Pagina 28 van 66

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 27 jan 2018, 13:40
door Suus
Tijdens tien minuten wachten op Schiphol Plaza kwamen twee elektrische bussen voorbij.

Een 9707 in nieuwe Schipholkleuren en de 9773 in R-NET-kleuren. Van die laatste kon ik nog net een foto nemen.

Afbeelding

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 27 jan 2018, 19:17
door ovforens
fred1954 schreef:Het mooiste zou zijn, als alle bussen, bij nat en druilerig weer zoals nu, dagelijks gewassen kunnen worden, maar dat is in de praktijk met 270 bussen geen haalbare kaart. Ik ga er van uit dat men bij CXX een soort wasschema heeft, waardoor elke bus, om de zoveel dagen aan de beurt is om door de wasstraat te gaan. Zeker de bussen, die voor een deel op de snelweg rijden..
270 bussen wassen moet in principe wel kunnen per dag. Elke bus moet toch behandeld worden door een schoonmaker, prullenbakjes legen, tanken en in tien seconden een bezem er doorheen. Buswasstraten zijn ook wat sneller dan die van autos.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 27 jan 2018, 19:24
door Post
Alles kan, maar wassen kost gewoon geld. En je kunt iedere euro maar één keer uitgeven.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 00:27
door Mdk
Maar schoonmaken is een van de meest kostenefficiënte euro's die je kunt uitgeven om de ervaring van de reiziger te verbeteren. T kost niet erg veel, maak kan wel een groot onbewust verschil maken in hoe je het ov ziet (modern, schoon,(groen), alternatief voor auto/fiets toegevoerd oud, vies, vervuilende, onpraktisch).
Hoe beter het beeld dat men van het ov heeft, hoe graag er en vaker zij hier mee zal reizen, indien mogelijk. En hoe positiever een reiziger zich zal uiten over het ov/de vervoerder, wat een onderdeel is van een positieve spiraal.

Bron: aanname

Prachtige bussen trouwens die e-citea's, ik vind ze qua design persoonlijke mooier dan die solarissen, en qua afwerking zijn ze dit zeker! (alhoewel ik het nogsteeds vaag vind dat de r-netters de gewone look hebben en de schipholnetters de brt-look)
De r-net huisstijl staat ze ook erg goed, de combinatie met de toch al zwarte lichtbakken past hier perfect, en de vakken in verschillende kleuren of op de neus werken altijd mooi bij meerkleurige huisstijlen.
De lijn, gvb en verschillende arriva concessies maken hier ook mooi gebruik van in het toepassen van hun huisstijlen.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 00:41
door regenmaker
Het elke dag door de wasstraat rijden van zoveel bussen is nou niet bepaald goed voor het milieu en zonde van het geld. 1x per week de bussen aan de buitenkant schoonmaken lijkt me voldoende.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 00:44
door Mdk
Dat heb je mij ook niet horen zeggen, maar een bus schoon houden (en dus de frequentie van de wasstraatbezoeken aanpassen aan de omstandigheden) is wel belangrijk.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 06:50
door Suus
regenmaker schreef:Het elke dag door de wasstraat rijden van zoveel bussen is nou niet bepaald goed voor het milieu en zonde van het geld.
Bussen van het GVB gaan anders wel elke dag door de wasstraat. Bij het binnenrijden worden de bussen uitgebezemd, getankt, door de wasstraat gereden en daarna gaan ze een tukje doen. Anders kan je witte bussen ook wel direct geel spuiten.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 11:01
door zone2000
regenmaker schreef:Het elke dag door de wasstraat rijden van zoveel bussen is nou niet bepaald goed voor het milieu en zonde van het geld. 1x per week de bussen aan de buitenkant schoonmaken lijkt me voldoende.
na een week kun je niet meer naar buiten kijken. dagelijks wassen is simpelweg het netste, doen ze bij ons ook.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 28 jan 2018, 15:43
door ovforens
Gebeurt meestal ook redelijk vriendelijk. Met alleen water wat weer hergebruikt wordt. Alleen rond het vriespunt werkt het meestal niet, waardoor bussen dan al snel slecht er uit zien.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: ma 29 jan 2018, 01:21
door Durashift
Zal misschien ook wel beleid op zitten. Met de R in de maand.. elke dag (indien mogelijk).. daarbuiten kan het veelal iets minder frequent.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 30 jan 2018, 10:39
door fred1954
Laadstation Schiphol Noord, met nieuwe belijning:
Afbeelding

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 30 jan 2018, 12:13
door Durashift
:pos:

Mooie bussen hoor, goed kleurstelling, prima in verhouding zo. Lekker 'clean' i.t.t. de BRT look.. vind ik.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 30 jan 2018, 20:45
door cxx3219 op lijn 382
fred1954 schreef:Laadstation Schiphol Noord, met nieuwe belijning:
http://i66.tinypic.com/2qxt54g.jpg

Mooie bussen *bus*

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 31 jan 2018, 08:33
door n-evo
Deze bussen zijn qua design niks anders dan wat al jaren bij GVB rondrijdt in de stad. :| Op die baken op het dak na dan.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 31 jan 2018, 09:45
door Mdk
Ik vind die gvb citea's ook mooi hoor :lol:
(ik vind de citea over het algemeen gewoon een mooie bus, dus daar zou t ook door kunnen komen)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 01 feb 2018, 06:28
door fred1954
Iemand die weet waar dit is? P30 misschien?

Afbeelding

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 01 feb 2018, 06:43
door Suus
Nee, P30 heeft ook een portaal gekregen.

Dit is op de Meerlandenweg.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 01 feb 2018, 06:43
door fred1954
Ok, dank Suus :D

Begrijp ik het dan goed, dat de Meerlandenweg dan een niet overdekte stalling wordt?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 01 feb 2018, 12:46
door Remco1989
Dat was sowieso nooit de bedoeling fred

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 01 feb 2018, 13:32
door fred1954
Ok, Remco. :)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 01 feb 2018, 18:24
door dylanwild94
De tijd dat bussen overdekt worden gestald hebben we al tijdje achter ons gelaten.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 03 feb 2018, 13:04
door busfanNL
Wat een gave bussen die e-citea's. Weet iemand hoe vaak je die dingen ongeveer moet opladen? (Dus na hoeveel 347/342 ritjes?)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 03 feb 2018, 13:10
door fred1954
Op de voorlichtingsavond van CXX werd gezegd dat de bussen 70/80 km kunnen rijden voordat ze weer opgeladen moeten worden. Volgens Google is de afstand Uithoorn Busstation naar de Elandsgracht eventjes 18 km. Dus retour 36 km. Denk dat zo een bus, die als 342 naar Schiphol doorrijdt, dan elke keer opgeladen moet worden, want 2 x op en neer naar Amsterdam redt ie niet? Of misschien net, maar of men het daar op laat aankomen?

Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe vaak de bussen straks onder de oplader staan.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 09:46
door rooddolfijn
fred1954 schreef:Iemand die weet waar dit is? P30 misschien?

Afbeelding
Maar dit ligt midden in een weiland zie ik op Google Maps, terwijl de route van lijn 347 over de N521 gaat. https://www.google.nl/maps/place/Meerla ... d4.8189184. Dus de bus moet dan daarheen rijden en opladen en door als lijn 347 naar Amsterdam of Uithoorn. :o

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 09:49
door fred1954
Nee, de 347 is gekoppeld aan de 342. Dus als 342 rijdt ie naar Schiphol, laadt daar op en gaat dan als 342 terug naar Uithoorn en vervolgens als 347 naar Amsterdam.

Edit: Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met de 357, die ook gedeeltelijk elektrisch gaat rijden, deze heeft geen koppeling met Schiphol, dus die zal naar de Meerlandenweg moeten, lijkt mij. Of leeg naar de stalling op Schiphol rijden natuurlijk.