Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Michael 1988 »

Qua gelede bussen kom je nu uit bij Van Hool, VDL, Solaris en BYD. Qua 12m bussen kom je (op Van Hool na) naast eerder genoemde fabrikanten ook uit op Volvo, Bluebus en Heuliez Bus (dochteronderneming van Iveco Bus). Er zullen meer fabrikanten zijn, maar welke weet ik zo niet, laat staan hun precieze laadtechniek. In de toekomst zullen er zeker meer fabrikanten elektrische (gelede) bussen gaan ontwikkelen. Ik verwacht bijvoorbeeld dat Volvo ook een elektrische versie van de 7900A zal gaan ontwikkelen en ook Van Hool en Heuliez bus verder zullen gaan in de ontwikkeling van hun productengamma.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door CamilleKreemers »

nu weer iets nieuws geleerd, wist nog niet dat BYD al gelede elektrische bussen leverde. Doen ze dit ook in Europa?
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Hans »

Inderdaad loopt het in Eindhoven vrij vlekkeloos.
Als chauffeur ter plekke en ondersteuner bij het laden kan ik dat beamen.

Heerlijke wagens om mee te rijden!

En stekkeren? Dat kan ook gewoon bij deze VDL's. Zit een aansluiting voor aan de zijkant.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef: Waar dan? Gisteren nog langs de stalling gekomen en daar wel BYD's maar geen oplaadpalen gezien.
Die staan aan het hek waarlangs de BYD's staan bij de parkeerplek van de buurtbussen. Ze staan daar al sinds begin juli.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door fred1954 »

Hans schreef:Inderdaad loopt het in Eindhoven vrij vlekkeloos.
Als chauffeur ter plekke en ondersteuner bij het laden kan ik dat beamen.

Heerlijke wagens om mee te rijden!

En stekkeren? Dat kan ook gewoon bij deze VDL's. Zit een aansluiting voor aan de zijkant.
Dat leek mij ook dat er ook via de stekker opgeladen kan worden bij de VDL's. Ik heb begrepen dat de VDL's in de nacht in de garage aan de stekker gaan en overdag tijdens de dienst aan de oplaadstations via de pantograaf.
Goed om te horen, dat alles goed gaat daar in Eindhoven. Vandaag nog precies 3 maanden en dan gaan we het hier ook meemaken in AML.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Hans »

Bij ons altijd via de pantograaf. Snelladers schakelen 's nachts om naar traag laders.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door fred1954 »

Dank Hans, ben benieuwd hoe dat in AML straks gaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef:
Daniel schreef: Waar dan? Gisteren nog langs de stalling gekomen en daar wel BYD's maar geen oplaadpalen gezien.
Die staan aan het hek waarlangs de BYD's staan bij de parkeerplek van de buurtbussen. Ze staan daar al sinds begin juli.
De BYDs staan inmiddels 180 graden gedraaid overigens, maar dus niet aan de lader want die staat zoals je beschrijft in de hoek van de stalling aan de kant van de Eem terwijl de BYDs in de hoek bij de parkeerplaats voor de chauffeurs staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Mr-W »

Suus schreef:U-OV wil een andere techniek gebruiken dan VDL nu aanbiedt. Het gevolg is dat (in mijn optiek helaas) VDL praktisch uitgesloten kan worden voor een vervolgbestelling.

VDL biedt bussen aan die van een stroomafnemer op het dak zijn voorzien, deze gaat dan bij het oplaadpunt omhoog tegen de paal.

U-OV wil in de stalling opladen met een stekker en op eindpunten bij een constructie waarbij het beweegbare onderdeel dat voor contact zorgt in de paal zit. Dan kom je al snel uit bij de al bekende Chinese merken, maar Volvo is dan ook nog een mogelijkheid.
Het voordeel bij laadpalen met een beweegbaar deel dat contact maakt met de bus is de flexibiliteit, men kan bij een defect een andere paal gebruiken ipv het voertuig dat uit dienst wordt genomen. In Luxemburg zet men inmiddels in op deze techniek.
Hans schreef:Inderdaad loopt het in Eindhoven vrij vlekkeloos.
Als chauffeur ter plekke en ondersteuner bij het laden kan ik dat beamen.

Heerlijke wagens om mee te rijden!.
Als passagier heb ik een lichte voorkeur voor de waterstofphileas vanwege het lagere geluidsniveau en het fijnere interieur (meer daglicht). Moet toegeven dat er geen grote problemen zijn met de voertuigen.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Hans »

fred1954 schreef:Dank Hans, ben benieuwd hoe dat in AML straks gaat.
Graag gedaan.
Heb samen met een aantal mensen uit AML een aantal weken achter elkaar sessies gehad om hen wegwijs te maken in het wel-en-wee van de elektrische bussen. Dus jullie zijn een handje op weg geholpen door 'de experts' uit het zuiden :-)
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door fred1954 »

Mr-W schreef: Als passagier heb ik een lichte voorkeur voor de waterstofphileas vanwege het lagere geluidsniveau en het fijnere interieur (meer daglicht). Moet toegeven dat er geen grote problemen zijn met de voertuigen.
We hebben er in Amsterdam ook 2 gehad op proef, maar eigenlijk nooit meer iets over gehoord. Volgens mij waren er in het verleden keer op keer problemen met de Phileas in Eindhoven. Gevoelsmatig lijken ze ook smaller dan de "normale" gelede bussen, lees: minder binnenruimte, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Vind het ontwerp ook niet zo denderend, maar dat is persoonlijk. Ik ben blij dat Connexxion hier in AML voor VDL gekozen heeft.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dylanwild94 »

Die 2 uit Amsterdam rijden nu in Eindhoven. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Michael 1988 »

CamilleKreemers schreef:nu weer iets nieuws geleerd, wist nog niet dat BYD al gelede elektrische bussen leverde. Doen ze dit ook in Europa?
Dat weet ik niet. Ik ben alleen foto's tegengekomen van een prototype/demobus en een paar in Zuid-Amerika. Op hun website zie je dat ze toch een redelijk productengamma hebben. Maar ik ben de gelede elektrische bussen nog nergens in Europa online tegengekomen. Ik vermoed dat de bus wel in Europa ingezet kan worden aangezien de meeste modellen van hun al ergens in Europa rijden.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door fred1954 »

De gelede bus van BYD is al een feit in Los Angeles County. Hij wordt gebouwd in Lancaster CA. Kan 320 km rijden voordat ie weer opgeladen hoeft te worden.
http://www.byd.com/news/news-397.html
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dennistd »

Mr-W schreef:
Suus schreef:U-OV wil een andere techniek gebruiken dan VDL nu aanbiedt. Het gevolg is dat (in mijn optiek helaas) VDL praktisch uitgesloten kan worden voor een vervolgbestelling.

VDL biedt bussen aan die van een stroomafnemer op het dak zijn voorzien, deze gaat dan bij het oplaadpunt omhoog tegen de paal.

U-OV wil in de stalling opladen met een stekker en op eindpunten bij een constructie waarbij het beweegbare onderdeel dat voor contact zorgt in de paal zit. Dan kom je al snel uit bij de al bekende Chinese merken, maar Volvo is dan ook nog een mogelijkheid.
Het voordeel bij laadpalen met een beweegbaar deel dat contact maakt met de bus is de flexibiliteit, men kan bij een defect een andere paal gebruiken ipv het voertuig dat uit dienst wordt genomen. In Luxemburg zet men inmiddels in op deze techniek.
Dat kun je ook als nadeel zien: staat op een eindpunt maar één paal (of twee die beide nodig zijn) dan moet je je elektrische bussen op die lijn allemaal (of de helft) vervangen door dieselbussen die er niet meer zijn als alles elektrisch is. Dat betekent dus halve of volledige uitval van de lijn, terwijl je anders maar één bus hoeft te vervangen (of uit te laten vallen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Daniel »

Maar als de paal geen stroom levert door een storing heb je bij een pantograaf op de bus ook nog steeds een probleem. In de praktijk zal het verschil tussen beide opties zo groot niet zijn dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Mdk »

fred1954 schreef:Volgens mij waren er in het verleden keer op keer problemen met de Phileas in Eindhoven. Gevoelsmatig lijken ze ook smaller dan de "normale" gelede bussen, lees: minder binnenruimte, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Vind het ontwerp ook niet zo denderend, maar dat is persoonlijk. Ik ben blij dat Connexxion hier in AML voor VDL gekozen heeft.
Was de phileas geen project van/ondersteund door vdl?
Bij twijfel altijd klagen
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Stadsbus »

Dat klopt als een bus :)
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door fred1954 »

Ik drukte me niet goed uit hierboven, uiteraard was VDL betrokken bij het Phileas project, wat ik bedoelde was dat ik blij ben dat CXX in AML voor de VDL Citea electric heeft gekozen.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Jonkervoort »

Bij U-OV zijn ze duidelijk al ietsje verder dan de Provincie wat betreft het al dan niet vervangen door elektrische bussen: "Dat de nieuwe bussen dan zero-emissie worden staat wel vast".

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1658082 ... raven.html
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Carlos0_0 »

Jonkervoort schreef:Bij U-OV zijn ze duidelijk al ietsje verder dan de Provincie wat betreft het al dan niet vervangen door elektrische bussen: "Dat de nieuwe bussen dan zero-emissie worden staat wel vast".

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1658082 ... raven.html
Daar gaat dit topic dus ook over dat U-OV nu kijkt hoe elektrisch rijden gaat, aangezien de streekbussen in 2018/2019 vervangen moeten worden.
Als deze bus op Lijn 1 bevalt dan kunnen ze voor meer van dit soort gaan, of ze dan de stadsbussen doorschuiven na de streek dat is afwachten(eventueel kleine aanpassing iets meer stoelen in plaats van staanplekken).

Ik heb er nu paar keer ingezeten maar vind het best wel fijne bussen verder, nu maar hopen dat alle elektrische bussen snel op lijn 1 rijden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door dnmw2705 »

Denkend aan Qbuzz <3 Mercedes-Benz... Bingo?https://www.ovpro.nl/bus/2017/11/14/mer ... o-in-2018/
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Suus »

Mercedes moet wel, ze verliezen nu terrein omdat bijna elke andere fabrikant wel elektrische bussen kan leveren: BYD, Ebusco, VDL, Irizar, Volvo, Solaris, Linkker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door regenmaker »

MAN ook, die gaan nu in 2020 Hamburg voorzien van elektrische bussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Bericht door Meltrain »

Dan is Mercedes precies op tijd om vanaf 2019 de RET te voorzien van elektrische bussen. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten