Pagina 93 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 18:30
door Suus
Dat ophangen van de fietsen is al een keer geprobeerd in Nederland en werkt niet, en al helemaal niet voor kleine stukjes zoals op de Merwede-Linge-Lijn.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 09 jul 2019, 21:44
door Daniel
Leuk die bij-effecten van concessies... toen Arriva in 2007 in DAV ging rijden waren ze de enige vervoerder in Rijsoord, dus hadden ze daar ook Arriva-bordjes op de haltepalen geplaatst. Inmiddels is Rijsoord echter RET-gebied (en ook door hun bediend) en zodoende is Qbuzz daar nu niet verantwoordelijk voor de halteborden.
Het resultaat: bij halte "Het Wapen van Rijsoord" zit nu een Arriva-bordje op de paal met één sticker van Qbuzz en drie (heeft die buurtbus zoveel varianten?) van RET-lijn 601.

De foto-expeditie naar lijn 192 was verder wel lekker gevarieerd met twee stadsBuzz'en, een R-net bus en een streekBuzz erop. Maar om de streekBuzz'en te spotten had ik bij nader inzien beter lijn 316 kunnen opzoeken, daar reden er meer op dan op de 190, 191 en 192 bij elkaar :mrgreen: (Ironisch genoeg zag ik vanaf lijn 190 dan juist weer een snelBuzz inrukken naar de stalling)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 09 jul 2019, 21:57
door Meltrain
De haltes Molgerdijk en Reijerwaard in Rotterdam hebben ook nog een groen Arriva-bordje.
't Wapen van Rijsoord is de meest zuidelijke halte van lijn 601, dus stopt hij in beide richtingen bij dezelfde halte. Omdat hij in noordwestelijke richting twee eindpunten heeft (Barendrecht en Maasstad Ziekenhuis), zal hij in die richting ook wel twee lijnstickers hebben.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 09 jul 2019, 22:54
door Daniel
Ah, dat blijkt inderdaad zo te zijn ja...
Afbeelding
Haltebord 't Wapen van Rijsoord

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 09 jul 2019, 23:25
door Suus
De derde en vierde sticker zijn overigens minder oud dan de tweede sticker :P RET heeft een paar jaar geleden de groene kleur afgeschaft voor spitsbussen en in plaats daarvan de buurtbussen die groene kleur gegeven (voorheen waren ze geclassificeerd voor comfortbussen).

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 09 jul 2019, 23:35
door sirvinniei
Zou lijn 601 daar ook stoppen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 10 jul 2019, 00:53
door Stadsbus
Nee, volgens mij niet, iemand van hier die dat toevallig weet? :P

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 12 jul 2019, 08:42
door Roeland
Dit jaar rijden er fors meer ritten tussen Dordrecht en Hendrik Ido Ambacht (lijn 192, 392 en 488, en ook lijn 2).
Trekken die lijnen allemaal voldoende reizigers? En spreiden de reizigers zich ook goed over deze lijnen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 12 jul 2019, 09:48
door Daniel
Lijn 2 bedient Hendrik-Ido-Ambacht amper, de ene halte daar is meer omdat je er toevallig kunt keren net over de brug vanuit Zwijndrecht (waar keren niet gaat). En 392 en 488 bedienen op zich ook wel een heel ander deel van het uit de kluiten gewassen dorp, daar zit bijna geen overlap in en ze hebben ook slechts één gemeenschappelijke halte (waarmee het centrale knooppunt in H.I. Ambacht nu ook werkelijk door alle lijnen bediend wordt en dus als knooppunt kan functioneren)

Overigens zit de grootste vraag naar mijn idee in de verbinding met Rotterdam en daar heb je natuurlijk twee verschillende bestemmingen te bedienen, dat is nog best een groeimarkt. De uitbreidingen zitten overigens (opvallend genoeg) niet in de spitsen maar juist in de daluren doordeweeks (op 392) en in het weekend (beide lijnen twee tot vier keer zo vaak). Verder niet echt een idee of daar vraag naar is, maar in de Arriva-tijd waren de bussen op die tijden sowieso altijd wel goed bezet.

Tot slot de 192: de ritten die ik eerder deze week zag hadden eigenlijk allemaal wel enkele passagiers op het traject via Rijsoord (het stuk wat alleen 192 bediend). Maar of het er nou voldoende waren om een halfuursdienst te rechtvaardigen? In Hendrik-Ido-Ambacht heeft ook die lijn grotendeels een eigen route en bedient deze een fors deel van het noordwesten van het dorp wat voorheen door lijn 92 bediend werd maar nu nog slechts een spitsbus heeft.

Met de spreiding zal het daarom volgens mij wel goed zitten, juist omdat elke lijn een heel eigen deel van het dorp bediend en er weinig overlap is. Naast dat je nu ook werkelijk kunt overstappen naar alle bestemmingen binnen H.I. Ambacht in plaats van dat alles met twee slingerlijnen bediend werd die elkaar juist net niet ontmoetten op het centrale knooppunt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 13 jul 2019, 06:17
door nvdw
De 192 is vooral een scholierenbus bij uitstek, dus dat het nu vrij rustig is is niet zo gek. Dat de uitval op de lijn ook enorm is geweest door de chauffeurstekorten zal verder niet geholpen hebben.

Gek genoeg is het vaak wel de snelste optie tussen H.I. Ambacht en Dordrecht door de route via de A16 (als er geen rij voor de Drechttunnel staat omdat er weer een ‘te hoge’ vrachtwagen de sensor heeft getriggerd) en naar Zuidplein ben je ook niet langzamer dan de 392.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 13 jul 2019, 12:58
door Chrysa
nvdw schreef:(als er geen rij voor de Drechttunnel staat omdat er weer een ‘te hoge’ vrachtwagen de sensor heeft getriggerd).
Gebeurt dat zo vaak dan? Ik heb slechts een keer voor die tunnel stilgestaan omdat dat gebeurde, en ik reis toch al zeker 10 jaar vrijwel wekelijks daar.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 13 jul 2019, 16:52
door ArrivaBas
Recente statistieken in het lokale AD wisten te melden dat er gemiddeld elke dag wel een buis is afgesloten door een calamiteit.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 18:10
door Daniel
Kennelijk weet de ene kant van Qbuzz niet wat de andere kant doet: vorige week zag ik in Zwijndrecht nog een buurtBuzz waarvan het 667x nummer op de bus overeenkwam met dat in de realtime info...
En zojuist tref ik in Gorinchem dan weer een andersom aangepaste buurtBuzz: de 6662 uit de realtime info heeft nu ook 6662 op het busje staan. Overigens ook nog exemplaren met een ander nummer op het voertuig dan in de realtime gespot, dus klaar zijn ze in elk geval nog niet.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 19:02
door intercity02
De 6657, 6660 en 6661 hebben inmiddels ook het nummer dat op de realtime informatie staat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 20:16
door Daniel
Ah, zijn ze verder dan ik dacht. De 6659 inderdaad overduidelijk nog niet want die heb ik nog als 6673 op de foto.

Trouwens wel ironisch dat dan juist de 6675 in de realtime informatie ook als 6675 verschijnt, terwijl dat nou net het enige echt doublerende nummer is. De enige buurtbus van U-OV rijdt namelijk ook nog altijd als 6675 rond, maar dan zonder realtime info. Al kan dat ook gewoon een niet-ingelogde chauffeur geweest zijn want hij reed met een briefje achter de voorruit t.b.v. het lijnnummer.

Ook wel opvallend trouwens: er hangen nog best een hoop Arriva-halteborden in Meerkerk en er zit een inconsequentie in de borden daar... haltes waar alleen lijn 81 komt hebben borden in DMG-uitvoering terwijl de haltes waar 4x/dag ook lijn 703 komt juist U-OV-borden hebben. Dat zijn, naast de exemplaren in Leerdam dan, ook gelijk de enige U-OV-borden op de 703 trouwens want verder hangen er nog Arriva-borden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 21:29
door Durashift
Zijn die SnelBuzz Scania's T100 bussen of niet?

Kwam d'r één mij best rap voorbij in de oksel van de A2 > A12 Oudenrijn op de linkerbaan. T100 kenmerk zag ik niet op de achterkant van de bus geplakt zitten overigens.. (maar dat zou ook kunnen omdat dit niet in NL verplicht is?)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 21:38
door DrechtBlub
Ja dit zijn T-100 bussen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 22:27
door Cas
Dat zal de 388 zijn geweest, die komt van de A12 heel even over de A12 op weg naar Papendorp.
De Scania's hebben ook alleen zitplaatsen, alhoewel gordels mij nooit zijn opgevallen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 22:29
door Daniel
Ze hebben ze wel als 't goed is, er zit in elk geval een sticker in dat een gordel verplicht is. Niet dat iemand die om doet, maargoed, de sticker zit er.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 23:51
door Stefan
Ik merk, als chauffeur zijnde, dat er steeds meer mensen gebruik maken van de gordels (althans, ik hoor ze steeds vaker :P ), sinds de melding dat de gordel verplicht is ook op de displays voorbij komt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 00:24
door Daniel
Dat kwam 'ie in de twee 387's die ik vandaag (nouja, nu eigenlijk gisteren) had niet langs. Die toonden alleen een niet bijster informatieve melding over de zomerdienst: "Op sommige lijnen rijden minder bussen, sommige lijnen rijden niet"... Goh :P

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 17 jul 2019, 00:28
door Stefan
Oh, dan zal 'ie er inmiddels weer uit zijn. Zo vaak zit ik niet als passagier in een Scania. :') :P

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 18 jul 2019, 19:00
door Daniel
MerwedeLingeLijn probleem voor ProRail?
Treinen van nieuwe concessiehouder Qbuzz mogen niet parkeren aan de Burgemeester de Raadtsingel en de Transvaalstraat. Met deze stelling is het Dordtse Platform Spoor en Geluid naar de rechter gestapt. Als die het platform in het gelijk stelt heeft ProRail een dik probleem.
De rechter heeft advies gevraagd aan Stab (Stichting Advies Bestuursrechtspraak) en die zegt in haar advies dat de afgegeven milieuvergunning is gebaseerd op rangeren. Dat is heel wat anders dan parkeren, waarvoor de maatregelen om geluidsoverlast te beperken verschillen.
Het platform geeft als oplossing van het probleem aan dat de treinen op het rangeeremplacement aan de Dokweg worden geparkeerd. Volgens woordvoerder Van Kranenburg van ProRail is dat geen mogelijkheid. Er is daar niet genoeg bovenleiding en aanleg daarvan zou buitenproportioneel duur zijn.

Lees verder

(Ter verduidelijking: het bezwaar gaat om het gebruik van de sporen 16 en 32a voor het opstellen van treinen. Emplacement Dokweg zijn de sporen 42 t/m 50.)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 18 jul 2019, 19:02
door Hainje
Hoelang worden die treinen al op die spoortjes naast het station opgesteld? Sinds 1874?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 18 jul 2019, 19:15
door ArrivaBas
Volgens een artikel in het lokale AD worden er sinds de kwartierdienst treinen gestald in de voortuinen van de klagende omwonenden aan de Crayensteinstraat. Het probleem zelf is pas in 2016 echt in het nieuws aan de kaak gesteld (dus nog ruim voor de aanbesteding).