Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Roeland schreef:Wat mij betreft laten ze op Leiden - Utrecht 4x per uur een soort sneltrein rijden, die met sprintermaterieel rijdt. Dan belast je de slappe bodem minder dan met zwaar IC-materieel.
Het is nog maar de vraag of dat veel uitmaakt. Tussen Kampen en Zwolle rijdt ook geen IC-materieel maar een Flirt-3 blijkt ook al te veel te zijn voor de slappe bodem.
Achteraf gezien waren voor beide lijnen de tramplannen misschien zo gek nog niet, wat de bodemgesteldheid betreft. Dat is tenminste echt veel lichter materieel.
Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.
Z2N schreef:Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.
En dat wilde ik nou net zeggen: met een strakke kwartiersdienst (die niet stopt tussen Woerden en Utrecht) kun je op Leiden - Utrecht ook al een heel mooi vervoerproduct neerzetten. Beter dan het uiteindelijke 2x2-model waar NS naar toe werkt. Want in het 2x2-model krijgen alleen reizigers tussen de grote stations Leiden, Alphen en Utrecht een snellere verbinding, maar (van/naar Utrecht) effectief nog steeds 2x/uur, omdat de sprinter ca. 12 minuten langzamer is dan de IC, waardoor beide treinen (IC en sprinter) vanaf Utrecht bijna gelijktijdig zullen vertrekken, en dan 27 minuten lang niets.
Bij een strakke kwartiersdienst doet de trein er wel ca. 5 minuten langer over dan die IC, maar heb je wel ieder kwartier een trein. 5 minuten extra reistijd, maar 7 minuten minder wachttijd. En voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden is het positieve effect van een kwartiersdienst nog veel groter.
Dat is alleen in de spits, het bieden van een kwartiersdienst op dezelfde tijden als bijvoorbeeld tussen Utrecht en Rotterdam zou een grote boost kunnen geven aan het verkeer dat via Lammenschans reist naar bijvoorbeeld Zoetermeer, of naar het ROC Leiden.
In ieder geval niet zoals hij in de dienstregeling 2019 rijdt, want dan zijn die twee bijna tegelijkertijd in Woerden.
Overigens wordt ik niet echt vrolijk van de regel "het plan is nu om tijdens de spitstijden in de ochtend en middag alleen met sprinters te rijden", dat zou dan duiden op SNG. De maximale lengte van SNG op Ledn-Ut (11 bakken) heeft maar 451 zitplaatsen, DDZ-8 komt uit op 672 bakken. Dat zou dus betekenen dat de capaciteit wel omhoog gaat, maar op wat nu de drukste ritten zijn niet.
Capaciteit en het aantal zitplaatsen is niet hetzelfde, hè?
Maar 4x/uur SNG (op maximale lengte) biedt dan toch nog meer zitplaatsen dan 2x/uur 8 bakken DDZ?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ja. In de theoretische situatie dat alle treinen op maximale lengte rijden en alle reizigers zich gelijkmatig over alle treinen verspreiden.
Waarom denken jullie eigenlijk dat het SNG wordt en geen SLT? Dan is het qua capaciteit zeker geen probleem: 12 bakken SLT hebben ongeveer evenveel zitplaatsen als 8 bakken DDZ.
Er gaan extra treinen rijden tussen Utrecht C. en Leiden C. Het alleen nog de vraag wanneer: https://www.nu.nl/utrecht/5857884/extra ... recht.html. De 8900 zal worden doorgetrokken naar Woerden en Utrecht C. Vanaf daar misschien koppelen aan de 6500 naar Houten Castellum?
Eerste stap naar een mogelijk systeem met een echte intercity (alleen stop in Alphen, wellicht ook Leidsche Rijn bij goede ontwikkeling) en een sprinter?
Er moet wel wat gebeuren, de overbelasting begint nu heel serieuze vormen aan te nemen. De 17:25 uit Utrecht heeft standaard volle gangpaden, en er valt met de huidige frequentie niets tegen te doen.
In Bodegraven wordt een overweg aangepast, verderop worden twee onbewaakte overgangen opgeheven.
Dat zou genoeg moeten zijn om vanaf december 2021 spitstreinen Leiden-Utrecht te laten rijden.
De onbewaakte overweg naast de brug over de Dubbele Wiericke nabij Nieuwerbrug wordt opgeheven, omdat het te duur bleek om een ongelijkvloerse kruising te bouwen. Maar is het dan niet mogelijk om er een AHOB neer te zetten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Vierhonderdvijftig meter verderop ligt een ahob. Mogelijk dat er iets als een brug over de Dubbele Wiericke en een weg langs het spoor komt? En zelfs zonder dat alles valt de omweg wel mee.
Het lijkt er nu echt van te komen: vanaf december 2021 gaan in de brede spits vier treinen per uur rijden tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal.
Bron: Sleutelstad.
Is het nu ook duidelijk wat de stoppatronen en materieelinzet worden?