Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Aking » Wo 08 Nov 2017, 15:18

De spoorlijn Leiden-Utrecht wordt een kwartierdienst. Er gaan twee Intercity’s en twee Sprinters per uur te rijden.

Anders dan nu stopt die Intercity alleen in Leiden, Alphen en Utrecht. Daardoor wordt de reistijd korter. De Sprinters stoppen wel op tussenliggende stations. Wanneer deze nieuwe opzet ingaat, is nog niet bekend. Provincie en NS doen nog nader onderzoek.

Daarmee zegt de provincie Zuid-Holland een doorbraak te hebben bereikt in de verbetering van deze spoorverbinding. Er wordt al jaren gepraat over verbetering, maar die onderhandelingen zijn muurvast komen zitten door de hoge vergoeding die vervoerder NS daarvoor vroeg. De Nederlandse Spoorwegen hebben nu zelf uit een onderzoek geconcludeerd dat op een andere manier wezenlijke verbeteringen mogelijk zijn.

Sneltrein
De ‘truc’ die Zuid-Holland samen met NS, Prorail, de provincie Utrecht, rijk en gemeenten wil toepassen, is van de huidige Intercity een echte sneltrein te maken. Deze trein (twee keer per uur) stopt alleen nog op station Alphen, Leiden en Utrecht. De andere haltes worden overgeslagen. Daardoor is volgens een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen ‘een enorme tijdwinst’ te boeken. Het gaat om meerdere minuten per rit, wat voor zo’n relatief drukbereden traject veel is.

Hele artikel bij het AD
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8741
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Hainje » Wo 08 Nov 2017, 15:56

Aking schreef:Sneltrein
De ‘truc’ die Zuid-Holland samen met NS, Prorail, de provincie Utrecht, rijk en gemeenten wil toepassen, is van de huidige Intercity een echte sneltrein te maken. Deze trein (twee keer per uur) stopt alleen nog op station Alphen, Leiden en Utrecht. De andere haltes worden overgeslagen.

Zóóóóóóóó de vergadertijgerts zijn uit hun ivoren toren gekomen en hebben het licht gezien hoor, hallelujah!!!

Godsamme dit had elke droplul toch kunnen bedenken of niet dan? :')
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Tjekken
Berichten: 153
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Tjekken » Wo 08 Nov 2017, 16:19

"Deze Sprinter-nieuwe-stijl stopt op Leiden-Lammenschans, Hazerswoude-Rijndijk (gepland station), Alphen, Bodegraven, Woerden en wellicht Leidsche Rijn."

Volgens mij zijn ze Vleuten en Terwijde eventjes vergeten, alleen op Leidsche Rijn stoppen lijkt me complete waanzin.

En gaan ze dan de sprinter tussen Utrecht en Woerden doortrekken naar Leiden?
Lijkt mij het enige wat mogelijk is, want nog 2 treinen per uur kwijt op spoor 20-21 zal geen pretje worden schat ik zo.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30123
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 08 Nov 2017, 16:50

Daardoor is volgens een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen ‘een enorme tijdwinst’ te boeken. Het gaat om meerdere minuten per rit, wat voor zo’n relatief drukbereden traject veel is. Hierdoor kunnen twee keer per uur ook Sprinters gaan rijden.

Ehm, er reden daar ooit in een ver verleden toch al vier treinen per uur in de spits? Met minder infra tussen Woerden en Utrecht notabene.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Nov 2017, 17:47

Het grote verschil is dat er toen alleen in de spitsrichting vier treinen reden.
Tjekken schreef:En gaan ze dan de sprinter tussen Utrecht en Woerden doortrekken naar Leiden?
Lijkt mij het enige wat mogelijk is, want nog 2 treinen per uur kwijt op spoor 20-21 zal geen pretje worden schat ik zo.
Het is toch wel de bedoeling dat er 6 sprinters per uur tussen Woerden en Utrecht gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

wouter15
Berichten: 1041
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor wouter15 » Wo 08 Nov 2017, 19:25

Wel jammer dat Woerden zijn Intercity naar Ledn en Ut verliest. Scheelt richting Ut toch al gauw 5-7 minuten.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Aking » Wo 08 Nov 2017, 20:50

Ach joh, wie woont er nou in Woerden? (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5028
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Chrysa » Wo 08 Nov 2017, 21:19

Zolang ze maar niet net als in Hoogeveen beginnen te kwaken over een IC-stop... Ik vind het onduidelijk dat er nu eendje wel stopt en twee niet, en voor Alphen lijkt me dit ook een goede oplossing.

Wel vraag ik me af of die IC genoeg reizigers gaat trekken, op de momenten dat ik daar reis is het niet bijster druk.

CamilleKreemers
Berichten: 3006
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 08 Nov 2017, 21:38

Een echte IC is natuurlijk veel aantrekkelijker dan deze half-IC. Misschien dat de nieuwe combinatie veel meer reizigers oplevert.

verfmeer
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor verfmeer » Wo 08 Nov 2017, 22:02

Dat zal waarschijnlijk wel lukken. Nu is het zo dat Utrecht-Leiden via Schiphol maar 3 minuten langzamer is dan via Alphen, maar die verbinding gaat ieder kwartier ipv ieder half uur. Als je de trein iets sneller kan maken kan dat al veel schelen, zeker als je hem kan laten aansluiten op de sprinter richting Haarlem.

Roeland
Berichten: 748
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Roeland » Do 09 Nov 2017, 08:13

Qua reistijd is het voor Leiden en Alphen een verbetering, maar voor Lammenschans, Woerden en Bodegraven een forse achteruitgang.
Effectief verbetert de frequentie alleen op Leiden - Alphen (vanuit Utrecht zal de sprinter kort achter de IC vertrekken, dus effectief hou je nog steeds 2x/uur een reismogelijkheid.
NS wil blijkbaar af van station Zoeterwoude-Meerburg. Logisch, want op die plek kun je ook moeilijk genoeg reizigers trekken voor een nieuw station. Station Hazerswoude lijkt mij wel kansrijk.

Zelf denk ik dat een ander drg-model beter zou zijn voor deze corridor:
Niet een snelle IC en een langzame sprinter, maar 4x/uur Sneltrein (die dan ook geen IC hoeft te heten), die 4x/uur stopt op Utrecht - Woerden - Bodegraven - Alphen - Leiden. Van deze 4 sneltreinen stoppen er 2x/uur ook op Hazerswoude en Lammenschans.
Waarbij de sprinters op Utrecht - Woerden 4x/uur rijden (ipv 6x/uur). Woerden - Utrecht krijgt dan 4x/uur sneltrein en 4x/uur sprinter.

Belangrijkste voordelen van deze variant:
* kwartiersdienst voor alle middelgrote stations op deze lijn (past op het enkelspoor: sneltrein vertrekt vanuit Utrecht om .11/.26/.41/.56 en treinen kruisen in Alphen om .07/.22/.37/.52)
* 's avonds en op zondag kun je zonder bezwaar de 3e en 4e trein uitsnijden
* reistijd Utrecht - Alphen / Leiden wordt 5 min. langzamer dan met de "snelle IC", maar frequentie wordt wel (effectief) kwartiersdienst (dus de generieke reistijd wordt korter)
* reistijden voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden worden 5 min. sneller dan met het 2-2-model van NS

sirvinniei
Berichten: 1941
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Do 09 Nov 2017, 08:50

O jee, we komen weer op de idee 'sneltrein' wat al lang uit de treinenfilosofie van de NS is geschrapt.

Roeland
Berichten: 748
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Roeland » Do 09 Nov 2017, 09:04

sirvinniei schreef:O jee, we komen weer op de idee 'sneltrein' wat al lang uit de treinenfilosofie van de NS is geschrapt.

Tja, zolang NS het duidelijker vindt dat er 4 IC's vanaf Lelystad richting Den Haag gaan, die allevier op Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden stoppen, maar waarvan de ene wel en de andere niet op Almere Buiten, Duivendrecht en LvNOI stopt, zitten we natuurlijk met een "helder en duidelijk" 2-treinenstelsel.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 09 Nov 2017, 09:09

Dit vind ik anders ook niet echt helder en duidelijk:
Roeland schreef:Van deze 4 sneltreinen stoppen er 2x/uur ook op Hazerswoude en Lammenschans.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37332
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Suus » Do 09 Nov 2017, 09:09

In de tijd dat er een onderscheid was tussen sneltrein en intercity bestonden er ook onduidelijke situaties, dus dat is geen argument om de sneltrein weer in te voeren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2794
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Alargule » Do 09 Nov 2017, 10:33

Waar is pedaalemmerzak om het verschil tussen intercity en sprinter uit te leggen als je hem nodig hebt...
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4445
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor ArrivaBas » Do 09 Nov 2017, 14:31

Ik weet niet of je het centraal bantopic leest, maar die heeft al sinds medio januari geen postrechten meer.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2794
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Alargule » Do 09 Nov 2017, 14:46

Niet zo happen nu ;)
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11959
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Vinny » Do 09 Nov 2017, 21:07

Ik ben blij dat voor de mensen die nog niet 12 jaar zijn, ze het begrip Intercity nogmaals duidelijk hebben uitgelegd :shock:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

wouter15
Berichten: 1041
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor wouter15 » Vr 10 Nov 2017, 21:36


Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 830
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Mdk » Za 11 Nov 2017, 12:12

Goh, zo'n reactie had ik echt niet verwacht :wink:
Bij twijfel altijd klagen

Bemined
Berichten: 1617
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Bemined » Za 11 Nov 2017, 17:45

Inderdaad :roll: Maar Woerden gaat er toch amper op achteruit? De huidige 'intercity' stopt tussen Woerden en Leiden op alle stations, en is dus in de praktijk al bijna een sprinter. In frequentie gaat men er hier niet op achteruit (zoals Lammenschans) en reistijd zal slechts minimaal langer worden door het extra station. Als de intercity in Woerden zou stoppen wil Bodegraven vast ook de stop houden, en dan eindig je met vier sprinters per uur en nul intercity's.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8741
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Hainje » Za 11 Nov 2017, 17:53

Pfff, Woerden - Utrecht Centraal is met de IC 12 minuten en 15 minuten met de sprinter. Wat mij betreft Woerden lekker skippen met die IC.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Stadsbus
Berichten: 608
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: 070
Contact:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Stadsbus » Za 11 Nov 2017, 18:06

Dan doe je ineens 25% langer over de reis...

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Aking » Za 11 Nov 2017, 18:11

25% meer tijd voor je geld, kom daar op de wallen maar eens om! 8-)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten