Pagina 18 van 166

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: di 20 feb 2018, 14:19
door regenmaker
@Meltrain: voor Voorne Putten verbaasd het me niets als CXX bezwaar heeft aangetekend. Ze liepen al te mekkeren bij de MRDH om een gesprek.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 16:39
door ArrivaBas
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... en-bussen/
De gunning aan Qbuzz is vandaag definitief geworden.

Een greep uit de plannen:
- Elektrische bussen in heel de Drechtsteden.
- T100 op de huidige lijnen 387 en 388.
- Lijn 389 (Papendrecht - Utrecht) lijkt terug te keren.
- R-Net naar Rotterdam, Ook een hoogwaardige snelbus naar Rotterdam vanuit de Alblasserwaard.
- De treindienst wordt R-Net (Duh...)
- Vijfheerenlanden zijn apart aanbesteed, met het oog op de gemeentelijke herindeling.
- Deelauto's en deelfietsen.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 16:49
door Roeland
ArrivaBas schreef: - T100 op de huidige lijnen 387 en 388.
- Lijn 389 (Papendrecht - Utrecht) lijkt terug te keren.
Ik vermoed eerder, dat lijn 388 na Sliedrecht Station niet meer naar Dordrecht rijdt, maar via Papendrecht naar Rotterdam. Dus niet lijn 389 naast lijn 388. Dat past prima bij het zinnetje: Nieuw is ook een rechtstreekse hoogwaardige snelbusverbinding vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam (op de site van de provincie).

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 16:53
door Roeland
Qbuzz heeft inmiddels ook een DAV-pagina op z'n site staan. Veel meer dan het persbericht staat er nu trouwens nog niet op...
https://qbuzz.nl/organisatie/regios/reg ... en/nieuws/

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 17:11
door Qbuzzie
Er is een filmpje verschenen waarin Qbuzz de nieuwe concessie uitlegt. We krijgen dus R-net en Snelbuzz. In het filmpje worden alvast wat routes gepresenteerd:https://www.youtube.com/watch?time_cont ... ujAk4rLTFA

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 18:26
door dnmw2705
Citea's in het filmpje?

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 18:39
door DrechtBlub
Als je de video moed geloven zijn het ook allemaal 10m Citeas, dus ik zou dat niet zo nauw nemen.
In het filmpje staat ook een RNET Flirt, voor wat we voorlopig weten krijgen ze gewoon de spurtjes die er nu al rijden.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 19:12
door Lijn 45
Ik zie toch echt een GTW. :wink: De midibus heeft dan weer veel weg van een MidCity.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 19:23
door DrechtBlub
Misschien zit er elders in de video een GTW die ik over het hoofd heb gezien, maar dit is toch echt geen gtw.
Afbeelding

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 19:36
door busfanNL
Dat ziet er heeeeelll goed uit op het eerste oog. Ik ben blij dat Qbuzz gewonnen heeft. Echt chapeau voor hun plannen. *bus*

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 19:38
door ArnoArriva
Misschien heeft Qbuzz verkeerd getekend want er mis de motor bak tussen in :| het is inderdaad GTW en 10m Citea zal zomaar niet inzet in spits! Ander wordt heel krap, Ik denk dat 12m bussen bedoeld en misschien is handig dat Qbuzz 2 gelede bussen erbij bestellen voor inzet bij Dordt in Stoom, kerstmarkt enz.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:09
door nvdw
De kernen langs de Lekdijk (lijn 90) en die in de Alblasserwaard (lijn 75) behouden een lijngebonden ontsluiting, staat er in het persbericht, en ook lijn 5 in Gorinchem (bus naar de Lingewijk) blijft gehandhaafd.

Ik ben benieuwd!

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:12
door Daniel
Roeland schreef:Ik vermoed eerder, dat lijn 388 na Sliedrecht Station niet meer naar Dordrecht rijdt, maar via Papendrecht naar Rotterdam. Dus niet lijn 389 naast lijn 388. Dat past prima bij het zinnetje: Nieuw is ook een rechtstreekse hoogwaardige snelbusverbinding vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam (op de site van de provincie).
Staat ook letterlijk op het kaartje in het filmpje dat inmiddels gepubliceerd is, da's dus een combi van 388 en 87 zegmaar (want gaat ook naar Kralingse Zoom).
Ben wel benieuwd hoe de uitwerking van routes gaat worden want die 10 minuten tijdwinst op wat nu 88 is (wordt 488) is nog best fors. Op de huidige route van 91, die ook door een R-net lijn vervangen wordt, haal je dat makkelijker door bijvoorbeeld in Papendrecht alleen via de Burgemeester Keijzerweg te rijden. Verder dus ook de huidige 16 als R-net 316, daar zal de versnelling ongetwijfeld in Alblasserdam zitten want ergens anders kan het bijna niet (staat in Dordrecht ook nog via het Leerpark in het filmpje namelijk). De slinger in de route zal er daar wel uit gaan.

Het kaartje van de Alblasserwaard is wat lastiger te interpreteren zonder plaatsnamen erin, maar als ik het goed zie is het idee daar om de huidige 74 te handhaven als de rest van het gebied vooral naar Flexibel OV gaat. En Vijfheerenlanden blijft dus volgens het persbericht vrijwel gelijk in afwachting van een eventuele overdracht naar de Provincie Utrecht, maargoed, daar heb je al R-net als je de bestaande lijnen in een ander kleurtje laat rijden :P

De stadsdienst Drechtsteden is verder wel een logische zet en zou wel eens een verbetering voor Zwijndrecht, Sliedrecht en Papendrecht kunnen zijn. Alleen nog even zien hoe ze daar gaan koppelen: als het aantal lijnen gelijk blijft kan je precies de lijnen uit Wielwijk (4), Crabbehof (3) en Sterrenburg (5) aan iets naar Papendrecht/Sliedrecht koppelen en heb je op allemaal de relevante verbinding met centrum en CS in Dordrecht. De oostelijke takken van de stadslijnen moeten dan haast wel aan die betere verbindingen naar de bedrijventerreinen vast zitten, want die liggen bijna allemaal in het westen. En afhankelijk van de frequentie kunnen er natuurlijk nog een of twee lijnen door naar Zwijndrecht.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:19
door Chrysa
Afbeelding

Het kaartje uit het filmpje.

Dat Snelbuzz vind ik maar raar, eerst een R-Net-netwerk opzetten en dan vervolgens nog met een ander soort HOV komen. Wat is het verschil nou? :')

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:23
door Stadsbus
Snelbuzz lijkt mij gewoon een formule zoals R-NET, maar dan zonder R-NET troep dingen zoals dure haltes en grijze bussen.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:26
door sirvinniei
Rnet moet verplicht ma-za 4x per uur rijden (later in de spits zelfs 6x per uur) HOV niet

Nu vind ik bestelbuzz trouwens niet echt klinken als een sterk OV product :lol:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:29
door DrechtBlub
Stadsbus schreef:Snelbuzz lijkt mij gewoon R-NET, maar dan zonder R-NET troep dingen zoals dure haltes en grijze bussen.
Snelbuzz is in feite dus een soort Qliner.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:40
door Milco
Qliners zullen gewoon zo blijven heten verwacht ik. SnelBuzz is denk ik het beste vergelijkbaar met Qlink: snelle buslijnen naar een stad, maar zonder HOV-tarief dat je wel in de Qliners betaalt.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:42
door Daniel
Nu ik het kaartje hier weer zie lijkt Rijsoord z'n vaste bus trouwens te verliezen, aangezien 392 via Oostendam gaat rijden. Dat suggereert een route via de A15.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:49
door DrechtBlub
Dat kaartje laat alleen maar HOV lijnen zien, het kan goed dat er een niet-HOV lijn langs word getrokken. - Dat weten we nu simpelweg nog niet.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:50
door nvdw
Of een mooie deelfiets.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 20:59
door Daniel
Een hele streeklijn voor alleen Rijsoord lijkt me toch enigszins overdreven, die lijn komt verder alleen maar op R-net corridors uit en moet het dan dus puur van de reizigers naar Rijsoord hebben. Dit lijkt me typisch een van de eerste plaatsen die naar vraagafhankelijk vervoer gaat.

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 21:18
door lee-yawn
Het is mij niet helemaal duidelijk of de 387 en 388 Snelbuzz of R-Net moeten worden. Iemand hier een aanwijzig (of inzicht) voor gevonden?

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 21:22
door sirvinniei
Snelbuzz, R-net is de 400 serie in Zuid Holland, HOV is de 300 serie bij DAV

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Geplaatst: wo 21 feb 2018, 22:34
door bartjemestrom
Milco schreef:Qliners zullen gewoon zo blijven heten verwacht ik. SnelBuzz is denk ik het beste vergelijkbaar met Qlink: snelle buslijnen naar een stad, maar zonder HOV-tarief dat je wel in de Qliners betaalt.
Voornaamste is naar verluid dat Qliner een beschermde naam van Arriva en de Noordelijke provincies is. Je hoort inderdaad geen Qliner bij Syntus, Connexxion etc. :?