-Holland, als ze voor 90% door de provincie Utrecht rijden? Voor 81/181 gaat het alleen om het stukje Gorinchem - Arkel wat nog Zuid-Holland blijft.

@Greyhound: Welke missers? De aanbestedingen in de provincie Utrecht hadden vooral last van een eigenwijze ex-vervoerder waar we nu gelukkig voor de komende 7 jaar definitief vanaf zijn.
En qua creatief omgaan met bezuinigingen zit je bij de Utrechtse vervoerders ook wel beter dan bij Arriva.
Als de provincie ruimte geeft voor discussie lok je dat gedrag uit. Eens dat het goed is dat Transdev uit Utrecht verdwenen is. Franse staatsbedrijven hebben hier niks te zoeken zolang hun eigen markt niet open is.
Dat van die bezuiningen vat ik niet helemaal.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef:Ik zou per lijnbundel willen bekijken, bij welke regio die het beste "past".
Na die herindeling kun je volgens mij zeggen:
* lijn 85 rijdt in z'n geheel over Utrechts grondgebied, en hoort dan ook bij Utrecht
* de 387 en 388 worden gebruikt om Zuid-Hollanders naar Utrecht te brengen (ook al rijden ze, net zoals de Brabantliners, non-stop over andermans grondgebied), en horen gewoon duidelijk bij Zuid-Holland
* lijn 81-181 hebben (ervan uitgaande dat de meeste doorgaande reizigers dfe 387 nemen) vooral de functie om Meerkerk en Lexmond met de rest van de wereld te verbinden, dus hoort bij Utrecht (ook spitslijn 72 rijdt grotendeels over Utrechts grondgebied, en past het beste bij de Utrechtse concessie)
* lijn 90 is een grotendeels Zuid-Hollandse lijn, die straks ietsje langer over Utrechts grondgebied rijdt. Lijn 94 is geen zelfstandige lijn, maar een spitsversterker op lijn 90, die om onnavolgbare redenen een apart nummer heeft gekregen, en dsu gewoon bij de 90-bundel hoort, dus in de DAV-concessie
* lijn 73 blijft een merkwaardige lijn; die verbindt straks Gelderse dorpen met een Utrechts stadje en een Zuid-Hollands stadje, waarbij de 73 ook nog een stadsfunctie heeft in Gorinchem, en qua exploitatie sterk verweven is met Zuid-Holland
* en van de DAV-buurtbussen rijdt de 703 straks volledig over Utrechts grondgebied.

Dus ik zou zeggen: de 81-181, 85, 72 en 703 kunnen op enig moment (wellicht ergens eind 2023) overgaan van de DAV-concessie naar de Utrechtse concessie.
Lijn 73 lijkt zo een beetje een verschoppeling te worden. Doorgaande reizigers kunnen de trein nemen. De bus iis vooral van belang voor de passagiers uit de gemeente Lingewaal die naar Gorinchem of Leerdam willen. Maar of de provincie Gelderland op zo'n cadeautje zit te wachten?

Net als lijn 47 (Rivierenland) zou lijn 73 een deel van de oostelijke stadlijnen kunnen overnemen. Met een beetje creatief plannen zou je zelfs deze oostelijke stadslijn zeker in de daluren op die manier helemaal kunnen opheffen. Dat deze lijnen ook nu al vanuit verschillende concessies gereden worden maakt dat wel heel erg lastig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Lijn 94 is geen zelfstandige lijn, maar een spitsversterker op lijn 90, die om onnavolgbare redenen een apart nummer heeft gekregen, en dsu gewoon bij de 90-bundel hoort, dus in de DAV-concessie
Combinaties zijn natuurlijk best wel goed mogelijk op een traject, de spitsversterking tussen Utrecht en Driebergen op lijn 50 in het verleden is een mooi voorbeeld daarvan. Die is jaren door een andere concessie uitgevoerd dan de doorgaande lijn.
Sowieso is het een onhandig lijntje om dan nog uit DAV te exploiteren omdat je bus niet meer zoals nu als lijndienst terug kan, immers zit die betreffende lijndienst volgens de rest van je voorstel dan niet meer in de DAV-concessie :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:
nvdw schreef:Volgens mij hebben we in Nederland zo'n situatie nog nooit aan de hand gehad dus ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
Het is wel degelijk eerder voorgekomen heb ik gelezen, zelfs in hetzelfde gebied want Vianen was oorspronkelijk Zuid-Hollands en is pas later naar de provincie Utrecht gegaan. Dat was wel ver voor de tijd van aanbestedingen (...)
Ja, en dat bedoelde ik dus :D
Roeland schreef:Lijn 94 is geen zelfstandige lijn, maar een spitsversterker op lijn 90, die om onnavolgbare redenen een apart nummer heeft gekregen, en dsu gewoon bij de 90-bundel hoort, dus in de DAV-concessie.
Lijn 94 heeft dat nummer gekregen omdat Arriva twee jaar geleden besloot de deeltrajecten van lijn 90 die bovendien een afwijkende route hadden een eigen nummer te geven. Daar is lijn 93 uit voortgekomen (de voormalige korte ritten Rotterdam-Alblasserdam via de Roemer Visscherstraat) en lijn 94 met zijn uitloper door de dorpskern van Ameide. Het idee daarachter is dat reizigers eerder naar het lijnnummer kijken dan naar de bestemming op de filmbak. Voor de 94 is dat eigenlijk nauwelijks zinvol gebleken omdat al bij introductie alle middagritten Utrecht-Ameide kwamen te vervallen, de enige richting waarvoor dat afwijkende nummer überhaupt zin had gehad...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:
Roeland schreef:Lijn 94 is geen zelfstandige lijn, maar een spitsversterker op lijn 90, die om onnavolgbare redenen een apart nummer heeft gekregen, en dsu gewoon bij de 90-bundel hoort, dus in de DAV-concessie
Combinaties zijn natuurlijk best wel goed mogelijk op een traject, de spitsversterking tussen Utrecht en Driebergen op lijn 50 in het verleden is een mooi voorbeeld daarvan. Die is jaren door een andere concessie uitgevoerd dan de doorgaande lijn.
Sowieso is het een onhandig lijntje om dan nog uit DAV te exploiteren omdat je bus niet meer zoals nu als lijndienst terug kan, immers zit die betreffende lijndienst volgens de rest van je voorstel dan niet meer in de DAV-concessie :wink:
Ook dat laatste kan een reden zijn om het gebied ten zuiden van Utrecht (de V van DAV) als een geheel aan te besteden. Opsplitsen kan wel eens duurder en slechter voor de reizigers uitpakken. Lijn 81 85 en 73 ( en 94) zijn nu ook al aan elkaar gekoppeld om een efficiënte omloop te krijgen. Een paar bussen in Leerdam Gorinchem plaatsen vanuit een Utrechts bedrijf is ook niet zo efficiënt. De huidige situatie is uit exploitatie oogpunt denk ik het meest efficiënt.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door OVinspecteur »

Molenwaard en Giessenlanden gaan nu ook fuseren, tegelijkertijd met de Vijfheerenlanden (Leerdam, Vianen en Zederik).
Het lijkt me niet onlogisch als er nog wat uitruil gaat plaatsvinden om een logische provinciegrens tussen Utrecht en Zuid-Holland tot stand te brengen. Misschien dat er zelfs hele kernen verschoven gaan worden. Zo wordt er gezegd dat Arkel en Schelluinen (Giessenlanden) misschien aan de gemeente Gorinchem worden toegevoegd. (Al blijven die dan gewoon in Zuid-Holland natuurlijk.) Van Ameide en Meerkerk kun je volgens mij zeggen dat ze eigenlijk in de Alblasserwaard liggen en niet in de Vijfheerenlanden. Een logische provinciegrens lijkt me Linge - Merwedekanaal - Zouwendijk.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

De Lek was ook een 'logische' provinciegrens maar dat vond de gemeente Vianen destijds ook geen argument om dan maar in Zuid-Holland te blijven.

We hebben het uitsluitend over administratieve grenzen, en aangezien de complete gemeente Zederik meegaat in de nieuwe Utrechtse gemeente Vijfheerenlanden horen Ameide en Meerkerk daar dus ook bij. De discussie dat die kernen op allerlei manieren bij de Alblasserwaard en 'dus' Zuid-Holland zouden horen is al lang gevoerd en afgesloten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 65 gasten