Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ja, die lijnkleuren zijn niet zo’n succes, hoop dat dat in de loop van de tijd zal veranderen, door andere software misschien?
In Utrecht zijn de lijnkleuren wel duidelijk, dus het kan wel. Het probleem hier is dat de cijfers zo groot zijn, dat het kleurvlak bijna wegvalt. Bij bijvoorbeeld de Iveco’s en Solarissen op de “oranje” lijnen is de kleur te fel, op de foto van de Solaris op een “paarse” lijn is de lijnkleur juist weer zwak.
Maar ik denk dat ze dat bij Connexxion ook wel zien, ga er dus vanuit dat daar in de loop van de tijd wel naar gekeken wordt, maar kan me voorstellen dat dat nu even geen prioriteit heeft.
fred1954 schreef:Ja, die lijnkleuren zijn niet zo’n succes, hoop dat dat in de loop van de tijd zal veranderen, door andere software misschien?
Het is duidelijk dat je grafische vormgeving niet over kan laten aan individuele vervoerders. Hoog tijd dat er een overkoepelend orgaan komt dat zich daarmee bezig houdt en een enkel draaiboek ontwerpt en oplegt. Lettertypes, kleuren, puntgrootte, logo's, etc.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 12 dec 2017, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Moet je eens voor de grap tellen hoeveel schermen er in de Capacity XL zitten alleen al bij chauffeur... Schermpjes voor de camera's binnen en buiten, ticketapparaat, Infox (of zn opvolger); t lijkt net op een glazen cockpit van een Boeing 787 of A380 _O-
Ja, ik zag in de stad wel Capacity bussen rijden op lijn 397, maar was nog niet in de gelegenheid om daar in plaats te nemen helaas. Dat komt nog... :D
Ja, de Capacity heeft onder andere een camera i.p.v. de rechter buitenspiegel en boven elke deur hangt een camera om de instappers te kunnen zien. Er zit ook nog eens camera met bovenaanzicht van de voorruit, die alleen bij hele lage snelheid aan staat, zodat ze lekker bumpertje-bumpertje kunnen staan.
Ik hoop dat de reisinfoschermen nog nieuwe software krijgen, met name op de brede schermen ziet het er voor geen meter uit nu. Het is nu een soort halfbakken versie, waarbij de oude software erin gewurmd is. Ik vind het handig dat de reclame niet meer de reisinfo vervangt, maar wat mij betreft mogen camerabeelden ook best op de rechterhelft.
n-evo schreef:Het is duidelijk dat je grafische vormgeving niet over kan laten aan individuele vervoerders. Hoog tijd dat er in het gewoon een overkoepelend orgaan komt dat zich daarmee bezig houdt en een enkel draaiboek ontwerpt en oplegt. Lettertypes, kleuren, puntgrootte, logo's, etc.
100% eens. Probleem is, dat wie er over gaat het probleem kennelijk niet ziet. Haalbaarheid dus 0, en je suggestie kan naar het fantasietopic -o-
Hoe zit het eigenlijk met dat bestemmingsdisplay voorop.....kan je daar alles ingeven wat je wilt, of zijn dat van te voren gedefinieerde bestemmingen? Zoals bekend rijden de Citaro G bussen ri. CS zonder bestemming omdat deze bussen aan de voorzijde geen Amsterdam CS kunnen scrollen. Als er nu tweeregelig gefilmd gaat worden: op de eerste regel Amsterdam en op de tweede regel Centraal? Zou dat kunnen? Ik ben maar een leek op dat gebied......
Amsterdam CS past niet (hoezo niet trouwens, met 12 letters is dat een vrij korte bestemmingsnaam?) , en dus zet je er maar niks op? Wat voor gekke logica is dat? A'dam-CS past ook niet? Dan zet je er maar CS op, het dichtsbijzijndste CS ligt in Utrecht.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 13 dec 2017, 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:het vorige bericht hoef je niet te quoten
fred1954 schreef:Hoe zit het eigenlijk met dat bestemmingsdisplay voorop.....kan je daar alles ingeven wat je wilt, of zijn dat van te voren gedefinieerde bestemmingen? Zoals bekend rijden de Citaro G bussen ri. CS zonder bestemming omdat deze bussen aan de voorzijde geen Amsterdam CS kunnen scrollen. Als er nu tweeregelig gefilmd gaat worden: op de eerste regel Amsterdam en op de tweede regel Centraal? Zou dat kunnen? Ik ben maar een leek op dat gebied......
Het zijn van te voren bepaalde bestemmingen: je kunt als chauffeur bijvoorbeeld wel een andere bestemming kiezen, maar als Amsterdam Centraal niet tweeregelig is ingevoerd, dan kun je dat ook niet kiezen. Maar geen nood: zodra de bestemming wel op die manier ingevoerd is (ergens op "kantoor"), kan het wel getoond worden. Ik ga ervan uit dat men dit bij Connexxion ook intussen weet en er zeker iets aan gaat doen.
Ik heb -honderd jaar geleden- ook wel eens een suggestie gedaan voor aanpassing van een bestemmingstekst en kort daarna was het geregeld.
Normaal is zoiets ook geen probleem: dan scrollt de tekst gewoon, maar juist bij de AML-Citaro's vond men deze functionaliteit destijds kennelijk niet wenselijk en is daarom uitgeschakeld. De iets nieuwere 9200's (die in de "juiste" Sternetkleuren) kunnen wel scrollen, maar ja: die rijden dus niet op lijn 347......
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom niet met ieder type bus alvast op iedere nieuwe lijn alvast proef gereden is. Dus al paar rondjes voor het echie rijden maar zonder passagiers. Dan pik je al dit soort overduidelijke kinderziektes er toch direct uit voordat je daadwerkelijk reizigers gaat vervoeren op de eerste dag van de concessie? Idem met dat blèrende omroepvolume. Ik had gisteren een vriend aan de lijn die onderweg naar Haarlem was in zo'n dubbeldekker en dat was echt niet normaal.
Het is volkomen normaal dat kleinere details niet direct naar boven komen tijdens testen, maar compleet onleesbare lijnnummers, missende bestemmingen en een krijsende halteafroep moet toch al lang naar boven zijn gekomen?
MichaelV schreef:. De iets nieuwere 9200's (die in de "juiste" Sternetkleuren) kunnen wel scrollen, maar ja: die rijden dus niet op lijn 347......
Van de serie 9248-9253 rijden er wel 1 of 2, ik meen de 9249 gezien te hebben vandaag op 347, “Amsterdam CS” scrollend. :D
De bussen in die serie kunnen het blijkbaar wel....
Ik maakte vanmiddag achtereenvolgens ritten met lijn 356 en 341 (Bijlmer-Amstelveen-Schiphol-Noord-Amstelveenseweg). Ik spotte zowel een 10m stads-Iveco als Volvo 5725 (ex-Almere) op lijn 341 en een witte Iveco van 12m op lijn 357. De Solarissen hebben of rode lampen boven de deuren, in de bus. Ik begreep er niet veel van, want bij een bus brandde de groene lamp constant bij de voordeur, ook tijdens het rijden... Verder érg veel grote vertragingen en rituitval... Oké, ik begrijp dat dit pas de derde dag is van de concessie maar Connexxion rijdt hier al sinds ze bestaan...
De bestemmingen van lijn 174 waren trouwens weer briljant: Uithoorn via Uithoorn en Amstelveen via Amstelveen@VA
Dat kan. Bussen voor zowel Haarlem-IJmond als voor Amstelland-Meerlanden worden gestald in de Waarderpolder in Haarlem. Een MAT-rit naar bijvoorbeeld Amsterdam Zuid of Amsterdam Bijlmer ArenA is het snelste via de A200/N200 en de A9.
fred1954 schreef: Van de serie 9248-9253 rijden er wel 1 of 2, ik meen de 9249 gezien te hebben vandaag op 347, “Amsterdam CS” scrollend. :D
De bussen in die serie kunnen het blijkbaar wel....
Oh ja, die zijn er ook nog! Ik bedoelde eigenlijk de 9256, 9261 en 9262 van het Sternet, maar die zijn natuurlijk uit dezelfde (leverings)reeks als de 9248-9253.....
Daniel schreef: Scrollende bestemmingen is inderdaad iets wat pas bij de nieuwere bussen is gekomen.
Nee, hoor: dat heeft er niets mee te maken. De zij'films' van de bussen uit de serie 9181-9226 (de exZuidtangentbussen) scrollen namelijk wel. Het is een bewuste keuze geweest om dat juist aan de voorzijde niet toe te staan.
DingeZ schreef:
Ik hoop dat de reisinfoschermen nog nieuwe software krijgen, met name op de brede schermen ziet het er voor geen meter uit nu. Het is nu een soort halfbakken versie, waarbij de oude software erin gewurmd is. Ik vind het handig dat de reclame niet meer de reisinfo vervangt, maar wat mij betreft mogen camerabeelden ook best op de rechterhelft.
Bij de vorige concessie ook niet scherp op die 16:10 meastronic schermen in de schiphol sternet citaro bussen. Toen was het al uitgerekt en onscherp denk aan je laptop die nog geen grafische drivers heeft en staat op 1024x768 tewrijl je 1920x1080 hebt., alleen gemaakt voor die oude 4:3 meastronic schermen. Kijk naar qbuzz die gebruikt ook het zelfde systeem, wat daar grote stappen zijn gemaakt.
Gisteren een rit gemaakt met een dubbeldekker. Ik moet eerlijk zeggen dat het zeer comfortable bussen zijn maar de rit was een stuk minder fijn. Er word in gereden alsof het stadsbussen zijn. Een touringcar is nou eenmaal niet gemaakt om heel snel op te trekken en af te remmen. Iets minder gas en de rit zal een stuk comfortabeler zijn
n-evo schreef:Het is duidelijk dat je grafische vormgeving niet over kan laten aan individuele vervoerders. Hoog tijd dat er in het gewoon een overkoepelend orgaan komt dat zich daarmee bezig houdt en een enkel draaiboek ontwerpt en oplegt. Lettertypes, kleuren, puntgrootte, logo's, etc.
100% eens. Probleem is, dat wie er over gaat het probleem kennelijk niet ziet. Haalbaarheid dus 0, en je suggestie kan naar het fantasietopic -o-
^De R-NET-formule dekt simpelweg niet alles en wordt ook niet even consequent toegepast. Te veel wordt nog overgelaten aan de vervoerder die ook best wat vrijheden neemt. En de reguliere haltes met een suf "R-NET"-bordje erop zijn gewoon ronduit kansloos. In Den Haag heb je R-NET trams maar in hoeverre de rest nog aan de R-NET-formule voldoet, geen idee.
Vandaag rondje Schiphol gemaakt...300/397. Aparte dingen gezien. Bijvoorbeeld een 171 op Amstelveen, die met R-net Ivecp rijdt, een R-net Volvo op lijn 300 en ook een R-net Volvo op lijn 397. R-net Citaro op Sternet.
Grappigste vond ik een lijn 341, die “Schiphol via Airport” filmde. :)
Dat cashloos betalen van kaarten is toch wel een dingetje....ik heb met lijn 397 zeker 15 minuten op Schiphol gestaan, voordat alle toeristen met hun bankkaart betaald hadden en de bus zijn weg richting Amsterdam kon vervolgen. Dat kost echt veel tijd.
Maar respect voor de chauffeurs, die doen echt hun best..... :D