Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor trolly » za 29 sep 2018, 07:04

nvdw schreef:Kort na het 'schaderondje' in de video zie je ook wat er gebeurt als zo'n ding op lage snelheid een korte bocht moet maken. De uitzwaai van een Capacity (L) is echt heel groot.


Op hoge snelheid lijkt je dat geen probleem?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

nvdw
Berichten: 2113
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor nvdw » za 29 sep 2018, 13:43

Als je zo'n haakse bocht met hoge snelheid neemt gaat er nog wel meer fout denk ik :D

Het idee van dat zwenkwiel in de achterste bak is dat de draaicirkel gelijk blijft aan die van een gewone gelede Citaro zodat je de Capacity op dezelfde routes kunt gebruiken zonder grote infrastructurele aanpassingen te moeten doen. Althans dat zal de theorie zijn geweest...
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2938
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor n-evo » di 02 okt 2018, 18:33

Helaas van die praktijk.

Nicketick
Berichten: 622
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Nicketick » vr 05 okt 2018, 16:50

dylanwild94 schreef:Mercedes verdient goed aan de capacity's zullen we maar zeggen. _O-

In Groningen rijden de gewone CapaCity en de CapaCity L, er is bijna geen enkele zonder schade aan de achterkant...

fred1954
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » za 06 okt 2018, 13:54

Als ik onderstaand staatje (instroom ZE bussen in NL) moet geloven dan is VDL bezig met de ontwikkeling van 21m SLFA electric. Instroom zou bij AML 150 stuks bedragen, lijkt me wat optimistisch, in een ander document van de VRA wordt gesproken over 75 x 21m, de rest 18m.

Afbeelding

Bron: https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100089440

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2938
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor n-evo » za 06 okt 2018, 15:23

Raar dat er alleen OC 12 meter bij GVB staat. Die eerste order van 31 bussen zou uit 22 18-meter en 9 12-meter bussen moeten bestaan.

fred1954
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » za 06 okt 2018, 15:31

Nee, klopt inderdaad niet n-evo, zie het staatje van de VRA, dat ik op de vorige blz. in dit draadje heb gepost. Dat zijn m.i. de goede cijfers.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2938
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor n-evo » za 06 okt 2018, 20:15

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Iets anders dan VDL zou op zich leuk zijn voor de afwisseling. :P

fred1954
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » ma 08 okt 2018, 09:39

Ik ga er van uit dat in ieder geval die 21m VDL SLFA’s electric er komen, aangezien die expliciet genoemd worden in het staatje. Maar ik zal niet verbaasd zijn, als die andere 3 + 83 18m bussen van een ander merk zouden zijn, bijv. de Solaris Urbino 18-e. :D

Kan het niet zo zijn, dat die 3 18m bussen die in 2020 worden aangekocht, misschien wel testbussen zijn in aanloop naar de aankoop van de 83 andere in 2021?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2938
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor n-evo » ma 08 okt 2018, 18:01

Wat GVB gaat kopen bedoel ik.

fred1954
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » ma 08 okt 2018, 18:16

Volgens Tenderned zal de opdracht 1-12-2018 officieel gegeven worden. Denk dat we niet eerder dan rond die datum weten welke fabrikant(en) mag/mogen gaan leveren. :?: Ben eigenlijk ook wel benieuwd...... :D

fred1954
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » vr 12 okt 2018, 14:16

Ik lees op Facebook, dat er momenteel instructie gegeven wordt aan de TCR-chauffeurs, hoe ze de onderdoorgang bij het VUmc moeten berijden. Vanaf 17 oktober moet lijn 346 daar dan weer over de bus/trambaan, “geknield en stapvoets”. :roll:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5934
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Etienne » vr 12 okt 2018, 16:49

Ik zie de krantenkoppen al voor me: "Dubbeldekker ramt dak loopbrug bij VU-ziekenhuis; veel gewonden" :')
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

fred1954
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » vr 12 okt 2018, 16:59

Liever niet...... Het dak van de onderdoorgang rammen zal sowieso niet zo gauw gebeuren, maar per ongeluk contact maken met de bovenleiding zou misschien wel kunnen.

Maar ik ga er van uit dat de veiligheid van de passagiers en chauffeurs boven alles gaat: er zal wel uitvoerig getest zijn.

fred1954
Berichten: 2910
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » vr 12 okt 2018, 17:13

In OV-magazine staat een (betaal) artikel over de concessie AML en de overgang naar een bijna volledige ZE-vloot voor Connexxion eind 2020.

Mijn aandacht werd eigenlijk getrokken door het woord 'tram' in de titel. Dacht dat CXX van plan was om een tramlijn aan te leggen op bijv. de Zuidtangent. Maar de strekking is dat er voor de implementatie van ZE-bussen ver vooruit gedacht moet worden, i.v.m. aanleg laadinfra e.d. Net als bij het aanleggen van een nieuwe tramlijn, daar moet men nadenken over aanleg bovenleiding e.d. Vandaar het "tram" denken.....

Er staan in het artikel niet veel zaken, die we hier op het forum nog niet weten. Het enige wat mij opviel is dat de regiodirecteur van CXX in het artikel aangeeft dat er met Iveco, Solaris en Mercedes afspraken zijn over teruglevering van het huidige (dan overtollige) dieselmaterieel, als het ZE-materieel instroomt.

https://www.ovmagazine.nl/2018/10/conne ... phol-1604/

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor trolly » vr 12 okt 2018, 20:15

fred1954 schreef:Maar ik ga er van uit dat de veiligheid van de passagiers en chauffeurs boven alles gaat: er zal wel uitvoerig getest zijn.


:Y

...onzinkbaar.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

IC140
Berichten: 419
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor IC140 » za 13 okt 2018, 10:59

Het zou mij niets verbazen dat die bussen er ook gewoon zonder te knielen prima onderdoor passen. Bij bovenleiding is de maximaal toelaatbare hoogte nooit tot je de bovenleiding zelf raakt, maar tot een punt waar in de slechtste omstandigheden (hoge luchtvochtigheid, geleidende verbinding tussen voertuig en aarde) een vlamboog ontstaat tussen voertuig en bovenleiding. Zo lang de bus op rubberen wielen rijdt is er dus weinig aan de hand.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2938
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor n-evo » zo 14 okt 2018, 14:59

fred1954 schreef:Mijn aandacht werd eigenlijk getrokken door het woord 'tram' in de titel. Dacht dat CXX van plan was om een tramlijn aan te leggen op bijv. de Zuidtangent.

Connexxion zal nooit een tramlijn aanleggen. Net zo min dat GVB nieuwe tram-/metrolijnen of busbanen aanlegt. Dat doet de VRA.

nvdw
Berichten: 2113
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor nvdw » zo 14 okt 2018, 17:57

IC140 schreef:Het zou mij niets verbazen dat die bussen er ook gewoon zonder te knielen prima onderdoor passen.


De hoogte van de dubbeldekker is 4 meter, de hoogtebeperking 3,9 meter. Nu zit er in die laatste altijd wel een marge van 10 a 15 cm maar dat is dus gewoon te krap.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5793
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor ArrivaBas » zo 14 okt 2018, 17:58

En ter plekke is ook niet een soort kuiltje te graven, met de nodige aanpassingen aan de afwatering?
4-2-2020: Trein 978 km, Bus 42 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7899
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Z2N » zo 14 okt 2018, 18:11

Dat wordt lastig, het is een trambaan. Uiteindelijk zal het wel zo opgelost kunnen worden, maar dat is iets van de langere termijn.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor trolly » zo 14 okt 2018, 22:08

Voor wie niet bekend is met de situatie:

https://earth.app.goo.gl/XqKysA

Tante Goochel is kennelijk net langs geweest.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5773
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Chrysa » zo 14 okt 2018, 22:33

Afbeelding

Nu ben ik nog steeds niet bekend met deze situatie. :N

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor trolly » zo 14 okt 2018, 22:48

Rot voor je, maar ik zou niet weten hoe ik Google's ruzie met zichzelf voor je op moet lossen. Mocht je erg nieuwsgierig zijn: rijdt even langs. Lijn 346 schijnt daar in de buurt te stoppen, maar gebruik is geheel voor eigen risico.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 4040
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Durashift » zo 14 okt 2018, 23:45

nvdw schreef:Als je zo'n haakse bocht met hoge snelheid neemt gaat er nog wel meer fout denk ik :D

Het idee van dat zwenkwiel in de achterste bak is dat de draaicirkel gelijk blijft aan die van een gewone gelede Citaro zodat je de Capacity op dezelfde routes kunt gebruiken zonder grote infrastructurele aanpassingen te moeten doen. Althans dat zal de theorie zijn geweest...


Ja, dat werkt alleen als men aan de voorkant op tijd instuurt. Niet te veel 'ophalen'.. zeg maar.
Zelfde effect als met een enkelassige, stuurbare, citytrailer. Moet je ook rap met de trekker de bocht in duiken.. want de achterkant wordt door die enkele, stuurbare as, lekker omgeduwd.. en als je dat op de manier doet als met een starre 'drie asser'.. tja, dan heb je wat ruimte te kort aan de uitzwaaiende kant... :D

Enfin, in die Hannoverse remise hangen de luchtslangen in ieder geval ook al in de weg voor die 21 meters. :wink:


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten