Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

In de tussentijd is er weer een nieuwe Iveco in dienst gekomen, deze keer de 6329 die bij TCR rijdt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Groen, blauw of rood? :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Rood want TCR rijdt enkel maar R-net lijn 491. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Waar TCR rijdt is natuurlijk veranderlijk, maar 63xx-nummers zijn sowieso R-net bussen (of treinen). De blauwe Iveco's zijn immers herkenbaar aan het 64xx-nummer en de groene aan het 65xx-nummer :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Daniel schreef:Waar TCR rijdt is natuurlijk veranderlijk,
Nee hier niet. Ze rijden echt alleen maar lijn 491.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dat is nu het geval ja, maar dat kan natuurlijk altijd wijzigen. Dat was waar ik op doelde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Aha ja dat is waar natuurlijk. :wink:
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Sorry dat ik het even vergeten was te vermelden. _O- :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben3 »

Gisteren met lijn 90 eens naar Utrecht gegaan. Wat zit die zaterdagmiddag vol, zat er rond het middaguur in richting Utrecht en terug richting Gelkenes aan het eind van de middag. Paste allemaal maar net in de Rosero... Terwijl lijn 81 vanaf datzelfde perron vertrok met 'slechts' 2 passagiers en de 90 vertrok tot de nok toe volgeladen. Op zaterdag zou lijn 90 een halfuursdienst, op basis van deze observatie, dus veel meer 'verdienen' dan lijn 81 (die 2 passagiers per rit passen makkelijk in één Rosero per uur) in mijn ogen. Zelf zie ik op zaterdag als er een 90 voorbij komt een volle bus terwijl als ik lijn 81 zie die bijna altijd zo goed als leeg is!
gobhaon
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 17:02

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door gobhaon »

Is ondertussen al bekend wanneer de eerste GTW wordt omgetoverd tot R-Net trein?
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Gerben3 schreef:Gisteren met lijn 90 eens naar Utrecht gegaan. Wat zit die zaterdagmiddag vol, zat er rond het middaguur in richting Utrecht en terug richting Gelkenes aan het eind van de middag. Paste allemaal maar net in de Rosero... Terwijl lijn 81 vanaf datzelfde perron vertrok met 'slechts' 2 passagiers en de 90 vertrok tot de nok toe volgeladen. Op zaterdag zou lijn 90 een halfuursdienst, op basis van deze observatie, dus veel meer 'verdienen' dan lijn 81 (die 2 passagiers per rit passen makkelijk in één Rosero per uur) in mijn ogen. Zelf zie ik op zaterdag als er een 90 voorbij komt een volle bus terwijl als ik lijn 81 zie die bijna altijd zo goed als leeg is!
De logica in het oosten van het gebied is ver te zoeken. Door de weeks een zinloze knip in bij een tochtig busstation op lijn 80/81 en zaterdag de oude route voor de helft opheffen en op de andere helft de frequentie verdubbelen. Dat moet wel een succes worden???
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door arjano1978 »

Misschien een stomme gedachten, maar het lijkt wel of Qbuzz / provincie ZH de mensen uit de bussen gejaagd hebben? En dat de reizigers massaal de auto hebben genomen? Omdat de laatste tijd de A15 elke dag volstaat tot voorbij Sliedrecht?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door cassie127 »

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat de ochtendspitsen in november de eerste langere/veel drukkere van het jaar zijn (was de hele ochtend in het nieuws op de radio)
Laatst gewijzigd door cassie127 op ma 28 okt 2019, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Chrysa »

cassie127 schreef:de eerste van het jaar
Ik stond in januari al in de file. :X
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

arjano1978 schreef:Misschien een stomme gedachten, maar het lijkt wel of Qbuzz / provincie ZH de mensen uit de bussen gejaagd hebben? En dat de reizigers massaal de auto hebben genomen? Omdat de laatste tijd de A15 elke dag volstaat tot voorbij Sliedrecht?
De file op de A15 bij Sliedrecht ontstaat al minstens sedert ver voordat Qbuzz überhaupt bestond dagelijks. Dat stuk stroopt met name op door een gebrek aan rijstroken en een overdaad aan vrachtverkeer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Volgens Twitter ‘QbuzzDMG’ is de ombouw tot Rnet begonnen bij de MLL en zijn er daarom maar 9 stellen beschikbaar. Lekker bezig in de drukste periode van het jaar.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

arjano1978 schreef:Misschien een stomme gedachten, maar het lijkt wel of Qbuzz / provincie ZH de mensen uit de bussen gejaagd hebben? En dat de reizigers massaal de auto hebben genomen? Omdat de laatste tijd de A15 elke dag volstaat tot voorbij Sliedrecht?
De A15 staat al heel lang dagelijks vol, en daarmaast zou het volume busreizigers die er bij zouden komen weinig uitmaken.

De trein is precies hetzelfde gebleven, behalve dat de kwartiersdienst langer wordt gereden, dus dat kan het probleem niet zijn; blijven de bussen over. Daar heeft Qbuzz geschrapt in de lijntjes waar praktisch niemand in zit zoals de 81 Gorinchem-Meerkerk (terwijl Arkel al een treinstation heeft, dus het is echt niet verstoken van vervoer) en 90 Gelkenes-Groot Ammers, zonder het busvervoer daar af te schaffen. In plaats daarvan zijn de verbindingen Drechtsteden-Rotterdam, Gorinchem-Utrecht en de hele 388 een stuk verbeterd en hebben de overgebleven sterkere lijntjes zoals 81 en 90 veel beter materieel gekregen dan de dramatische Ambas van vroeger.
請勿靠近車門
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben3 »

Nu noem je met lijn 90 wel net het traject wat is geschrapt wat nog goed liep (namelijk lijn 90 t/m Groot-Ammers) overdag... In plaats van Groot-Ammers te bedienen wat overdag echt nog de nodige reizigers trekt bedienen ze nu Industrieterrein Gelkenes (waar vrijwel niemand instapt...).

Maar eens, de bussen zijn sterk verbeterd vooral de Crossways zijn echt een verademing in vergelijking tot de Ambassadors. En inderdaad de files op de A15 zijn er gewoon altijd en zullen blijven hoe goed je het OV ook maakt want mensen zijn gewoonte-dieren dus je krijgt een automobilist heel erg moeilijk in het OV...
gobhaon
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 17:02

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door gobhaon »

Als ik de twitter van qBuzz mag geloven, wordt eerst de buitenkant van de treinen gedaan en gaan ze daarna weer het spoor op.
Eerst de buitenzijde, daarna de binnenzijde. Ook de schermen worden dan aangepast. ^GR
Het interieur laat dus nog even op zich wachten.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Cas schreef:[quote="Daar heeft Qbuzz geschrapt in de lijntjes waar praktisch niemand in zit zoals de 81 Gorinchem-Meerkerk (terwijl Arkel al een treinstation heeft, dus het is echt niet verstoken van vervoer) en 90 Gelkenes-Groot Ammers, zonder het busvervoer daar af te schaffen. In plaats daarvan zijn de verbindingen Drechtsteden-Rotterdam, Gorinchem-Utrecht en de hele 388 een stuk verbeterd en hebben de overgebleven sterkere lijntjes zoals 81 en 90 veel beter materieel gekregen dan de dramatische Ambas van vroeger.
Gorinchem-Utrecht heeft met de Chinese touringcars niet bepaald een kwaliteitsimpuls gekregen. Hetzelfde geldt voor de inzet van de rosero’s. In de spits profiteren een paar mensen van de doortrekking van 387 naar Dalem. Daarbuiten vooral veel lege kilometers net als op 80/81 die nu op een minder comfortabele manier de verbinding gorinchem-utrecht verzorgen en nu ieder 30 i.p.v. iedere 60 minuten met een zeer matig gevulde bus rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Met het comfort van die Scania Higers is mijns inziens niks mis, daarnaast is niet hoeven te staan in de spits (wat ook niet meer mag) toch wel degelijk een kwaliteitsimpuls. Mits natuurlijk het aantal ritten op orde is maar daar zijn ze nu met extra versterkingen wel mee aan de gang.

De Rosero's zijn ten opzichte van de Irisbusjes van Arriva ook een vooruitgang: nu kunnen reizigers die slecht ter been zijn (voor die lijnen toch wel een voorname doelgroep) tenminste ook zonder opstapje een zitplaats in de rijrichting vinden. In de Irisbusjes was dat simpelweg volstrekt onmogelijk, dat is ooit ook de reden geweest dat Arriva lijn 2 in Dordrecht met 12-meter ging rijden terwijl dat qua capaciteit verre van nodig was.
En met iedere 30 minuten een zeer matig gevulde bus was de vraag kennelijk niet zo groot als hier weleens gesuggereerd. Past ook bij m'n waarneming met ritjes op de oude 81 die pas na Meerkerk een beetje redelijke bezettingen begon te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Alhoewel ik in de arriva-tijd geen problemen had met de Volvo's, zit ik toch een heel stuk liever in een Higer op de 387. Elke keer als ik weer een Volvo tegenkom op 195/295 merk ik dat er een enorm verschil in comfort is, zeker voor een lijn als 387 waar het zitten en gaan is. Ook de Roaero's vind ik fijn klein materieel: voelt ruim, fris, modern, zit best lekker en kan de snelweg nog best goed hebben. Al met al vind ik het materieel in elke categorie een flinke vooruitgang.

@Gerben3: ik ben niet heel bekend met het lekdijk-gebied, maar gingen er echt veel mensen van Groot-Ammers naar Utrecht? Ik ben het met je eens dat doortrekking netter zou zijn, vooral omdat Groot-Ammers naar Gelkenes maar 5 minuten lijkt te duren, maar ja.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ik vermoed zomaar dat er geen doorkoppeling is omdat je dan Gelkenes - Groot-Ammers met twee lijnen bediend wat weer niet nodig is. En tegelijkertijd heeft de 74 juist meer nut gekregen nu hij naar Groot-Ammers doorrijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

En doorrijden naar Groot-Ammers kost gewoon een bus extra waarschijnlijk. ;)

Echter zou ik het in de spits wel een nette oplossing vinden om een aantal ritten (die vanaf Gelkenes naar de garage gaan bijvoorbeeld) vanaf het Schoonhovense Veer door te laten rijden als 74 naar Groot-Ammers.

Desondanks blijft het een gegeven dat de sterke delen van de route over de Lekdijk er nog zijn en de zwakke delen zijn geschrapt. Maar goed, het is lastig om sommige mensen dat duidelijk te maken, zeker als je sinds het begin al met een hangende plaat constant over het zelfde loopt te zeuren (zelfde geldt voor die vreselijke Scania's natuurlijk!)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ze zijn ziek in dordrecht 4 Rosero op dienst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 217 gasten