Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hainje »

Hmmm, van de zomer dus maar eens een slagje met lijn 90 gaan maken dan.
nvdw schreef:lok quote
nvdw, leest u mee? Ja? Mooi! *bus*
🍉
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door SDC »

Toch vind ik het persoonlijk niet geheel terecht dat lijn 90 meerdere malen geknipt wordt. Zoals door sommigen reeds aangehaald is lijn 90 de enige echte, vaste buslijn van behoorlijk wat kernen aan de Lek. Op dit moment verbindt lijn 90 deze kernen perfect met elkaar én landelijke centra Rotterdam enerzijds en Utrecht anderzijds. De doorgaande verbinding is met de voorgestelde wijzigingen hiermee ronduit onaantrekkelijk geworden en ik betwijfel of een verbeterde verbinding met Dordrecht ten koste zou moeten gaan van een verslechterde verbinding met Rotterdam Zuidplein.

Verder vind ik het argument over de matige reizigersaantallen op het midden van de lijn weinig constructief; met deze beredenering kunnen bijv. bijna alle eindhaltes (of laatste paar haltes) van lijnen wel geschrapt worden. Met wat schuiven in bedieningstijden is m.i. een stuk meer te bereiken dan de huidige plannen van verknippen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Hainje schreef:Hmmm, van de zomer dus maar eens een slagje met lijn 90 gaan maken dan.
nvdw schreef:lok quote
nvdw, leest u mee? Ja? Mooi! *bus*
Ik rij de 90 vaker dan nvdw hoor! :p
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Durashift »

Mag Hainje 2x de 90 berijden. :D
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

Die doorkoppeling van lijn 93 naar de Lekdijk is ook wel een goede. Tot voor kort moest je uit Groot-Ammers of Streefkerk nog vaak een wereldreis maken om in Dordrecht te komen. Lijn 93 heeft dat verbeterd, maar je bent dan nog afhankelijk van een aansluiting die je echt niet mag missen. In Dordrecht komt die lijn trouwens ook weer langs een vestiging van het Wartburg.

Maar waarom 2 lijnnummers: 74 en 93?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

SDC schreef:Over lijn 90 kan ik in de huidige plannen uitsluitsel geven.

Vraag: "Zal de gehele Lekdijk bediend blijven met een volwaardige en vaste buslijn? Een basisbediening van de Lekdijk en de kernen die daaraan liggen is essentieel voor de bereikbaarheid van deze regio. M.a.w., zal de huidige Arriva-buslijn nr. 90 (Rotterdam Zuidplein - Utrecht Jaarbeursplein) blijven rijden? Zo ja, met welke bedieningstijden? Zo niet, welke argumenten liggen er ten grondslag bij het maken van de keuze tot opheffing van lijn nr. 90?"

Antwoord: "De gehele route over de Lekdijk zal overdag bediend blijven tussen grofweg 7:00 en 19:00 (doordeweeks, in het weekend start de dienstregeling later), maar niet langer door één buslijn. De Lekdijkroute kent aan beide uiteinden drukkere vervoerrelaties (Ameide – Utrecht en Nieuw-Lekkerland – Rotterdam), maar daartussen zijn de bussen doorgaans erg rustig. Wij hebben er daarom voor gekozen om niet onnodig en met (te) grote bussen daar te blijven rijden en de lijn te knippen in Nieuwpoort en Nieuw-Lekkerland, waar overigens wel snelle overstapmogelijkheden zijn voor de doorgaande reizigers. Concreet ziet het lijnennet er dan als volgt uit:
- lijn 90, Utrecht – Ameide – Nieuwpoort
- lijn 74/93, (Gorinchem) – Nieuwpoort – Groot-Ammers – Nieuw-Lekkerland – (Dordrecht)
- R-net 489, Nieuw-Lekkerland – Alblasserdam – Rotterdam Kralingse Zoom
- In de spits aangevuld met lijn 190, Streefkerk – Nieuw-Lekkerland – Alblasserdam – Rotterdam Zuidplein
In de avonduren rijdt er alleen vast OV tussen Utrecht en Ameide, tussen Gorinchem/Nieuwpoort en Groot-Ammers, en tussen Nieuw-Lekkerland en Rotterdam. Overigens is in het gehele concessiegebied, of er nu een bus in de buurt rijdt of niet, ook ’s avonds elke halte en elk adres bereikbaar met flexibel vraagafhankelijk vervoer."

Bron: Klantenservice Qbuzz.
Ah, dus het kaartje van vraagafhankelijk OV in de video klopt dus inderdaad met de plannen. Dan rijden de 75, 72 en 73 waarschijnlijk ook niet in de avond.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

OVinspecteur schreef:Maar waarom 2 lijnnummers: 74 en 93?
Waarschijnlijk omdat er sprake is van twee lijnen op dit traject, die elkaar deels overlappen. Daarom staan ook de respectievelijke eindpunten tussen haakjes.
Stefan schreef:Ik rij de 90 vaker dan nvdw hoor!
Jep, om de 90 te rijden moet ik op strafexpeditie naar Alblasserdam :cry:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hainje »

Oh ja, daar wil je inderdaad niet dood gevonden worden nee. :X
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Aha, dus inderdaad een doorkoppeling in Nieuw-Lekkerland zoals op basis van de frequenties al logisch leek. Opvallendst is dan nog het niet 's avonds bedienen van Streefkerk als enige grotere kern langs de Lekdijk, de overige grotere kernen houden in deze opzet allen een vaste verbinding alleen gaat die soms voortaan ergens anders heen.
En na de herindeling is de avondroute van lijn 90 wel een opmerkelijke, want die rijdt dan alleen in wat provincie Utrecht wordt.
Maar deze doorkoppeling is er dus tussen de oostelijke delen van de lijnen 90 en 93, zoals ik al opperde. We weten nog niet hoe en waar lijn 316 gaat eindigen.
Het zou trouwens best kunnen dat heel die lijn 90 onder de verantwoordelijkheid van Utrecht gaat vallen.
SDC schreef:Toch vind ik het persoonlijk niet geheel terecht dat lijn 90 meerdere malen geknipt wordt. Zoals door sommigen reeds aangehaald is lijn 90 de enige echte, vaste buslijn van behoorlijk wat kernen aan de Lek. Op dit moment verbindt lijn 90 deze kernen perfect met elkaar én landelijke centra Rotterdam enerzijds en Utrecht anderzijds. De doorgaande verbinding is met de voorgestelde wijzigingen hiermee ronduit onaantrekkelijk geworden en ik betwijfel of een verbeterde verbinding met Dordrecht ten koste zou moeten gaan van een verslechterde verbinding met Rotterdam Zuidplein.
Mwah, veel doorgaande reizigers zijn er dus al niet en Qbuzz geeft zelf aan dat er goede overstappen komen, dus zo onaantrekkelijk wordt het nu ook weer niet.
Wel bedankt voor de info. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

In de daluren zijn er niet bizar veel doorgaande reizigers nee, maar in de spits wel... Vooral de mensen uit Groot-Ammers zullen blij met deze wijzigingen zijn.....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Een eindpunt bij Nieuwpoort? Is dat dan bij de Veer Gelkenes?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Ook dat is een dingetje wat ik me nog even afvraag ja. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

Stefan schreef:Nee, er is niet genoeg ruimte om te passeren daar. Hoe wil je daar een bus draaien? En heb je ook de weg gezien waar je overheen moet (met een bus) om bij het veer te komen? Dit is een éénbaansweg met passeerplaatsen, die (vooral in de middagspits als mensen 'terug' willen) helemaal vol staat met auto's die voor de veerpont staan te wachten.

Verwacht sowieso niet dat het überhaupt zin heeft om met een bus, die anderhalve reiziger, daar af te gaan zetten, terwijl er een paar honderd meter verderop een voet-/fietsveer gaat (het Driehoeksveer bij de halte Molenkade), richting Krimpen aan de Lek.
Lijn 316 kan wel doorrijden naar het parkeerterrein bij de kaartjesverkoop voor de molens en daar keren denk ik. Zouden ze daar een nieuwe halte aanleggen? Het lijkt me in ieder geval logisch dat wanneer ze de lijn doortrekken naar Kinderdijk, het molengebied dan ook wordt bediend t.b.v. toeristen.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

nvdw schreef: Naar aanleiding van het bovenstaande kwam ik met wat gegoogle nog op het volgende.

In de gemeenteraad van Alblasserdam is het plan voor busstation Grote Beer ter sprake gekomen; voor wie de discussie niet gevolgd heeft, dat was het door de provincie aangewezen overstappunt/busstation/transferium etc in het R-netwerk. In de huidige kaartjes van Qbuzz is er in plaats daarvan sprake van een 'overstappunt Oostendam' bij de gelijknamige halte aan de westzijde van de Brug over de Noord, simpelweg omdat dat busstation Grote Beer nog niet af zal zijn bij aanvang concessie.

Alle informatie daaromtrent lees je HIER. Het busstation krijgt een plaats in de zuidoosthoek van de kruising Grote Beer/De Helling, de kruising waar nu de halte Rijksweg ligt. Een schets voor de opzet van het busstation staat ook op de pagina. Tussen het busstation en Papendrecht komen ook nog busbanen/-stroken, zodat de bussen niet in de drukte rondom de afrit bij de A15 terecht komen.
Wat is precies de meerwaarde van dat busstation daar? Zo snel bekeken:
1) komt dat ding aan de verkeerde kant van de weg te liggen voor Alblasserdammers;
2) verbrassen snelle buslijnen kostbare minuten als ze er een ommetje maken;
3) komt lijn 316 er waarschijnlijk niet langs.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Nabij de molens in Kinderdijk is een aantal weken geleden een haltekom voor touringcars aangelegd. Het lijkt mij dat de Snelbuzz die ook kan gebruiken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hainje »

De vraag is alleen of je dat moet willen, want dan doe je het doel van die haltekom eigenlijk weer teniet. Zoiets wordt vaak aangelegd voor touringcars om te zorgen dat ze het overige verkeer niet hinderen bij laden en lossen. Maak je er een OV-halte van, dan kun je er een miljoen euro op inzetten dat er binnen een jaar een ruzie tussen een OV en tourchauffeur op die plek ontstaat.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

OVinspecteur schreef:Wat is precies de meerwaarde van dat busstation daar?
Deze locatie was al voor de gunning aan Qbuzz door de provincie aangewezen omdat in de plannen voor R-net de bussen vanuit Alblasserdam en Papendrecht richting Rotterdam niet meer via Ridderkerk zouden blijven rijden. Er is dan wel een overstappunt nodig à la Ridderkerk Sportlaan om ervoor te zorgen dat reizigers van de 489 op de 491 kunnen overstappen en omgekeerd. Dat wordt dan dat busstation bij Alblasserdam. Ook is er ruimte om een P+R aan te leggen zodat je een transferium aan de A15 krijgt.

In de huidige opzet zal de 316 niet via dat busstation rijden, maar dat lijkt me ook niet erg noodzakelijk. De nieuwe 388 (die nu vanaf Papendrecht naar Kralingse Zoom gaat rijden) kan er dan weer wel hanteren, net als de spitsdiensten (190, 191) die ook nog blijven rijden.

Eerder was er nog de wens geopperd om de bussen gebruik te laten maken van de calamiteitenafrit van de A15 bij de tunnel, dat scheelt weer omrijden naar vooral de oprit richting Rotterdam of het rijden over de Noordbrug, want die is onderdeel van de Staande Mastroute waardoor je met name in de zomer voor elke zeilknurft weer een kwartier die klep voor je neus hebt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

nvdw schreef:
OVinspecteur schreef:Wat is precies de meerwaarde van dat busstation daar?
Deze locatie was al voor de gunning aan Qbuzz door de provincie aangewezen omdat in de plannen voor R-net de bussen vanuit Alblasserdam en Papendrecht richting Rotterdam niet meer via Ridderkerk zouden blijven rijden. Er is dan wel een overstappunt nodig à la Ridderkerk Sportlaan om ervoor te zorgen dat reizigers van de 489 op de 491 kunnen overstappen en omgekeerd. Dat wordt dan dat busstation bij Alblasserdam. Ook is er ruimte om een P+R aan te leggen zodat je een transferium aan de A15 krijgt.

In de huidige opzet zal de 316 niet via dat busstation rijden, maar dat lijkt me ook niet erg noodzakelijk. De nieuwe 388 (die nu vanaf Papendrecht naar Kralingse Zoom gaat rijden) kan er dan weer wel hanteren, net als de spitsdiensten (190, 191) die ook nog blijven rijden.

Eerder was er nog de wens geopperd om de bussen gebruik te laten maken van de calamiteitenafrit van de A15 bij de tunnel, dat scheelt weer omrijden naar vooral de oprit richting Rotterdam of het rijden over de Noordbrug, want die is onderdeel van de Staande Mastroute waardoor je met name in de zomer voor elke zeilknurft weer een kwartier die klep voor je neus hebt.
Gaan alle lijnen vanuit de Alblasserwaard richting R'dam over de brug (N915) rijden of zijn er ook die de A15 pakken vanaf de Edisonweg (aansluiting 22)?
Voor de bussen die via de brug gaan rijden lijkt H.I. Ambacht Oostendam me in ieder geval een handiger plek voor een busstation, want daar kun je dan ook nog overstappen op de 392.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Ja, als ik die vraag kon beantwoorden had ik dat meteen wel gedaan.

Eens dat Oostendam een overstapmogelijkheid extra oplevert, maar dan geldt alsnog dat de bussen die van de andere kant van het water komen de brug wel moeten nemen. Ik denk dat het meeste straks gewoon door de tunnel kleppert met de brug hooguit als ontsnappingsroute bij file.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Is er al meer bekend??
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Als dat zo was had dat hier wel gestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

In het DAV-busmaterieeltopic kwam een opmerking over het al dan niet bekendmaken van het vervoersplan door Qbuzz, later deze maand. Geen idee, maar wat ik wel weet: 5 juli, aanstaande donderdag dus, is er in Dordrecht een presentatie van dat vervoerplan door Qbuzz. Aanvang 20.00 uur, in het Nationaal Onderwijsmuseum aan de Burg. de Raadtsingel 97.

Prima te lopen vanaf het station. Je kan ook met bus 3/4/5 naar halte Kilwijkstraat als je niet van wandelen houdt ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hainje »

Ja het is met de bus te bereiken, maar daar hebbie natuurlijk niet zo veel aan bij een staking voor onbepaalde tijd. :N
Laatst gewijzigd door Hainje op zo 01 jul 2018, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef:Ja het is met de bus te bereiken, maar daar hebbie natulak niet zo vee
Aan het drinken op een zondag? Tssk tssk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hainje »

Nee, mijn mobiel vond dat ik al klaar was met schrijven en stuurde het bericht het web op. :cry:
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 134 gasten