Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef:Wat mij betreft laten ze op Leiden - Utrecht 4x per uur een soort sneltrein rijden, die met sprintermaterieel rijdt. Dan belast je de slappe bodem minder dan met zwaar IC-materieel.
Het is nog maar de vraag of dat veel uitmaakt. Tussen Kampen en Zwolle rijdt ook geen IC-materieel maar een Flirt-3 blijkt ook al te veel te zijn voor de slappe bodem.

Achteraf gezien waren voor beide lijnen de tramplannen misschien zo gek nog niet, wat de bodemgesteldheid betreft. Dat is tenminste echt veel lichter materieel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Z2N »

Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door waldo79 »

En om dan weer allerlei luchtfietsen van stal te halen lijkt me nogal voorbarig :x
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Roeland »

Z2N schreef:Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.
En dat wilde ik nou net zeggen: met een strakke kwartiersdienst (die niet stopt tussen Woerden en Utrecht) kun je op Leiden - Utrecht ook al een heel mooi vervoerproduct neerzetten. Beter dan het uiteindelijke 2x2-model waar NS naar toe werkt. Want in het 2x2-model krijgen alleen reizigers tussen de grote stations Leiden, Alphen en Utrecht een snellere verbinding, maar (van/naar Utrecht) effectief nog steeds 2x/uur, omdat de sprinter ca. 12 minuten langzamer is dan de IC, waardoor beide treinen (IC en sprinter) vanaf Utrecht bijna gelijktijdig zullen vertrekken, en dan 27 minuten lang niets.
Bij een strakke kwartiersdienst doet de trein er wel ca. 5 minuten langer over dan die IC, maar heb je wel ieder kwartier een trein. 5 minuten extra reistijd, maar 7 minuten minder wachttijd. En voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden is het positieve effect van een kwartiersdienst nog veel groter.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door waldo79 »

Lammenschans heeft al een kwartierdienst met Leiden Centraal en Alphen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Z2N »

Dat is alleen in de spits, het bieden van een kwartiersdienst op dezelfde tijden als bijvoorbeeld tussen Utrecht en Rotterdam zou een grote boost kunnen geven aan het verkeer dat via Lammenschans reist naar bijvoorbeeld Zoetermeer, of naar het ROC Leiden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door VIRM »

Beul van de blindegeleidelijn
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door wouter15 »

Er komen mogelijk extra treinen te rijden in de spits tussen Leiden en Utrecht: http://www.alphens.nl/nieuws/overig/336 ... eiden.html
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door samsam538 »

Zou de huidige sprinter die keert in Woerden doorgetrokken worden naar Leiden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Z2N »

In ieder geval niet zoals hij in de dienstregeling 2019 rijdt, want dan zijn die twee bijna tegelijkertijd in Woerden.

Overigens wordt ik niet echt vrolijk van de regel "het plan is nu om tijdens de spitstijden in de ochtend en middag alleen met sprinters te rijden", dat zou dan duiden op SNG. De maximale lengte van SNG op Ledn-Ut (11 bakken) heeft maar 451 zitplaatsen, DDZ-8 komt uit op 672 bakken. Dat zou dus betekenen dat de capaciteit wel omhoog gaat, maar op wat nu de drukste ritten zijn niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Cas »

672 bakken? Dat moeten wel heel lange perrons zijn!
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Z2N »

*zitplaatsen. :oops:

Maar alsnog: SNG als aanvulling op DDZ zou ik wel prima vinden, maar 4x/uur SNG ipv 2x/uur DDZ? Ik weet niet of dat echt vooruitgang is...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Meltrain »

Capaciteit en het aantal zitplaatsen is niet hetzelfde, hè? :wink:
Maar 4x/uur SNG (op maximale lengte) biedt dan toch nog meer zitplaatsen dan 2x/uur 8 bakken DDZ?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door reisthijs »

Ja. In de theoretische situatie dat alle treinen op maximale lengte rijden en alle reizigers zich gelijkmatig over alle treinen verspreiden.

Waarom denken jullie eigenlijk dat het SNG wordt en geen SLT? Dan is het qua capaciteit zeker geen probleem: 12 bakken SLT hebben ongeveer evenveel zitplaatsen als 8 bakken DDZ.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door wouter15 »

Er gaan extra treinen rijden tussen Utrecht C. en Leiden C. Het alleen nog de vraag wanneer: https://www.nu.nl/utrecht/5857884/extra ... recht.html. De 8900 zal worden doorgetrokken naar Woerden en Utrecht C. Vanaf daar misschien koppelen aan de 6500 naar Houten Castellum?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Eerste stap naar een mogelijk systeem met een echte intercity (alleen stop in Alphen, wellicht ook Leidsche Rijn bij goede ontwikkeling) en een sprinter?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Z2N »

Binnenkort zijn wij dus niet meer het ondergeschoven kindje van het hoofdrailnet? *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door VIRM »

Eerst zien, dan geloven? Of denk je dat het nu eindelijk wel gaat lukken?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Z2N »

Er moet wel wat gebeuren, de overbelasting begint nu heel serieuze vormen aan te nemen. De 17:25 uit Utrecht heeft standaard volle gangpaden, en er valt met de huidige frequentie niets tegen te doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door reisthijs »

Een update van het AD: Spoorbaan bij Bodegraven wordt aangepast om extra spitstreinen te laten rijden op traject Leiden-Utrecht

In Bodegraven wordt een overweg aangepast, verderop worden twee onbewaakte overgangen opgeheven.
Dat zou genoeg moeten zijn om vanaf december 2021 spitstreinen Leiden-Utrecht te laten rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Meltrain »

De onbewaakte overweg naast de brug over de Dubbele Wiericke nabij Nieuwerbrug wordt opgeheven, omdat het te duur bleek om een ongelijkvloerse kruising te bouwen. Maar is het dan niet mogelijk om er een AHOB neer te zetten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Het beleid van ProRail is minder overwegen. Dus alleen als het écht nodig is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door trolly »

Vierhonderdvijftig meter verderop ligt een ahob. Mogelijk dat er iets als een brug over de Dubbele Wiericke en een weg langs het spoor komt? En zelfs zonder dat alles valt de omweg wel mee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door VIRM »

December 2021? Gaat het dan toch echt gebeuren?
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door VIRM »

Het lijkt er nu echt van te komen: vanaf december 2021 gaan in de brede spits vier treinen per uur rijden tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal.
Bron: Sleutelstad.

Is het nu ook duidelijk wat de stoppatronen en materieelinzet worden?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten