Pagina 2 van 3

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 14:01
door Michael 1988
Qua gelede bussen kom je nu uit bij Van Hool, VDL, Solaris en BYD. Qua 12m bussen kom je (op Van Hool na) naast eerder genoemde fabrikanten ook uit op Volvo, Bluebus en Heuliez Bus (dochteronderneming van Iveco Bus). Er zullen meer fabrikanten zijn, maar welke weet ik zo niet, laat staan hun precieze laadtechniek. In de toekomst zullen er zeker meer fabrikanten elektrische (gelede) bussen gaan ontwikkelen. Ik verwacht bijvoorbeeld dat Volvo ook een elektrische versie van de 7900A zal gaan ontwikkelen en ook Van Hool en Heuliez bus verder zullen gaan in de ontwikkeling van hun productengamma.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 14:11
door CamilleKreemers
nu weer iets nieuws geleerd, wist nog niet dat BYD al gelede elektrische bussen leverde. Doen ze dit ook in Europa?

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 14:40
door Hans
Inderdaad loopt het in Eindhoven vrij vlekkeloos.
Als chauffeur ter plekke en ondersteuner bij het laden kan ik dat beamen.

Heerlijke wagens om mee te rijden!

En stekkeren? Dat kan ook gewoon bij deze VDL's. Zit een aansluiting voor aan de zijkant.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 14:49
door Lijn 45
Daniel schreef: Waar dan? Gisteren nog langs de stalling gekomen en daar wel BYD's maar geen oplaadpalen gezien.
Die staan aan het hek waarlangs de BYD's staan bij de parkeerplek van de buurtbussen. Ze staan daar al sinds begin juli.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 15:37
door fred1954
Hans schreef:Inderdaad loopt het in Eindhoven vrij vlekkeloos.
Als chauffeur ter plekke en ondersteuner bij het laden kan ik dat beamen.

Heerlijke wagens om mee te rijden!

En stekkeren? Dat kan ook gewoon bij deze VDL's. Zit een aansluiting voor aan de zijkant.
Dat leek mij ook dat er ook via de stekker opgeladen kan worden bij de VDL's. Ik heb begrepen dat de VDL's in de nacht in de garage aan de stekker gaan en overdag tijdens de dienst aan de oplaadstations via de pantograaf.
Goed om te horen, dat alles goed gaat daar in Eindhoven. Vandaag nog precies 3 maanden en dan gaan we het hier ook meemaken in AML.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 15:42
door Hans
Bij ons altijd via de pantograaf. Snelladers schakelen 's nachts om naar traag laders.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 15:56
door fred1954
Dank Hans, ben benieuwd hoe dat in AML straks gaat.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 16:25
door Daniel
Lijn 45 schreef:
Daniel schreef: Waar dan? Gisteren nog langs de stalling gekomen en daar wel BYD's maar geen oplaadpalen gezien.
Die staan aan het hek waarlangs de BYD's staan bij de parkeerplek van de buurtbussen. Ze staan daar al sinds begin juli.
De BYDs staan inmiddels 180 graden gedraaid overigens, maar dus niet aan de lader want die staat zoals je beschrijft in de hoek van de stalling aan de kant van de Eem terwijl de BYDs in de hoek bij de parkeerplaats voor de chauffeurs staan.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: zo 10 sep 2017, 19:20
door Mr-W
Suus schreef:U-OV wil een andere techniek gebruiken dan VDL nu aanbiedt. Het gevolg is dat (in mijn optiek helaas) VDL praktisch uitgesloten kan worden voor een vervolgbestelling.

VDL biedt bussen aan die van een stroomafnemer op het dak zijn voorzien, deze gaat dan bij het oplaadpunt omhoog tegen de paal.

U-OV wil in de stalling opladen met een stekker en op eindpunten bij een constructie waarbij het beweegbare onderdeel dat voor contact zorgt in de paal zit. Dan kom je al snel uit bij de al bekende Chinese merken, maar Volvo is dan ook nog een mogelijkheid.
Het voordeel bij laadpalen met een beweegbaar deel dat contact maakt met de bus is de flexibiliteit, men kan bij een defect een andere paal gebruiken ipv het voertuig dat uit dienst wordt genomen. In Luxemburg zet men inmiddels in op deze techniek.
Hans schreef:Inderdaad loopt het in Eindhoven vrij vlekkeloos.
Als chauffeur ter plekke en ondersteuner bij het laden kan ik dat beamen.

Heerlijke wagens om mee te rijden!.
Als passagier heb ik een lichte voorkeur voor de waterstofphileas vanwege het lagere geluidsniveau en het fijnere interieur (meer daglicht). Moet toegeven dat er geen grote problemen zijn met de voertuigen.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 11 sep 2017, 00:45
door Hans
fred1954 schreef:Dank Hans, ben benieuwd hoe dat in AML straks gaat.
Graag gedaan.
Heb samen met een aantal mensen uit AML een aantal weken achter elkaar sessies gehad om hen wegwijs te maken in het wel-en-wee van de elektrische bussen. Dus jullie zijn een handje op weg geholpen door 'de experts' uit het zuiden :-)

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 11 sep 2017, 07:59
door fred1954
Mr-W schreef: Als passagier heb ik een lichte voorkeur voor de waterstofphileas vanwege het lagere geluidsniveau en het fijnere interieur (meer daglicht). Moet toegeven dat er geen grote problemen zijn met de voertuigen.
We hebben er in Amsterdam ook 2 gehad op proef, maar eigenlijk nooit meer iets over gehoord. Volgens mij waren er in het verleden keer op keer problemen met de Phileas in Eindhoven. Gevoelsmatig lijken ze ook smaller dan de "normale" gelede bussen, lees: minder binnenruimte, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Vind het ontwerp ook niet zo denderend, maar dat is persoonlijk. Ik ben blij dat Connexxion hier in AML voor VDL gekozen heeft.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 11 sep 2017, 09:10
door dylanwild94
Die 2 uit Amsterdam rijden nu in Eindhoven. :wink:

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 11 sep 2017, 12:38
door Michael 1988
CamilleKreemers schreef:nu weer iets nieuws geleerd, wist nog niet dat BYD al gelede elektrische bussen leverde. Doen ze dit ook in Europa?
Dat weet ik niet. Ik ben alleen foto's tegengekomen van een prototype/demobus en een paar in Zuid-Amerika. Op hun website zie je dat ze toch een redelijk productengamma hebben. Maar ik ben de gelede elektrische bussen nog nergens in Europa online tegengekomen. Ik vermoed dat de bus wel in Europa ingezet kan worden aangezien de meeste modellen van hun al ergens in Europa rijden.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 11 sep 2017, 12:51
door fred1954
De gelede bus van BYD is al een feit in Los Angeles County. Hij wordt gebouwd in Lancaster CA. Kan 320 km rijden voordat ie weer opgeladen hoeft te worden.
http://www.byd.com/news/news-397.html

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 11 sep 2017, 13:59
door dennistd
Mr-W schreef:
Suus schreef:U-OV wil een andere techniek gebruiken dan VDL nu aanbiedt. Het gevolg is dat (in mijn optiek helaas) VDL praktisch uitgesloten kan worden voor een vervolgbestelling.

VDL biedt bussen aan die van een stroomafnemer op het dak zijn voorzien, deze gaat dan bij het oplaadpunt omhoog tegen de paal.

U-OV wil in de stalling opladen met een stekker en op eindpunten bij een constructie waarbij het beweegbare onderdeel dat voor contact zorgt in de paal zit. Dan kom je al snel uit bij de al bekende Chinese merken, maar Volvo is dan ook nog een mogelijkheid.
Het voordeel bij laadpalen met een beweegbaar deel dat contact maakt met de bus is de flexibiliteit, men kan bij een defect een andere paal gebruiken ipv het voertuig dat uit dienst wordt genomen. In Luxemburg zet men inmiddels in op deze techniek.
Dat kun je ook als nadeel zien: staat op een eindpunt maar één paal (of twee die beide nodig zijn) dan moet je je elektrische bussen op die lijn allemaal (of de helft) vervangen door dieselbussen die er niet meer zijn als alles elektrisch is. Dat betekent dus halve of volledige uitval van de lijn, terwijl je anders maar één bus hoeft te vervangen (of uit te laten vallen).

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 11 sep 2017, 16:27
door Daniel
Maar als de paal geen stroom levert door een storing heb je bij een pantograaf op de bus ook nog steeds een probleem. In de praktijk zal het verschil tussen beide opties zo groot niet zijn dus.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 19:06
door Mdk
fred1954 schreef:Volgens mij waren er in het verleden keer op keer problemen met de Phileas in Eindhoven. Gevoelsmatig lijken ze ook smaller dan de "normale" gelede bussen, lees: minder binnenruimte, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Vind het ontwerp ook niet zo denderend, maar dat is persoonlijk. Ik ben blij dat Connexxion hier in AML voor VDL gekozen heeft.
Was de phileas geen project van/ondersteund door vdl?

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: wo 13 sep 2017, 23:34
door Stadsbus
Dat klopt als een bus :)

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: do 14 sep 2017, 06:36
door fred1954
Ik drukte me niet goed uit hierboven, uiteraard was VDL betrokken bij het Phileas project, wat ik bedoelde was dat ik blij ben dat CXX in AML voor de VDL Citea electric heeft gekozen.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: ma 18 sep 2017, 23:12
door Jonkervoort
Bij U-OV zijn ze duidelijk al ietsje verder dan de Provincie wat betreft het al dan niet vervangen door elektrische bussen: "Dat de nieuwe bussen dan zero-emissie worden staat wel vast".

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1658082 ... raven.html

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: di 19 sep 2017, 12:34
door Carlos0_0
Jonkervoort schreef:Bij U-OV zijn ze duidelijk al ietsje verder dan de Provincie wat betreft het al dan niet vervangen door elektrische bussen: "Dat de nieuwe bussen dan zero-emissie worden staat wel vast".

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1658082 ... raven.html
Daar gaat dit topic dus ook over dat U-OV nu kijkt hoe elektrisch rijden gaat, aangezien de streekbussen in 2018/2019 vervangen moeten worden.
Als deze bus op Lijn 1 bevalt dan kunnen ze voor meer van dit soort gaan, of ze dan de stadsbussen doorschuiven na de streek dat is afwachten(eventueel kleine aanpassing iets meer stoelen in plaats van staanplekken).

Ik heb er nu paar keer ingezeten maar vind het best wel fijne bussen verder, nu maar hopen dat alle elektrische bussen snel op lijn 1 rijden.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: do 16 nov 2017, 23:09
door dnmw2705
Denkend aan Qbuzz <3 Mercedes-Benz... Bingo?https://www.ovpro.nl/bus/2017/11/14/mer ... o-in-2018/

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: vr 17 nov 2017, 08:47
door Suus
Mercedes moet wel, ze verliezen nu terrein omdat bijna elke andere fabrikant wel elektrische bussen kan leveren: BYD, Ebusco, VDL, Irizar, Volvo, Solaris, Linkker.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: vr 17 nov 2017, 09:05
door regenmaker
MAN ook, die gaan nu in 2020 Hamburg voorzien van elektrische bussen.

Re: Ervaring 10 e-bussen bepalend voor aanschaf 142 nieuwe bussen

Geplaatst: vr 17 nov 2017, 09:28
door Meltrain
Dan is Mercedes precies op tijd om vanaf 2019 de RET te voorzien van elektrische bussen. :pos: