Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JordiBrabant
Berichten: 770
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor JordiBrabant » di 04 feb 2020, 08:07

Maar inschrijven deed Qbuzz wel, daarom gaan ze ook niet vrijuit.
Suus schreef:Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie.

Het is inderdaad volledig terecht om kritiek te leveren op Qbuzz. Het lijkt er alleen op dat het AD iedere dag een artikeltje heeft met de strekking 'Qbuzz is slecht'. Dan geef je naar mijn mening de mensen Qbuzz weinig ruimte om te verbeteren, omdat ze zich alleen moeten verdedigen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

The Greyhound
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » di 04 feb 2020, 20:36

Daniel schreef:
Suus schreef:Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie. Dat is echt een bijzondere prestatie na meer dan een jaar concessiehouder te zijn. Terecht dat de media dan kritisch blijven.

Mwoh, Arriva is het in 2007 ook gelukt hoor. Maar dat is iedereen ondertussen vergeten. Overigens werden die net zo hard gebashed door het AD, maar was Arriva zo arrogant hun fouten niet toe te geven.


Sommige mensen blijven in de ontkenningsfase hangen........

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » di 04 feb 2020, 21:03

Jij blijft inderdaad hangen in het ontkennen dat Arriva verre van perfect was. Zeker in de eerste jaren was dat allesbehalve het geval namelijk, misschien aan de oostkant van de concessie niet zo te merken maar aan de westkant wel met zaken als aansluitingen die non-existent waren en capaciteitsproblemen door de taxibusjes in de avonduren die ook gewoon anderhalf jaar hebben voortgeduurd terwijl ze in een week tijd hadden kunnen constateren dat het niet werkte.

Vergeet ook niet dat veel van de aanpassingen in het netwerk impliciet volgden uit de wensen van de provincie in het PvE. Ze stonden wellicht niet letterlijk voorgeschreven, maar het aantakken op de HOV-lijnen in Meerkerk was wel de denkrichting uit het PvE en dat daar een onhandig busstation ligt is de vervoerder niet aan te rekenen.
Overigens ook wel erg bijzonder dat reizigers nu opeens klagen over missende rechtstreekse verbindingen vanuit bijvoorbeeld Meerkerk, terwijl je nooit iemand hoorde bij de zoveelste omzetting van ritten op lijn 81 naar 181 en andersom bij Arriva waardoor eveneens rechtstreekse verbindingen verloren gingen en weer terugkwamen en weer verloren gingen.
Aan Qbuzz vindt ik het juist positief dat ze niet direct zwichten voor een zuchtje kritiek of in eerste instantie tegenvallende bezettingen, maar juist een nieuw netwerkconcept de kans geven. Totaal anders dan Arriva waar ik toch echt op een zeker moment de tel kwijt was van het aantal verschillende lijnvoeringen in Zwijndrecht Nederhoven of die warboel in Papendrecht waar je op zondag wel met lijn 14 heen kon, maar niet terug (want dan moest je opeens weer 15 hebben). Om nog maar te zwijgen over al die nieuwe midibusjes in de Alblasserwaard die na een jaar al weer stilstonden.
Of wat te denken van dingen die er goed uit zagen maar onmogelijk waren: zo mocht je toen de 388 naar Dordrecht Sterrenburg ging rijden ook per trein van Dordrecht of Sliedrecht naar Gorinchem reizen om daar de Qliner te pakken met je Qliner-kaartje, maar vertelden ze er niet bij hoe je dat kaartje dan zou moeten kopen op een plek waar de Qliner niet kwam :roll:

En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gerben3
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Gerben3 » wo 05 feb 2020, 12:16

Vraag maar eens aan de mensen die dagelijks met de Maaslijn (tussen Nijmegen en Venlo/Roermond) reizen wat zij van Arriva vinden... Geen enkele vervoerder is perfect dus Arriva en Qbuzz allebei ook niet! Van elke vervoerder zijn er 'fouten' te vinden. Opbouwende kritiek op Qbuzz is prima want daar wordt uiteindelijk iedereen beter van (zorgt voor verbeteringen voor reizigers). Maar kritiek die er alleen maar op gericht om Qbuzz 'kapot' te maken helpt helemaal niets. Bovendien vind ik (opbouwende) kritiek prima zolang het ook op feiten gebaseerd is maar in het geval van Qbuzz wordt dat gelijk weer enorm uitvergroot (en dat wordt dan opgepikt door alle 'Qbuzz' haters en nog verder uitvergroot). Typisch van een kleine mug een enorme olifant maken! Dus kom gewoon met opbouwende kritiek gebaseerd op feiten, want je moet het nog tot 2026 met Qbuzz doen. Dus opbouwende kritiek hebben reizigers uiteindelijk veel meer aan dan 'Qbuzz-haat'. Want door dat uitvergroten door de media, de haters etc. wordt het voor Qbuzz heel erg lastig om datgene te verbeteren wat de hoogste prioriteit zou moeten hebben.

Die columnist laat ook al zien dat hij geen enkele kennis van zaken heeft als het over OV gaat bijv. dat hij beweert dat een aanbesteding 'zo nodig moest' van de provincie... Waar dus helemaal niets van klopt! Het is namelijk gewoon Europese regelgeving wat al bijna 20 jaar geleden ook is vastgelegd in de WP 2000 (Wet Personenvervoer 2000). Arriva moest dus van de provincie ook 'zo nodig' komen in plaats van Connexxion (en voorgangers). Als je zo begint als columnist en laat zien dat je helemaal niets snapt van hoe het OV in Nederland werkt dan kan ik de rest van zijn artikel over OV niet meer serieus nemen :') Denk dat die man eens over iets moet gaan schrijven waar hij wél verstand van heeft

umbusko
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor umbusko » wo 05 feb 2020, 13:12

Gerben3 schreef:Vraag maar eens aan de mensen die dagelijks met de Maaslijn (tussen Nijmegen en Venlo/Roermond) reizen wat zij van Arriva vinden... Geen enkele vervoerder is perfect dus Arriva en Qbuzz allebei ook niet!

Arriva op de Maaslijn, Veolia op de Maaslijn en zelfs NS op de Maaslijn: allemaal één pot nat. Ik hoor nog regelmatig mensen bellen in de trein "Ja, ik zit in de Veolia, het bereik valt zo weg". Dat zegt genoeg denk ik. :mrgreen: En ja, iedere vervoerder heeft zijn eigen eigenaardigheden, soms is het ene positief en soms het andere, maar eigenlijk middelt het altijd wel uit naar "kan beter".

PHS
Berichten: 2336
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor PHS » wo 05 feb 2020, 13:23

Het probleem van de Maaslijn is dat drie provincies verantwoordelijk zijn. Als iedere provincie zijn eigen prioriteiten heeft, wordt het erg lastig iets van de grond te krijgen. De elektrificatie duurt nu al veel te lang. En er wordt steeds verder op beknibbeld. Ik zou de Maaslijn terug onder het HRN brengen en het de verantwoordelijkheid van het Rijk maken, dat zou bestuurlijk veel beter werken.
De mens, die vrij geboren is, is overal geketend.
- Rousseau

gobhaon
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 17:02

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor gobhaon » wo 05 feb 2020, 14:03

Ik heb er zojuist 75 min over gedaan om van station Dordrecht naar station Sliedrecht te komen. :Y

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5833
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Milco » wo 05 feb 2020, 14:15

Gelukkig heeft dat niets te maken met deze concessie, want er is een wisselstoring en die komen ook voor op andere trajecten en zullen vast ook voorgekomen zijn toen Arriva op de MLL reed.
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 24-03-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 25-01-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5866
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » wo 05 feb 2020, 15:34

Ik ben even in de statistieken bij Rijden de Treinen gedoken: Onder Qbuzz is er gemiddeld één tot twee keer per week een storing. Bij Arriva was dat op sommige momenten wel aanmerkelijk minder.
20-2-2020: Trein 2.100 km, Bus 76 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

gobhaon
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 17:02

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor gobhaon » wo 05 feb 2020, 16:22

Milco schreef:Gelukkig heeft dat niets te maken met deze concessie, want er is een wisselstoring en die komen ook voor op andere trajecten en zullen vast ook voorgekomen zijn toen Arriva op de MLL reed.

Ik geef Qbuzz hiervan ook niet de schuld :wink:

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7722
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor regenmaker » wo 05 feb 2020, 17:31

PHS schreef:Het probleem van de Maaslijn is dat drie provincies verantwoordelijk zijn. Als iedere provincie zijn eigen prioriteiten heeft, wordt het erg lastig iets van de grond te krijgen. De elektrificatie duurt nu al veel te lang. En er wordt steeds verder op beknibbeld. Ik zou de Maaslijn terug onder het HRN brengen en het de verantwoordelijkheid van het Rijk maken, dat zou bestuurlijk veel beter werken.


Bij de concessie IJssel-Vecht werken ook 3 provincies samen. Het kan dus wel maar de maaslijn is voor Gelderland en Brabant niet de hoogste prioriteit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

PHS
Berichten: 2336
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor PHS » wo 05 feb 2020, 21:05

Ik zou eerst maar even afwachten hoe de concessie IJssel-Vecht in de praktijk gaat uitpakken :mrgreen:
Overigens zag je in het PvE van IJssel-Vecht dat iedere provincie nog steeds zijn eigen beleid voert en dat daar met de samenwerking niet direct veel aan verandert.
De mens, die vrij geboren is, is overal geketend.
- Rousseau

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33640
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » wo 05 feb 2020, 21:13

Terug naar DMG maar?

Qbuzz meldt op Twitter dat morgen de eerste GTW-2/8 in R-net kleuren terug op de dienst komt. Kan op de foto die erbij zit niet lezen om welk stelnummer het gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Hendrik
Berichten: 2153
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Hendrik » do 06 feb 2020, 09:57

Afgelopen nacht was er een proefrit met een SGMm op de MerwedeLingeLijn: https://twitter.com/Luke_dD/status/1225172928742010883

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5866
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » do 06 feb 2020, 10:27

Stel 2142 heeft vannacht de proefritten verzorgd. Spotters ter plaatse meldden bij hun foto's dat tweetjes de rijtijden redelijk tot goed (b)lijken te halen. Dat zal met drietjes wel anders zijn geweest.
Klaarblijkelijk heeft Qbuzz dus met de eerdere planning de inzetbeperking van SGM over het hoofd gezien. Afgelopen maandag is deze namelijk weer opgeheven.
20-2-2020: Trein 2.100 km, Bus 76 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12502
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Wubbo » do 06 feb 2020, 18:11

Is die inzetbeperking een NS-ding of is die van hogerhand opgelegd (door ILT)?

Klaasje
Berichten: 6681
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Klaasje » do 06 feb 2020, 18:53

Ja, dat kan allebei natuurlijk.

Durashift
Berichten: 4207
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Durashift » do 06 feb 2020, 19:04

Mikos schreef: (..)
Daniel schreef:Dat is een regeltje van NS zelf volgens mij, het is niet zo dat ProRail dat verbiedt ofzo.

Daar heeft ProRail ook helemaal niks over te zeggen, ILT wel. Geen enkele vervoerder wil in de herfstperiode rijden met SGM zonder magneetremmen, die dingen betekenen een wereld van verschil op al het materieel bij gladheid en al helemaal bij het toch al matig remmende SGM.


Duss, zorgen dat voor november dit jaar de ombouw/onderhoud van de Lintjes gedaan is.. lijkt mij. (A)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Qbuzz heeft het druk.. ze hebben zelfs geen tijd om bij het CAO overleg Multimodaal aan te schuiven.. :wink:

https://www.transport-online.nl/site/11 ... ltimodaal/

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3311
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Lijn 45 » do 06 feb 2020, 19:07

Maar waarom zou je Lintjes ombouwen als je GTW's hebt? (A)

Durashift
Berichten: 4207
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Durashift » do 06 feb 2020, 19:44

^^ Ow, kan ook. :@

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42700
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Suus » do 06 feb 2020, 19:46

Durashift schreef:Qbuzz heeft het druk.. ze hebben zelfs geen tijd om bij het CAO overleg Multimodaal aan te schuiven.. :wink:

https://www.transport-online.nl/site/11 ... ltimodaal/

Qbuzz is geen officiële overlegpartij, want geen lid van de werkgeversvereniging van de CAO Multimodaal. Het schijnt aan Arriva te liggen dat Qbuzz nog geen lid is, een lang en warrig verhaal.
Rame à l'approche

Stefan
Berichten: 3881
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Stefan » do 06 feb 2020, 20:45

Vind het desondanks een fijn idee dat ze mijn werkgever weigeren bij de onderhandelingen over de cao waar ik onder val. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gerben3
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Gerben3 » do 06 feb 2020, 20:51

Komt er eigenlijk gewoon op neer dat vooral Arriva, Qbuzz niet wil toelaten. Qbuzz wil dus waarschijnlijk wel maar wordt geblokkeerd door een 'kinderachtig' Arriva. Beetje raar dat Arriva eerst nog een mooie video publiceerde waarin ze het personeel bedankte voor de afgelopen jaren maar vervolgens zetten ze dat 'geliefde' personeel een hak :? (gaat trouwens over deze video van Arriva https://youtu.be/RX9tDG7z944)

Schijnt zelfs dat de directie van Arriva Qbuzz niet meer kan luchten of zien... (https://www.ad.nl/dordrecht/vakbonden-woest-over-kleuterschoolgedrag-arriva-laat-qbuzz-niet-meepraten-over-cao~a55d9e77/). Zie ook dit artikel van vandaag: https://www.ovpro.nl/personeel/2020/02/05/vakbonden-concurrentiestrijd-gaat-ten-koste-van-ov-werknemers/

Stefan
Berichten: 3881
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Stefan » do 06 feb 2020, 20:55

Arriva heeft beloofd dat ze voor een soepele overgang zouden zorgen bij de concessiewisseling.. geen woord aan gelogen, ze hebben direct hun handen overal van af getrokken. :') _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Rikkel
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Rikkel » zo 09 feb 2020, 13:16

Nu vraag ik mij af, waarom zit Connexxion er niet bij? Die rijden ook twee regionale treindiensten?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten