Pagina 162 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 06:38
door busvader
En nog als toevoeging over lijn 6: Er zijn in winterdienst I verschillende klachten geweest dat passagiers niet meekunnen, omdat het 8-persoonsbusje van Juijn vol zit. Dan kan je óf een grotere bus inzetten met dezelfde dienstregeling óf de dienstregeling uitbreiden met dezelfde bussen. Er is dus gekozen voor optie twee.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 17:03
door CamilleKreemers
Ik vind dat best wel jammer van de 75. Ik vond een overdagdekkende lijn Sliedrecht - Bleskensgraaf - Ottoland - Meerkerk - Arkel - Gorinchem nog best goed ogen voor klanten.

Dat van de 388 snap ik niet helemaal. Bedoel je dat het stuk Rotterdam - Sliedrecht rustiger is dan Sliedrecht - Utrecht of dat veel klanten in Sliedrecht de bus uitstappen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 17:08
door Milco
Ik denk dat lijn 388 rustiger is wanneer deze tot Sliedrecht rijdt en dus niet naar Rotterdam.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 17:27
door CamilleKreemers
Oh, dat is logischer

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 17:53
door Daniel
De meeste reizigers in de 388 gingen sowieso al richting Utrecht vanaf de N214 tijdens het weekend.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 03 sep 2023, 18:26
door DrechtBlub
De instort van lijn 75 is écht jammer en expliciet het resultaat van een sterfhuisconstructie: Vanaf begin af aan wilde Qbuzz alles in het landelijke gebied vervangen met Flex op den duur, maar in de praktijk maken de dagelijkse reizigers minimaal gebruik van het system omdat het simpelweg niet betrouwbaar genoeg is. vaak zorgt voor extra overstappen verder op de reis omdat het dichtstbijzijnde hub punt niet altijd bediend wordt door lijnen die naar de gewenste bestemming gaan én dat het waarschijnlijk onbetaalbaar wordt voor vaste passagiers als het tijdelijk gratis vervoer op de Bestelbuzz & de deur-halte-taxi eindigd.

Qbuzz heeft input over reizigersgebruik & patronen meermaals genegeerd, inclusief over de consequenties van het opheffen van ritten in de Spitsrand en het dal op gebruik in de spits, om tóch eigen idealen door te voeren waarvan Qbuzz vanuit hun eigen data al wist dat ze in de praktijk niet aan het werken waren. Om ook duidelijk te zijn over die data: Er maken per dag circa 13 reizigers gebruik van de Bestelbuzz. Dat is al minder dan de helft van het aantal reizigers wat Qbuzz op alleen lijn 75 al kwijt is geraakt. - De andere zwakkere verbindingen waar Qbuzz geen vaste bussen meer rijdt op bepaalde tijden zijn dan nog niet eens meegerekend én ook de terugkeer van reizigers na Corona niet, die wellicht slechter is door het laten vervallen van trajecten.

In Dordrecht bij lijn 2, waar alleen de deur-halte-taxi als alternatief is, wordt de situatie nóg slechter. Circa 30 reizigers per dag in de avond, en 45-75 per dag per richting op Zondag maakten gebruik van lijn 2. Die reizigers zouden dus nu in lijn 5 moeten zitten en/of de deur-halte-taxi moeten gebruiken. Lijn 5 heeft, op basis van de haltedata, géén groei gezien boven verwachtingen op de relevante haltes. De Deur-Halte-Taxi (Die trouwens ook oa. de stadsdienst van Gorinchem op Zondag en in de Avond vervangt), ziet gemiddeld per dag slechts 3 reizigers in onze hele concessie. Doei reizigers, en doei mogelijkheid om daadwerkelijk van het OV afhankelijk te zijn voor vaste reizigers in onze regio.

Óók hierover was Qbuzz een gewaarschuwt man. - Maar néé, het ideaalbeeld van flexibele oplossingen in het landelijk gebied en naar wijken die minder vraag genereren moest doorgevoerd worden, want dat was "beter" en gaf "meer mogelijkheden voor reizigers". De enige reden dat Qbuzz nu niet drastisch méér hoeft uit te geven om de voormalige ritten te vervangen is omdat ze de verbindingen in de praktijk dus niet vervangen hebben op een niveau waar reizigers van op aan kunnen, en de reizigers simpelweg zijn gestopt met het reizen met het OV.

Ik ben dit soort schijnmobiliteit écht zat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 08:59
door Roeland
Op het 75-traject rijdt ook buurtbus 701. Heeft die niet een deel van de 75-reizigers overgenomen? En nemen voormalige 75-reiziger nu ook niet vaker de 388 (dus vanuit de dorpen fietsen naar de N214)?
Mijn advies zou zijn, om buurtbus 701 te upgraden naar een volwaardige uurdienst op ma-za overdag. Wellicht kun je daarmee (praktisch gezien) de 75 op een acceptabele manier vervangen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 09:09
door Roeland
busvader schreef: zo 03 sep 2023, 06:33 Lijn 90 heeft de meeste passagiers tussen Utrecht en Ameide. Alles verder gaat reist vaak mee naar Nieuwpoort (al dan niet voor de overstap met lijn 74) of naar het Schoonhovenseveer te reizen om vanaf daar te fietsen of met het Veer over te steken.
Zitten er tussen Ameide en Nieuwpoort (het Zuid-Hollandse deel) nog wel redelijk wat reizigers, of rijdt de 90 daar vaak grotendeels leeg? Want het blijft natuurlijk een beetje merkwaardig, dat een Zuid-Hollandse lijn vooral op Utrechts gebied reizigers vervoert...

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 11:15
door busvader
Zeker buiten de spits is het makkelijk op één hand te tellen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 12:02
door Roeland
Hoe weinig is het gebruik van de 90 tussen Ameide en Nieuwpoort? rijdt de bus vaak helemaal leeg, of toch meestal nog wel een aantal reizigers? En is de 90 in de spits wel beter gevuld?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 05 sep 2023, 07:13
door DrechtBlub
Roeland schreef: ma 04 sep 2023, 08:59 Op het 75-traject rijdt ook buurtbus 701. Heeft die niet een deel van de 75-reizigers overgenomen? En nemen voormalige 75-reiziger nu ook niet vaker de 388 (dus vanuit de dorpen fietsen naar de N214)?
Mijn advies zou zijn, om buurtbus 701 te upgraden naar een volwaardige uurdienst op ma-za overdag. Wellicht kun je daarmee (praktisch gezien) de 75 op een acceptabele manier vervangen.
Ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet is gebeurd: De capaciteit van een 8personenbusje 1x2uur in het dal is niet afdoende om het aantal reizigers op lijn 75 consistent te vervoeren bovenop wat al in lijn 701 zat, al helemaal niet door op de spitsranden. Er is óók geen ongebruikelijke groei in het aantal reizigers van de haltes van lijn 388 geweest. - Wellicht zal een enkeling dat zijn gaan doen, maar het lijkt er niet op dat dit een alternatief is geweest. Lijn 388 stopt simpelweg té ver van de dorpen af om écht reizigers aan te trekken die OV-afhankelijk (willen) zijn óf voor meerdere doeleinden het OV gebruiken, en trekt daarbij vooral forensen en scholieren die (nagenoeg) alleen voor dat doel het OV gebruiken en daarvoor naar de halte fietsen.

Lijn 701 zou in het dal genoeg capaciteit hebben als die 1xUur reed en de oude reizigersaantallen weer herstelt zouden kunnen worden (wat makkelijker gezegd is dan gedaan), maar de spits zou lastig worden: Dat was het zelfs tussen Bleskensgraaf en Sliedrecht al voor Corona toen de 75 er nog was een probleem: Dat is ook waarom er extra korte ritten zijn naar Sliedrecht.

Het zou een oplossing kunnen zijn, maar dan blijft het huidige/westelijke deel de 75 in de spits wel nodig als piekversterking, en zal je eigenlijk een schoolbus naar Gorinchem moeten laten rijden die aansluit op de schooltijden. Het blijft een lastig traject, gezien die eigenlijk nét te druk is/was om geheel te verbuurtbussen en té rustig is om écht rendabel te zijn op korte termijn.
Roeland schreef: ma 04 sep 2023, 09:09 Hoe weinig is het gebruik van de 90 tussen Ameide en Nieuwpoort? rijdt de bus vaak helemaal leeg, of toch meestal nog wel een aantal reizigers? En is de 90 in de spits wel beter gevuld?
Verwacht buiten de spits op dat stuk van de route op lijn 90 2-5 reizigers per rit op de meeste ritten. De bezetting was al nooit hoog op dat stuk, maar het gebrek aan avondbediening en de knip op Gelkenes/Nieuwpoort waar de overstap niet altijd betrouwbaar is heeft de aantallen duidelijk geen goed gedaan.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 09:23
door StefanRijnhoutjes
Er rijdt vandaag, en afgelope maandag ook een Ebusco uit Dordt op lijn 74 omloop 700371, leuk om een keer deze bussen rondom Gorinchem te zien!

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 12:32
door The Greyhound
Is dat een dienst waar een elektrische bus op moet rijden?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 22:20
door omaylie
En daarover gesproken: is er al bekend welke elektrische bussen er komen rijden op de Dordtse lijn 10?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 22:48
door StefanRijnhoutjes
The Greyhound schreef: wo 06 sep 2023, 12:32 Is dat een dienst waar een elektrische bus op moet rijden?
Klopt waar normaal de Citea's oprijden

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 10:46
door busvader
De Ebusco rijdt (tijdelijk) als vervanging van de elektrische VDL's, op omloop 700371, deze zijn schijnbaar vaker kapot dan dat ze kunnen rijden. Normaal gesproken werd dan deze omloop gereden met Iveco, maar het lijkt er een beetje op dat er ergens is ingegrepen en dit weer elektrisch moet gebeuren. En dan is het handig dat je in Dordrecht een bus over hebt, en deze dan kunt doorschuiven naar Schelluinen. Het valt me wel op dat het voertuig deze week redelijk vaak van de dienst is gehaald, reden daarachter lijken mij twee logische oorzaken: Accu is (bijna) leeg en de oplader op Station Gorinchem is defect, of de aflossende chauffeur heeft geen instructie gehad op de Ebusco en wil of kan daar dan niet mee rijden.

Over de busjes van lijn 10 betreft: Zo ver mij bekend is komen er in ieder geval geen extra elektrische busjes. Ik heb mij laten vertellen dat de Gemeente Dordrecht de binnenstad anders wil inrichten, wat mogelijk gevolgen zou kunnen hebben voor de route van lijn 10. Men wacht op uitsluitsel en tot die tijd blijven de huidige Rosero's rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 20:14
door Meltrain
Zijn dat de zes elektrische Rosero's (waarvan drie ex-Arriva)?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 20:45
door Milco
Van de elektrische exemplaren is enkel de 6155 nog in dienst, tenminste dat staat op de wiki. ;)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 21:21
door Daniel
De Arriva-exemplaren reden al vaker niet dan wel in de Arriva-tijd. Heel wat bezoekjes aan Dordrecht voor nodig geweest om die destijds überhaupt een keer rijdend op de foto te krijgen :p

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 22:16
door DrechtBlub
Milco schreef: vr 08 sep 2023, 20:45 Van de elektrische exemplaren is enkel de 6155 nog in dienst, tenminste dat staat op de wiki. ;)
Qbuzz heeft er als 't goed is twee, immers ze er 4 verkocht hebben en/of te koop hebben (ge)staan. De 6155 is de enige die de laatste tijd terugkomt in fotos en op OVradar. Welke de andere is die Qbuzz (mogelijk) nog heeft weet ik niet, en ik weet ook niet of die de laatste tijd op de dienst is verschenen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 22:24
door busvader
Zo ver mijn informatie reikt, is of was het enkel de 6155, als elektrische Rosero. De andere omloop werd gereden door een diesel Rosero. Door tekorten aan die midi's rijden we 2 omlopen met 1 bus, met behulp van een aflosauto die naar Dordrecht CS pendelt voor de MAT-ritten.

En die ene omloop is een diesel Rosero trouwens. Waar de elektrische uithangt, geen idee.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 23:30
door Lijn 45
DrechtBlub schreef: vr 08 sep 2023, 22:16
Milco schreef: vr 08 sep 2023, 20:45 Van de elektrische exemplaren is enkel de 6155 nog in dienst, tenminste dat staat op de wiki. ;)
Qbuzz heeft er als 't goed is twee, immers ze er 4 verkocht hebben en/of te koop hebben staan. De 6155 is de enige die de laatste tijd terugkomt in fotos en op OVradar. Welke de andere is die Qbuzz (mogelijk) nog heeft weet ik niet, en ik weet ook niet of die de laatste tijd op de dienst is verschenen.
Beide andere nieuwe staan nog op naam van Qbuzz, al hebben die sinds 2021 geen geldige APK. Ze zouden bij Bluekens Breda moeten staan.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 09 sep 2023, 03:15
door DrechtBlub
https://www.google.com/maps/@51.6078615 ... ?entry=ttu

Daar staan ze inderdaad. - Tenminste, enkele maanden geleden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 09 sep 2023, 08:59
door ArrivaBas
Daar staan ze anno september 2023 nog steeds. Sinds deze week staat er ook een Gorinchemse Citea naast.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 09 sep 2023, 09:29
door busvader
Ik heb begin deze week de 6161 op het stallingsterrein van Alblasserdam gezien, dus ga er gemakshalve vanuit de dan de 6162 in Brabant staat.