Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4842
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Di 17 Jul 2018, 10:56

Roeland schreef:Wat mij betreft laten ze op Leiden - Utrecht 4x per uur een soort sneltrein rijden, die met sprintermaterieel rijdt. Dan belast je de slappe bodem minder dan met zwaar IC-materieel.
Het is nog maar de vraag of dat veel uitmaakt. Tussen Kampen en Zwolle rijdt ook geen IC-materieel maar een Flirt-3 blijkt ook al te veel te zijn voor de slappe bodem.

Achteraf gezien waren voor beide lijnen de tramplannen misschien zo gek nog niet, wat de bodemgesteldheid betreft. Dat is tenminste echt veel lichter materieel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6703
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Z2N » Di 17 Jul 2018, 11:03

Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.
Journey of a night time

Flickr!

waldo79
Berichten: 4706
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Wo 18 Jul 2018, 07:55

En om dan weer allerlei luchtfietsen van stal te halen lijkt me nogal voorbarig :x
Mij best :)

Roeland
Berichten: 877
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Roeland » Wo 18 Jul 2018, 09:03

Z2N schreef:Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.

En dat wilde ik nou net zeggen: met een strakke kwartiersdienst (die niet stopt tussen Woerden en Utrecht) kun je op Leiden - Utrecht ook al een heel mooi vervoerproduct neerzetten. Beter dan het uiteindelijke 2x2-model waar NS naar toe werkt. Want in het 2x2-model krijgen alleen reizigers tussen de grote stations Leiden, Alphen en Utrecht een snellere verbinding, maar (van/naar Utrecht) effectief nog steeds 2x/uur, omdat de sprinter ca. 12 minuten langzamer is dan de IC, waardoor beide treinen (IC en sprinter) vanaf Utrecht bijna gelijktijdig zullen vertrekken, en dan 27 minuten lang niets.
Bij een strakke kwartiersdienst doet de trein er wel ca. 5 minuten langer over dan die IC, maar heb je wel ieder kwartier een trein. 5 minuten extra reistijd, maar 7 minuten minder wachttijd. En voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden is het positieve effect van een kwartiersdienst nog veel groter.

waldo79
Berichten: 4706
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor waldo79 » Wo 18 Jul 2018, 19:54

Lammenschans heeft al een kwartierdienst met Leiden Centraal en Alphen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6703
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Z2N » Wo 18 Jul 2018, 20:31

Dat is alleen in de spits, het bieden van een kwartiersdienst op dezelfde tijden als bijvoorbeeld tussen Utrecht en Rotterdam zou een grote boost kunnen geven aan het verkeer dat via Lammenschans reist naar bijvoorbeeld Zoetermeer, of naar het ROC Leiden.
Journey of a night time

Flickr!

VIRM
Berichten: 4340
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor VIRM » Ma 26 Nov 2018, 20:15

Beul van de blindegeleidelijn

wouter15
Berichten: 1059
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor wouter15 » Zo 07 Apr 2019, 15:08

Er komen mogelijk extra treinen te rijden in de spits tussen Leiden en Utrecht: http://www.alphens.nl/nieuws/overig/336 ... eiden.html

samsam538
Berichten: 52
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor samsam538 » Zo 07 Apr 2019, 19:03

Zou de huidige sprinter die keert in Woerden doorgetrokken worden naar Leiden?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6703
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Z2N » Zo 07 Apr 2019, 19:17

In ieder geval niet zoals hij in de dienstregeling 2019 rijdt, want dan zijn die twee bijna tegelijkertijd in Woerden.

Overigens wordt ik niet echt vrolijk van de regel "het plan is nu om tijdens de spitstijden in de ochtend en middag alleen met sprinters te rijden", dat zou dan duiden op SNG. De maximale lengte van SNG op Ledn-Ut (11 bakken) heeft maar 451 zitplaatsen, DDZ-8 komt uit op 672 bakken. Dat zou dus betekenen dat de capaciteit wel omhoog gaat, maar op wat nu de drukste ritten zijn niet.
Journey of a night time

Flickr!

Cas
Berichten: 253
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Cas » Zo 07 Apr 2019, 19:22

672 bakken? Dat moeten wel heel lange perrons zijn!
請勿靠近車門

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6703
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Z2N » Zo 07 Apr 2019, 19:32

*zitplaatsen. :oops:

Maar alsnog: SNG als aanvulling op DDZ zou ik wel prima vinden, maar 4x/uur SNG ipv 2x/uur DDZ? Ik weet niet of dat echt vooruitgang is...
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14236
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Meltrain » Zo 07 Apr 2019, 19:59

Capaciteit en het aantal zitplaatsen is niet hetzelfde, hè? :wink:
Maar 4x/uur SNG (op maximale lengte) biedt dan toch nog meer zitplaatsen dan 2x/uur 8 bakken DDZ?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4842
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Zo 07 Apr 2019, 20:46

Ja. In de theoretische situatie dat alle treinen op maximale lengte rijden en alle reizigers zich gelijkmatig over alle treinen verspreiden.

Waarom denken jullie eigenlijk dat het SNG wordt en geen SLT? Dan is het qua capaciteit zeker geen probleem: 12 bakken SLT hebben ongeveer evenveel zitplaatsen als 8 bakken DDZ.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

wouter15
Berichten: 1059
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor wouter15 » Di 23 Apr 2019, 19:06

Er gaan extra treinen rijden tussen Utrecht C. en Leiden C. Het alleen nog de vraag wanneer: https://www.nu.nl/utrecht/5857884/extra ... recht.html. De 8900 zal worden doorgetrokken naar Woerden en Utrecht C. Vanaf daar misschien koppelen aan de 6500 naar Houten Castellum?

SuperGhost
Berichten: 2831
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor SuperGhost » Di 23 Apr 2019, 19:49

Eerste stap naar een mogelijk systeem met een echte intercity (alleen stop in Alphen, wellicht ook Leidsche Rijn bij goede ontwikkeling) en een sprinter?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6703
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Z2N » Di 23 Apr 2019, 19:52

Binnenkort zijn wij dus niet meer het ondergeschoven kindje van het hoofdrailnet? *O*
Journey of a night time

Flickr!

VIRM
Berichten: 4340
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor VIRM » Di 23 Apr 2019, 20:17

Eerst zien, dan geloven? Of denk je dat het nu eindelijk wel gaat lukken?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 6703
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Berichtdoor Z2N » Di 23 Apr 2019, 20:50

Er moet wel wat gebeuren, de overbelasting begint nu heel serieuze vormen aan te nemen. De 17:25 uit Utrecht heeft standaard volle gangpaden, en er valt met de huidige frequentie niets tegen te doen.
Journey of a night time

Flickr!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 14 gasten