De 27 hybrides worden tijdelijk overgenomen voor de Stadsbuzz Drechtsteden totdat alle 37 Ebusco's er zijn en rijden en gaan daarna naar ander gebied van Busitalia in Italië.ArnoArriva schreef:Misschien komen de bussen uit Utrecht hier tijdelijk rijden zodat alle 37 Ebusco's in dienst?
Is dat 27 Hybride Volvo 7700 genoeg voor stad dienst in Dordrecht en omgeving?
Dus hoeveel bussen hebben in Dordrecht en omgeving nodig?
Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Bij de introductie van de EBUSCO's in Utrecht riep EBUSCO nog dat ze de eerste elektrische bussen leverden waarmee je 1 op 1 dieselbussen kon vervangen.....Is er al een spoor van de eerste (rijvaardige) EBUSCO 2.2 in Nederland?ArrivaBas schreef:De 27 hybrides worden tijdelijk overgenomen voor de Stadsbuzz Drechtsteden totdat alle 37 Ebusco's er zijn en rijden en gaan daarna naar ander gebied van Busitalia in Italië.ArnoArriva schreef:Misschien komen de bussen uit Utrecht hier tijdelijk rijden zodat alle 37 Ebusco's in dienst?
Is dat 27 Hybride Volvo 7700 genoeg voor stad dienst in Dordrecht en omgeving?
Dus hoeveel bussen hebben in Dordrecht en omgeving nodig?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
De eerste Ebusco voor DMG staat al op kenteken. Er is eerder in dit topic een foto van voorbijgekomen.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39147
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Qbuzz gaat in de Drechtsteden dan ook een aantal dingen aanpassen die nu eenmaal meer bussen kosten (neem het in een halfuursdienst heen en weer rijden in Zwijndrecht, dat kost minstens een bus extra dan de huidige twee ringlijnen). En daarnaast gaan de Ebusco's meer lijnen rijden dan de hybride Volvo's nu doen.The Greyhound schreef:Bij de introductie van de EBUSCO's in Utrecht riep EBUSCO nog dat ze de eerste elektrische bussen leverden waarmee je 1 op 1 dieselbussen kon vervangen.....Is er al een spoor van de eerste (rijvaardige) EBUSCO 2.2 in Nederland?ArrivaBas schreef:De 27 hybrides worden tijdelijk overgenomen voor de Stadsbuzz Drechtsteden totdat alle 37 Ebusco's er zijn en rijden en gaan daarna naar ander gebied van Busitalia in Italië.ArnoArriva schreef:Is dat 27 Hybride Volvo 7700 genoeg voor stad dienst in Dordrecht en omgeving?
Dus hoeveel bussen hebben in Dordrecht en omgeving nodig?
Overigens is het een eis dat gedurende de hele concessieduur tenminste 15 elektrische bussen in Dordrecht rijden (niet zijnde de overgenomen Rosero's), dan zijn er in combinatie met de 27 hybride Volvo's dus zat bussen. Ook een eis blijkt te zijn dat de stoelbekleding in de hybride Volvo's uiterlijk in maart 2019 vervangen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Bij de enige bushalte van lijn 90 binnen de bebouwde kom van Tienhoven probeert men met dit briefje in de abri zoveel mogelijk mensen klachten te laten sturen naar Qbuzz om in de avond lijn 90 hier te behouden. Ben benieuwd of het nut heeft, want ook gisteren rond het middaguur waren er geen in -of uitstappers:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Vanuit de gemeente kwamen er ook een hele boel klachten over Tienhoven... Maar om nu te zeggen dat ik er veel in- en uitstappers heb 's avonds..... Misschien kijk ik er heel zwart wit tegenaan, maar ik denk dat de mensen die nu klagen íets eerder met de bus mee hadden moeten gaan. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39147
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Vanmiddag nog een ritje met de 90 gemaakt: tussen Vianen en Kinderdijk waren slechts twee instappers (in Nieuw-Lekkerland, dus die houden gewoon hun verbinding) en drie uitstappers (ergens voor Groot-Ammers, maar in elk geval waar straks de 78 nog komt). Dat lijkt dus prima de werkelijke vraag te bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
In welke richting stapten die reizigers in?
Tussen Nieuw-Lekkerland en Groot-Ammers rijdt er straks overigens na 20:00 uur ook geen bus meer.
Tussen Nieuw-Lekkerland en Groot-Ammers rijdt er straks overigens na 20:00 uur ook geen bus meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Wat ook begrijpelijk is. Ik rij vanavond de laatste slag 90 en weet eigenlijk nu al dat ik voor Jan met de korte achternaam ga rijden....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39147
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik schrijf toch tussen Vianen en Kinderdijk, oftewel ze stapten richting Rotterdam in.Meltrain schreef:In welke richting stapten die reizigers in?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Denk dat het weinig nut heeft, stappen echt weinig mensen in of uit de bus (zeker na 18:30), overdag doordeweeks af en toe wel mensen. Dus Qbuzz pakt met de bedieningsperiode precies die reizgers mee en na 18:30 is er gewoon zeer weinig vraag ('s avonds zelfs minder dan één uitstapper per week schijnt), dat is een feit. In het vervoerplan van Vijfheerenlanden had U-OV daar ook een opmerking over trouwens:
Lijn 90 rijdt niet meer in de avonduren. In plaats daarvan rijdt lijn 94, die gezien vanuit Utrecht tot halte J.W. van
Puttestraat in Ameide rijdt en van daar naar eindhalte Prinsengracht. Een deel van Tienhoven wordt hierdoor ’s
avonds niet meer bediend. Wat is hiervan de reden en is een alternatieve vorm van (kleinschalig) vervoer
beschikbaar?
Antwoord:
Van de haltes op de Lekdijk in Tienhoven wordt momenteel ’s avonds nauwelijks gebruik gemaakt. Het gaat om
gemiddeld minder dan 1 uitstapper per week. De impact van de beperktere bedieningstijden is dan ook nihil. Voor
de incidentele reiziger die in de avonduren tussen Utrecht en de oude kern Tienhoven reist is geen alternatieve
vorm van kleinschalig vervoer beschikbaar. De fiets lijkt voor de laatste 1.400 meter het beste alternatief. Het is
daarom aan te bevelen bij halte J.W. van Puttestraat enkele fietsklemmen te plaatsen. (bron: Vervoerplan Vijfheerenlanden, Provincie Utrecht)
Maar trouwens wat wel zo is, is dat dus blijkbaar op de Lekdijk tussen Nieuwpoort en Ameide zelfs geen kleinschalig vervoer beschikbaar is, misschien heeft dat dan weer te maken met de concessiegrenzen maar zou wel handiger zijn voor die paar reizigers.
Lijn 90 rijdt niet meer in de avonduren. In plaats daarvan rijdt lijn 94, die gezien vanuit Utrecht tot halte J.W. van
Puttestraat in Ameide rijdt en van daar naar eindhalte Prinsengracht. Een deel van Tienhoven wordt hierdoor ’s
avonds niet meer bediend. Wat is hiervan de reden en is een alternatieve vorm van (kleinschalig) vervoer
beschikbaar?
Antwoord:
Van de haltes op de Lekdijk in Tienhoven wordt momenteel ’s avonds nauwelijks gebruik gemaakt. Het gaat om
gemiddeld minder dan 1 uitstapper per week. De impact van de beperktere bedieningstijden is dan ook nihil. Voor
de incidentele reiziger die in de avonduren tussen Utrecht en de oude kern Tienhoven reist is geen alternatieve
vorm van kleinschalig vervoer beschikbaar. De fiets lijkt voor de laatste 1.400 meter het beste alternatief. Het is
daarom aan te bevelen bij halte J.W. van Puttestraat enkele fietsklemmen te plaatsen. (bron: Vervoerplan Vijfheerenlanden, Provincie Utrecht)
Maar trouwens wat wel zo is, is dat dus blijkbaar op de Lekdijk tussen Nieuwpoort en Ameide zelfs geen kleinschalig vervoer beschikbaar is, misschien heeft dat dan weer te maken met de concessiegrenzen maar zou wel handiger zijn voor die paar reizigers.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39147
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Het gaat letterlijk alleen om Tienhoven waar helemaal niks meer komt, de eerstvolgende kern van enige omvang aan de Lekdijk is Langerak en daar komt de 78 nog 's avonds. Vanuit het gehuchtje Waal is het wel een klein stukje fietsen naar de dichtstbijzijnde halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Volgens de routestrip van lijn 78 gaat die lijn niet via Waal, maar in de dienstregeling van lijn 78 is de halte Waal, Waal wel opgenomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39147
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Da's nog even de definitieve dienstregeling afwachten dan, qua afstand is Wielweg - Melkweg en Lekdijk - Boonevlietweg gelijk en uiteindelijk moet de bus toch op de Boonevlietweg terecht komen om in Noordeloos uit te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Leuk hoe op die lijnennetkaart de route van lijn 3 niet klopt, over dat weggetje in oudelandshoek waar ze 'm nu overheen hebben gestuurt past echt geen stadsbus.
(kuch kuch: https://www.google.com/maps/@51.8092223 ... 312!8i6656 )
(kuch kuch: https://www.google.com/maps/@51.8092223 ... 312!8i6656 )
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Waarschijnlijk een via-puntje vergeten bij het plannen van de route. Kiest waarschijnlijk nu de kortste route, zal vast nog aangepast worden!
Edit: Om nog even terug te komen op de lijn 90 perikelen..... Gisterenavond de laatste lijn 90 van Zuidplein (21:52 vertrek) en de laatste terug richting Alblasserdam (0:25 vertrek)....
Richting Utrecht: Tot aan Alblasserdam maximaal 6 passagiers, vervolgens stapte de laatste uit bij de halte Adriaan Heynisstraat in Nieuw-Lekkerland. Daarna stapte de eerste weer in bij de halte Amaliastein in Vianen (inmiddels dus een uur leeg gereden). Deze passagier stapte uit op Utrecht Centraal.
Richting Alblasserdam: 3 passagiers vanaf Utrecht Centraal. 1 stapte uit bij de Lekbrug, de tweede in Ameide en de laatste in Groot-Ammers. Van Groot-Ammers tot aan Alblasserdam leeg gereden.
Edit: Om nog even terug te komen op de lijn 90 perikelen..... Gisterenavond de laatste lijn 90 van Zuidplein (21:52 vertrek) en de laatste terug richting Alblasserdam (0:25 vertrek)....
Richting Utrecht: Tot aan Alblasserdam maximaal 6 passagiers, vervolgens stapte de laatste uit bij de halte Adriaan Heynisstraat in Nieuw-Lekkerland. Daarna stapte de eerste weer in bij de halte Amaliastein in Vianen (inmiddels dus een uur leeg gereden). Deze passagier stapte uit op Utrecht Centraal.
Richting Alblasserdam: 3 passagiers vanaf Utrecht Centraal. 1 stapte uit bij de Lekbrug, de tweede in Ameide en de laatste in Groot-Ammers. Van Groot-Ammers tot aan Alblasserdam leeg gereden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
En nu is de site ook "echt" bereikbaar:
https://www.qbuzz.nl/dmg/
De lijnennetkaart heeft dezelfde lay-out als die in Utrecht:
https://prod-dmg.cdn.prismic.io/prod-dm ... g+2018.pdf
https://www.qbuzz.nl/dmg/
De lijnennetkaart heeft dezelfde lay-out als die in Utrecht:
https://prod-dmg.cdn.prismic.io/prod-dm ... g+2018.pdf
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Die nieuwe lijnennetkaart is echt hartstikke mislukt ten opzichte van de erg fraaie kaart van Utrecht, doet gewoon pijn aan de ogen dit. Veel te groot opgezet (meer dan de halve kaart beslaat andere concessies!), de vervorming is heel wisselend en in de steden wordt alles bij elkaar gepropt en de lijnen zijn moeilijk te onderscheiden doordat steeds dezelfde kleuren worden gebruikt. Sowieso niet heel slim om groene lijnkleuren te gebruiken op een lichtgroene achtergrond :')
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Inderdaad, voor Utrecht werkt dit systeem prima, maar voor een regio als DMG is dit geen goede uitwerking. Vooral de steden zijn erg op elkaar gepropt. Er was niks mis met de oude, geografische kaart.
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Wat een rotkaart is dit zeg.
Alles wat die kaart in Utrecht laat werken is hier uit de kaart gehaald, het is opgepropt, onoverzichtelijk, onduidelijk, hier en daar slecht contrast.
Wat mij betreft mag de oude lijnennetkaartstijl van Arriva wel terug, of anders de stijl van Qbuzz in Groningen, die is ook prima.
Alles wat die kaart in Utrecht laat werken is hier uit de kaart gehaald, het is opgepropt, onoverzichtelijk, onduidelijk, hier en daar slecht contrast.
Wat mij betreft mag de oude lijnennetkaartstijl van Arriva wel terug, of anders de stijl van Qbuzz in Groningen, die is ook prima.
Ik blub in het Drecht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39147
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik vind die kaart eerlijk gezegd juist beter geslaagd als in Utrecht. Waar in Utrecht de verhoudingen helemaal zoek zijn en het een kluwe lijntjes wordt, klopt deze kaart geografisch gezien beter en is de werkelijke loop van lijnen nog te zien ten opzichte van elkaar. Alleen Leerdam is wel heel dicht bij Gorinchem komen te liggen.
Minder geslaagd zijn de namen van de wagenverkoop: er is dus een dagkaart Drechtsteden waarmee je niet de hele dag kunt reizen want het is een retour met op heen- en terugreis één overstap mogelijk :?
Overigens vraag ik me wel af waarom iemand die kaart zou kopen, want zolang je binnen twee zones blijft is heen en terug een ritkaart kopen goedkoper. En meer dan twee zones reizen is binnen de Drechtsteden nog best lastig, dat lukt je alleen van Dordrecht-Sterrenburg/Dubbeldam/Stadspolders naar Papendrecht of Zwijndrecht.
Minder geslaagd zijn de namen van de wagenverkoop: er is dus een dagkaart Drechtsteden waarmee je niet de hele dag kunt reizen want het is een retour met op heen- en terugreis één overstap mogelijk :?
Overigens vraag ik me wel af waarom iemand die kaart zou kopen, want zolang je binnen twee zones blijft is heen en terug een ritkaart kopen goedkoper. En meer dan twee zones reizen is binnen de Drechtsteden nog best lastig, dat lukt je alleen van Dordrecht-Sterrenburg/Dubbeldam/Stadspolders naar Papendrecht of Zwijndrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3638
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Maar Utrecht staat weer minder bekend om zijn spitslijnen.
In deze kaart worden spitslijnen en basislijnen gelijk weergegeven. In Utrecht gaat het vooral om uithoflijnen, die toch al een andere kleur geven en wordt er met dikte gevarieerd o.b.v. frequentie.
Ik denk dat ze beter 3 kaarten kunnen maken: Gorinchem, Dordrecht en Molenwaard/Meerkerk, waarbij niet op productformules maar op bestemming gekleurd moet worden, met een duidelijk onderscheid tussen basis, overdag en spitslijnen.
In deze kaart worden spitslijnen en basislijnen gelijk weergegeven. In Utrecht gaat het vooral om uithoflijnen, die toch al een andere kleur geven en wordt er met dikte gevarieerd o.b.v. frequentie.
Ik denk dat ze beter 3 kaarten kunnen maken: Gorinchem, Dordrecht en Molenwaard/Meerkerk, waarbij niet op productformules maar op bestemming gekleurd moet worden, met een duidelijk onderscheid tussen basis, overdag en spitslijnen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Het is inderdaad nogal bizar dat bij lijn 2 expliciet vermeld staat dat die 's avonds op een deel van het traject niet rijdt, terwijl spitslijnen doodleuk als "normale" lijnen worden getoond. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten