Pagina 11 van 166

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 07:26
door The Greyhound
ArrivaBas schreef:De inschrijvers zijn al bekend ook: Arriva, Qbuzz en EBS.

Bron: https://www.ovmagazine.nl/2017/10/arriv ... -dav-1629/
Twee bedrijven zonder ervaring met treinen. Je moet er eigenlijk niet aan denken......

Qbuzz heeft maar heel kort de tijd gehad om aan dit project te werken. Misschien probeert trenitalia zich op deze manier in te kopen in de Nederlandse markt.

Wat is er over overname van treinen afgesproken met Arriva?

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 08:59
door The Greyhound
Daniel schreef:Dat laatste is nooit gebeurd, maar betrof wel de eerste jaren inderdaad. Het ging vooral om al die 7x-lijntjes die toen nog lijntaxi waren op zaterdag i.p.v. belbus.
(Dordrecht had alleen 's avonds taxibusjes, maar die zijn er in 2008 al uit gegaan)
Het systeem van de 70er lijnen heeft na wat aanpassingen geleid tot een lijnennet waarmee je in een dunbevolkt gebied zeven dagen in de week van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat ieder uur de bus kan pakken al is het soms door 1 uur van te voren te bellen. Een mooi systeem waarvan we nog maar af moeten wachten of het terugkomt na het aflopen van de consessie. Of dat gezinskaartje ooit tot problemen heeft geleid vraag ik mij af......

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 09:00
door The Greyhound
OmniLezer schreef:Ik hoop ook op Qbuzz. Arriva komt met best creatieve dingen voor de consument (reiziger), maar Qbuzz komt helemaal met nieuwe dingen en samenwerkingen.

Qua materieel heb je gelijk.
Wat voor nieuwe dingen en samenwerking heeft Qbuzz?

Re: RE: Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 09:03
door The Greyhound
JelleW schreef:
busfanNL schreef:Zouden ze niet gewoon Mercedes nemen? Dat zijn gewoon comfortabele bussen denk ik. Ook voor R-NET. Wat eventueel ook nog kan is dat ze MAN TU A78 nemen. Ik vind dat bij de RET hele fijne wagens. Alleen de beenruimte mag af en toe wel iets meer. Maarja ik ben ook vrij lang voor mijn leeftijd. :wink:
Denk het wel! Zou wel fijn zijn i.i.g. Die Arriva Amba's zijn niet bepaand van hoogstaand comfort altijd
Die Amba's zijn inmiddels aardig op leeftijd maar worden gelukkig optimaal benut door Arriva. Liever een oude bus dan geen bus. Zat laatst in een afgereden ex Breng Citaro bij Connexxion in Haarlem, rammelde aan alle kanten en vering was bagger.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 09:30
door Stefan
The Greyhound schreef:Wat is er over overname van treinen afgesproken met Arriva?
De treinen gaan mee over naar de nieuwe vervoerder.
The Greyhound schreef:Het systeem van de 70er lijnen heeft na wat aanpassingen geleid tot een lijnennet waarmee je in een dunbevolkt gebied zeven dagen in de week van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat ieder uur de bus kan pakken al is het soms door 1 uur van te voren te bellen. Een mooi systeem waarvan we nog maar af moeten wachten of het terugkomt na het aflopen van de consessie. Of dat gezinskaartje ooit tot problemen heeft geleid vraag ik mij af......
Ik vind het systeem zoals het nu is, eigenlijk wel prima ja. Weinig 'gezeur' en 'gezeul' meer met taxibusjes, die toentertijd vaker niet dan wel reden (vragen van passagiers als: "Lijn 13 had 20 minuten geleden moeten komen, weet u of 'ie nog rijdt?"), of ze reden hun eigen route....

Maar precies wat je zegt, ik verwacht dat die polderlijntjes gauw verleden tijd zullen zijn, we weten allemaal hoe het werkt tegenwoordig.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 09:47
door Daniel
The Greyhound schreef:Het systeem van de 70er lijnen heeft na wat aanpassingen geleid tot een lijnennet waarmee je in een dunbevolkt gebied zeven dagen in de week van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat ieder uur de bus kan pakken al is het soms door 1 uur van te voren te bellen. Een mooi systeem waarvan we nog maar af moeten wachten of het terugkomt na het aflopen van de consessie.
Tja, dat die lijnen nog rijden is ook alleen maar zo omdat het een concessie-eis is. Maar kan me niet herinneren dat ik er ooit enige marketing voor gezien heb, de sterkste lijnen van de 7x-lijnen zijn dan ook vooral de gevallen waar voorheen al een andere bus reed.
Het grootste succes in het dunbevolkte gebied is denk ik nog wel de vaste route van de 388 over de N214 met de drie haltes bij nabijgelegen kernen. Dat heeft behoorlijk wat nieuwe reizigers opgeleverd, niet voor niks is het plan uit 2007 dat 388 een spitslijn zou worden zodra er elk kwartier een trein over de MerwedeLingeLijn reed nooit doorgevoerd. Sterker nog, de lijn is zelfs uitgebreid en ik heb diverse zaterdagse ritten ook wel behoorlijk wat reizigers zien trekken vanuit Noordeloos.
Of dat gezinskaartje ooit tot problemen heeft geleid vraag ik mij af......
´tis dan ook al vrij snel weer afgeschaft en nooit echt gepromoot op de introductiefolder na.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 10:21
door Michael
Volgens mij heb ik de vraag al ergens eerder gesteld maar weet niet meer waar en hoe het precies zit.

Als vervoerder moet je toch een licentie hebben om treinen te mogen rijden? Aangezien zowel EBS en Qbuzz geen treinen rijden momenteel ga ik er vanuit dat ze zo'n licentie dus ook niet hebben. En hoe makkelijk kan je zoiets regelen als vervoerder en wat zijn de vereisten en hoe gaat dat dan in zijn werk?

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 11:16
door Daniel
Je kunt altijd op andermans licentie rijden, bij de aanbesteding van 11 jaar geleden was er bijvoorbeeld de inschrijving van RegioLinq die de licentie van NS gebruikten.
Maar ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat dit iets is wat pas gaat spelen als je daadwerkelijk de concessie binnengesleept hebt. Immers worden er zaken binnen het bedrijf beoordeelt die je überhaupt nog niet hebt als je nog niet met treinen rijdt. Zal denk ik nog het meest vergelijkbaar zijn met toen Oostnet de lijn Almelo - Mariënberg overnam, dat was de eerste treindienst die naar een vervoerder ging die tot dan nog geen treinen reed.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 18:44
door Wubbo
Michael schreef:Als vervoerder moet je toch een licentie hebben om treinen te mogen rijden? Aangezien zowel EBS en Qbuzz geen treinen rijden momenteel ga ik er vanuit dat ze zo'n licentie dus ook niet hebben. En hoe makkelijk kan je zoiets regelen als vervoerder en wat zijn de vereisten en hoe gaat dat dan in zijn werk?
Op de site van ProRail staat daar het een en ander over.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 19:21
door Daniel
Ah, je kunt dus pas een toegangsovereenkomst krijgen als je een concessie hebt. Oftewel, dat zou in de aanbestedingsfase waarin we nu zitten het probleem niet moeten zijn :wink:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 19:47
door CamilleKreemers
Wubbo schreef:
Michael schreef:Als vervoerder moet je toch een licentie hebben om treinen te mogen rijden? Aangezien zowel EBS en Qbuzz geen treinen rijden momenteel ga ik er vanuit dat ze zo'n licentie dus ook niet hebben. En hoe makkelijk kan je zoiets regelen als vervoerder en wat zijn de vereisten en hoe gaat dat dan in zijn werk?
Op de site van ProRail staat daar het een en ander over.
krijg je hier geen probleem:
Voor het halen van de licentie moet je een vervoerconcessie hebben. Om de vervoerconcessie te halen moet je een licentie hebben.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 31 okt 2017, 19:57
door nvdw
Nee, zo'n catch-22 is het niet. Je hebt een vervoersconcessie nodig om personenvervoer op het spoor te mogen uitvoeren, maar dat is logisch en staat verder los van de overige eisen (bedrijfsvergunning en veiligheidscertificaat). Die twee kun je namelijk wel hebben, maar zonder concessie kun je er simpelweg niks mee.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 00:26
door DrechtBlub
Ik hoop dat EBS wint persoonlijk, Arriva vond ik helemaal niet fijn (Voor redenen die Door Daniel goed zijn omschreven) en Qbuzz onder tren-italia baart mij zorgen door de historie van Tren-Italia in Italië met bijna unaniem negatieve reacties van passagiers over hoe het bedrijf met klanten om gaat en het verwijderen van zwakke lijnen en het versterken van drukke lijnen tot zo'n extreem dat duizenden mensen zonder of met zeer beperkt OV zitten. EBS heeft ook zijn problemen, maar dat bedrijf voelt uiteindelijk het meest menselijk, huiselijk en goed voor passagiers in mijn ogen.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 14:35
door OVinspecteur
Hainje schreef:*Gaat alvast wat popcorn kopen voor als EBS wint.*

De Palestinazienswijzen zullen dan wel weer op tafel komen.
Inderdaad en terecht, want "Egged verzorgt busvervoer tussen Israëlische nederzettingen in bezet Palestijns gebied. Hiermee maakt Egged het aantrekkelijker voor kolonisten om in bezet gebied te gaan of blijven wonen. Volgens de regels van het Internationaal Recht zijn die nederzettingen illegaal. Egged maakt gebruik van wegen die voor Palestijnen verboden zijn en exploiteert ook gesegregeerde busdiensten." (https://www.groot-waterland.nl/2017/06/ ... -eggedebs/).
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat dit bedrijf gewoon mag meedingen naar Nederlandse opdrachten? :shock: :oops:

Stientje, wakker worden...

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 15:26
door flipje
Ik acht de kans vrij klein dat EBS DAV en/of Voorne-Putten gaat winnen. De biedingen die ze hebben gedaan op verschillende concessies in Noord-Holland waren ook niet bepaald kansrijk (vaak al in de eerste ronde eruit).
wilburg22 schreef: Qbuzz onder tren-italia baart mij zorgen door de historie van Tren-Italia in Italië met bijna unaniem negatieve reacties van passagiers over hoe het bedrijf met klanten om gaat en het verwijderen van zwakke lijnen en het versterken van drukke lijnen tot zo'n extreem dat duizenden mensen zonder of met zeer beperkt OV zitten.
Wat heeft de historie van Trenitalia met deze bieding van Qbuzz te maken?
" verwijderen van zwakke lijnen en het versterken van drukke lijnen " klinkt erg als Arriva en Connexxion.. :roll:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 15:32
door OmniLezer
Ja, kijk. Dat is eenmaal stront.
Elk bedrijf heeft iets slechts in zijn dagboek staan.
-Arriva kan niet omgaan met materieel.
-EBS doet illegale dingen in Palestina.
-Qbuzz valt zometeen onder Italianen.
-Connexxion heeft nul ervaring met een trein.

Kunnen we ook kijken naar wat er positief is aan deze bedrijven?
Niet te geloven dat ik dit zal zeggen.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 15:37
door flipje
Connexxion heeft nul ervaring met een trein.
Uhmmm... Valleilijn en Brengdirect?

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 18:32
door The Greyhound
wilburg22 schreef:Ik hoop dat EBS wint persoonlijk, Arriva vond ik helemaal niet fijn (Voor redenen die Door Daniel goed zijn omschreven) en Qbuzz onder tren-italia baart mij zorgen door de historie van Tren-Italia in Italië met bijna unaniem negatieve reacties van passagiers over hoe het bedrijf met klanten om gaat en het verwijderen van zwakke lijnen en het versterken van drukke lijnen tot zo'n extreem dat duizenden mensen zonder of met zeer beperkt OV zitten. EBS heeft ook zijn problemen, maar dat bedrijf voelt uiteindelijk het meest menselijk, huiselijk en goed voor passagiers in mijn ogen.
EBS heeft welgeteld 1 autobusconcessie (gehad) in Nederland waarop ze door verkeerde aannames veel te laag hadden ingeschreven, waardoor het de eerste jaren een behoorlijke puinhoop was. Met treinen hebben ze helemaal geen ervaring. Ik snap niet dat dat geen eis was bij deelname aan de concessie.

Trenitalia heeft heel kort de tijd gehad om aan de inschrijving te werken. Misschien proberen ze op prijs te winnen, maar dat krijgen de reizigers later dan weer terugbetaald net als bij EBS in Noord-Holland.

Arriva heeft van de Merwedelingelijn een succesnummer gemaakt en ook het buslijnennet in DAV functioneert naar behoren. Van mij mogen ze blijven.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 18:37
door CamilleKreemers
OmniLezer schreef:Ja, kijk. Dat is eenmaal stront.
Elk bedrijf heeft iets slechts in zijn dagboek staan.
-Arriva kan niet omgaan met materieel.
-EBS doet illegale dingen in Palestina.
-Qbuzz valt zometeen onder Italianen.
-Connexxion heeft nul ervaring met een trein.

Kunnen we ook kijken naar wat er positief is aan deze bedrijven?
Niet te geloven dat ik dit zal zeggen.
Connexxion rijdt toch treinen tussen Amersfoort - Ede-Wageningen en Arnhem-Doetinchem???

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 18:53
door Hainje
Look, what did I do? [/Taylor Swift]

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 19:35
door Meltrain
The Greyhound schreef:Trenitalia heeft heel kort de tijd gehad om aan de inschrijving te werken. Misschien proberen ze op prijs te winnen, maar dat krijgen de reizigers later dan weer terugbetaald net als bij EBS in Noord-Holland.
Ik neem aan dat de overname geen invloed heeft op deze aanbesteding. De voorbereidingen zijn vermoedelijk al eerder begonnen en het team zal na de overname heus niet veranderd zijn.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 19:55
door The Greyhound
Volgens deed Qbuzz na de schuiver in Limburg niet meer mee met aanbestedingen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 19:57
door Suus
Qbuzz heeft ingeschreven bij Amstelland-Meerlanden.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 22:21
door The Greyhound
Er zou in ieder geval niet meer op concessies met spoorvervoer worden geboden door het NS concern.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 22:53
door Zugführer
Ik heb een bericht verwijderd, dubbeldeksbussen in Groningen hebben niets met deze concessie te maken, graag een beetje on-topic blijven