Pagina 30 van 66

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 13:49
door Durashift
Belangrijk is ook de vraag: stopt deze bus netjes aan de halte op de trambaan? :)

Volgende vraag: als het systeem geen lijnnummer kan tonen.. kán het systeem (de cico's) dan wel werken en meten dat er aan die halte gestopt wordt?

Het is misschien een maatregel in het kader van het verbeterplan dat over enkele dagen ingeleverd moet zijn?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 14:01
door Stadsbus
fred1954 schreef:Ok. Had hem al een tijdje in de smiezen, maar kon de bus niet plaatsen, door “999”. Maar nogmaals waarom niet “346” filmen?
Zodat het minder opvalt dat die geen kleuren lijnfilm heeft :6

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 14:03
door fred1954
Eh...ik zag ‘m een keer rechts de Amstelveenseweg opdraaien, vanaf het VU-viaduct en dat was op de rijbaan, beslist niet de trambaan.

Het punt van de halte VUmc wordt een interessante. CXX heeft al van de VRA te horen gekregen, dat halteren bij de tijdelijke halte op de rijbaan moet stoppen, had in januari al moeten stoppen, bij niet nakomen wordt gedreigd met een boete van 100 euro per keer.
Maar stoppen op de trambaan is voor de Futura geen optie, dus CXX kan 2 dingen doen: route lijn 346 verleggen of ander materieel op die lijn inzetten. Of de VRA moet alsnog toestemming geven voor halteren op de rijbaan, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 14:19
door Durashift
Kan CXX zomaar besluiten, zelfstandig, om de route te verleggen?
Dan krijg je toch ook weer met bedieningseisen etc. te maken?

Goede 'grap'' trouwens.. met die Citaro op de rijbaan stoppen. :D

Iets van 'als het fout is, dan wel doorwerken (rekenen) met die fout'. :wink:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 14:23
door fred1954
CXX heeft beweerd dat er voor het verleggen van de halte overleg is geweest met de wegbeheerder (gemeente)...... :D

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 17:19
door Chrysa
Durashift schreef: Iets van 'als het fout is, dan wel doorwerken (rekenen) met die fout'. :wink:
Niet heel gek toch? Mensen die met de 346 reizen zijn nu gewend dat ze bij de halte aan de rijbaan moeten staan, om nu af en toe over de trambaan te gaan omdat het met één bus wel past zou niet erg duidelijk zijn.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 20:24
door kliko
Vanmiddag (weer) in de vervangende 410 gezeten. Stoppen op de rijbaan bij het VU en net als vorige keer stonden de cico's in storing. Maar daar hebben de dubbeldekkers ook regelmatig last van (uit mijn hoofd vorige week de 1136 nog).

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 13 feb 2018, 21:00
door trolly
Chrysa schreef:Niet heel gek toch? Mensen die met de 346 reizen zijn nu gewend dat ze bij de halte aan de rijbaan moeten staan, om nu af en toe over de trambaan te gaan omdat het met één bus wel past zou niet erg duidelijk zijn.
Vooral niet als die bus alleen een A4'tje achter de voorruit heeft met het lijnnummer :roll:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 09:07
door dylanwild94
Durashift schreef:
Het is misschien een maatregel in het kader van het verbeterplan dat over enkele dagen ingeleverd moet zijn?
dat denk ik beslist niet. Deze bus rijdt er namelijk al een paar maanden. Wat ik vermoed is dat er een te hoge defecten stand is bij de dubbeldekkers.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 15:45
door n-evo
trolly schreef:Vooral niet als die bus alleen een A4'tje achter de voorruit heeft met het lijnnummer :roll:
Dat is toch helemaal hip en happening hier in Amsterdam? GVB doet niet anders bij haar trams en metro's. :mrgreen:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 18:25
door trolly
Vandaar dat ik sta te springen van enthousiasme.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 14:09
door DingeZ
Ik zag vandaag een elektrische SLFA als instructierit op lijn 347. Ook op de SLFA's scrollt het lijnnummer achterop. :')

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 14:11
door fred1954
Zag hem rond 12.00 uur op de Amstelveenseweg ri. Amstelveen rijden. :D

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 14:45
door n-evo
DingeZ schreef:Ik zag vandaag een elektrische SLFA als instructierit op lijn 347. Ook op de SLFA's scrollt het lijnnummer achterop. :')
Wat is dat nou? Uitsluitend lijnen met nummers die uit 3 cijfers bestaan en vervolgens panelen bestellen die dat niet trekken.

Prutsers. :N

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 18:29
door fred1954
Begrijp dat ook niet, in Eindhoven hebben de VDL BRT’s ook 3-cijferige lijnnummers (400, 401 etc....) en daar worden ze op de achterzijde gewoon statisch gefilmd. In EHV is evenwel geen sprake van lijnkleuren, misschien dat dat scrollen hier te maken heeft met het kleurvlak? Zie de VDL Futura’s?

Ik heb de afgelopen jaren veel filmpjes bekeken van bussen van overal in de wereld, maar heb een scrollend lijnnummer aan de achterzijde nog nooit gezien, behalve dan nu op “onze” dubbeldekkers.

Wie bedenkt dit soort rare fratsen?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 18:34
door Suus
Eindhoven heeft niet van die onzin met kleuren.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 18:43
door fred1954
Dat had ik ook als argument hierboven: geen lijnkleuren in EHV. Overigens kunnen lijnkleuren best zinvol zijn, alleen niet op de manier zoals CXX ze geimplementeerd heeft, waarbij de kleuren meer gerelateerd zijn aan gezamenlijke bestemmingen, dan aan de afzonderlijke lijnen. En op het moment dat een Capacity die toevallig op lijn 397 rijdt, een paarse lijnkleur filmt (ja, nog steeds) in plaats van oranje/geel, dan schiet je als vervoerder je doel voorbij, waarvoor je in de eerste plaats de lijnkleuren hebt geintroduceerd.

Ik kijk video’s van U-ov Utrecht, maar daar werkt het prima, n.m.m.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 19:08
door bartjemestrom
Heeft Ehv geen ander merk/type lijnfilm dan AML? Als ik ga kijken naar de Capacity's van AML, daar zit Gorba in.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 19:12
door n-evo
Suus schreef:Eindhoven heeft niet van die onzin met kleuren.
Want die kleuren zorgen ervoor dat je perse gigantische cijfers in een bepaald lettertype moet gebruiken of geen breder display kan installeren?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 19:13
door Suus
Dat eerste. Lettertype wordt te groot om het leesbaar te houden.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 19:17
door fred1954
Gorba wordt zo te zien alleen bij de Capacity bussen gebruikt. Afgezien van de kleurenfout op lijn 397 vind ik de lijnnummering duidelijker dan van de Iveco’s en Solarisbussen, om redenen die hierboven genoemd worden....de laatste zijn gewoon te groot.

Als ik kijk naar de nieuwe VDL Citea’s in HIJ, o.m. op lijn 80 en 385, ook daar veel te grote cijfers op het kleurenvlak, dus dat belooft niet veel goeds voor de VDL SLFA’s.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 19:52
door dnmw2705
Suus schreef:Dat eerste. Lettertype wordt te groot om het leesbaar te houden.
Ze zouden gewoon ff de stalling in Zeist moeten bellen/langsgaan, die ze delen met U-OV/Qbuzz.

Hier in Utrecht hebben ze kleinere cijfers waardoor de kleur eromheen valt. Ook hebben ze de districten/locaties een kleur gegeven ipv lijnen. Ben niet bepaald fan van Qbuzz, maar dit is iets waar ze in mijn ogen ontzettend in voorlopen, ook kijkend naar Keolis in Almere. Kleuren daar kloppen ook niet met de cijfers/letters en alles heeft daar als eerste een hoofdletter!

En dat het scrollt.. Kwestie van instellen lijkt mij. Zowel stad als streek Citaro's in hebben kunnen 251, 371 of 412 gewoon zonder problemen filmen.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 20:33
door Daniel
Tja, Qbuzz heeft gewoon een cijfergrootte waardoor je ook de kleur nog ziet. Bij Connexxion in AML en HIJ nemen de cijfers zoveel plek in dat je de kleur niet meer ziet. Waar je de kleuren op baseert maakt daarbij niks uit, het gaat om de layout.
Waarbij ik wel moet zeggen: U-OV/Qbuzz heeft dus ook Gorba-displays, net als de CapaCity's waarbij de kleur wel zichtbaar is en de lijnnummers kleiner zijn. Het kan dus zomaar aan de leverancier van de displays liggen dat het nu zo idioot getoond wordt.
fred1954 schreef:maar heb een scrollend lijnnummer aan de achterzijde nog nooit gezien, behalve dan nu op “onze” dubbeldekkers.
Op bussen is het zeldzaam inderdaad, maar scrollende lijnnummers komen wel vaker voor: X80 scrollt op alle DRIPs in de Provincie Utrecht (daar is de X kennelijk breder, want die DRIPs kunnen wel prima driecijferige lijnnummers tonen).

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 21:26
door nvdw
Hoeft niet eens aan de lijnfilmapparatuur te liggen, die toont wat er gevraagd wordt, en dat komt uit de boordcomputer (Infoxx).

Waarschijnlijk wordt er vanuit Infoxx dus iets gestuurd dat meer pixels in de breedte oplevert dan op de kast past, die dan automatisch gaat scrollen.

(En dat kan blijkbaar nauw luisteren: hier in DAV rijden de 8300-serie Ambassadors allemaal met dezelfde spullen en data, maar de uitwerking op de filmkasten kan alsnog uiteenlopen. Lettergrootte, front/zij verwisseld, zijfilm die wel of geen verkorte tekst toont...)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2018, 21:33
door Daniel
Dan ligt het toch juist wel aan de lijnfilmapparatuur, de boordcomputer in al die bussen is gelijk immers :wink:

Volgens mij zit gewoon de standaard soort displays die VDL aan Connexxion levert in die bussen (alleen dan in een kleurvariant) die grote cijfers en tekst toont, dat is immers al jaren vrij standaard bij de VDL-wagens die Connexxion heeft rijden.
Dat is sowieso iets afwijkends t.o.v. andere merken, de VDL's bij Connexxion zijn jaren de enige bussen met goed fotografeerbare LED-displays geweest. (Pas bij de meest recente generaties van Mercedes e.d. zitten daar ook displays in die geen streeppatroon op een foto geven)