Busmaterieel Concessie Stad en Streek Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door The Greyhound »

Milco schreef:Mooie bus inderdaad. Een collega van mij zag 'm staan bij station Almere Centrum. Het zwarte wordt straks nog blauw, dus de kleur is nog niet definitief. De bussen van Keolis Almere zijn niet hybride.
Dat is toch wel een beetje een aanfluiting als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Eindhoven
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Gekko123 »

Deels wel, deels niet. Want als ze door de inzet van diesels in plaats van elektrische bussen meer OV aan kunnen bieden voor hetzelfde geld dan zie ik dat persoonlijk liever.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8701
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Keolis neemt 7 elektrische BYD's in dienst in Almere en verder enkele elektrische midibussen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

The Greyhound schreef:
Milco schreef:Mooie bus inderdaad. Een collega van mij zag 'm staan bij station Almere Centrum. Het zwarte wordt straks nog blauw, dus de kleur is nog niet definitief. De bussen van Keolis Almere zijn niet hybride.
Dat is toch wel een beetje een aanfluiting als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Eindhoven
De gemeente is hier de aanbesteder en die eiste 15m bussen. Die zijn er alleen nog niet in elektrische variant. Ik ken ook geen hybridevariant van een 15m bus, dus kom je op CNG en diesel uit. een 15m CNG bus schijnt minder betrouwbaar te zijn dan een 15m dieselbus, dus kom je daarop uit.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Wageningen1998 »

Diesel is denk ik ook fijn qua motorgeluid, want het motorgeluid van MAN CNG's (bijv Breng en HTM) vind ik erg storend. (Motor maakt snel veel lawaai als een heuveltje beklommen moet worden etc.)
Durashift
Berichten: 5655
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Durashift »

The Greyhound schreef:
Milco schreef:Mooie bus inderdaad. Een collega van mij zag 'm staan bij station Almere Centrum. Het zwarte wordt straks nog blauw, dus de kleur is nog niet definitief. De bussen van Keolis Almere zijn niet hybride.
Dat is toch wel een beetje een aanfluiting als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Eindhoven
Nou ja, daar zou je ook een hele 'boom' over op kunnen zetten.. Immers, in Eindhoven zijn er, door het gekozen concept, meer EV bussen nodig dan als de dienstregeling met diesel gereden zou worden. Ivm laadtijden etc..
Dan heb je nog het extra rubber dat die bussen verbruiken met de mat-ritten naar de stalling om op te laden..

De geografische omgeving In ogenschouw nemend, kan een Euro6 dieselbus wellicht net zo milieubelastend zijn als de EV bus... in het totale plaatje.
In Almere is ook meer en vaker een flinke bries.. dus de lokale fijnstof uitstoot van de dieselbussen verwaait wat sneller.. wat gunstig is voor de meetwaarden bij de meetstations, denk ik. :P
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Zolang er Europa nog met behulp van fossiele brandstoffen elektriciteit wordt opgewekt, kan men niet spreken van CO2 neutraal openbaar vervoer. Dus laten ze de regeringen eerst maar eens investeren in een overgang naar 100% duurzame energie en praat dan verder over elektrische bussen. Nu wordt het probleem alleen maar afgewenteld naar een andere locatie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Voertuigen die elektrisch rijden kunnen nu misschien wel elektriciteit gebruiken die door middel van fossiele brandstoffen is opgewekt, maar dat vervangen door groene energie is wel veel makkelijker dan een voertuig dat op fossiele brandstof rijdt, je kan niet elk jaar nieuwe bussen kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

regenmaker schreef:Zolang er Europa nog met behulp van fossiele brandstoffen elektriciteit wordt opgewekt, kan men niet spreken van CO2 neutraal openbaar vervoer. Dus laten ze de regeringen eerst maar eens investeren in een overgang naar 100% duurzame energie en praat dan verder over elektrische bussen. Nu wordt het probleem alleen maar afgewenteld naar een andere locatie.
Groene energie lijkt me ook niet zo lastig. NS rijdt al op groene stroom en volgens mij de trolleybussen in Arnhem ook.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Wubbo »

Wordt er voor die bussen niet ook groene energie ingekocht?

Daarnaast zijn die bussen natuurlijk een enorm proefproject voor het geheel elektrisch maken van het wegverkeer. Maar laten we deze discussie hier niet voeren want die is off-topic :).
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Mdk »

Als ik nog een toevoeging mag doen, elektriche motoren schijnen ook veel effectiever te zijn dan verbrandingsmotoren. Dit is ook een van elon musks argumenten. Hij roept altijd dat, ook als je met volledig fossiel opgewekte energie zou rijden, je nogsteeds minder co2 zou uitstoten dan een voertuig op benzine of diesel. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor bussen opgaat.
Bij twijfel altijd klagen
MrNowie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 20 mar 2017, 22:26

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door MrNowie »

Ondertussen gespot in Almere. Zou deze 'Testrit' vanuit Syntus komen? Bus reed vanaf Flevoziekenhuis naar Station Centrum waar ook een busje stond van Syntus Intrabeheer. (Kon daar geen foto van maken.)
Spoiler: show
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Ja, in concessies waar Syntus gaat rijden, rijden ze enkele maanden van tevoren rond om de rijtijden op te meten en instructievideo's te maken voor de chauffeurs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Bartjk »

En in almere ook van belang: kijken of de stoplichten wel op de bussen reageren
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door dnmw2705 »

Ik hoop dat ze van Utrecht geleerd hebben en de rijtijden wat reëler plannen. Verkeerslichten die reageren is ook zeer handig. In Utrecht (stad) merk ik nog veel dat het niet allemaal optimaal is. U-OV/Qbuzz krijgt 'sneller' voorrang dan Syntus bij een gelijksoortige situatie. In Amersfoort merk je het nog meer. In PU forum werd gezegd dat het zou kunnen komen dat de VRI geoptimaliseerd was voor de CXX bussen.

Wel leuk dat ze het met een 'Syntus Utrecht' bus doen. Zou rijtijden meten niet beter gekund hebben met een gelijke bus. Zo'n MAN zou toch wel zwaarder zijn dan een Amba?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door MdJ »

Amersfoort is met de 3051 gedaan. Op de lijst van acceleratie stond deze vrij onderaan. Samen met de andere ex-Achterhoekers.
Bij twijfel: gebruik beton.
Durashift
Berichten: 5655
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Durashift »

Precies, acceleratievermogen van de Setra's is het probleem ook niet. Wél het 'accelereren' van de (enkelblad) deuren.. d8 ik. :)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door OmniLezer »

Een Amba/Citea LLE (12m) weegt ongeveer 8800kg.
Alles is zwaarder dan een Ambassador.

Ik wist wel dat die oudere Ambassadors (alles voor 2005) traag waren.
Vechten om van die eerste versnelling af te komen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Richard38
Berichten: 76
Lid geworden op: za 10 dec 2016, 15:57

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Richard38 »

Helaas kon ik er geen foto van maken. Maar zag bij MAN in Leusden een AllGo bus staan en nog een paar die klaar gemaakt moeten worden.
En ook de oude MAN bussen van Syntus die tijdelijk in de concessie utrecht hebben gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Daniel »

Voor wat betreft je laatste zin: welke van de twee soorten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5276
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Lijn 45 »

Ik denk dat het om de Lion's City's gaat. Die staan volgens een advertentie bij een MAN dealer in Heerenveen. De Caetano's staan bij Womy.
Richard38
Berichten: 76
Lid geworden op: za 10 dec 2016, 15:57

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Richard38 »

Daniel schreef:Voor wat betreft je laatste zin: welke van de twee soorten?
De 2 lions city gasbussen.
Misschien dat dat extra materieel wordt voor achter de hand.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5276
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Lijn 45 »

Syntus Utrecht had 6 gaswagens. Die staan allemaal te koop.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Mdk »

hoe oud zijn die bussen ondertussen? Ze hebben nu al 3 verschillende concessies aangedaan. (HTM Den Haag, Syntus Gelderland veluwe en tijdelijk bij Syntus Utrecht)
Daar komt ook nog bij dat het geoon rotdingen zijn.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 17 sep 2017, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Die bussen komen van Veolia Haaglanden niet van HTM en ze komen uit 2009. De gasbussen van de HTM rijden nog in Ede e.o.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 127 gasten