Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Ferdinand »

Ooit heb ik gehoord van een vriend van mij die in Soesterberg woonde dat er aan de Amersfoortseweg een extreem strenge school staat. Hij vertelde mij dat de kinderen daar geen TV mogen kijken, meiden geen broeken mogen dragen etc.
Jaren later bedenk ik me dit weer en ben erin gaan duiken.
Volgens wikipedia is het een gereformeerde middelbare school met allemaal onzinregeltjes waar je van denkt: Leven wij nou in de 21ste eeuw? Toevallig toen ik laatst over de A28 fietste zag ik een schoolbus met volgens mij het nummer 681. Later bleek dat er nog veel meer schoolbussen naar het Van Lodensteincollege gaan. Allemaal hebben ze een lijnnummer in de 6xx serie. Fascinerend om te zien dat er zoveel schoolbussen rijden naar een school en vrij bijzonder aangezien bijna alle schoolkinderen in Nederland met de fiets naar school gaan. Maar van die regeltjes wordt je gewoon echt bang.
Zijn deze schoolbussen rendabel en waarom rijden ze eigenlijk?

Voel je vrij om je gedachten hierover te delen.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door dylanwild94 »

Er zijn in Nederland erg weinig van zulke scholen in Nederland. Dus de leerlingen van die school komen van verder dan van elke andere middelbare school. Dus de optie om op de fiets te gaan is er niet want dat zou veel te lang duren. Het mooiste voorbeeld in Nederland is het eiland Tholen in Zeeland waar ik weet niet hoeveel schoolbussen rijden naar o.a goes waar net zulk middeleeuwse school staat.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Meltrain »

De discussie over religieuze scholen ga ik even uit de weg, maar er zijn in Nederland genoeg voorbeelden van buslijnen die alleen voor scholieren rijden. Vaak hebben deze lijnen inderdaad een 6xx-nummer, maar dat verschilt per regio.
Deze scholierenlijnen dienen ofwel om extra capaciteit te bieden, ofwel om bestemmingen aan te doen die anders niet bediend worden.

Overigens ging ik in mijn middelbare schooltijd ook bijna altijd met het OV, maar dan met de reguliere tram-, metro- en buslijnen van de RET. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Flippylosaurus
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Flippylosaurus »

OV fan Utrecht schreef:Ooit heb ik gehoord van een vriend van mij die in Soesterberg woonde dat er aan de Amersfoortseweg een extreem strenge school staat. Hij vertelde mij dat de kinderen daar geen TV mogen kijken, meiden geen broeken mogen dragen etc.
Jaren later bedenk ik me dit weer en ben erin gaan duiken.
Volgens wikipedia is het een gereformeerde middelbare school met allemaal onzinregeltjes waar je van denkt: Leven wij nou in de 21ste eeuw? Toevallig toen ik laatst over de A28 fietste zag ik een schoolbus met volgens mij het nummer 681. Later bleek dat er nog veel meer schoolbussen naar het Van Lodensteincollege gaan. Allemaal hebben ze een lijnnummer in de 6xx serie. Fascinerend om te zien dat er zoveel schoolbussen rijden naar een school en vrij bijzonder aangezien bijna alle schoolkinderen in Nederland met de fiets naar school gaan. Maar van die regeltjes wordt je gewoon echt bang.
Zijn deze schoolbussen rendabel en waarom rijden ze eigenlijk?

Voel je vrij om je gedachten hierover te delen.
Absoluut. Ik zou zelfs zeggen dat er (op de 656 (Amf->Lodesteijn)) te weinig rijden. De 56 heeft een stop vlakbij het Lodesteijn (Zorgcentrum de Lichtenberg), dus als de 656 vol zit (en dat zit ie bijna altijd) dan gaan die leerlingen in de 56, die dus vaak ook vol zit en wat dus een ergernis vormt voor de reizigers richting Zeist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Daniel »

In het geval van deze scholen rijden de buslijnen op basis van het aantal verkochte abonnementen voor de lijn, voor de vervoerder is dus redelijk zeker dat ze een volle buslading hebben en daarnaast is er ook een stukje subsidiëring vanuit de school.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door nvdw »

Een school als het Van Lodenstein College valt onder het bijzonder (confessioneel) onderwijs. Ondersteuning in het vervoer naar een school van de specifieke gewenste grondslag (als die niet op een te lopen of te fietsen afstand ligt) is een taak van de gemeente.

In dit geval zijn de stromen leerlingen blijkbaar zo groot dat er geld uit het OV-budget wordt vrijgemaakt (betaald door de provincie). Of de gemeentes daar zelf nog geld in de kas storten weet ik niet. Het telt in elk geval als openbaar vervoer, al heb je als niet-leerling meestal geen hol aan zo'n buslijn.

Het is wettelijk zo vastgelegd, maar ergens ook zo krom als een hoepel: ouders die hun kind naar bijvoorbeeld een gymnasium willen sturen, maar het dichtstbijzijnde is 25 km ver, krijgen geen cent.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door AppleMoose »

Als ik mij niet vergis subsidieert de overheid ook nog het een en ander qua vervoer naar dit soort scholen. (Wat nvdw zegt dus)
Over de school- en leefregels, het is aan ieder vrij om zelf te bepalen hoe die zijn/haar leven inricht, net als dat de scholen (grotendeels) zelf mogen bepalen welke regels zij hanteren. Of de overheid daar aan mee moet betalen en waarom het alleen voor dit soort scholen telt is weer een andere discussie...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: RE: Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Ferdinand »

nvdw schreef:Een school als het Van Lodenstein College valt onder het bijzonder (confessioneel) onderwijs. Ondersteuning in het vervoer naar een school van de specifieke gewenste grondslag (als die niet op een te lopen of te fietsen afstand ligt) is een taak van de gemeente.

In dit geval zijn de stromen leerlingen blijkbaar zo groot dat er geld uit het OV-budget wordt vrijgemaakt (betaald door de provincie). Of de gemeentes daar zelf nog geld in de kas storten weet ik niet. Het telt in elk geval als openbaar vervoer, al heb je als niet-leerling meestal geen hol aan zo'n buslijn.

Het is wettelijk zo vastgelegd, maar ergens ook zo krom als een hoepel: ouders die hun kind naar bijvoorbeeld een gymnasium willen sturen, maar het dichtstbijzijnde is 25 km ver, krijgen geen cent.
Mogen niet-leerlingen dan gebruik maken van deze bussen ookal moeten ze niet bij de school zijn?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door AppleMoose »

Het telt in elk geval als openbaar vervoer, al heb je als niet-leerling meestal geen hol aan zo'n buslijn.
Staat in z'n tekst
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Daniel »

@OV fan Utrecht: Ja, in sommige concessies (Veluwe dacht ik) heb ik dat zelfs weleens specifiek gecommuniceerd zien worden omdat veel reizigers het niet weten. Het ligt ook heel erg aan de lijn of je er echt iets aan hebt, veel van de Lodenstein-lijnen stoppen in Amersfoort immers alleen bij de school zelf. Maar sommige van deze lijnen rijden bijvoorbeeld ergens een stuk parallel aan een reguliere buslijn dus als je daar wilt reizen kan je er wel zinvol gebruik van maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door JWM »

OV fan Utrecht schreef:Volgens wikipedia is het een gereformeerde middelbare school met allemaal onzinregeltjes waar je van denkt: Leven wij nou in de 21ste eeuw? [...] Maar van die regeltjes wordt je gewoon echt bang.
Wellicht doe je er eens verstandiger aan je te verdiepen in deze levenswijze dan in het busverkeer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Vinny »

Het is wettelijk zo vastgelegd, maar ergens ook zo krom als een hoepel: ouders die hun kind naar bijvoorbeeld een gymnasium willen sturen, maar het dichtstbijzijnde is 25 km ver, krijgen geen cent.
De gemeente financiert ook leerlingenvervoer voor kinderen met allerlei vormen van beperkingen. Vaak is dit vervoer met taxibusjes. Zie hier:
https://vng.nl/onderwerpenindex/onderwi ... 1010n57480

En er is iets als vrijheid van levensbeschouwing. Ik moet trouwens nog zien of er - als er ergens in Nederland een school bestaat waar ze leer van het "Vliegend Spaghettimonster" doceren ook leerlingenvervoer vanaf Texel, Roodeschool, Eijsden en Breskens moeten aanbieden op kosten van de gemeente. Ik vermoed naar de letter der wet wel. Zou overigens in mijn ogen compleet stompzinnig zijn, maar goed.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door CSA2 »

Wat ik er over kan zeggen is dst die lijnen al vrij lang bestaan en dat het volk de busrit als uitlaatklep gebruikt en alles roept en doet wat thuis en op school verboden is. Waar ik zelf het meeste moeite mee heb is het feit dat heel NL betaalt voor de gelovige (ongeacht wat je gelooft) medemens die het nodig vind om zijn kind 100km verderop op school te prakken omdat de scholen zogenaamd niet voldoen. Wat je gelooft is aan jezelf maar dat doe je maar lekker achter je eigen voordeur en als je vind dat je kind zonodig in Amersfoort op shool moet draai je zelf maar voor de kosten op het is immers een keuze en geen verplichting. De gemeenschap betaalt ook voor speciaal vervoer voor mensen met allerlei soorten van beperkingen die geen keuzes zijn maar helaas aangeboren en het vervoer en gemeenschappelijk delen van de kosten daarvan is niet meer dan terecht.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Hendrik »

@CSA2: Ik ben blij dat het in Nederland niet nodig is om je geloof achter de voordeur te houden!
Ik weet niet precies in hoeverre de provincie via de concessie (extra) bijdraagt aan het vervoer naar scholen, maar ik weet wel dat scholen zoals het Van Lodenstein College (al dan niet via een steunstichting) zelf bijdragen aan de kosten van het vervoer. Ook kerken en speciale stichtingen brengen hiervoor geld bij elkaar. Wees dus niet bang dat je heel veel geld kwijt bent aan gelovigen (als je daar überhaupt al bang voor moet zijn...)!
nvdw schreef:Ondersteuning in het vervoer naar een school van de specifieke gewenste grondslag (als die niet op een te lopen of te fietsen afstand ligt) is een taak van de gemeente.
Nee, zo zit het dus niet... Sowieso heeft elke gemeente tot op zekere hoogte z'n eigen regels. Maar de kosten voor reizen naar het voortgezet onderwijs moeten ouders in principe zelf betalen! Dat is doorgaans alleen anders bij speciaal onderwijs (dus voor kinderen met een beperking e.d.).
Vinny schreef:Ik moet trouwens nog zien of er - als er ergens in Nederland een school bestaat waar ze leer van het "Vliegend Spaghettimonster" doceren ook leerlingenvervoer vanaf Texel, Roodeschool, Eijsden en Breskens moeten aanbieden op kosten van de gemeente. Ik vermoed naar de letter der wet wel. Zou overigens in mijn ogen compleet stompzinnig zijn, maar goed.
Gelukkig is de leer van het Vliegend Spaghettimonster (nog...) niet als godsdienst of levensovertuiging aangemerkt... Zie o.a. rechtspraak.nl.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door CSA2 »

Gemeente en privincie dragen er aan bij en dat vind ik de grootst mogelijke onzin. Als men dst vervoer mogelijk wil maken betaalt men dan via wat voor wtichting of wat dan ook maar niet van gemeenschapsgeld. Er is in veel provincoes scholierenvervoer wat voorziet in die behoefte en als je buiten de provincie naar een school wil vind ik dst prima, maar daar betaal je dan maar zelf voor. Het is een keuze die bewust wordt gemaakt en dat zou dat de consequentie moeten zijn ipv. iedereen voor iets laten betalen waar 85% geen gebruik van maakt. Iets moet van een algemeen nut zijn en niet toegekend worden aan een groep die ergens voor kiest in de vorm van welke levensovertuiging dan ook.
Laatst gewijzigd door CSA2 op za 07 okt 2017, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Vinny »

Het financieren van leerlingenvervoer vloeit ook wel voort uit artikel 23.7 uit de Grondwet (zie voor historisch kader: wikipedia)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door sirvinniei »

Ben ik de enige die deze discussie totaal niet vind passen op een OV forum?
Ik heb geen onderschrift
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: RE: Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Nitein-Repart »

OV fan Utrecht schreef:
nvdw schreef:Een school als het Van Lodenstein College valt onder het bijzonder (confessioneel) onderwijs. Ondersteuning in het vervoer naar een school van de specifieke gewenste grondslag (als die niet op een te lopen of te fietsen afstand ligt) is een taak van de gemeente.

In dit geval zijn de stromen leerlingen blijkbaar zo groot dat er geld uit het OV-budget wordt vrijgemaakt (betaald door de provincie). Of de gemeentes daar zelf nog geld in de kas storten weet ik niet. Het telt in elk geval als openbaar vervoer, al heb je als niet-leerling meestal geen hol aan zo'n buslijn.

Het is wettelijk zo vastgelegd, maar ergens ook zo krom als een hoepel: ouders die hun kind naar bijvoorbeeld een gymnasium willen sturen, maar het dichtstbijzijnde is 25 km ver, krijgen geen cent.
Mogen niet-leerlingen dan gebruik maken van deze bussen ookal moeten ze niet bij de school zijn?
Volgens mij wel, heb nergens gelezen dat dat niet mag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Maxim »

Iedereen mag in die bussen mee. Althans, bij ons wel. Overigens wordt het gezien als "regulier" OV, want overheden mogen (voor zover ik weet) geen besloten vervoer subsidiëren. De school draagt hier gebruikelijk niet in bij (tenzij ze de ouders compenseren, dat weet ik niet). Voor een vervoerder is het doorgaans geen vetpot, maar wel een plicht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Vinny »

Voor een vervoerder is het doorgaans geen vetpot, maar wel een plicht.
In een provincie als Friesland is het streekvervoer sowieso vrijwel exclusief voor scholieren. Denk dat de gemiddelde leeftijd 15 is. Ik voel me vaak bejaard als ik de bus pak :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Chrysa »

Niet eens studenten? Hier in Brabant heb ik het idee dat iemand of 20 of 80 is, en nooit iets daartussenin. :')

Wat de scholierenlijnen betreft: Het is misschien geen vetpot, maar het zijn toch wel redelijk gegarandeerde inkomsten met een vaste groep reizigers, waardoor je de lijnen efficiënt kunt uitvoeren toch?
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door dylanwild94 »

Als je kijkt naar de scholierenlijnen rijdt dat alles behalve efficiënt. Het is ook niet voor niets dat het vaak wordt uitbesteed.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Chrysa »

De lange matritten zijn inderdaad niet handig, maar wat ik hier in Brabant zie met de schoolbussen naar het Prinsentuin in Andel is dat Arriva precies weet welke scholier waar woont en daar de routes op aan kan passen.
Wordt dat niet meestal uitbesteed omdat er dan minder bussen nodig zijn in de spits wanneer de schoolbussen rijden en de vervoerder uiteindelijk goedkoper uit is?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Vinny »

Chrysa schreef:Niet eens studenten?
Ik denk dat die meer reizen op momenten dat ik niet met de bus ga. Op zondagavond gaan die massaal richting Groningen en Leeuwarden terwijl ik precies de andere kant op reis :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door ovforens »

Veel andere lijnen zijn ook veredelde scholierenlijnen die op andere momenten angstig leeg zijn.

In Duitsland is een buslijnennet ook vaak op scholen gericht en is er verder nog maar nauwelijks OV.

Oke is misschien wat overdreven. Het voordeel van scholierenlijnen is dat het reguliere OV er mee ontlast wordt. Ik betwijfel of lijn 52 en 56 de capaciteit kunnen opvangen.

In Kampen is ook zo'n school. Gezien de route zijn er scholieren die elke dag 170 minuten in de schoolbus zitten van Hoogeveen naar Kampen.

Of met een overstap in Lelystad zelfs naar Wervershoof (234 minuten) maar of dat werkelijk gebeurt weet ik niet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten