OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
'Dubbel spoor MerwedeLingelijn'
De MerwedeLingelijn moet dubbelsporig worden. Op die manier kan veel vaker op de lijn gereden worden. Dat idee oppert het Drechtstedenbestuur in een onderzoek naar het openbaar vervoer in 2040.
Het Drechtstedenbestuur wil zowel de stoptreinen tussen Rotterdam en Dordrecht als de treinen van Arriva vervangen door metro-treinen. Die zouden tussen Rotterdam en Dordrecht liefst twaalf keer per uur moeten rijden. Zes van die treinen zouden door moeten rijden naar Dordrecht-Zuid en de nieuwe haltes Sterrenburg en Amstelwijck. De andere zes zouden door moeten rijden naar Gorinchem.
Lees verder
De MerwedeLingelijn moet dubbelsporig worden. Op die manier kan veel vaker op de lijn gereden worden. Dat idee oppert het Drechtstedenbestuur in een onderzoek naar het openbaar vervoer in 2040.
Het Drechtstedenbestuur wil zowel de stoptreinen tussen Rotterdam en Dordrecht als de treinen van Arriva vervangen door metro-treinen. Die zouden tussen Rotterdam en Dordrecht liefst twaalf keer per uur moeten rijden. Zes van die treinen zouden door moeten rijden naar Dordrecht-Zuid en de nieuwe haltes Sterrenburg en Amstelwijck. De andere zes zouden door moeten rijden naar Gorinchem.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Juist. Ik ben normaal niet zo van adviesbureaus, maar een beetje meer studie kan hier geen kwaad denk ik.De komst van de metro mag niet ten koste van het aantal intercity-treinen gaan. De Drechtsteden pleiten juist voor uitbreiding: de intercity Eindhoven-Breda moet doorgetrokken worden naar Dordrecht.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Ik krijg echt jeuk om alles in het OV maar metro te noemen. :N
Verder wel een goed voorstel.
Verder wel een goed voorstel.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Hier staat het wat beter omschreven in het stukje over bereikbaarheid, IC-kwaliteit richting Brabantse stedenrij terug naar 2015 wil men dus.
Het blijkt trouwens allemaal onderdeel van een veel groter programma dat heel Zuid-Holland betreft, zie ook hier. Men wil dus bijvoorbeeld ook de spoorlijn Leiden - Utrecht verdubbelen, wens ze veel succes in dat moeras
Het blijkt trouwens allemaal onderdeel van een veel groter programma dat heel Zuid-Holland betreft, zie ook hier. Men wil dus bijvoorbeeld ook de spoorlijn Leiden - Utrecht verdubbelen, wens ze veel succes in dat moeras
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Krijgen we die metrohype weer. Een hoogfrequent rijdende trein heet nog altijd gewoon een trein hoor
Ben benieuwd welke trein men hier bedoeld, er is namelijk geen intercity Eindhoven - Breda, zowel niet in de huidige dienstregeling als in de toekomstplannen. Binnen PHS komen er zes intercity's per uur tussen Breda en Tilburg: de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], allemaal doorgaande treinen dus. Wil men een intercity naar Dordrecht omleiden dan moet men een bestaande of geplande koppeling verbreken.De komst van de metro mag niet ten koste van het aantal intercity-treinen gaan. De Drechtsteden pleiten juist voor uitbreiding: de intercity Eindhoven-Breda moet doorgetrokken worden naar Dordrecht.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Nu een DrechtRail in plaats van Randstad rail. Lekker zeg.
Die IC's hebben geen last van die metro's als die IC's op hun eigen spoor rijden en de metro's (van 100% zeker RET) ook. Anders krijg je die 12x per uur niet erin vanwege het snelheid verschil tussen de metro en IC.
Die uitbreiding van IC Eindhoven-Breda naar Dordt (intercity 1900) is toch omgezet naar IC Direct 1100 of ben ik nu gek?
IC 1900 reed eerst, maar die moest sneller en is nu de IC 1100.
Wil je ook IC's uitbreiden? Trek die 2400 door naar Breda. Komt vast goed.
Die IC's hebben geen last van die metro's als die IC's op hun eigen spoor rijden en de metro's (van 100% zeker RET) ook. Anders krijg je die 12x per uur niet erin vanwege het snelheid verschil tussen de metro en IC.
Die uitbreiding van IC Eindhoven-Breda naar Dordt (intercity 1900) is toch omgezet naar IC Direct 1100 of ben ik nu gek?
IC 1900 reed eerst, maar die moest sneller en is nu de IC 1100.
Wil je ook IC's uitbreiden? Trek die 2400 door naar Breda. Komt vast goed.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Zoals ik hierboven al naar verwees, hier even een copy-paste uit hun visiedocument...Bemined schreef:Ben benieuwd welke trein men hier bedoeld, er is namelijk geen intercity Eindhoven - Breda, zowel niet in de huidige dienstregeling als in de toekomstplannen.De komst van de metro mag niet ten koste van het aantal intercity-treinen gaan. De Drechtsteden pleiten juist voor uitbreiding: de intercity Eindhoven-Breda moet doorgetrokken worden naar Dordrecht.
Oftewel, ze willen de 1900 terug maar hij hoeft niet meer door naar Rotterdam (want dan kom je boven niveau 2017 uit). Eigenlijk willen ze dus gewoon zeggen dat de IC Dordrecht - Breda naar Eindhoven verlengt moet worden.Wat we concreet willen: Intercitykwaliteit richting Brabantse stedenrij op niveau 2015, Intercitykwaliteit richting Rotterdam op niveau 2017, Intercitykwaliteit richting Roosendaal en verder op niveau 2017.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Mja, vroeg of laat zal men er denk ik toch aan moeten geloven.Daniel schreef:wens ze veel succes in dat moeras
🍉
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Ik ben benieuwd hoe ze de merwedelingelijn willen verdubbelen? Aangezien op sommige stukken de A15 en Betuweroute dichtbij het spoor ligt van de merwedelingelijn.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Eens, maar spoorverdubbeling tussen Leiden en Utrecht staat niet in de top 25 van urgente projecten, dus dat zal wel laat worden.Hainje schreef:Mja, vroeg of laat zal men er denk ik toch aan moeten geloven.Daniel schreef:wens ze veel succes in dat moeras
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Het betreft hier een visie puur vanuit het perspectief van Dordrecht. Ze willen terug naar het niveau van 2015 richting Brabant, dus 2x/u een directe IC naar Breda, Tilburg en Eindhoven. Lijkt mij geen onredelijke ambitie en het is aan de vervoerder en concessiehouder dit belang mee te wegen in het proces om te komen tot een dienstregeling. Dat nu in de toekomstplannen staat dat treinserie 1100 zoveel er niet gaat stoppen is op dit moment dan ook niet relevant.Bemined schreef: Ben benieuwd welke trein men hier bedoeld,
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Waarom is dat eigenlijk een gekke gedachte? Ligt best voor de hand.OmniLezer schreef: Wil je ook IC's uitbreiden? Trek die 2400 door naar Breda. Komt vast goed.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Ach ja, beter laat dan nooit. :Dtrolly schreef:Eens, maar spoorverdubbeling tussen Leiden en Utrecht staat niet in de top 25 van urgente projecten, dus dat zal wel laat worden.
🍉
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Dat hebben de vervoerder en concessiehouder gedaan, het belang van Dordrecht werd niet zwaar genoeg bevonden en het resultaat is de huidige dienstregeling. Misschien dat dit standpunt in de (verre) toekomst kan veranderen maar voorlopig moet Dordrecht het hiermee doen.JWM schreef:Het betreft hier een visie puur vanuit het perspectief van Dordrecht. Ze willen terug naar het niveau van 2015 richting Brabant, dus 2x/u een directe IC naar Breda, Tilburg en Eindhoven. Lijkt mij geen onredelijke ambitie en het is aan de vervoerder en concessiehouder dit belang mee te wegen in het proces om te komen tot een dienstregeling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Op termijn doortrekken van de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Breda zou nog wel kunnen, al lijkt mij het terugbrengen van doorgaande sprinters Rotterdam - Roosendaal mij op dit moment belangrijker.
De [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] helemaal verlengen naar Eindhoven zie ik echter op geen enkele manier heil in. De reizigersvraag in Dordrecht richting Brabant was bij de s1900 altijd erg zwak, reizigers willen reizen tussen Brabant enerzijds en Rotterdam of Den Haag anderzijds. Dan moet je niet deze meerderheid van de reizigers lastig gaan vallen voor een kleine minderheid die profiteert van een stop Dordrecht.
De [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] helemaal verlengen naar Eindhoven zie ik echter op geen enkele manier heil in. De reizigersvraag in Dordrecht richting Brabant was bij de s1900 altijd erg zwak, reizigers willen reizen tussen Brabant enerzijds en Rotterdam of Den Haag anderzijds. Dan moet je niet deze meerderheid van de reizigers lastig gaan vallen voor een kleine minderheid die profiteert van een stop Dordrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Die IC 2400 hoeft helemaal niet naar Eindhoven. Dat ding moet vanaf Dordt 5 minuten eerder aankomen dan de IC 1100 en 5 minuten later naar Dordt vertrekken dan de 1100 naar Den Haag gaat.
BAM perfecte overstap. Anders kan die 2400 naast die 1100 naar Eindhoven in een scheve kwartier dienst. Als deze gewoon 3 minuten eerder vertrekt dan de sprinter op die route kan het ook goed komen.
Willen ze die "metro" hebben, moeten ze die sprinters eruit knikkeren.
Willen ze een trein naar Breda, moet dat een verlengde IC zijn. Het wordt anders krap op Dordt en een tien minuten dienst tussen Rotterdam- Dordt is ook niet nodig(Ofwel een extra IC R'dam- Dordt- Breda).
BAM perfecte overstap. Anders kan die 2400 naast die 1100 naar Eindhoven in een scheve kwartier dienst. Als deze gewoon 3 minuten eerder vertrekt dan de sprinter op die route kan het ook goed komen.
Willen ze die "metro" hebben, moeten ze die sprinters eruit knikkeren.
Willen ze een trein naar Breda, moet dat een verlengde IC zijn. Het wordt anders krap op Dordt en een tien minuten dienst tussen Rotterdam- Dordt is ook niet nodig(Ofwel een extra IC R'dam- Dordt- Breda).
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 27 sep 2017, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Twee posts samengevoegd.
Reden: Twee posts samengevoegd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
De [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] als intercity doortrekken naar Breda lijkt me toch wel een prijzig iets gezien de totaal verschillende materieelbehoefte op deze trajecten. Breda - Dordrecht volstaat met een losse ICM3 (uitgaande van 4x per uur een trein via de HSL), Dordrecht - Rotterdam heeft een VIRM6 nodig en Rotterdam - Schiphol moet minimaal VIRM10 hebben in de spits. Dordrecht mag best een eigen snelle trein krijgen, maar dan moet men die trein ook kunnen vullen met reizigers. Men doet daar nu net alsof Dordrecht enorm achtergesteld wordt, maar Zoetermeer (ongeveer even groot) heeft niet eens een intercitystation, en Leiden (ook even groot) heeft ook niet in alle richtingen een volwaardige intercity (alleen een 'intercity, stopt tot Woerden op elk tussengelegen station').
Wat mij betreft krijgt Dordrecht dan ook gewoon een zonetrein, bijvoorbeeld in de vorm van de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] die (eventueel na ontkoppelen tot een losse VIRM) als stoptrein naar Breda doorgaat en daar aansluit op de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]. Tijdverschil tussen stoptrein en intercity is maar zo'n 5 minuten, op dit aantal reizigers lijkt het me niet dat je voor die paar minuten een aparte intercity kunt rechtvaardigen, tenzij de gemeente Dordrecht dit volledig uit eigen zak wil betalen.
De sprinter naar Roosendaal zou overigens naar mijn mening wel zo snel mogelijk weer gekoppeld moeten worden aan de sprinter uit Rotterdam.
Wat mij betreft krijgt Dordrecht dan ook gewoon een zonetrein, bijvoorbeeld in de vorm van de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] die (eventueel na ontkoppelen tot een losse VIRM) als stoptrein naar Breda doorgaat en daar aansluit op de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]. Tijdverschil tussen stoptrein en intercity is maar zo'n 5 minuten, op dit aantal reizigers lijkt het me niet dat je voor die paar minuten een aparte intercity kunt rechtvaardigen, tenzij de gemeente Dordrecht dit volledig uit eigen zak wil betalen.
De sprinter naar Roosendaal zou overigens naar mijn mening wel zo snel mogelijk weer gekoppeld moeten worden aan de sprinter uit Rotterdam.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Dat ontkoppelen tot enkele VIRM4 had ik ook in gedachten. Niemand laat een VIRM10 rijden voor 30 mensen. Dan kan je net zo goed een bus op dat traject neerkwakken.
Als dat niet volstaat, kan je desnoods een extra sprinter inzetten in plaats van die IC 2400.
Als dat niet volstaat, kan je desnoods een extra sprinter inzetten in plaats van die IC 2400.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
In de tijd dat de [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] doorreed naar Breda zat er richting Breda bijna niemand in, mede doordat de trein bijna een kwartier stilstond in Dordrecht. Alleen een Sprinter lijkt mij wel voldoende voor dat traject. De sprinters naar Roosendaal knippen is inderdaad nooit handig geweest, behalve voor de materieelinzet. :X
Overigens lijkt mij dit topic meer wat voor Ideeën OVer OV.
Overigens lijkt mij dit topic meer wat voor Ideeën OVer OV.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
@Bemined: een stoptrein die ergens op aansluit kan inderdaad ook een goede optie zijn, dan ben je ook het extra tijdverlies op de langere afstanden (bv. naar Eindhoven) kwijt.
Uit m'n studententijd, toen er nog een keuze was, herinner ik nog wel dat ook de stoptrein altijd al genoeg reizigers trok die het hele stuk aflegden.
Idealiter zou je de stoptrein in Dordrecht dan ook wel naar Rotterdam moeten doorkoppelen. Breda Prinsenbeek is weliswaar flink gegroeid met nieuwe reizigers naar Tilburg, maar de bestaande behoorlijke stroom naar Lombardijen en Blaak is zowat sneller als ze omreizen via Breda en Rotterdam C. door de slechte aansluitingen in Dordrecht.
Uit m'n studententijd, toen er nog een keuze was, herinner ik nog wel dat ook de stoptrein altijd al genoeg reizigers trok die het hele stuk aflegden.
Idealiter zou je de stoptrein in Dordrecht dan ook wel naar Rotterdam moeten doorkoppelen. Breda Prinsenbeek is weliswaar flink gegroeid met nieuwe reizigers naar Tilburg, maar de bestaande behoorlijke stroom naar Lombardijen en Blaak is zowat sneller als ze omreizen via Breda en Rotterdam C. door de slechte aansluitingen in Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Aansluitingen kun je verbeteren, al denk ik dat structurele verbeteringen moeten wachten op het in dienst komen van de zuidwestbogen bij Meteren zodat de goederentreinen tussen de Rotterdamse havens en Venlo/Limburg niet meer over de Moerdijkbrug en door Brabant hoeven.
Structureel aan- en afkoppelen in Dordrecht lukt eigenlijk alleen als je het afgekoppelde treinstel direct aan de volgende trein in tegenrichting mee terug kan geven, op omrangeren is Dordrecht echt niet gebouwd.
Structureel aan- en afkoppelen in Dordrecht lukt eigenlijk alleen als je het afgekoppelde treinstel direct aan de volgende trein in tegenrichting mee terug kan geven, op omrangeren is Dordrecht echt niet gebouwd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Eigenlijk is Dordrecht zelfs niet gebouwd op het meegeven van afgekoppelde treinstellen aan de tegentrein. Ze hebben het ooit wel gedaan met de IC naar Vlissingen, maar dan moest er ook via het spoortje naast de brugoprit omgereden worden.
Vroeger in de spits kwamen versterkingsstellen ook nog weleens leeg uit Rotterdam, waaronder ooit een stel met defecte koppeling. Geloof dat het toen +15 opleverde om dat versterkingsstel om de aangekomen trein heen te rijden zodat ze alsnog konden combineren
Wat me zomaar te binnen schiet is dat als je echt iets wilt met doorgaande Sprinters Rotterdam - Brabant zonder een rangeerprobleem je ervoor zou moeten kiezen om twee Sprinters per uur te splitsen. Rijden ze in Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe wel vlak achter elkaar, maar voor die stations is een kwartiersdienst toch al overdreven. De andere twee sprinters uit Rotterdam kunnen dan in Dordrecht keren (of door naar Gorinchem zoals de visie wenst).
Vroeger in de spits kwamen versterkingsstellen ook nog weleens leeg uit Rotterdam, waaronder ooit een stel met defecte koppeling. Geloof dat het toen +15 opleverde om dat versterkingsstel om de aangekomen trein heen te rijden zodat ze alsnog konden combineren
Wat me zomaar te binnen schiet is dat als je echt iets wilt met doorgaande Sprinters Rotterdam - Brabant zonder een rangeerprobleem je ervoor zou moeten kiezen om twee Sprinters per uur te splitsen. Rijden ze in Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe wel vlak achter elkaar, maar voor die stations is een kwartiersdienst toch al overdreven. De andere twee sprinters uit Rotterdam kunnen dan in Dordrecht keren (of door naar Gorinchem zoals de visie wenst).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Ik zat er eigenlijk meer aan te denken om die trein die gesplitst moet worden dan in beide richtingen af te handelen op spoor 3, dat scheelt dat omrangeren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
Zou daarvoor een goede optie zijn, maar maakt het wel weer lastig mocht je ook nog een goede aansluiting IC/Sprinter willen bieden want dat lukt dan maar één kant op cross-platform.
Immers zit je met twee groepen reizigers: zij die naar een tussenstation willen zullen vooral reizigers van Dordrecht Zuid zijn terwijl voor reizigers vanuit Breda Prinsenbeek een goede overstap op een IC waarschijnlijk zinvoller is. En dat is momenteel toch wel hetgene wat verre van optimaal is in Dordrecht, mede ook omdat alle kerende treinen ervoor zorgen dat je slecht cross-platform overstaps kunt bieden. Daardoor zijn de overstaptijden niet meer haalbaar namelijk en bestaat er alleen een snelle aansluiting uit Breda naar Rotterdam en uit Rotterdam naar Roosendaal.
Immers zit je met twee groepen reizigers: zij die naar een tussenstation willen zullen vooral reizigers van Dordrecht Zuid zijn terwijl voor reizigers vanuit Breda Prinsenbeek een goede overstap op een IC waarschijnlijk zinvoller is. En dat is momenteel toch wel hetgene wat verre van optimaal is in Dordrecht, mede ook omdat alle kerende treinen ervoor zorgen dat je slecht cross-platform overstaps kunt bieden. Daardoor zijn de overstaptijden niet meer haalbaar namelijk en bestaat er alleen een snelle aansluiting uit Breda naar Rotterdam en uit Rotterdam naar Roosendaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OV-visie Drechtsteden: Metrotreinen tussen Rotterdam - Dordrecht/Gorinchem
De overstap tussen de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] is 6 à 7 minuten, dus dat valt toch wel mee?Daniel schreef: Breda Prinsenbeek is weliswaar flink gegroeid met nieuwe reizigers naar Tilburg, maar de bestaande behoorlijke stroom naar Lombardijen en Blaak is zowat sneller als ze omreizen via Breda en Rotterdam C. door de slechte aansluitingen in Dordrecht.
Volgens mij is het zelfs de beste overstap die mogelijk is in Dordrecht. :')
Hierboven heb je het over een behoorlijke stroom naar Lombardijen. Daarvoor is een overstap op de IC niet zo nuttig. :(Daniel schreef: Immers zit je met twee groepen reizigers: zij die naar een tussenstation willen zullen vooral reizigers van Dordrecht Zuid zijn terwijl voor reizigers vanuit Breda Prinsenbeek een goede overstap op een IC waarschijnlijk zinvoller is.
Over welke overstappen heb je het nu?En dat is momenteel toch wel hetgene wat verre van optimaal is in Dordrecht, mede ook omdat alle kerende treinen ervoor zorgen dat je slecht cross-platform overstaps kunt bieden. Daardoor zijn de overstaptijden niet meer haalbaar namelijk en bestaat er alleen een snelle aansluiting uit Breda naar Rotterdam en uit Rotterdam naar Roosendaal.
Want zoals ik al zei: de overstap tussen de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] is prima (en dat is tegelijkertijd in mijn ogen het énige argument om in de superdaluren de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] in plaats van de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten rijden ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 36 gasten