Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
The Greyhound
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » do 30 jan 2020, 19:00

Topvrouw Qbuzz door het stof bij hoorzitting over aanhoudende OV-problemen

https://www.ad.nl/dordrecht/topvrouw-qb ... ~ac654bdc/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15300
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Meltrain » do 30 jan 2020, 19:21

Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

MetroRET
Berichten: 1960
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor MetroRET » do 30 jan 2020, 19:26

Lijn 387 naar Gorinchem en Lijn 388 naar Rotterdam Zuidplein Kralingse Zoom :mrgreen: .

The Greyhound
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » do 30 jan 2020, 19:26

Meltrain schreef:Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')

Over die Chinese bussen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42700
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Suus » do 30 jan 2020, 19:35

Ik hoop ook dat de provincie hier van leert en nooit meer hogevloersbussen toestaat.
Rame à l'approche

Durashift
Berichten: 4207
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Durashift » do 30 jan 2020, 19:52

The Greyhound schreef:
regenmaker schreef:Gaat lekker bij Qbuzz dus: ;)

Miljoenenverlies voor Qbuzz in DMG

Volgens de directeur van Qbuzz (...) Gelukkig is het verlies voor de Italiaanse belastingbetaler. (..) .


Nou, dat laatste zou ik niet zo stellig durven beweren.. tenzij jij dat inhoudelijk gecontroleerd hebt.
Fiscaal / Juridisch dient er dan een zgn. 403 verklaring te zijn. (moederbedrijf staat garant voor de schulden van dochterbedrijven).

Indien Qbuzz dadelijk zelfstandig een financieel jaarverslag over 2018 publiceert.. kan dat een teken zijn dat het Italiaanse moederbedrijf niet aansprakelijk is voor de schulden van Qbuzz.

https://result.nl/wat-is-een-403-verklaring/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15300
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Meltrain » do 30 jan 2020, 22:18

The Greyhound schreef:
Meltrain schreef:Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')

Over die Chinese bussen.

Chinese bussen? Scania is toch Zweeds?
En rijden die bussen dan naar Zuidplein?
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

MetroRET
Berichten: 1960
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor MetroRET » do 30 jan 2020, 22:45

MetroRET schreef:Lijn 387 naar Gorinchem en Lijn 388 naar Rotterdam Zuidplein Kralingse Zoom :mrgreen: .

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 1040
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor DrechtBlub » vr 31 jan 2020, 02:51

Suus schreef:Ik hoop ook dat de provincie hier van leert en nooit meer hogevloersbussen toestaat.

Je hebt ook hogevloer bussen met een lage instap alleen voor met 1 of 2 rolstoelplaatsen rechts voor de trap. Ik heb 't in Nederland nog nooit gezien maar ze bestaan wél en die hebben dit probleem niet.
Meltrain schreef:Chinese bussen? Scania is toch Zweeds?

De bussen zijn gebouwd door het Chinese Higer, met scania motor en chassis.
Ik blub in het Drecht.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8091
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Z2N » vr 31 jan 2020, 07:34

Lagevloersinstap is niet alleen relevant voor rolstoelgebruikers, want niet iedereen die slecht ter been is is rolstoelgebruiker. Eigenlijk zouden in elke bus zitplekken beschikbaar moeten zijn zonder traptreden of drempels. Doe je dat niet, onder het mom van "comfort", sluit je doelbewust mensen uit.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

The Greyhound
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » vr 31 jan 2020, 08:44

Voor de relatief korte ritjes op de 387 en 388 zijn lagevloerbussen een prima oplossing.
Wil je als bedrijf toch een hoge vloer bus inzetten, zijn er voldoende bussen op de markt met een relatief gemakkelijk instap met 3 treden die op veel plaatsen in Europa naar volle tevredenheid dienst doen als lijnbus. De rolstoel lift bij de achterdeur blijft dan echter een kwetsbaar punt. Een Hilger met 4 ongelijke treden en een hele smalle instap is prima voor schoolreisjes en schoolzwemmen, niet voor lijndiensten.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op vr 31 jan 2020, 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.

sirvinniei
Berichten: 2439
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor sirvinniei » vr 31 jan 2020, 09:05

Doet de rolstoellift er echt 5 minuten over?
Een lagevloersdeel voor rolstoelgebruikers is een goede oplossing, maar het maakt het wel lastig als er mensen mee reizen met de rolstoelgebruikers. Zeker aangezien gemeentes steeds meer aansturen op het vervangen van WMO voor OV met eventuele begeleider.
Verder zijn er inderdaad genoeg comfortabele (half-)lagevloersbussen die makkelijk 100 gekeurd kunnen worden (bijvoorbeeld Setra's). Ik vermoed dat je met de komst van EVs nog meer lagevloers krijgt, aangezien batterijpakketten meestal op het dak zitten.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15300
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Meltrain » vr 31 jan 2020, 09:13

Bij de Setra's die op dit moment in Nederland rijden, staat elke stoel op een verhoging. Bij de Setra's die t/m 2018 bij Juijn (i.o.v. Arriva) in Rivierenland reden, was dat volgens mij niet zo.
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3311
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Lijn 45 » vr 31 jan 2020, 09:20

Dat waren dan ook volledige lagevloersbussen :wink:

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5866
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » vr 31 jan 2020, 14:25

Meltrain schreef:Bij de Setra's die op dit moment in Nederland rijden, staat elke stoel op een verhoging. Bij de Setra's die t/m 2018 bij Juijn (i.o.v. Arriva) in Rivierenland reden, was dat volgens mij niet zo.

Ook de Setra S415NF heeft alle stoelen op podesten.
20-2-2020: Trein 2.100 km, Bus 76 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 823
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ovVeluwe » vr 31 jan 2020, 18:48

Alleen de ex-Noot 815 die bij Syntus heeft gereden waren er een paar stoelen zonder verhoging, alle andere setra's die in Nederland reden/rijden staan de stoelen altijd verhoogd.

nvdw
Berichten: 2138
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor nvdw » vr 31 jan 2020, 19:30

Op zich maakt het dan nog niet zoveel uit of de stoelen zelf op een kleine verhoging staan. Dat is in veel bussen zo, ook de Volvo 8900 RLE die Arriva hier eerst reed. Met je rollator of kinderwagen kwam je toch al niet tussen de stoelrijen door. In een low-entrybus (de bulk van de bussen in NL) houd je toch die trap naar het achterste gedeelte en in veel stadsbussen die een 'volledig lage vloer' zouden hebben is het voornamelijk de vloer die laag is.

Mijn ervaring is dat een ruime en min of meer gelijkvloerse instap voor iedereen prettig is, niet alleen voor de mindervaliden en de ouderen. Ook een bulk kwieke studenten heb je sneller ingeladen in een bus zonder traptreden bij de deur.

Grootste probleem met een rolstoellift is dat je merkbaar langer aan het halteren bent, ook al werkt alles in één keer vlekkeloos, en dat minimaal twee keer op één reis. In de Scania moet de chauffeur de rolstoel dan ook nog vastsjorren met haken op de vloer, dat kan de rolstoeler zelf echt niet (anders dan de rolgordel met rugplank). Ik zou niet die rolstoeler willen zijn die dagelijks 'verantwoordelijk' is voor 5 tot 10 minuten vertraging op een rit.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

arjano1978
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor arjano1978 » vr 31 jan 2020, 21:41

TCR vraagt uitstel van betaling aan. Wat beteken het als het falliet zou gaan voor lijn 491?

Durashift
Berichten: 4207
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Durashift » vr 31 jan 2020, 21:54

^^^Ellende.

Maar wellicht kan dat beter in het TCR draadje besproken worden :?:

Tom024
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Tom024 » ma 03 feb 2020, 10:55

Er staat een Gorinchemse VDL bij Arriva/VDL in Den Bosch.

Globetrotter
Berichten: 1490
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Globetrotter » ma 03 feb 2020, 21:25

Lijn 45 schreef:
robertgvu schreef:In de regio Utrecht leven twee vragen over de inzet van U-OV materieel in deze concessie. Er zouden 6 Amba's zijn waarvan wij menen te weten dat in ieder geval de 4431, 4440, 4495, 4517 en 4524 daar onderdeel van zijn. Klopt dit en welke is de zesde?

De 4471 rijdt ook in Dordrecht momenteel.

Is er een kans om deze Amba's ook in de weekenden op de dienst aan te treffen?

JordiBrabant
Berichten: 770
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor JordiBrabant » ma 03 feb 2020, 22:29

Roy Grünewald in het AD schreef:Provincie haalde met Qbuzz een stel kwibussen binnen
COLUMN Het winnen van de OV concessie door Qbuzz vorig jaar heeft plaatsgemaakt voor chagrijn en ergernis in onze regio bij iedereen die ermee te maken heeft: de provincie, de directie, zowat alle medewerkers en tenslotte wij, de ‘slachtoffers’: de reizigers.
(premium)
Het QBuzz bashen gaat maar door. Wel voor het eerst dat ik de correcte (mede-)schuldige, de provincie, aangewezen zie worden. De provincie wou natuurlijk veel openbaar vervoer voor te weinig geld.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42700
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Suus » di 04 feb 2020, 06:54

Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie. Dat is echt een bijzondere prestatie na meer dan een jaar concessiehouder te zijn. Terecht dat de media dan kritisch blijven.
Rame à l'approche

sirvinniei
Berichten: 2439
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor sirvinniei » di 04 feb 2020, 07:12

JordiBrabant schreef: De provincie wou natuurlijk veel openbaar vervoer voor te weinig geld.

Dan is niet inschrijven het beste wat je kunt doen als vervoerder. Dan drop je hem ofwel verlieslatend bij een concurrent of dwing je de provincie om hem opnieuw en op een meer realistische manier aan te besteden.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » di 04 feb 2020, 08:05

Suus schreef:Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie. Dat is echt een bijzondere prestatie na meer dan een jaar concessiehouder te zijn. Terecht dat de media dan kritisch blijven.

Mwoh, Arriva is het in 2007 ook gelukt hoor. Maar dat is iedereen ondertussen vergeten. Overigens werden die net zo hard gebashed door het AD, maar was Arriva zo arrogant hun fouten niet toe te geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten