Werk aan de winkel op sneltramhaltes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Werk aan de winkel op sneltramhaltes

Berichtdoor Daniel » Za 20 Sep 2008, 19:24

Werk aan de winkel op sneltramhaltes

Door MICHEL VAN DE LUYTGAARDEN

ZOETERMEER - Informatieborden die ontbreken of veel te hoog hangen, winderige perrons en afbrokkelende traptreden. Randstadrail is nog niet af, blijkt uit een onderzoek van de Zoetermeerse afdeling van de reizigersorganisatie Rover. De HTM zegt verbetering toe.

Het gaat steeds beter met Randstadrail. Grote storingen die het complete sneltramverkeer lamleggen treden al een tijdje niet meer op, reizigers krijgen langzaamaan meer vertrouwen in het openbaar vervoersysteem. Begin oktober wordt, als alles goed gaat, de frequentie verhoogd in de spits. Dan rijden de sneltrams zo vaak, dat een dienstregeling eigenlijk niet meer nodig is.

Een mooi verhaal dat ook de nodige kanttekeningen kent. Een rondgang langs de haltes van Randstadrail laat zien dat er nogal wat gebreken zijn. Reizigersorganisatie Rover deed onderzoek en stuurde haar bevindingen en conclusies naar de HTM. Het gaat vaak om kleinere problemen zoals het ontbreken van een stuk handgreep op Delftsewallen.

„Wat je mist bij haltes die hoog liggen, is reizigersinformatie op straatniveau,’’ zegt Maarten Batenburg van Rover. „Mensen gaan rennen van het ene naar het andere perron. De oplossing is simpel: hang ook beneden vertrekstaten op.’’

Soms is de informatie op de haltes ronduit verwarrend. „Bij het station Voorweg, waar je boven en beneden kan instappen, vertrekt op drie punten de tram naar Centrum-West en op twee punten naar Den Haag. Je kunt er meer logica in brengen door verwijzingen als ’via’ of ’ richting’ toe te voegen.’’

Het onderhoud kan beter, vindt Batenburg. „Het komt nog steeds voor dat haltes redelijk smerig zijn. We zien wel vooruitgang. De liften worden goed schoongehouden en functioneren ook beter dan voorheen.’’

De afbrokkelende traptreden op de haltes De Leyens en Leidsewallen zijn gerepareerd. De trappen, in het Sprinter-tijdperk nog overdekt, blijken niet bestand tegen de buitenlucht. Een definitieve oplossing staat op stapel. Volgens de Zoetermeerse vervoerswethouder Pieter Smit worden ze, zo mogelijk nog voor de winter, vervangen.

Ook de nieuwe haltes in Oosterheem zijn voor verbetering vatbaar. Batenburg: „Hier zijn eindelijk prullenbakken opgehangen. Ze ontbraken tot voor kort, waardoor het zo’n rotzooi was. Helaas waait het nogal op de haltes, ook in de rest van Zoetermeer. De windbeschutting moet worden doorgetrokken tot de vloer en in Oosterheem tot over het hele perron.’’

Alles bij elkaar is Rover niet ontevreden over de toestand van Randstadrail. „Het wint met verve van de Sprinter. De NS had misschien niet zoveel storingen, maar liet de boel wel erg versloffen op het einde. En de criminaliteit was een probleem. Doordat er nu security aan boord is, reizen er meer mensen dan ooit tevoren. Dat kost klauwen met geld, maar er is alles aan gelegen om de bewaking te behouden.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten