RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Mr-W »

RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht
De kersverse directeur van de RET, Maurice Unck, heeft grote plannen met het openbaar vervoer in en rond Rotterdam. Na de RandstadRail en de Hoekse Lijn moet ook tussen Delft en Dordrecht de stoptrein plaatsmaken voor de metro, vindt Unck.
RTV rijnmond

De RET heeft het ombouwvirus te pakken :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door JWM »

Preken voor eigen parochie. Er kan best een vervoersproduct komen gelijk aan de metro tussen Dordrecht en Den Haag zonder dat de infrastructuur omgebouwd moet worden zoals nu gedaan wordt op de Hoekselijn of eerder op de Hofpleinlijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Zullen we dit alsjeblieft niet doen? :)
Bij de Hofpleinlijn zat de meerwaarde (naast de hogere frequentie) vooral in de directe verbinding met het Rotterdamse centrum. Bij de ombouw van de Hoekse Lijn kun je al enige twijfels hebben, maar tussen Delft en Dordrecht heeft een metro geen toegevoegde waarde ten opzichte van een hoogfrequente Sprinter.

Overigens ben ik het wel met hem eens dat er meer geïnvesteerd kan worden in railvervoer, maar dan zie ik liever metrolijnen naar verder gelegen plaatsen zoals de Drechtsteden of de Hoeksche Waard.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Dus een metro naar Dordrecht heeft geen zin, maar eentje naar de Drechtsteden wel? Wat is die metro naar Dordrecht dan, de huidige Sprinter stopt al in twee Drechtsteden (Barendrecht eindigt wel op -drecht, maar hoort formeel niet bij het samenwerkingsverband)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door JWM »

Een metro is een vervoerssysteem wat alleen rendeert als het bedieningsgebied dicht en divers bebouwd is en/of stedelijke knopen ontsluit. Ik vraag me dan ook af wat jouw idee is bij een metrolijn naar de Hoeksche Waard of de Drechtsteden. Bij de Hoeksche Waard is één halte met P+R en busknoop echt het maximaal haalbare en ik betwijfel of dat de investering in een dure tunnel rechtvaardigt.
Laatst gewijzigd door JWM op di 15 aug 2017, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Suus »

Een verbinding naar Ridderkerk, Hendrik-ido-Ambacht, Papendrecht en Sliedrecht lijkt mij op dit moment belangrijker dan een bestaande lijn van het HRN integreren. Overigens met de opmerking dat na de opening van de Hoekse Lijn het metronet van Rotterdam wel tegen het verzadigingspunt aanhikt en niet heel veel meer reizigers op de twee bestaande centrumassen aan kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Daniel »

De as die je nu noemt is er inderdaad wel eentje door dichtbevolkt gebied wat bijna geheel een stedelijk karakter heeft, op zich een logische kandidaat voor een metrolijn. Het is ook al wel langer in beeld geweest, alleen is Ridderkerk er altijd tegen geweest. Ook niet gek gezien zij met zo'n metro waarschijnlijk het fijnmazige busnet met veel directe verbindingen naar Rotterdam zouden verliezen.
Aanleggen van een dergelijke lijn is trouwens ook een stuk lastiger geworden doordat de Volgerlanden ondertussen volgebouwd zijn en je daar natuurlijk handiger een metro had kunnen aanleggen toen het gebied nog leeg was zoals rond 2003.

Maar het knelpunt zal altijd wel zijn dat alle reizigers op de centrumassen uit gaan komen. Doen ze nu ook al, maar als het reizigersaanbod groeit dan zal dat deels ook op de centrumas erbij komen. Een ander deel zal slechts tot de eindbestemming van de lijn gaan reizen, maar dat geldt toch vooral voor de Kralingse Zoom vermoed ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Bemined »

Is hier niet al een onderwerp over? De vorige RET directeur had namelijk al minstens twee keer hetzelfde geroepen, met net zo weinig argumenten over waarom dan zo nodig en op welke manier. Elke keer dat dit plan langskomt roept het dezelfde vragen op: waarom een peperdure ombouw tot metro terwijl men al bezig is het spoor geschikt te maken wordt voor 6 sprinters per uur, wat meer dan voldoende is om de reizigersgroei van de komende jaren op te vangen op het sprintersegment? En hoe denkt men in vredesnaam zonder peperdure investeringen twee sporen geschikt te maken voor de metro? En dan met name op het traject Rotterdam Centraal - Lombardijen waar naast sprinter en intercity ook goederen- en hogesnelheidstreinen van de vier aanwezige sporen gebruik maken? En bovenal: waarom zou ombouw van een goed functionerende spoorlijn prioriteit moeten hebben boven de tig andere projecten die men de afgelopen jaren geopperd heeft maar vanwege geldgebrek niet doorgegaan zijn? Denk aan TramPlus wat nooit wat geworden is, het overbelast raken van de metro in het centrum door het steeds nieuwe uitbreidingen koppelen aan het volle centrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door JWM »

JWM schreef:waarom een peperdure ombouw tot metro terwijl men al bezig is het spoor geschikt te maken wordt voor 6 sprinters per uur, wat meer dan voldoende is om de reizigersgroei van de komende jaren op te vangen op het sprintersegment?
Dat geschikt maken is niet heel indrukwekkend. Een logisch station zoals Schiedam Kethel kan er bijvoorbeeld nog altijd niet komen. Er mag best wel wat meer werk gemaakt worden van de sprinter Den Haag-Dordrecht. En met wat extra stations en betere afstemming met ander OV zijn zes sprinter per uur ook zo vol.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door busfanNL »

Ik vind het geen goede ontwikkeling. Ik vind dat de RET zich lekker met Rotterdam moet bezig houden. Dat willen ze zelf dus laten ze zich dan ook echt met Rotterdam zelf bezig houden en niet met de gebieden eromheen. Ik vind dat HRN trajecten lekker bij de NS moeten blijven want die hebben verstand van treinen rijden en niet de RET die er zo nodig een vreselijke metrolijn van moet maken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door JWM »

Wat is precies je inhoudelijke argument?
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door busfanNL »

Dat ik tegen de uitbreiding van het metronetwerk ben want de metro vind ik zelf minder comfortabel en de RET moet in Rotterdam blijven want voor hun is de concessie inbesteed. Anders moeten ze gaan aanbesteden vind ik want dan ga je ook de regio in.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:De as die je nu noemt is er inderdaad wel eentje door dichtbevolkt gebied wat bijna geheel een stedelijk karakter heeft, op zich een logische kandidaat voor een metrolijn. Het is ook al wel langer in beeld geweest, alleen is Ridderkerk er altijd tegen geweest. Ook niet gek gezien zij met zo'n metro waarschijnlijk het fijnmazige busnet met veel directe verbindingen naar Rotterdam zouden verliezen.
Ridderkerk is tegen de Tram Plus (Ridderkerklijn), niet tegen de metro. Volgens mij is er juist gevraagd om een metro, maar was die te duur volgens de stadsregio. Maar laat ze eerst maar eens beginnen om de huidige lijn vanaf Zuidplein naar bijvoorbeeld station Lombardijen of station Barendrecht door te trekken.

Het grootste probleem is natuurlijk los van wie de vervoerder is dat je tegenwoordig 3 verschillende abonnementen nodig hebt in het woon-werkverkeer en daarvoor een vermogen betaalt. TARIEFSINTEGRATIE is dus PRIORITEIT 1. Overigens was dat vroeger altijd netjes geregeld met een zonesupplement bij de NS trajectkaart die je aan beide kanten kon gebruiken in metro, tram en bus. Kennelijk is men nu begonnen aan een concurrentiestrijd om de railinfrastructuur. Bizar gewoon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Suus »

busfanNL schreef:Dat ik tegen de uitbreiding van het metronetwerk ben want de metro vind ik zelf minder comfortabel
De sprinters die nu op de Oude Lijn rijden verdienen ook niet bepaald de comfortprijs :')
en de RET moet in Rotterdam blijven want voor hun is de concessie inbesteed. Anders moeten ze gaan aanbesteden vind ik want dan ga je ook de regio in.
Als je een afgebakend en geïsoleerd lokaalspoorwegnet hebt, hoe groot ook, kan je dat zonder problemen aan de RET inbesteden. Dat is door Europa goedgekeurd. Dan moet de RET zich alleen wel onthouden van deelnemingen aan andere concessies, zoals het hypothetisch winnen van een hypothetische aanbesteding van de metro van Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat het aanleggen van een metro-verbinding naar Delft niet echt zinvol is als je die niet doortrekt verder naar Den Haag. Doe je dat wel gaat het je geheid heel veel reizigers kosten.

Zelf denk ik dat er al heel veel winst valt te behalen als de sprinters over het gehele traject Den Haag - Dordrecht over eigen sporen kunnen rijden (misschien alleen het stukje Den Haag Centraal - Den Haag HS gedeeld). Daarvoor zal dan ook eerst de viersporigheid tussen Delft en Schiedam aangelegd moeten worden. Dit al dan niet aangevuld met een paar extra stations (zoals het hierboven al aangehaalde Schiedam Kethel).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door nvdw »

De RET denkt: als wij niet meer mogen meedingen naar andere concessies, laat ze onze concessie dan maar wat groter maken 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Overigens ligt het voorgestelde traject Den Haag - Dordrecht grotendeels gewoon binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag, (alleen Zwijndrecht en Dordrecht liggen daar buiten). Dus zo gek is het ook weer niet, als de RET daar zou gaan rijden.
Gekko123 schreef:Ik denk dat het aanleggen van een metro-verbinding naar Delft niet echt zinvol is als je die niet doortrekt verder naar Den Haag. Doe je dat wel gaat het je geheid heel veel reizigers kosten.
De journalist maakt een foutje. In het filmpje heeft Unck het over "Den Haag, via Dordrecht, Schiedam, Rotterdam naar Dordrecht".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef:Ridderkerk is tegen de Tram Plus (Ridderkerklijn), niet tegen de metro. Volgens mij is er juist gevraagd om een metro, maar was die te duur volgens de stadsregio. Maar laat ze eerst maar eens beginnen om de huidige lijn vanaf Zuidplein naar bijvoorbeeld station Lombardijen of station Barendrecht door te trekken.
Ridderkerk was voor de tramplannen kwamen al tegen de metro, want ja, die plannen waren er toen al. Daarvoor ligt al een metrobuis in ruwbouw onder station Lombardijen.
Gekko123 schreef:Zelf denk ik dat er al heel veel winst valt te behalen als de sprinters over het gehele traject Den Haag - Dordrecht over eigen sporen kunnen rijden (misschien alleen het stukje Den Haag Centraal - Den Haag HS gedeeld). Daarvoor zal dan ook eerst de viersporigheid tussen Delft en Schiedam aangelegd moeten worden. Dit al dan niet aangevuld met een paar extra stations (zoals het hierboven al aangehaalde Schiedam Kethel).
Je zit ook nog met de Willemsspoortunnel als bottleneck, wil je daar de Sprinters op eigen sporen dan moet er een buis bij. Vroeger was de boel op Rotterdam - Dordrecht wel volledig gescheiden met Sprinters op de binnensporen en ICs op de buitensporen maar sinds de HSL in dienst is moeten IC en Sprinters de binnenste sporen delen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door JWM »

Er gaat natuurlijk nooit meer een buis bij gebouwd worden. Als Blaak vervalt als IC-stop moet het best kunnen. We praten over ongeveer 10 passagierstreinen per uur (4x HSL naar Breda, 4x Dodrecht en 2x Int.). Goederen moeten zoveel mogelijk de Betuweroute benutten.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Bemined »

Dat is uitgaande van dat er in de toekomst geen hogere frequentie voor de intercity's nodig gaat zijn. En niet alle goederentreinen gaan richting het oosten, dus niet alle goederen zullen via de Betuweroute gaan verwacht ik. Er zitten zoveel haken en ogen aan dit 'plan' dat ik me afvraag waarom men er steeds weer over begint, ik kan me niet voorstellen dat dit plan hoog zou scoren, zeker niet als je het vergelijkt met enkele andere voorstellen voor nieuwe OV verbindingen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door OmniLezer »

Dat is mooi, maar hoe wil je een extra tunnelbuis/verbindingsbuis proppen tussen Centraal Station/Stadhuis en Blaak.
Dat wordt wel een erg scheve slinger.

Qua dienstregeling en al moet je extra sporen tussen Delft en Schiedam zien te krijgen.
Daarnaast de sprinters tussen Delft en Dordrecht laten vervallen. Wat dan de dekking van Rijswijk, Moerwijk en Hollands Spoor opneemt, mag NS zelf uitzoeken.

Om dan de sprinters nog te laten rijden, is overkil. De IC's kunnen blijven. Die bieden weer een speciale service die RET moeilijk kan bieden. Vooral met die snellere IC treinen die er komen.

Hoe gaat de snelheidsverschil gepaard dan?
De treinen rijden 120km/u en straks 140/160km/u als er geen sprinters zijn en de metro's max 100km/u.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door OmniLezer »

Er kan ook een metrolijn komen die Blaak en R'dam Centraal overslaat.
Deze komt dan bij Schiedam op het metro net en gaat bij Beurs/Blaak op het treinnet.
Zovan; Delft Zuid- Schiedam- alles wat er tussen valt- Eendrachtsplein- Beurs- Station Zuid- Station Lombardijen- Barendrecht- Zwijndrecht en Dordrecht.

HEEYYY!! Dit betekent wel dat alle perrons opgehoogd moeten worden.
Bij station Lombardijen wordt dat een hele drama omdat de perrons aflopen naar de buitenzijde omdat de trein daar nog kan stoppen!
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Gekko123 »

Bij Beurs en/of Blaak naar de treinsporen is even ondoenlijk als een extra buis naast de huidige buizen van de trein. De sporen van de metro en de trein liggen niet op hetzelfde niveau, waardoor dat aardig wat graaf en boorwerk gaat kosten onder bestaande bebouwing...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door ODRAIL »

En dat boorwerk ging al niet gemakkelijk bij de aanleg van het huidige NS station Blaak.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET-directeur wil metro's tussen Delft en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Ehm, station Blaak is in een open bouwput gebouwd. Aan heel die Willemstunnel is geen tunnelboormachine van pas gekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten