Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door sirvinniei »

Waar waren de oplaadpunten ook al weer?
Alleen 3 op Schiphol en 1 in Amstelveen?
Ik heb geen onderschrift
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Lange_Dre »

dylanwild94 schreef:Die hebben geen bel inderdaad. Ligt daar een beetje gevoelig. :')
Het mag natuurlijk niet ook maar een klein beetje aan een tram doen denken, trams zijn dood eng voor Groningers :roll:
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Ja 3 op Schiphol en 1 Amstelveen, in de nabije toekomst nog 1 op Schiphol-Zuid erbij en in Haarlem in de stalling.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Niet onder de paal?
Nee, dan meer onder het portaal...... :lol:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door sirvinniei »

fred1954 schreef:Ja 3 op Schiphol en 1 Amstelveen, in de nabije toekomst nog 1 op Schiphol-Zuid erbij en in Haarlem in de stalling.
Dat worden dan lange MAT-ritten
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Waar we uiteindelijk naar toe moeten, zijn laadpunten op alle eindpunten: Kudelstaart, toekomstige busstation Aalsmeer Zwarteweg, Uithoorn Busstation, Amstelveen Busstation, Elandsgracht Busstation, Hoofddorp station, Spaarne Gasthuis, Haarlem Station, Nieuw-Vennep Getsewoud, noem maar op. Zeker als in 2021 vrijwel alle bussen ZE zijn.

Dat hoeven dan geen hele portalen te zijn, ik denk meer aan 1 of 2 laadstations per locatie. Ik ga er maar even van uit dat de techniek ook niet stilstaat en tegen die tijd het laden dan ook (veel) sneller gaat.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:Ja 3 op Schiphol en 1 Amstelveen, in de nabije toekomst nog 1 op Schiphol-Zuid erbij en in Haarlem in de stalling.
Ter aanvulling:
Connexxion schreef:De door VDL geproduceerde bussen zijn 18 meter lang en hebben – afhankelijk van het exacte type - plaats voor maximaal 91 of 119 passagiers. Ze rijden 24 uur per dag door en hebben een batterij capaciteit van 170 kWh. De actieradius van een bus met volle batterij is maximaal 80 kilometer, uitgaande van een verbruik van 2 kWh per kilometer. De bussen worden opgeladen door snel- en langzaamladers. Snelladen gaat met 450kWh en duurt maximaal 15 tot 25 minuten. Langzaam laden gaat met 30kWh en neemt tussen de vier en vijf uur in beslag. Opladen gebeurt nu op Schiphol P30, Knooppunt Schiphol Noord, aan de Cateringweg op Schiphol en in Amstelveen. In de toekomst komen er nog laadlokaties in Haarlem en Schiphol Zuid.
Bron: https://www.connexxion.nl/connexxion-in ... erder/1435
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Remco1989 »

Vanaf morgen gaan de eerste de dienst op dus houd ovzoeker in de gaten :wink:
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Stadsbus »

Vanaf vandaag toch al? of heb ik iets gemist?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Daniel »

Er werd inderdaad gezegd vanaf 18 maart (= vandaag), maar deze zondag reed het tijdelijke materieel nog volop en was er geen elektrisch exemplaar op de dienst te bekennen.
Wel een hoop forse vertraging en hier en daar wat rituitval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Stadsbus »

Rituitval? Waren de diesels al weg dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Daniel »

Nee de diesels waren er nog, heb althans nog aardig wat Lion's City TÜ's en oude Citaro G's op de foto. Maar onder andere op lijn 397 zag ik een rit uitvallen en via de Connexxion-site was ook een melding over rituitval op Schiphol te zien (die heb ik niet zelf gezien).

In het centrum van Amsterdam reden behoorlijk veel ritten met vertragingen van +10 of soms nog meer, dat kan ook uitval hebben veroorzaakt verderop in de omloop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Op ovzoeker is te zien, dat er inderdaad nu omlopen met ZE bussen (serie 97xx) gereden worden.....zowel op Schipholnet, als R-net (342/347/357). Vanmiddag maar eens op pad om een ZE bus op te zoeken :D. Ik had ze ook eigenlijk gisteren al verwacht.

Edit: gisteren was er een demonstratie, vandaar dat het een rommelige dag was, de bundel rijdt immers weer over de Rozengracht/NZ.

Er is ook een omloop van lijn 242 die ZE rijdt. Wat mij opvalt is, dat het lijnnummer aan de achterkant niet meer scrolt, dus dat zal softwarematig zijn opgelost. Wel jammer is, dat de bus voorbij Amstelveen, nog steeds “via Amstelveen” blijft filmen.....

Ik heb het idee, dat er al een aardig aantal rijden vandaag, Schipholnet en R-net samen.....zeker meer dan 6-8 bussen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Inmiddels mijn eerste rit op een SLFA op lijn 347 gemaakt vanaf Kalfjeslaan ri. CS. Bus is prachtig, weinig geluid in de bus, lekkere rustige rit, maar ging niet perfect helaas.......Bij het VU hoorde ik de chauffeur al communiceren met de centrale (of hoe dat dan ook heet) dat ie nog maar 48% stroom had. Bij de Elandsgracht moest iedereen er uit, omdat ie niet verder kon naar CS, te weinig stroom, om zijn hele rit af te maken >CS>Uithoorn>Schiphol. :o

Vanmiddag nog maar een poging wagen........er rijden er toch wel een aantal op 347/357....
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 19 mar 2018, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Suus »

Als het erg koud is werken batterijen minder goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Daar dacht ik ook aan, doordat het zo stil is in de bus hoorde je de verwarming heel duidelijk. Die stond op volle toeren te blazen. Dat kost denk ik ook stroom? Of gaat dat met 100% met een dieselmotortje?

Kwam overigens na het overstappen in een Iveco terecht, waarvan de Cico’s dan weer defekt waren.....ik heb een geactiveerde dagkaart, maar iedereen kon zo instappen.....
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Lijkt me niet dat in een 100% elektrische bus de verwarming d.m.v. diesel gebeurd. Dat zou wel heel slecht zijn.

Als de bus goed geïsoleerd is snap ik ook niet helemaal waarom de verwarming non-stop op volle toeren moet blazen.

Aanpassing: ik lees online dat bussen in extreme weersomstandigheden voorzien kunnen worden van dieselverwarming, maar dat dit optioneel is.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

De bus kan wel goed geïsoleerd zijn, maar als bij elke halte de dubbele deuren (x3) geopend worden, dan moet je met dit weer de verwarming wel flink laten blazen.... :shock:

Het kan natuurlijk dat deze dieseloptie (verwarming) niet op deze bussen zit? Dan is het verklaarbaar, dat het batterijpercentage tijdens de rit achteruit holt.....want deze kou kun je wel extreem noemen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

want deze kou kun je wel extreem noemen.
Het is 2 graden boven nul en zonnig. Hoe is dat extreem weer? We hebben in het verleden zelfs begin april sneeuw gehad.

Als die bussen 2 graden celsius niet aan kunnen wordt het erg lastig de winter doorkomen in een land als Nederland.
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Ik moet die Vdl citea nemen, Ik zou op Live Openbaar vervoer in de gaten houden warneer hij komt bij mij dichtbijste halte!
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:
want deze kou kun je wel extreem noemen.
Het is 2 graden boven nul en zonnig. Hoe is dat extreem weer? We hebben in het verleden zelfs begin april sneeuw gehad.

Als die bussen 2 graden celsius niet aan kunnen wordt het erg lastig de winter doorkomen in een land als Nederland.
Het is 2 graden boven nul, maar met een koude wind die aanvoelt als min 10. Als die ijzige wind door de open deuren naar binnen waait, heeft de verwarming heel veel vermogen nodig om binnen in de bus de temperatuur op peil te houden, dat is wat ik bedoel.....

In ieder geval vanmiddag met een elektrische 357 het CS gehaald.... :Y. De Maestronic displays werkten niet, ik vind dat die overigens veel te klein zijn, gezien het feit dat er naast elkaar info getoond wordt in splitview. Dan moet je er wel in de buurt zitten, wil je de info goed in de gaten kunnen houden.

Maar voor de rest, zien de bussen er goed uit. Rijden comfortabel en stil, zoals reeds gezegd....

Edit: schiet me nog wat te binnen: veel mensen moeten erg wennen aan de plaats van de cico; links van de instapdeur. Op zich logische plaats, dan houdt een los kaartje kopende en pinnende passagier de boel niet op.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Durashift »

n-evo schreef:Lijkt me niet dat in een 100% elektrische bus de verwarming d.m.v. diesel gebeurd. Dat zou wel heel slecht zijn.

(..).
Wellicht geschikt voor bio-diesel? Of de synthestische diesel (GTL? d8 ik) die nu in opkomst is. Is al wat milieuvriendelijker.

An sich (hoop ik) dat CXX wél gekozen heeft voor dieselverwarming. Ik mag toch hopen dat de kennis m.b.t. elektrisch rijden nu toch wel zover is dat tijdens koude perioden de batterijcapaciteit hard achteruit gaat indien die energie ook aan andere zaken besteed moeten worden?

Zeker bij intensief gebruikt vervoer zoals deze OV bussen.. mag ik aannemen dat men voor een bepaalde mate aan zekerheid gekozen heeft en die verwarming op diesel aangevinkt heeft bij het bestellen...
Andersom, zou dat dieselmotortje in de zomer ook de airco kunnen aansturen? Want dan geldt hetzelfde principe, min of meer.. Telkens deuren openen en sluiten.. is niet goed voor een energiezuinig werkende airco installatie..
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Het is 2 graden boven nul, maar met een koude wind die aanvoelt als min 10. Als die ijzige wind door de open deuren naar binnen waait, heeft de verwarming heel veel vermogen nodig om binnen in de bus de temperatuur op peil te houden, dat is wat ik bedoel.....
Het was naar mijn weten geen code rood dus geen extreem weer. We zitten ook niet halverwege juli met 2 graden overdag. Laten we niet overdrijven. Het zijn echt geen hele rare weersomstandigheden voor een West-Europese havenstad die relatief dicht bij de kust ligt. Bussen die voor Amsterdam gebouwd zijn moeten hier gewoon mee om kunnen gaan. Anders zijn ze ongeschikt om hier het hele jaar rond te kunnen rijden.
Xander1986
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 20:07

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Xander1986 »

Beetje geneuzel dat het te koud zou zijn als je het mij vraagt. Ik denk eerder dat er gewoon nog kinderziektes inzitten en dat het gebruik een rol speelt. Het rijden van deze bussen is gewoon anders dan met diesel. Komt van zelf wel goed ;)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Dat lijkt mij ook een stuk aannemelijke dan dat het aan de zogenaamde extreme weersomstandigheden ligt. :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten