Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
bartjemestrom
Berichten: 668
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor bartjemestrom » Za 29 Jun 2019, 10:26

The Greyhound schreef:Dus die Ebusco hierboven lijkt vooralsnog een HOAX. Maar je weet natuurlijk nooit.


Ik heb dienstbladen gezien die Ebusco erop hebben staan. Dus niet te snel conclusies trekken aub :?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » Za 29 Jun 2019, 10:45

Maar heeft er ooit iemand een Ebusco in Gorinchem gezien dan? Heb daar de afgelopen drie maanden nul waarnemingen van zien langskomen en ook zogauw geen situaties gezien met drie voertuigen tegelijk op lijn 1.
Er lijkt sowieso nog geen derde bus voor de stadsdienst in Gorinchem aanwezig, op dit moment rijdt bijvoorbeeld de buurtBuzz van 706/707 weer op lijn 1 in Gorinchem naast één elektrische bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

nvdw
Berichten: 1986
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor nvdw » Za 29 Jun 2019, 11:18

Die Ebusco heeft nooit gereden, maar stond inderdaad op de briefjes voor de chauffeurs omdat aan elke omloop een voertuigtype is gekoppeld. In de praktijk is dat dus altijd dat zeswielige ding geweest.

De Citea’s rijden nooit tegelijk, maar omdat ze elkaar moeten aflossen en er dus lege ritten van de stalling naar een beginpunt moeten plaatsvinden zijn er ook twee omlopen nodig (met andere woorden: dan zijn er op zo’n moment twee bussen aan het rijden, waarvan maar eentje ook echt een dienstrit rijdt en zichtbaar is in de reisinfo of ov-radar).
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » Za 29 Jun 2019, 12:21

Maar die ritten tussendoor naar de stalling zijn niet meer nodig als de laadpaal er is toch?
Dat lijkt me de werkelijke reden dat er geen derde elektrische bus in Gorinchem aanwezig is voor de derde omloop die vooral zonder laadpaal noodzakelijk is
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 420
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » Za 29 Jun 2019, 17:33

Daniel schreef:Er lijkt sowieso nog geen derde bus voor de stadsdienst in Gorinchem aanwezig, op dit moment rijdt bijvoorbeeld de buurtBuzz van 706/707 weer op lijn 1 in Gorinchem naast één elektrische bus.

Het zeswielig monster heeft de hele week gewoon gereden. Hopelijk blijft het busje als reserve, want verder is er voor de stadsdienst geen fatsoenlijk reserve materiaal in Schelluinen. Met Chinese touringcars en 13 meter Iveco’s kom je de stad niet door en van een buurtbus op de stadsdient zal de opdrachtgever ook niet heel blij worden. Op een dag zoals vandaag als de mussen van het dak vallen zal het qua passagiersaanbod wellicht net goed gaan, maar door de week geeft dit beslist problemen.

nvdw
Berichten: 1986
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor nvdw » Za 29 Jun 2019, 19:19

De airco/ventilatie van het zeswielig monster was defect, vandaar dat die even uit de vaart is gehaald. Ik ben er laatst per ongeluk achter gekomen dat je ook gewoon kunt rijden met de deuren open ( :oops: ) maar dan gaat-ie continu piepen.

Daniel schreef:Maar die ritten tussendoor naar de stalling zijn niet meer nodig als de laadpaal er is toch?
Dat lijkt me de werkelijke reden dat er geen derde elektrische bus in Gorinchem aanwezig is voor de derde omloop die vooral zonder laadpaal noodzakelijk is


De vraag stellen is hem beantwoorden... en volgens mij zijn alle antwoorden al wel een keer gegeven in dit topic ;)
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2739
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Lijn 45 » Za 29 Jun 2019, 19:47

Hebben die dingen wel een airco? :P

The Greyhound
Berichten: 420
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » Za 29 Jun 2019, 23:00

Had ook in een andere treat gekund, maar gezien de beslommeringen in deze concessie plaats ik hem hier:

https://www.mt.nl/mt500/mt500-2019/mt500-best-in-personenvervoer/572872

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » Zo 30 Jun 2019, 00:02

Tja, leuk zo'n lijstje maar waar is het op gebaseerd? Dat staat er niet bij en zo excellent als dat lijstje doet geloven is de uitvoering door NS nou ook weer niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5381
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Ma 01 Jul 2019, 14:47

StadsBuzz 6132 heeft in de vroege ochtend een aanrijding gehad met een mogelijke joyrider in een bestelbus:

Lees verder

Nu ben ik vooral benieuwd hoe ze aan nieuwe onderdelen voor het front van de 6132 gaan komen. :Y
07-08-2019: Trein 344,4 km, Bus 125 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Michael
Berichten: 10782
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Michael » Ma 01 Jul 2019, 16:29

ArrivaBas schreef:Nu ben ik vooral benieuwd hoe ze aan nieuwe onderdelen voor het front van de 6132 gaan komen. :Y


Zo moeilijk zal dat toch niet zijn?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9861
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Hainje » Ma 01 Jul 2019, 19:19

Inderdaad. Gewoon op AliExpress scoren. Hendig zat!
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5381
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 03 Jul 2019, 08:09

https://www.ad.nl/rivierenland/mogelijk ... YLLHoCubR8

PrutsRail, de Provincie en aanliggende gemeenten onderzoeken de haalbaarheid van diverse uitbreidingsplannen voor de MerwedeLingeLijn. Deze variëren van langere treinen, hogere frequenties en doorrijden naar andere bestemmingen. Hierbij moest ik direct aan de Schönbuchbahn denken, die nadat hij in private handen kwam ook (te) succesvol werd. :')
07-08-2019: Trein 344,4 km, Bus 125 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

The Greyhound
Berichten: 420
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » Wo 03 Jul 2019, 08:49

Helaas er er de afgelopen maanden eerder een trend naar kortere treinen....
Daar moeten de provincie en gemeentes eerst maar eens wat aan doen.

JordiBrabant
Berichten: 116
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor JordiBrabant » Wo 03 Jul 2019, 10:31

ArrivaBas schreef:https://www.ad.nl/rivierenland/mogelijk-langere-treinstellen-op-merwedelingelijn~a9221743/?fbclid=IwAR2LUuoJ-3BB27KrkgKDD-ZJ3bVOcojmgmsqR-Jyi8yvxglyLYLLHoCubR8

ProRail, de Provincie en aanliggende gemeenten onderzoeken de haalbaarheid van diverse uitbreidingsplannen voor de MerwedeLingeLijn. Deze variëren van langere treinen, hogere frequenties en doorrijden naar andere bestemmingen. Hierbij moest ik direct aan de Schönbuchbahn denken, die nadat hij in private handen kwam ook (te) succesvol werd. :')

Laat ze maar eerst voorzichtig in een kwartierdienst doorrijden naar Geldermalsen, als daar het aparte MLL perron klaar is, Daarna kun je voorzichtig nadenken over doortrekking, maar dan moet je wel eerst de concessie HRN opbreken. Persoonlijke favoriet is naar Tiel, zodat de stoptrein uit Arnhem weer ergens op aansluit en je een semi-doorgaande treindienst hebt op de betuwelijn.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Cas
Berichten: 373
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Cas » Wo 03 Jul 2019, 10:36

Dat het lokale boemeltje ooit nog eens zo succesvol zou zijn had ik nier verwacht, eerlijk gezegd. Weet niet of 4x per uur naar Geldermalsen heel nuttig is, de trein rijdt in het Linge-deel tenslotte door veel minder dichtbevolkt gebied, maar als ze verwachten dat er genoeg passagiers zijn, vooral doen.

De dooddoener is natuurlijk doorrijden naar Rotterdam, onze eigen Valleilijn. Vraag is of je daarmee sneller in Rotterdam bent dan met een overstap op de intercity, een daarnaast is het concessietechnisch niet mogelijk.
Maar onderzoek naar bijvoorbeeld meer passeersporen en langere treinen kan geen kwaad lijkt me.

Om nog even op de persoon boven me te reageren, ik zie heel weinig in een doortrekking naar Tiel moet ik zeggen, de vervoerswaarde daarvan lijkt me nihil. De ruimte op Geldermalsen-Tiel is daarnaast volgens mij al hard nodig voor Tiel-Utrecht.
請勿靠近車門

JordiBrabant
Berichten: 116
Lid geworden op: Zo 28 Okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor JordiBrabant » Wo 03 Jul 2019, 10:58

Gelukkig was mijn persoonlijke favoriet niet gebaseerd op een uitgebreid onderzoek naar reizigersstromen, maar alleen voor het "leuke": de Betuwelijn gaat door landschappelijk interessant gebied, dus als daar een half uur van de reistijd af kan , ben ik tevreden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Jul 2019, 12:07

JordiBrabant schreef:Laat ze maar eerst voorzichtig in een kwartierdienst doorrijden naar Geldermalsen, als daar het aparte MLL perron klaar is, Daarna kun je voorzichtig nadenken over doortrekking, maar dan moet je wel eerst de concessie HRN opbreken. Persoonlijke favoriet is naar Tiel, zodat de stoptrein uit Arnhem weer ergens op aansluit en je een semi-doorgaande treindienst hebt op de betuwelijn.

Elk kwartier naar Geldermalsen gaat alleen niet. ProRail heeft het meermaals geprobeerd met kruising in Arkel te plannen (o.a. met het afscheid van NS op de lijn) maar kwam er steeds net op tijd achter dat dat niet gaat op enkelspoor.

@Cas: de overstap op de IC is nu al 2x/uur net niet mogelijk als ik me niet vergis, dan is doorrijden wel sneller.
Het is ook niet dat er geen vraag is ofzo, zelfs bij NS zijn die directe treinen er ooit in de spits geweest. Toen waren ze echter logistiek duur doordat er speciaal een lege dubbeldekker voor naar Leerdam moest om die treinen op te starten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 420
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » Wo 03 Jul 2019, 12:12

JordiBrabant schreef:Laat ze maar eerst voorzichtig in een kwartierdienst doorrijden naar Geldermalsen, als daar het aparte MLL perron klaar is, Daarna kun je voorzichtig nadenken over doortrekking, maar dan moet je wel eerst de concessie HRN opbreken. Persoonlijke favoriet is naar Tiel, zodat de stoptrein uit Arnhem weer ergens op aansluit en je een semi-doorgaande treindienst hebt op de betuwelijn.


Ieder kwartier doorrijden naar Geldermalsen moet inderdaad heel voorzichtig zolang er geen kruisingsmogelijkheid is in Arkel. :D

Nu leidt leidt de kruising in Leerdam zeker in de spitsuren al tot een soort verkeersinfarct door de gesloten spoorbomen aan weerszijde van het station. Bij een kwartierdienst wordt dat nog erger.

Cas
Berichten: 373
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Cas » Wo 03 Jul 2019, 13:22

Daniel schreef:@Cas: de overstap op de IC is nu al 2x/uur net niet mogelijk als ik me niet vergis, dan is doorrijden wel sneller.
Het is ook niet dat er geen vraag is ofzo, zelfs bij NS zijn die directe treinen er ooit in de spits geweest. Toen waren ze echter logistiek duur doordat er speciaal een lege dubbeldekker voor naar Leerdam moest om die treinen op te starten.


Volgens de reisplanner lijkt het altijd goed te gaan en sta je dus in drie kwartier vanuit Gorinchem op Rotterdam Centraal, maar ik weet niet hoe dat in de praktijk uitpakt want ik reis eigenlijk nooit meer MLL-Rotterdam met de trein.
En verbindingen als Zwolle-Utrecht laten zien dat het best populair kan zijn, een sprinterverbinding over een IC-station heen naar waar de mensen echt heen willen (Utrecht/Rotterdam).
Er staat nu 4 min overstaptijd voor MLL naar IC, terwijl de IC 7 minuten sneller is naar Blaak/CS. Natuurlijk komt er nog wat halteertijd bij op Dordt voor de doorgetrokken MLL, dus bij elkaar toch wel wat langzamer, maar de voordelen van een directe verbinding zijn groter.
請勿靠近車門

The Greyhound
Berichten: 420
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » Wo 03 Jul 2019, 14:10

Misschien is een trein die tussen Dordrecht en Rotterdam alleen stopt op plaatsen waar passagiers van de MLL heen rijden het meest interessant, dus niet in bijvoorbeeld Zwijndrecht en Barendrecht.

Gebruikersavatar
traibergen
Berichten: 207
Lid geworden op: Do 27 Sep 2018, 16:04
Locatie: DAV-gebied
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor traibergen » Wo 03 Jul 2019, 14:40

Je bedoelt dus eigenlijk dat de MLL na station Dordrecht doorrijdt als een veredelde intercity? :mrgreen:

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 928
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor DrechtBlub » Wo 03 Jul 2019, 16:51

Sneltrein.
Ik blub in het Drecht.

Cas
Berichten: 373
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Cas » Wo 03 Jul 2019, 17:09

Dat zou natuurlijk al helemaal prachtig zijn, maar dat ingepast krijgen op Dordrecht-Rotterdam lijkt me al helemaal onmogelijk.
請勿靠近車門

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32256
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Jul 2019, 17:57

Onmogelijk? Tussen Dordrecht en Lombardijen kunnen ze net zo goed de ooit voor veel geld toegevoegde twee extra sporen weer opbreken, die worden amper gebruikt en inhalende treinen heb je daar eigenlijk niet meer.
De grootste beperking is nog de Willemsspoortunnel omdat het HSL verkeer daar de buitenste sporen al volop gebruikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten