Pagina 1 van 1

Korting als goedmakertje

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 23:22
door Daniel
Korting als goedmakertje

DE RONDE VENEN - De provincie Utrecht probeert met een kortingsactie voor busreizigers de verhitte gemoederen rond het opheffen van busverbinding 140 tot bedaren te brengen.

Deze busverbinding, die vanuit De Ronde Venen rechtstreeks naar Utrecht gaat en door veel scholieren en studenten wordt gebruikt, rijdt vanaf 15 december niet meer.

De veranderingen die gaan plaatsvinden in het openbaar vervoer richting Utrecht, zijn voor de Rondeveense reizigers geen verbetering. Door het opheffen van lijn 140 moeten de reizigers in Breukelen overstappen op de trein en in Utrecht moeten ze vervolgens overstappen op de stadsbus. Het is omslachtiger en duurder.

De extra kosten voor de aanschaf van een treinabonnement kunnen oplopen tot ruim 750 euro per schooljaar. Woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie: ,,Het probleem is ons bekend. Daarom kijken wij hoe deze busreizigers met korting kunnen reizen. De korting geldt waarschijnlijk voor een jaar.

Daarna moet de OV-chipkaart zijn intrede doen. Met deze kaart wordt bij een gecombineerde bustreinreis maar eenmaal het opstaptarief betaald. Dat betekent dat gecombineerd reizen voordeliger wordt. De periode tot de invoering willen we met de actie overbruggen.

Ook de NS is bezig met een introductiekorting.'' De Rondeveense wethouder Dekker is 'furieus' over de provinciale beslissing om de busverbinding op te heffen. Hij is al een tijdje bezig met onderhandelingen hierover en heeft goede hoop dat de zaken per half januari ten goede kunnen worden gekeerd. Hoe precies is vooralsnog onduidelijk.

,,Gedeputeerde Ekkers heeft toegezegd dat na de evaluatie van 15 januari een en ander gaat veranderen. Zoals de zaken er nu voor staan, dus dat mensen honderden euro's extra moeten gaan betalen, dat kan en mag niet.''

Dekker: ,,Samen met andere betrokken gemeenten blijven we ons hiertegen verzetten. Een korting is leuk, maar zeker niet voldoende.''

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: vr 19 sep 2008, 23:29
door Geert
Artikel schreef:De extra kosten voor de aanschaf van een treinabonnement kunnen oplopen tot ruim 750 euro per schooljaar. Woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie: ,,Het probleem is ons bekend. Daarom kijken wij hoe deze busreizigers met korting kunnen reizen. De korting geldt waarschijnlijk voor een jaar.

Daarna moet de OV-chipkaart zijn intrede doen. Met deze kaart wordt bij een gecombineerde bustreinreis maar eenmaal het opstaptarief betaald. Dat betekent dat gecombineerd reizen voordeliger wordt. De periode tot de invoering willen we met de actie overbruggen.
Los van de vraag of die chipkaart dan werkelijk is ingevoerd (ik denk het niet), vraag ik me af of de besparing op het instaptarief opweegt tegen het (hogere) treintarief...

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: za 20 sep 2008, 11:04
door Karl
Conclusie: veel ellende. En wat zijn de voordelen nou eigenlijk? Buslijnen vanuit omliggende gemeenten richting Utrecht zijn opgeheven; je kan niet direct meer naar het centrum; naast een overstap op het sfeervolle Breukelen ben je ook meer geld kwijt; maar - en dat moet ook gezegd worden - je hebt wel een kwartierdienst vanuit Utrecht naar Breukelen. Proficiat, dat heeft het BRU goed gedaan. :roll:

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: za 20 sep 2008, 21:19
door waldo79
Je weet hoever het station buiten het centrum van Breukelen ligt 8-)

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: za 20 sep 2008, 22:45
door Geert
Nou ja, dat maakt niet eens zoveel uit, maar met dat opknippen/opheffen van buslijnen schiet je gewoon niet zoveel op. Waren die lijnen zo onrendabel ofzo?

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: zo 21 sep 2008, 00:10
door Meltrain
Waarschijnlijk niet eens, maar ze willen gewoon dat iedereen met de trein gaat, zodat ze later kunnen zeggen: 'Die kwartiersdienst was echt een succes. Kijk eens hoe vol de treinen zijn.' :roll:
Artikel schreef:De extra kosten voor de aanschaf van een treinabonnement kunnen oplopen tot ruim 750 euro per schooljaar. Woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie: ,,Het probleem is ons bekend. Daarom kijken wij hoe deze busreizigers met korting kunnen reizen. De korting geldt waarschijnlijk voor een jaar.
Is het dan niet goedkoper om gewoon die bus te laten rijden? :?

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: zo 21 sep 2008, 00:24
door Suus
Die trein moet echt vol, want de kwartierdienst Breukelen - Utrecht CS is het eerste deel van het Randstadspoor traject, en als dat flopt door zware concurrentie van busdiensten dan gaat de NS natuurlijk echt niet met extra treinen rijden, en dan zijn de overige projecten van Randstadspoor ook in gevaar.

Alleen, Het station van Breukelen is het toch net ... niet :?

Massas handtekeningen tegen opheffing buslijnen naar Utrecht

Geplaatst: do 25 sep 2008, 17:28
door Geert
Massas handtekeningen tegen opheffing buslijnen naar Utrecht

Door MONIQUE LINNEMANN
BREUKELEN - Inwoners van Breukelen, Loenen en Maarssen zetten afgelopen weken massaal hun handtekening om een directe busverbinding naar Utrecht in stand te houden.
Van totaal zesduizend steunbetuigers nam zelfs 45 procent de moeite om op het handtekeningenkaartje uit te leggen waarom.

Ook de actie van twee Mijdrechtse scholieren, die nu nog dagelijks met bus 140 naar Utrecht reizen, krijgt veel steun. Op de140naarbreukelen.hyves.nl lieten al meer dan driehonderd mensen een bericht achter. Daarnaast kwamen ook via de mail ongeveer honderd berichten binnen die getuigen van veel gedeeld leed.

De actie in Breukelen, Loenen en Maarssen richt zich tegen het opheffen van buslijn 124 (Breukelen-Utrecht) en het inkorten van buslijn 120 (Amsterdam-Utrecht). Bus 120 rijdt straks tot Maarssen. In Mijdrecht gaat het om het inkorten van buslijn140 (Uithoorn-Utrecht) tot station Breukelen. De wijzigingen zijn het gevolg van afspraken tussen het Bestuur Regio Utrecht (BRU), provincie en gemeente Utrecht en de NS.

Afgesproken is dat per 14 december tussen Breukelen en Utrecht vier keer per uur een trein gaat rijden in plaats van twee keer, onder voorwaarde dat mensen vanuit de bus op station Breukelen de trein in worden geloodst.

Initiatiefnemer Tim Barrance uit Breukelen: ,,Mensen zijn erop gebrand een kaartje in te vullen. Niet alleen veel scholieren en ouderen zijn de dupe van het verdwijnen van directe busverbindingen. Ook middenstanders en mensen met een werkplek op Nyenrode worden er slechter van. Duidelijk is dat de harten niet opengaan voor de spoorwegen.’’

In Mijdrecht sijpelde het nieuws over de busverbinding pas in juni door. Moeder Simone, van scholiere Annika Borgstede: ,,Het is niet alleen de verplichte overstap op de trein en het tijdverlies, de reis wordt in één klap twee keer zo duur! Ik heb twee kinderen in Utrecht op de middelbare school. En er volgt er nog een!’’

De handtekeningen en andere steunbetuigingen worden volgende week donderdag aangeboden aan de provincie. Barrance verzocht deze week de burgemeester en de wethouder vervoer hierbij als steunbetuigers aanwezig te zijn. Zij gaven nog geen antwoord.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: do 25 sep 2008, 20:41
door Vinny
In het grijze verleden reed de 140 zelfs Haarlem - Utrecht, aangevuld met tal van spits- en overige voedingslijnen. Ik heb zelf regelmatig van deze busverbinding gebruik gemaakt. Heel jammer dat hij verdwijnt, zeker 's avonds lijkt me station Breukelen niet erg reizigersvriendelijk, zeker niet omdat de bus dan ook niet bijster frequent rijdt, dus aan de 'spoorboekloze' dienstregeling van de sprinter Breukelen - Utrecht - Rhenen heb je dan niet veel. Het is ronduit mensen uit het OV jagen.

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: do 25 sep 2008, 20:51
door Karl
Haarlem - Utrecht zal nu dankzij de diversiteit aan concessies wel helemaal niet mogelijk meer zijn.

Op die Hyves-pagina krijgen BBA en NS de schuld van dit plan, dat is dan wel weer een beetje jammer. Volgens mij heeft men nog nooit van BRU gehoord.

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: do 25 sep 2008, 20:53
door Vinny
De BBA de schuld geven is wel erg onzinnig. Veolia (zo heet het bedrijf inmiddels) heeft immers de concessie verloren en dus helemaal niets te zeggen over de verbinding. Je kunt beter bij Connexxion aankloppen.
Haarlem - Utrecht zal nu dankzij de diversiteit aan concessies wel helemaal niet mogelijk meer zijn.
Er circuleert anders wel een gerucht dat de verbinding terugkomt als 'Zuidtangent', wanneer in 2013 de busbaan Hoofddorp - Mijdrecht geheel af is...

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: do 25 sep 2008, 21:53
door reisthijs
Karl schreef:Haarlem - Utrecht zal nu dankzij de diversiteit aan concessies wel helemaal niet mogelijk meer zijn.
Die diversiteit gaat hier juist minder worden: beide concessies zijn straks weer van Connexxion.

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: do 25 sep 2008, 22:26
door Geert
Vinny schreef:de 'spoorboekloze' dienstregeling van de sprinter Breukelen - Utrecht - Rhenen
Zo 'spoorboekloos' lijkt een frequentie van 15 minuten mij niet bepaald...

Re: Korting als goedmakertje

Geplaatst: do 25 sep 2008, 23:00
door Vinny
Dat het jou niet spoorboekloos lijkt wil niet zeggen dat dat volgens de BRU niet zo is. Betreffende organisatie wilde persé de kwartiersdienst omdat reizigers zo niet op hun horloge zouden hoeven te kijken hoe laat hun trein zou vertrekken (de gemiddelde wachttijd bedraagt 7,5 minuten). Daarnaast hoeft op deze manier geen gegarandeerde overstap op het station Breukelen te worden gerealiseerd. Toch zou het namelijk een enorme kwalitatieve impuls geven aan het OV in de provincie Utrecht. Het zou veel beter zijn dan een keer per uur een gammele bus. Vergeten wordt dat de gezamenlijke frequentie van de A 2 bussen ook eens per kwartier bedraagt en voor de interregionale reizigers (Amstelveen/Uithoorn/Ronde Venen/Vechtstreek) een comfortabele en rechtstreekse verbinding geeft met het centrum van Utrecht...