Pagina 37 van 66

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 20 mar 2018, 21:09
door Meltrain
Ook op het Schipholnet zijn de elektrische bussen in dienst gekomen, zag ik vanmiddag:
Afbeelding

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 20 mar 2018, 21:21
door Stefan
n-evo schreef:Lijkt me niet dat in een 100% elektrische bus de verwarming d.m.v. diesel gebeurd. Dat zou wel heel slecht zijn..
'Onze' E-Citea's, die bij Arriva in Gorinchem rijden, zijn gewoon voorzien van een dieselkachel ja... :)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 20 mar 2018, 21:30
door Remco1989
AML heeft ook een bio-diesel tankje voor de standkachel (webasto)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 03:30
door Durashift
:pos:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 08:22
door n-evo
Dan zijn de bussen niet "Zero Emission" maar "Almost Zero Emission". :P

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 11:24
door trolly
”Zero emission if you don’t mind freezing your butt off”. Maar zo’n ZEIYDMFYBO-bus zou toch voorbij de Elandsgracht moeten geraken?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 13:24
door n-evo
Op die vraag is al een aardig antwoord gegeven dacht ik zo. :D

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 14:35
door Durashift
n-evo schreef:Dan zijn de bussen niet "Zero Emission" maar "Almost Zero Emission". :P
Klopt. Of was jij in de veronderstelling dat die bussen zonder emissies gebouwd zijn? :wink:

Ik denk dat de uitstoot van de standkachel een pak minder is dan een slagje met zo'n goed gebruikte Citaro G. :)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 15:09
door nvdw
Een webasto/standkachel in een bus verbruikt ongeveer 3 liter diesel per uur. Als-ie volcontinu aanstaat, uiteraard.

Het klinkt heel tegenstrijdig om zo'n kachel op diesel in je 'zero emission' bus te hebben, maar de klimaatbeheersing is de grootste stroomvreter in een elektrisch voertuig. In een dieselbus merk je daar niet zoveel van in je verbruik omdat die gewoon de warmte gebruikt die van de motor afkomt. Die motor zet op z'n best 35 tot 40 procent van zijn diesel om in aandrijving, de rest is verlies (warmte).

Bij een elektrische bus moet je continu een elektrische kachel laten draaien, dat kan je echt de helft aan actieradius schelen. Ook je batterijen houden niet van kou (idem voor je eigen smartphone, fotocamera of laptop). Niet voor niets hebben alle elektrische auto's een 'standkachelfunctie' die de auto al op temperatuur brengt voordat je de stekker uit de lader haalt.

Een elektromotor werkt verder vrij efficiënt: als ik uitga van de 1,2 kWh per km die ik uit een artikel over e-bussen op Schiphol lees, dan is dat flink beter dan diesel. In een liter diesel zit 10,0 kWh en als je dan uitgaat van 30 l/100 km kom je dus op 3 kWh/km uit. De beperkende factor is toch nog steeds de batterij...

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 15:11
door n-evo
Ik snap de gedachtegang erachter. Er wordt alleen door Connexxion geclaimd dat de bussen Zero Emission zijn en dat klopt simpelweg niet wanneer zo'n kachel diesel verbrandt en uitstoot.

En dat accu's niet van kou houden ondervond ik vroeger aan den lijve als ik in de winter naar de middelbare school fietste en m'n iPod na 20 minuten op 50% stond. :D
Durashift schreef:Klopt. Of was jij in de veronderstelling dat die bussen zonder emissies gebouwd zijn? :wink:
We hadden het over de bussen zelf toch? Niet over de productie of transport van de bussen. :wink:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 22 mar 2018, 15:04
door Durashift
^^^Klopt.

Ik vind de claim van 'Zero Emission' in dezelfde categorie vallen als dat het GVB stelt dat alle trams en metro's op groene stroom rijden.
Ja, op papier wel.. maar dát wat er vanaf de derde rail of bovenleiding geslurpt wordt, kan net zo goed grijs (of zwart) zijn op dat moment.
Is maar net wat er op dat moment door het stroomnet stroomt..

https://duurzaam.gvb.nl/zuinig-met-ener ... -uitstoten

:wink:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 22 mar 2018, 21:34
door TheAgedGamerYt
Heb Voor het echt een ritje gemaakt op de vdl citea sflfa-180 le, Op lijn 357 richting kudelstaart, Het was rustig, stoelen waren fijn, ruitke fris, en de elektrishe motor klonk fijn, Je Moet een rit op die bus maken als je het nog niet gedaan hebt!!

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 11:57
door denzelvandoorn
Hoe zit het eigenlijk met de oplossingen voor verkeerde info op de reisschermen in de bussen en aan de buitenzijde? Ik reis dagelijks met bussen waar de reisinfoschermen nog steeds niet werken.

Onderstaand voorbeeld niet bepaald R-Net waardig.
https://www.imageupload.co.uk/images/20 ... F3D128.jpg

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 13:40
door n-evo
Leuk om te zien dat GVB ook Connexxion inspireert hier in de regio! :pos:

Zo’n koers-A4’tje is helemaal hip and happening tegenwoordig.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 15:41
door diederickx
Vanmiddag om 14 uur 15 verliet bus 3846 Uithoorn aan de haak van een sleepwagen, richting Amstelhoek.
Eerder vandaag zag ik een gelede R-net bus op een oplegger over de Utrechtse N201 in de richting van Uithoorn gebracht worden, maar helaas kon ik het nummer niet zien.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 15:43
door fred1954
Nog ruim een week, dan is die oude meuk ook weg, op een paar Citaro G’s na.....

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 16:23
door Hainje
He verdomme, dan gaat het niet meer lukken om nog met een ex-Hermes gelede MAN te reizen.... -o-

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 16:26
door fred1954
Misschien als je snel bent, de oude meuk is nu bezig uitgefaseerd te worden. Uiterlijk 1 april moet CXX van de VRA alle ZE bussen op de weg hebben en dus zijn ook de gelede MAN bussen dan niet meer nodig.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 16:27
door regenmaker
@Hainje Hoe weet je dat? Misschien worden ze aan Duitsland verkocht of ergens anders in Nederland (tijdelijk) ingezet. Wie weet.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 16:30
door fred1954
Denk eerder richting Oostblok. Zag op FB bijv. de ex-CXX 4646 geleed, reed tot 10 december in Almere, nu in Buzau (RO).

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 16:31
door Hainje
fred1954 schreef:Misschien als je snel bent, de oude meuk is nu bezig uitgefaseerd te worden. Uiterlijk 1 april moet CXX van de VRA alle ZE bussen op de weg hebben en dus zijn ook de gelede MAN bussen dan niet meer nodig.
Ik betwijfel of ik volgende week naar Amsterdam kan. :(
regenmaker schreef:@Hainje Hoe weet je dat? Misschien worden ze aan Duitsland verkocht of ergens anders in Nederland (tijdelijk) ingezet. Wie weet.
Ik ga echt niet helemaal naar Duitsland voor een paar ex-NL bussen. Hooguit een keer Wuppertal. Een andere concessie in NL zou kunnen, maar daar zijn die AML-kaartjes niet geldig. #firstworldproblems -o-

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 16:36
door regenmaker
fred1954 schreef:Denk eerder richting Oostblok. Zag op FB bijv. de ex-CXX 4646 geleed, reed tot 10 december in Almere, nu in Buzau (RO).
Enkele ex-Veolia amba's uit Limburg rijden net over de grens, dus ja je weet het nooit.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 24 mar 2018, 18:33
door fred1954
Er rijden de laatste dagen een redelijk aantal R-net SLFA’s op de 342/347/357 en voorzover ik het heb gezien en gehoord zijn er nauwelijks problemen. De instroom verloopt zo te zien/horen voorspoedig. Wat Schipholnet betreft weet ik het niet, maar ga er van uit dat de instroom van de BRT’s daar ook redelijk vlekkeloos verloopt. Volgend weekend moet de instroom, zowel op R-net als Schipholnet, voltooid zijn.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 11:33
door n-evo
Op de 195 heb ik ze al paar keer gezien.

Enige wat ik niet zo mooi vind is dat de pantograaf en al die kabels boven het dak uitsteken.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 25 mar 2018, 15:27
door Suus
Beroerde foto, maar op P30 gaat het al heel aardig met de elektrische bussen. Heb al negen verschillende nummers gezien in vijf minuten tijd.

Afbeelding