Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Aking »

De spoorlijn Leiden-Utrecht wordt een kwartierdienst. Er gaan twee Intercity’s en twee Sprinters per uur te rijden.

Anders dan nu stopt die Intercity alleen in Leiden, Alphen en Utrecht. Daardoor wordt de reistijd korter. De Sprinters stoppen wel op tussenliggende stations. Wanneer deze nieuwe opzet ingaat, is nog niet bekend. Provincie en NS doen nog nader onderzoek.

Daarmee zegt de provincie Zuid-Holland een doorbraak te hebben bereikt in de verbetering van deze spoorverbinding. Er wordt al jaren gepraat over verbetering, maar die onderhandelingen zijn muurvast komen zitten door de hoge vergoeding die vervoerder NS daarvoor vroeg. De Nederlandse Spoorwegen hebben nu zelf uit een onderzoek geconcludeerd dat op een andere manier wezenlijke verbeteringen mogelijk zijn.

Sneltrein
De ‘truc’ die Zuid-Holland samen met NS, Prorail, de provincie Utrecht, rijk en gemeenten wil toepassen, is van de huidige Intercity een echte sneltrein te maken. Deze trein (twee keer per uur) stopt alleen nog op station Alphen, Leiden en Utrecht. De andere haltes worden overgeslagen. Daardoor is volgens een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen ‘een enorme tijdwinst’ te boeken. Het gaat om meerdere minuten per rit, wat voor zo’n relatief drukbereden traject veel is.

Hele artikel bij het AD
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Sneltrein
De ‘truc’ die Zuid-Holland samen met NS, Prorail, de provincie Utrecht, rijk en gemeenten wil toepassen, is van de huidige Intercity een echte sneltrein te maken. Deze trein (twee keer per uur) stopt alleen nog op station Alphen, Leiden en Utrecht. De andere haltes worden overgeslagen.
Zóóóóóóóó de vergadertijgerts zijn uit hun ivoren toren gekomen en hebben het licht gezien hoor, hallelujah!!!

Godsamme dit had elke droplul toch kunnen bedenken of niet dan? :')
🍉
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Tjekken »

"Deze Sprinter-nieuwe-stijl stopt op Leiden-Lammenschans, Hazerswoude-Rijndijk (gepland station), Alphen, Bodegraven, Woerden en wellicht Leidsche Rijn."

Volgens mij zijn ze Vleuten en Terwijde eventjes vergeten, alleen op Leidsche Rijn stoppen lijkt me complete waanzin.

En gaan ze dan de sprinter tussen Utrecht en Woerden doortrekken naar Leiden?
Lijkt mij het enige wat mogelijk is, want nog 2 treinen per uur kwijt op spoor 20-21 zal geen pretje worden schat ik zo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Daniel »

Daardoor is volgens een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen ‘een enorme tijdwinst’ te boeken. Het gaat om meerdere minuten per rit, wat voor zo’n relatief drukbereden traject veel is. Hierdoor kunnen twee keer per uur ook Sprinters gaan rijden.
Ehm, er reden daar ooit in een ver verleden toch al vier treinen per uur in de spits? Met minder infra tussen Woerden en Utrecht notabene.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door reisthijs »

Het grote verschil is dat er toen alleen in de spitsrichting vier treinen reden.
Tjekken schreef:En gaan ze dan de sprinter tussen Utrecht en Woerden doortrekken naar Leiden?
Lijkt mij het enige wat mogelijk is, want nog 2 treinen per uur kwijt op spoor 20-21 zal geen pretje worden schat ik zo.
Het is toch wel de bedoeling dat er 6 sprinters per uur tussen Woerden en Utrecht gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door wouter15 »

Wel jammer dat Woerden zijn Intercity naar Ledn en Ut verliest. Scheelt richting Ut toch al gauw 5-7 minuten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Aking »

Ach joh, wie woont er nou in Woerden? (A)
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Chrysa »

Zolang ze maar niet net als in Hoogeveen beginnen te kwaken over een IC-stop... Ik vind het onduidelijk dat er nu eendje wel stopt en twee niet, en voor Alphen lijkt me dit ook een goede oplossing.

Wel vraag ik me af of die IC genoeg reizigers gaat trekken, op de momenten dat ik daar reis is het niet bijster druk.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Een echte IC is natuurlijk veel aantrekkelijker dan deze half-IC. Misschien dat de nieuwe combinatie veel meer reizigers oplevert.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door verfmeer »

Dat zal waarschijnlijk wel lukken. Nu is het zo dat Utrecht-Leiden via Schiphol maar 3 minuten langzamer is dan via Alphen, maar die verbinding gaat ieder kwartier ipv ieder half uur. Als je de trein iets sneller kan maken kan dat al veel schelen, zeker als je hem kan laten aansluiten op de sprinter richting Haarlem.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Roeland »

Qua reistijd is het voor Leiden en Alphen een verbetering, maar voor Lammenschans, Woerden en Bodegraven een forse achteruitgang.
Effectief verbetert de frequentie alleen op Leiden - Alphen (vanuit Utrecht zal de sprinter kort achter de IC vertrekken, dus effectief hou je nog steeds 2x/uur een reismogelijkheid.
NS wil blijkbaar af van station Zoeterwoude-Meerburg. Logisch, want op die plek kun je ook moeilijk genoeg reizigers trekken voor een nieuw station. Station Hazerswoude lijkt mij wel kansrijk.

Zelf denk ik dat een ander drg-model beter zou zijn voor deze corridor:
Niet een snelle IC en een langzame sprinter, maar 4x/uur Sneltrein (die dan ook geen IC hoeft te heten), die 4x/uur stopt op Utrecht - Woerden - Bodegraven - Alphen - Leiden. Van deze 4 sneltreinen stoppen er 2x/uur ook op Hazerswoude en Lammenschans.
Waarbij de sprinters op Utrecht - Woerden 4x/uur rijden (ipv 6x/uur). Woerden - Utrecht krijgt dan 4x/uur sneltrein en 4x/uur sprinter.

Belangrijkste voordelen van deze variant:
* kwartiersdienst voor alle middelgrote stations op deze lijn (past op het enkelspoor: sneltrein vertrekt vanuit Utrecht om .11/.26/.41/.56 en treinen kruisen in Alphen om .07/.22/.37/.52)
* 's avonds en op zondag kun je zonder bezwaar de 3e en 4e trein uitsnijden
* reistijd Utrecht - Alphen / Leiden wordt 5 min. langzamer dan met de "snelle IC", maar frequentie wordt wel (effectief) kwartiersdienst (dus de generieke reistijd wordt korter)
* reistijden voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden worden 5 min. sneller dan met het 2-2-model van NS
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door sirvinniei »

O jee, we komen weer op de idee 'sneltrein' wat al lang uit de treinenfilosofie van de NS is geschrapt.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:O jee, we komen weer op de idee 'sneltrein' wat al lang uit de treinenfilosofie van de NS is geschrapt.
Tja, zolang NS het duidelijker vindt dat er 4 IC's vanaf Lelystad richting Den Haag gaan, die allevier op Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden stoppen, maar waarvan de ene wel en de andere niet op Almere Buiten, Duivendrecht en LvNOI stopt, zitten we natuurlijk met een "helder en duidelijk" 2-treinenstelsel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door reisthijs »

Dit vind ik anders ook niet echt helder en duidelijk:
Roeland schreef:Van deze 4 sneltreinen stoppen er 2x/uur ook op Hazerswoude en Lammenschans.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Suus »

In de tijd dat er een onderscheid was tussen sneltrein en intercity bestonden er ook onduidelijke situaties, dus dat is geen argument om de sneltrein weer in te voeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Alargule »

Waar is pedaalemmerzak om het verschil tussen intercity en sprinter uit te leggen als je hem nodig hebt...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

Ik weet niet of je het centraal bantopic leest, maar die heeft al sinds medio januari geen postrechten meer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Alargule »

Niet zo happen nu ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Vinny »

Ik ben blij dat voor de mensen die nog niet 12 jaar zijn, ze het begrip Intercity nogmaals duidelijk hebben uitgelegd :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Mdk »

Goh, zo'n reactie had ik echt niet verwacht :wink:
Bij twijfel altijd klagen
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Bemined »

Inderdaad :roll: Maar Woerden gaat er toch amper op achteruit? De huidige 'intercity' stopt tussen Woerden en Leiden op alle stations, en is dus in de praktijk al bijna een sprinter. In frequentie gaat men er hier niet op achteruit (zoals Lammenschans) en reistijd zal slechts minimaal langer worden door het extra station. Als de intercity in Woerden zou stoppen wil Bodegraven vast ook de stop houden, en dan eindig je met vier sprinters per uur en nul intercity's.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Hainje »

Pfff, Woerden - Utrecht Centraal is met de IC 12 minuten en 15 minuten met de sprinter. Wat mij betreft Woerden lekker skippen met die IC.
🍉
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Stadsbus »

Dan doe je ineens 25% langer over de reis...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Aking »

25% meer tijd voor je geld, kom daar op de wallen maar eens om! 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten