Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

Keolis heeft natuurlijk Utrecht streek al. Zou het iets met meerwerk te maken kunnen hebben dat ze niet hebben ingeschreven? Dat i.v.m. de verwachte provinciale herindeling.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Over Vijfheerenland moet de Raad van State nog een uitspraak doen. Maar als dat bij Utrecht komt dan valt aannemelijk onder Utrecht Stad en niet meer onder DAV.

Voor een inschrijver zou dat echter niet uit moeten maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

OmniLezer schreef:Ja, kijk. Dat is eenmaal stront.
Elk bedrijf heeft iets slechts in zijn dagboek staan.
-Arriva kan niet omgaan met materieel.
-EBS doet illegale dingen in Palestina.
-Qbuzz valt zometeen onder Italianen.
-Connexxion heeft nul ervaring met een trein.
Ik vind deze misstappen niet echt vergelijkbaar eerlijk gezegd. Die van EBS valt toch wel in de buitencategorie.

Wat Connexxion betreft ben ik blij dat ze niet hebben ingeschreven omdat ze de Hoeksche Waard de laatste jaren op water en brood hebben opgesloten.

Arriva en Qbuzz lijken hun zaakjes wel redelijk op orde te hebben, maar het gaat er natuurlijk om wat ze precies hebben geboden.
Belangrijkste voorwaarde voor passagiersgroei lijken me abonnementen die je ook bij NS en aangrenzende vervoerders kunt gebruiken en waarvoor je geen (drie)dubbele prijs hoeft te betalen.

De fraude in Limburg kunnen we Qbuzz met de nieuwe eigenaar niet meer aanrekenen. Dat is vooral een NS-aangelegenheid.

Van Qbuzz valt me positief op dat ze aandacht besteden aan een stoere en schone livrei van de bussen en ook aan intuïtief gebruik met lijnkleuren en symbolen. En verder handige plattegronden, al zitten die nog wel ver weggestopt op de website. Aan de andere kant rijden er in Utrecht nog steeds een flink aantal horken als chauffeur: bruusk remmen/optrekken, te vroeg vertrekken om een langere pauze te halen, sigaretje roken, slobberkleding, etc. Wat dat betreft is er nog een wereld te winnen om de comfortbeleving van de passagier te vergroten. Wellicht kan de luchtvaart daarbij als voorbeeld dienen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Tja, op het personeel dat overkomt van de oude vervoerder hebben ze vrij weinig invloed natuurlijk. Er zijn er gelukkig ook genoeg die de intenties van hun huidige baas wel goed toepassen.
The Greyhound schreef:Er zou in ieder geval niet meer op concessies met spoorvervoer worden geboden door het NS concern.
Qbuzz is dan ook geen onderdeel van het NS concern meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

Maar staat nog niet zolang los van de NS, vandaar mij vermoeden dat men niet zo veel tijd heeft gehad om aan de tender te werken. Het zou vreemd zijn als men daar in de NS tijd al aan begonnen was. Wat de intenties zijn van Trenitalia zullen we moeten afwachten.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 02 nov 2017, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

OVinspecteur schreef: Wat Connexxion betreft ben ik blij dat ze niet hebben ingeschreven omdat ze de Hoeksche Waard de laatste jaren op water en brood hebben opgesloten.
Het klopt dat Connexxion na de overname van de concessie enkele lijnen heeft opgeheven, maar gaat deze uitspraak niet erg ver? :?
The Greyhound schreef:Het zou vreemd zijn als men daar in de NS tijd al aan begonnen was. Wat de intenties zijn van Trenitalia zullen we moeten afwachten.
Aangezien de intentie tot verkoop al langer gaande was en zelfs de overnamegesprekken al begonnen waren, vind ik het niet raar dat de plannen al in NS-tijd gemaakt werden.
Sowieso zou het tenderteam ook overgaan naar de nieuwe eigenaar, dus er zou toch niks veranderen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

OVinspecteur schreef:Arriva en Qbuzz lijken hun zaakjes wel redelijk op orde te hebben, maar het gaat er natuurlijk om wat ze precies hebben geboden.
Exact. En daarom heeft speculeren op basis van wat een vervoerder elders in het land uitvoert niet heel veel zin.

Als je in de huidige concessie kijkt naar de minimaal gestelde eisen versus het aanbod van Arriva dan valt op dat er heel veel meer rijdt dan minimaal door de provincie geëist. Zie bijvoorbeeld de 'polderlijntjes' (70-reeks) die een heel ruime bediening kennen, maar ook andere relaties die veel hogere frequenties en bredere bedieningstijden hebben dan door de provincie gevraagd. Neem bijvoorbeeld een lijn als de 85 van Leerdam naar Utrecht: in de spits zijn al die extra ritten natuurlijk gewoon nodig maar een laatste rit na middernacht terug naar Leerdam, ook al rijdt deze nooit leeg (soms zelfs verre van dat)? In de ZWN/Connexxiontijd was het na 22.00 uur al afgelopen.

Voor al dat extra aanbod ten opzichte van de uitvraag zijn destijds ongetwijfeld pluspunten toegekend. Maar de OV-markt is in tien jaar tijd wel behoorlijk veranderd. Bovendien wil de provincie het budget gelijk houden, wordt het kilometertarief voor enkele jaren vastgezet en het lucratieve HOV-tarief mogelijk geschrapt (zie topic Zuid-Holland Noord), en worden er harde eisen gesteld voor uitbreiding van bediening op de HOV-assen. Dan is een groot deel van het budget al gereserveerd en moet er dus ergens bespaard worden...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Die bedieningsperioden van de 70'er lijntjes waren bij mijn weten gewoon een eis destijds hoor, maar dat daar de klappen zullen vallen is natuurlijk wel te verwachten. Op de dikke lijnen zou ik die niet zo snel verwachten, dat is zeker op de streekdienst een behoorlijk efficiënt netwerk ontstaan sinds de laatste aanbesteding. Vooral ook door het samenvoegen van de tig varianten van verbindingen die er voorheen waren.

Het vastgezette kilometertarief maakt trouwens ook de stadsdienst Dordrecht goedkoper, die had immers ook een hoger tarief dan de streekdienst (maar weer minder dan de HOV-lijnen). Zou daar op zich weer wat groei kunnen opleveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DSJM »

Zoals BusfanNL al schreef, werkt EBS nog met postduiven.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

DSJM schreef:Zoals BusfanNL al schreef, werkt EBS nog met postduiven. Het klinkt lachwekkend, maar het is echt zo... in overdrachtelijke zin dan. Er wordt door dat bedrijf totáál niet geïnvesteerd in moderne technologie en vooruitgang. Allerlei administratieve handelingen moeten nog op papier persoonlijk tijdens kantoortijden worden afgehandeld en belangrijke zaken t.b.v. de exploitatie worden nog op papier verspreid. Deze staan dan wel ook grotendeels digitaal op een medewerkersportaal, maar dat portaal wordt mondjesmaat bijgehouden en is vaak niet actueel. Het GVB Amsterdam werkt op de bus sinds 26 maart 2017 al volledig cashloos vanwege de veiligheid van het personeel. De verwachting dat EBS als vervoerder met nauwe samenwerkingsverbanden met het hoofdstedelijke vervoersbedrijf -en naar eigen zeggen met oog voor de veiligheid van haar medewerkers- daarin snel zou volgen, komt maar niet uit terwijl passagiers daar wel al vaak vanuit gaan en bedrogen uitkomen zonder cash met alleen hun pinpas in de hand. Het is (met name voor het personeel in het DAV-gebied) echt te hopen dat het analoge en conservatieve EBS hier niet wint.
EBS heeft al lang aangegeven dat ze hier al mee bezig zijn en in de tussentijd hebben ze zelfs de dure dagkaart opgeheven om minder geld in de bus te hebben. Ik denk dat je beter kan kijken naar het verlies dat EBS leed aan het begin van de concessie, ze staan pas sinds dit jaar nét in de zwarte cijfers vanwege die lage inschrijving. - Ze hebben gezegd daarvan te hebben geleerd, dus ik ga er van uit dat dat EBS het OV hier ook prima zou kunnen doen. Ik heb juist het idee dat EBS meer denkt over passagiers, dan arriva, dat zie je ook goed in hoe ze omgaan met hun cijfers van de klantenbarometer geval. Arriva heeft een additude van "Hallo, wij doen het goed we hebben giga verbeterd, kijk ons even" terwijl EBS ook met een hoge score dit zegt "We hebben een ruime voldoende, daar zijn we blij mee, maar wat kunnen we nog beter doen?" - Wat ik bij EBS ook fijn vind is de uitgebreide reisinformatie, zoals een groot scala locale lijnennetkaarten een makkelijk navigeerbare website, Ik vind die van Arriva qua bruikbaarheid echt prut, Qbuzz en EBS doen dat toch echt een stuk beter.

Uiteindelijk hebben alle 3 de vervoerders sterke en zwakke punten, Ik hoop persoonlijk op EBS of Qbuzz. Ik ben niet erg te spreken met hoe Arriva hier heeft gepresteerd de afgelopen 10 jaar.
Ik blub in het Drecht.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door hidihi »

Als het aan de CNV ligt wordt het Arriva https://www.transport-online.nl/site/86 ... -of-qbuzz/

Hoewel de Arriva zijn nadelen heeft zie ik persoonlijk EBS niet graag komen. Ze hebben de neiging om te hoog in te schrijven waardoor ze tijdens de looptijd (moeten/proberen te) bezuinigen
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 10 dec 2017, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Zolang CNV omstandigheden weglaat zullen ze inderdaad dat advies geven. Zoals het feit dat Qbuzz in groningen niet gaat over het pinnen in de bus, maar de OV autoriteit en dat ze in Utrecht al pionapparatuur hebben en dat EBS er ook al mee bezig is. EBS heeft maar één consessie te hoog ingeschreven, ze hebben er maar één gewonnen en dat was tevens de eerste van hun in Nederland. EBS heeft dat inmiddels ook goed rechtgezet met een dienstregeling in Waterland waarvan ik me ten zeerste af vraag of connexxion of arriva zo veel zouden neerzetten voor dat budget.

Simpele conclusie is dat EBS misschien wat langzaam is met het pinnen, deels ook door die hoge inschrijving (Daar kan ik ze niet veel fout geven zonder ervaring in Nederland, die ze nu tevens wel hebben) en het verlies lijden tot dit jaar daardoor, maar dat EBS zelf al aan geeft die rekenfouten goed te hebben gecorrigeert voor nieuwe concessies, zie ik zeer weinig reden waarom EBS geen goede kandidaat zou kunnen zijn.- En dat wat het CNV over Qbuzz zegt helemaal niet de fout van Qbuzz is. - En dus ook niet van toepassing is. Over te hoog inschrijven gesproken, daar kunnen ze bij arriva ook veel van, zoals hier in het DAV met deze concessie, maar ik ga er van uit dat je best weet hoeveel hier is over gebleven van hun originele inschrijving.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 10 dec 2017, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Ik blub in het Drecht.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door hidihi »

Ik vind dat op zich nog wel meevallen. Er is inderdaad gesneden in het stadsvervoer in Dordrecht door de jaren heen. Maar het streekvervoer is nog wel redelijk op peil. Op bepaalde streeklijnen zijn er wat ritten bij gekomen, bij andere lijnen zijn er wat ritten afgegaan. Ik denk dat aan het einde van streep ongeveer op het zelfde uit komt. Ik zou denk ik wel andere andere keuzes gemaakt hebben als het over het lijnen stelsel gaat. Als er een nieuwe vervoerder gaat komen dan hoop ik dat je het huidige lijnenstelsel gaan vernieuwen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

"nog redelijk op peil" betekend niet dat ze niet veel hoger hadden ingeschreven.

11,12,13,14,15 en 77 zijn allemaal naar 2*Uur gegaan onder het concept een goed drechtstadnetwerk, die zijn allemaal weer terug gezakt naar 1*Uur.
En op bijna alle stadslijnen in Dordrecht is op één of meerdere manieren wel gesneden, zoals het in de avond korter door rijden, daar een thuisbrengservice voor in de plaats zetten om die vervolgens ook op te heffen.

10 van 6*Uur ma-zat naar 6*Uur alleen op zaterdag 4*Uur daarbuiten, naar nu 3*Uur altijd.

De opheffing van een hoop snelbussen die er bij zijn gekomen om het netwerk beter te maken zonder vervanging in de andere lijnen qua frequentie,
De verslapping van de streeklijnen rond gorinchem, die op meer tijden als belbus zijn gaan rijden als de bedoeling was origineel.

Om Even een paar dingen te noemen.

Die 4 dingen waren echt de paradepaardjes van Arriva deze concessie, die zijn allemaal kapot gegaan omdat er te hoog in is geschreven en er dus geen geld meer was om groei, aanpassingen en problemen elders op te vangen, oa. door veel te krappe rijtijden in de originele inschrijving. Dus tja...

het netwerk mag nu wel goed zijn wat dat betreft, maar dat betekend niet dat ze niet veel hoger hadden ingeschreven als dit.
Ik blub in het Drecht.
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArnoArriva »

NS wil de spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen dus waaronder Dordrecht-Geldermalsen...

Lees hier

Ik ben benieuwd of NS gaat overnemen, ik weet niet of wel mogelijk is want inschreven al gesloten paar weken geleden.
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

Ben wel benieuwd hoe NS dan busjes zou rijden nu Qbuzz niet meer van hun is.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door flipje »

Wie zegt dat NS de busjes gaat rijden? Ik denk eerder aan een soort joint venture waarin Qbuzz het busgedeelte op zich neemt en NS het treingedeelte.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

Ja maar Qbuzz is niet meer van NS. -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Dus? Ik kan mij best voorstellen dat er hierover iets met Trenitalia is besproken bij de overname. Maar laten we gewoon afwachten tot er een winnaar is, dat duurt nog maar een paar weken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Mdk »

Er zijn inderdaad genoeg oplossingen denkbaar, samenwerking met qbuzz, een andere vervoerder, of bussen (en op regionale lijnen eventueel treinen) van abellio, zij hebben tenslotte aardig wat buservaring in Engeland.

Maargoed, de ns heeft zich niet op tijd ingeschreven (toch?).
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Het kan natuurlijk prima dat NS al afspraken heeft gemaakt met een vervoerder die wel ingeschreven heeft om in opdracht van hen de treinexploitatie te doen (Mag dat eigenlijk volgens het PvE? Dat moet wel ergens terug te vinden zijn). Vooral EBS heeft immers nog helemaal nergens binnen het bedrijf ervaring met railvervoer, zou niet heel opmerkelijk zijn als die een samenwerkingspartner gezocht hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3537
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Nitein-Repart »

De GTW's worden in R-Net-stijl getransformeerd, dus dan worden de uiterlijke verschillen tussen de GTW's op de Merwede-Lingelijn en de GTW's in het Noorden en in Gelderland een flink stuk groter. Het zou leuk zijn dat QBuzz de concessie wint, Arriva is erg vertegenwoordigd in Nederland, dus een beetje diversiteit is welkom. Ik hoop alleen niet dat EBS de concessie wint, ik zie het liefste EBS eerder vandaag dan morgen vertrekken uit Nederland.

Edit Wubbo: Bericht aangepast en reacties verwijderd. Hier graag over de aanbesteding DAV en niet over buitenlandse politiek
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9159
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Directeur Wim Kurver van EBS zegt het volgende over Voorne-Putten en DAV. Ze hebben er wel vertrouwen in DAV ook binnen te slepen. :)
Kurver: “Met deze winst laten we zien dat we er niet zijn voor één avontuurtje in Waterland. Dat willen we heel duidelijk maken. Als we straks DAV ook winnen, weet iedereen hopelijk dat we een serieuze speler zijn.”
OV Magazine
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dan wel dat EBS niet weer dezelfde fouten gemaakt heeft als bij Waterland. Wel hebben ze aangetoond dat ze creatief zijn als het nodig is.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Voor zover ik gehoord heb zit er een geheel nieuw aanbestedingsteam gevuld met mensen van andere grote vervoersbedrijven. Ik vermoed dat het wel goed zit met de kennis.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten