Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door wouter15 »

Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

7 september 2017

Met tien elektrische bussen gaat vervoerder U-OV buslijn 1 door de Utrechtse binnenstad emissieloos rijden. Daarmee wordt het vervoer op deze lijn nu duurzamer, maar de vervoerder gebruikt de kennis en ervaring die hiermee wordt opgedaan ook bij de opschaling naar meer zero emissie-bussen. Volgend jaar wordt een besluit genomen over de koop van 142 extra elektrische bussen.


De provincie neemt medio 2018 het besluit, omdat dan een deel van de vloot van U-OV aan vervanging toe is. De eerste bussen moeten in 2019 gaan instromen. Dat zorgt voor een flinke sprong vooruit in de ambitie om het openbaar vervoer in Utrecht duurzaam en schoon uit te voeren.

Voor deze tien nieuwe elektrische bussen is vorig jaar door de gemeente, de provincie en de vervoerder al 4 miljoen euro geïnvesteerd. “We moeten nu in gesprek met alle partijen over de laadplekken, de betrouwbaarheid van de bussen en natuurlijk de financiën”, vertelt gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof. “Dit bepaalt of we die andere bussen gaan aanschaffen.”

Lees verder via https://www.ovpro.nl/bus/2017/09/07/erv ... we-bussen/

Er bestaat dus een kans dat de gele Amba's vervangen gaan worden door elektrische bussen.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dnmw2705 »

Dat zou een snelle wending zijn.
Mooie order voor, ik denk, Mercedes als het door gaat.
Ik zou eerder denken dat de stadsbussen naar streek gaan.

Ik moet het nog maar zien hoe betrouwbaar de elektrische bussen in het algemeen zijn. Dus.laat die 10 maar snel rijden
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door CamilleKreemers »

ik vind het idee geweldig klinken, maar is het zo betrouwbaar?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:Mooie order voor, ik denk, Mercedes als het door gaat.
Die hebben toch nog amper volledig elektrische bussen in hun portfolio? Dat de streekbussen tegen 2019 vervangen zouden moeten worden is al langer bekend.
Ik zou eerder denken dat de stadsbussen naar streek gaan.
Lijkt me qua zitcomfort op langere ritten niet persé wenselijk, maar aan de andere kant is het onderscheid tussen stad en streek steeds meer aan het vervagen in de regio Utrecht. Er zijn immers genoeg streeklijnen die eigenlijk nergens het bebouwde gebied uit rijden.
Ik moet het nog maar zien hoe betrouwbaar de elektrische bussen in het algemeen zijn. Dus.laat die 10 maar snel rijden
Betrouwbaarheid zal op zich wel goed zitten tegen die tijd, ik ben vooral benieuwd naar de ontwikkeling van de actieradius. Dat wordt immers relevanter als ook langere lijnen elektrisch gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door fred1954 »

Die 142 bussen zijn volgens mij de bussen, die overgenomen zijn van Connexxion?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door wouter15 »

Klopt. Dit zijn inderdaad de ex Connexxion bussen. Ik weet alleen niet of de ex CXX Mercedes-Benz Citaro G's ook bij de 142 bussen worden gerekend.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Lijn 45 »

De Amba's en Citaro G's, inderdaad.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dnmw2705 »

Hmm ja.. Dat is ook wel zo. Mercedes heeft eigenlijk niets. VDL dan of Byd/Escobus? Ik heb zeer het idee dat VDL niet echt bepaald hoog staat bij Qbuzz.

Bussen zouden actieradius kunnen verbeteren met zonnepanelen, maar daar heb je in de winter amper iets aan. Dus inderdaad goede vraag of dat dan al verbeterd is
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door CamilleKreemers »

zijn er elektrisch gelede bussen met een grote actieradius dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:Ik heb zeer het idee dat VDL niet echt bepaald hoog staat bij Qbuzz.
In Groningen kwamen toch elektrische VDL-bussen bij Qbuzz te rijden? Die ervaringen kunnen ze natuurlijk voor Utrecht ook meenemen.
Overigens vindt ik het juist iets goeds dat niet alle vervoerders massaal voor VDL gaan: voor de ontwikkeling van elektrisch materieel is het alleen maar goed dat er ervaringen met materieel van verschillende leveranciers ontstaat. Op die manier kan je immers juist sneller tot een product komen dat het meest optimaal functioneert voor het Nederlandse OV.
Bussen zouden actieradius kunnen verbeteren met zonnepanelen, maar daar heb je in de winter amper iets aan. Dus inderdaad goede vraag of dat dan al verbeterd is
Ik las laatst nog dat de elektrische bussen in Eindhoven nog een dieselmotortje hebben voor de verwarming in de wintermaanden, zodat dan de accu's niet te snel leeg raken. Daar is dus nog wel een ontwikkelslag te maken ja.

Overigens deed de bestickering van de Ebusco's dat ze op windenergie rijden me nog wat bedenken: je zou natuurlijk ook stroom tijdens het rijden kunnen opwekken met kleine buisvormige windturbinetjes op het dak van de bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Post »

De ebusco's hebben ook een webasto (Meest toegepaste merk standkachels in bussen) als verwarming, ging nog mis bij Qbuzz Groningen toen ze vergeten waren om de diesel bij te vullen. Want niemand had door dat er diesel in een elektrische bus moest. De brandweer van Groningen Airport was zelfs uitgerukt wegens de vele rook die het droogvallen van de kachel gaf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Suus »

U-OV wil een andere techniek gebruiken dan VDL nu aanbiedt. Het gevolg is dat (in mijn optiek helaas) VDL praktisch uitgesloten kan worden voor een vervolgbestelling.

VDL biedt bussen aan die van een stroomafnemer op het dak zijn voorzien, deze gaat dan bij het oplaadpunt omhoog tegen de paal.

U-OV wil in de stalling opladen met een stekker en op eindpunten bij een constructie waarbij het beweegbare onderdeel dat voor contact zorgt in de paal zit. Dan kom je al snel uit bij de al bekende Chinese merken, maar Volvo is dan ook nog een mogelijkheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Stadsbus »

Wat nu gebeurt is het zelfde met telefoons.
Vervoerder A kiest voor bussen met oplaadmethode 1.
Vervoerder B kiest voor bussen met oplaadmethode 2.
Als vervoerder A de concessie verliest komt vervoerder B met oplaadmethode 2, en moeten dus alle oplaadpalen worden vervangen.
Ik vind eigenlijk dat er iets moet komen dat in heel Nederland 1 soort oplaadmethode moet komen zodat niet op 1 busstation 3 verschillende soorten oplaadpalen staan, en dat niet alle palen vervangen moeten worden als er een nieuwe vervoerder kiest voor andere palen.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dnmw2705 »

VDL zou ook kunnen kiezen om te kiezen om dan beide oplaad methodes te implementeren.

Heel zwart-wit gezegd: trek een kabel van het dak, waar de oplaad module zit, naar de zijkant waar ie in het stopcontact kan.

Ik zou mij ergens ook kunnen voorstellen dat het ook echt mmogelijk is. Want je trekt een kabel waar alleen stroom doorheen moet, die naar het dak gaat waar de module zit..

Ik hoop stiekem toch wel op VDL'tjes, want die BYD's en Escobus'sen lijken mij toch niet bepaald de meest ideale constructie. Andere kant daar weer van: als het rijdt, dan is het al goed.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door trolly »

Daniel schreef:Overigens deed de bestickering van de Ebusco's dat ze op windenergie rijden me nog wat bedenken: je zou natuurlijk ook stroom tijdens het rijden kunnen opwekken met kleine buisvormige windturbinetjes op het dak van de bus.
...waarbij de turbine dus voor meer electrische energie zou moeten zorgen dan opgesoupeerd wordt door de luchtweerstand op die turbine?

:Y

Gefeliciteerd, je hebt een perpetuum mobile uitgedacht!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door regenmaker »

Stadsbus schreef:Wat nu gebeurt is het zelfde met telefoons.
Vervoerder A kiest voor bussen met oplaadmethode 1.
Vervoerder B kiest voor bussen met oplaadmethode 2.
Als vervoerder A de concessie verliest komt vervoerder B met oplaadmethode 2, en moeten dus alle oplaadpalen worden vervangen.
Ik vind eigenlijk dat er iets moet komen dat in heel Nederland 1 soort oplaadmethode moet komen zodat niet op 1 busstation 3 verschillende soorten oplaadpalen staan, en dat niet alle palen vervangen moeten worden als er een nieuwe vervoerder kiest voor andere palen.
Ik mag hopen dat als er eenmaal laadpalen van een bepaald type in een provincie zijn geïnstalleerd dat de provincie dit meeneemt in het PvE als materieeleis voor de elektrische bussen. Pure kapitaalvernietiging om weer een set nieuwe laadpalen te plaatsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door ICE105 »

Lijn 45 schreef:De Amba's en Citaro G's, inderdaad.
En het lease contract loopt tot december 2019, dus er is nog voldoende tijd om na te denken over een vervangende vloot.

De huidige stadsvloot (deels) doorschuiven naar de streek en in de stadsdienst rijden met de nieuwe elektrische bussen zal dan wel de meest praktische invulling zijn. Of is dat nu een hele rare gedachte van me?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Suus »

Maakt niet zo gek veel uit denk ik, de meeste BRU-lijnen hebben toch wel een behoorlijk stedelijk karakter, misschien op de lijn(en) naar Wijk bij Duurstede en de snelbus naar Vianen na dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Durashift »

Suus schreef:U-OV wil een andere techniek gebruiken dan VDL nu aanbiedt. Het gevolg is dat (in mijn optiek helaas) VDL praktisch uitgesloten kan worden voor een vervolgbestelling.
(..)
U-OV wil in de stalling opladen met een stekker en op eindpunten bij een constructie waarbij het beweegbare onderdeel dat voor contact zorgt in de paal zit. Dan kom je al snel uit bij de al bekende Chinese merken, maar Volvo is dan ook nog een mogelijkheid.
Is ook mijn gedachte. Dit hele Ebusco traject wordt niet voor die 10 bussen opgezet. Al lijkt mij een hele vloot van 142 stuks omzetten naar Ebusco's (of ander EV merkbus) wel weer een hele opgave.

In ieder geval is wel duidelijk dat het 'inductie' laden wat met de Optare (lijn2) gebeurd geen vervolg zal krijgen. Dat is zeker een bewerkelijk stukje techniek, volgens mij.

Ik moet wel zeggen.. ik lees of hoor weinig over uitval van de elektrische VDL's in Eindhoven. Dat project draait toch wel soepeltjes de omlopen weg, volgens mij. Moet ik van de Ebusco's nog maar zien.. die uit Groningen geeft niet alle vertrouwen, dacht ik zo.

De BYD's in Amersfoort komen toch ook niet echt weg van de stalling..
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door fred1954 »

VDL gaat in december 100 elektrische bussen leveren aan CXX ten behoeve van Amstelland Meerlanden, buiten de 43 van die types die al in Eindhoven rijden. De 100 bussen voor AML hebben al weer verbeteringen ten opzichte van die in Eindhoven, o.a. verbeterde accu's. Met zoveel elektrische bussen op de weg rond Amsterdam/Schiphol en in Eindhoven kun je heel veel ervaring op doen, daar kunnen andere concessieverleners c.q. houders hun voordeel mee doen, lijkt me. En inderdaad, afgezien van wat aanloop problemen, lijkt het in Eindhoven allemaal goed te gaan.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dennistd »

Durashift schreef:In ieder geval is wel duidelijk dat het 'inductie' laden wat met de Optare (lijn2) gebeurd geen vervolg zal krijgen. Dat is zeker een bewerkelijk stukje techniek, volgens mij.
Met het laden dmv inductie gaat veel energie verloren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:De BYD's in Amersfoort komen toch ook niet echt weg van de stalling..
Daar is de vraag nog of dat ligt aan de bussen of aan een simpel feitje als ontbrekende oplaadinfrastructuur (dat zijn immers bussen die alleen met stekker opladen). Op Schiermonnikoog rijden die dingen prima toch, behalve dat ze er onder je ogen wegroesten. Maar die zilte zeelucht heb je in de provincie Utrecht niet bepaald.
Suus schreef:Maakt niet zo gek veel uit denk ik, de meeste BRU-lijnen hebben toch wel een behoorlijk stedelijk karakter, misschien op de lijn(en) naar Wijk bij Duurstede en de snelbus naar Vianen na dan.
Zelfs de snelbus naar Vianen komt weinig echt de stedelijke omgeving uit, het vergt allicht wat meer krachtige elektromotoren om over de snelweg te rijden. De lijnen naar Wijk bij Duurstede en de nieuw te introduceren lijnen tussen Odijk, Houten en Vianen gaan wat dat betreft wat meer de stedelijke omgeving uit.
Wel zitten er met de doorkoppelingen op de streek in combinatie met de lijnvoering wel uitdagingen om daar elektrisch op te gaan rijden. 74 heeft bv. een vrij lang stedelijk traject met alleen in Zeist een eindpunt waar 'ie even stilstaat, dan is de vraag of je daar voldoende kunt bijladen steeds om het de hele dag vol te houden. Mede daarom is stadsbussen doorschuiven naar de streek allicht toch logischer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn in Amersfoort oplaadpalen voor de BYD's.

Leveren Solaris en Iveco geen geschikte bussen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef:Er zijn in Amersfoort oplaadpalen voor de BYD's.
Waar dan? Gisteren nog langs de stalling gekomen en daar wel BYD's maar geen oplaadpalen gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dylanwild94 »

Lijn 45 schreef:Er zijn in Amersfoort oplaadpalen voor de BYD's.

Leveren Solaris en Iveco geen geschikte bussen?
Solaris kan elektrische bussen leveren maar heeft dezelfde laadtechniek als VDL d.m.v. Een pantograaf op de bus. Iveco heeft volgens mij geen elektrische bussen in hun productie.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten