Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Meltrain »

Ook op het Schipholnet zijn de elektrische bussen in dienst gekomen, zag ik vanmiddag:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Stefan »

n-evo schreef:Lijkt me niet dat in een 100% elektrische bus de verwarming d.m.v. diesel gebeurd. Dat zou wel heel slecht zijn..
'Onze' E-Citea's, die bij Arriva in Gorinchem rijden, zijn gewoon voorzien van een dieselkachel ja... :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Remco1989 »

AML heeft ook een bio-diesel tankje voor de standkachel (webasto)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Durashift »

:pos:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Dan zijn de bussen niet "Zero Emission" maar "Almost Zero Emission". :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door trolly »

”Zero emission if you don’t mind freezing your butt off”. Maar zo’n ZEIYDMFYBO-bus zou toch voorbij de Elandsgracht moeten geraken?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Op die vraag is al een aardig antwoord gegeven dacht ik zo. :D
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Durashift »

n-evo schreef:Dan zijn de bussen niet "Zero Emission" maar "Almost Zero Emission". :P
Klopt. Of was jij in de veronderstelling dat die bussen zonder emissies gebouwd zijn? :wink:

Ik denk dat de uitstoot van de standkachel een pak minder is dan een slagje met zo'n goed gebruikte Citaro G. :)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door nvdw »

Een webasto/standkachel in een bus verbruikt ongeveer 3 liter diesel per uur. Als-ie volcontinu aanstaat, uiteraard.

Het klinkt heel tegenstrijdig om zo'n kachel op diesel in je 'zero emission' bus te hebben, maar de klimaatbeheersing is de grootste stroomvreter in een elektrisch voertuig. In een dieselbus merk je daar niet zoveel van in je verbruik omdat die gewoon de warmte gebruikt die van de motor afkomt. Die motor zet op z'n best 35 tot 40 procent van zijn diesel om in aandrijving, de rest is verlies (warmte).

Bij een elektrische bus moet je continu een elektrische kachel laten draaien, dat kan je echt de helft aan actieradius schelen. Ook je batterijen houden niet van kou (idem voor je eigen smartphone, fotocamera of laptop). Niet voor niets hebben alle elektrische auto's een 'standkachelfunctie' die de auto al op temperatuur brengt voordat je de stekker uit de lader haalt.

Een elektromotor werkt verder vrij efficiënt: als ik uitga van de 1,2 kWh per km die ik uit een artikel over e-bussen op Schiphol lees, dan is dat flink beter dan diesel. In een liter diesel zit 10,0 kWh en als je dan uitgaat van 30 l/100 km kom je dus op 3 kWh/km uit. De beperkende factor is toch nog steeds de batterij...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Ik snap de gedachtegang erachter. Er wordt alleen door Connexxion geclaimd dat de bussen Zero Emission zijn en dat klopt simpelweg niet wanneer zo'n kachel diesel verbrandt en uitstoot.

En dat accu's niet van kou houden ondervond ik vroeger aan den lijve als ik in de winter naar de middelbare school fietste en m'n iPod na 20 minuten op 50% stond. :D
Durashift schreef:Klopt. Of was jij in de veronderstelling dat die bussen zonder emissies gebouwd zijn? :wink:
We hadden het over de bussen zelf toch? Niet over de productie of transport van de bussen. :wink:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Durashift »

^^^Klopt.

Ik vind de claim van 'Zero Emission' in dezelfde categorie vallen als dat het GVB stelt dat alle trams en metro's op groene stroom rijden.
Ja, op papier wel.. maar dát wat er vanaf de derde rail of bovenleiding geslurpt wordt, kan net zo goed grijs (of zwart) zijn op dat moment.
Is maar net wat er op dat moment door het stroomnet stroomt..

https://duurzaam.gvb.nl/zuinig-met-ener ... -uitstoten

:wink:
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Heb Voor het echt een ritje gemaakt op de vdl citea sflfa-180 le, Op lijn 357 richting kudelstaart, Het was rustig, stoelen waren fijn, ruitke fris, en de elektrishe motor klonk fijn, Je Moet een rit op die bus maken als je het nog niet gedaan hebt!!
denzelvandoorn
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:59

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door denzelvandoorn »

Hoe zit het eigenlijk met de oplossingen voor verkeerde info op de reisschermen in de bussen en aan de buitenzijde? Ik reis dagelijks met bussen waar de reisinfoschermen nog steeds niet werken.

Onderstaand voorbeeld niet bepaald R-Net waardig.
https://www.imageupload.co.uk/images/20 ... F3D128.jpg
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Leuk om te zien dat GVB ook Connexxion inspireert hier in de regio! :pos:

Zo’n koers-A4’tje is helemaal hip and happening tegenwoordig.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door diederickx »

Vanmiddag om 14 uur 15 verliet bus 3846 Uithoorn aan de haak van een sleepwagen, richting Amstelhoek.
Eerder vandaag zag ik een gelede R-net bus op een oplegger over de Utrechtse N201 in de richting van Uithoorn gebracht worden, maar helaas kon ik het nummer niet zien.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Nog ruim een week, dan is die oude meuk ook weg, op een paar Citaro G’s na.....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Hainje »

He verdomme, dan gaat het niet meer lukken om nog met een ex-Hermes gelede MAN te reizen.... -o-
🍉
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Misschien als je snel bent, de oude meuk is nu bezig uitgefaseerd te worden. Uiterlijk 1 april moet CXX van de VRA alle ZE bussen op de weg hebben en dus zijn ook de gelede MAN bussen dan niet meer nodig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door regenmaker »

@Hainje Hoe weet je dat? Misschien worden ze aan Duitsland verkocht of ergens anders in Nederland (tijdelijk) ingezet. Wie weet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Denk eerder richting Oostblok. Zag op FB bijv. de ex-CXX 4646 geleed, reed tot 10 december in Almere, nu in Buzau (RO).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Hainje »

fred1954 schreef:Misschien als je snel bent, de oude meuk is nu bezig uitgefaseerd te worden. Uiterlijk 1 april moet CXX van de VRA alle ZE bussen op de weg hebben en dus zijn ook de gelede MAN bussen dan niet meer nodig.
Ik betwijfel of ik volgende week naar Amsterdam kan. :(
regenmaker schreef:@Hainje Hoe weet je dat? Misschien worden ze aan Duitsland verkocht of ergens anders in Nederland (tijdelijk) ingezet. Wie weet.
Ik ga echt niet helemaal naar Duitsland voor een paar ex-NL bussen. Hooguit een keer Wuppertal. Een andere concessie in NL zou kunnen, maar daar zijn die AML-kaartjes niet geldig. #firstworldproblems -o-
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door regenmaker »

fred1954 schreef:Denk eerder richting Oostblok. Zag op FB bijv. de ex-CXX 4646 geleed, reed tot 10 december in Almere, nu in Buzau (RO).
Enkele ex-Veolia amba's uit Limburg rijden net over de grens, dus ja je weet het nooit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Er rijden de laatste dagen een redelijk aantal R-net SLFA’s op de 342/347/357 en voorzover ik het heb gezien en gehoord zijn er nauwelijks problemen. De instroom verloopt zo te zien/horen voorspoedig. Wat Schipholnet betreft weet ik het niet, maar ga er van uit dat de instroom van de BRT’s daar ook redelijk vlekkeloos verloopt. Volgend weekend moet de instroom, zowel op R-net als Schipholnet, voltooid zijn.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Op de 195 heb ik ze al paar keer gezien.

Enige wat ik niet zo mooi vind is dat de pantograaf en al die kabels boven het dak uitsteken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Suus »

Beroerde foto, maar op P30 gaat het al heel aardig met de elektrische bussen. Heb al negen verschillende nummers gezien in vijf minuten tijd.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten