Pagina 2 van 3

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 11 nov 2017, 18:15
door Hainje
Dan nog zijn het maar drie minuten, dat is echt wel te overzien. Zo groot is het bedieningsgebied van Station Woerden ook weer niet. Circa 45.000 mensen.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 11 nov 2017, 18:19
door Suus
Woerden heeft wel een groter bedieningsgebied dan dat, alleen niet richting Utrecht.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 22:03
door hidihi
Ik vind dat zo'n grote stad als Leiden 4 echte IC's treinen moet hebben. Eigenlijk moet je het hele traject tussen Leiden en Woerden verdubbelen om genoeg aanbod te bieden maar ik hoor steeds dat de grond er niet sterk genoeg voor is. Ik snap nooit waarom er nooit gereden wordt via Schiphol. Met een rechtstreekse trein Leiden-Utrecht (alleen met een stop op Schiphol) kan er een reistijd van 40-42 minuten gehaald worden van Leiden naar Utrecht. Dit is al sneller dan de huidige IC en slechts 5 minuten langzamer dan de IC nieuwe stijl.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 22:47
door Wubbo
Er gaat nooit een trein Utrecht - Leiden met alleen een stop op Schiphol komen. Zo'n trein zou in ieder geval stoppen op Amsterdam Zuid en waarschijnlijk ook op Bijlmer.

De rechtstreekse verbinding Utrecht - Schiphol - Leiden heeft in diverse plannen gestaan, met name omdat je een trein die vanuit Leiden komt in Schiphol toch echt ergens heen wil sturen. Uiteindelijk zijn die treinen naar Flevoland gegaan en niet naar Utrecht, maar wie weet wat er gebeurt als er nog eens een 5e en 6e IC Den Haag - Leiden - Schiphol moet komen.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 22:58
door Vinny
De trein 3100 rijdt toch Utrecht-Schiphol? Die kan toch prima doorrijden naar Leiden. Of is de serie ergens mee gekoppeld?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 23:00
door Chrysa
De 3500 ook, en die rijden voor zover ik weet allebei naar Hoofddorp Opstel om te keren, dus de koppeling is niet per se het probleem. Weet alleen niet of het past op het stuk Leiden - Schiphol.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 23:01
door Geert
Er rijden bijna iedere nacht rechtstreekse intercity's Utrecht-Leiden via Schiphol 8-)

Het doel is om een snellere verbinding te realiseren tussen Leiden en Utrecht. Progressief Woerden vindt het onacceptabel als de intercity daarbij Woerden overslaat. "De druk van autorijden hier in de Randstad is natuurlijk al hartstikke hoog", zegt fractievoorzitter Marieke van Noort. "Het helpt niet als de intercity niet stopt in Woerden. Zo worden mensen weer de auto in gejaagd."

Omdat het straks geen intercity meer heet? Bovendien gaan reizigers Utrecht-Leiden er wel op vooruit door een snellere reis.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 19:11
door Wubbo
Vinny schreef:De trein 3100 rijdt toch Utrecht-Schiphol? Die kan toch prima doorrijden naar Leiden. Of is de serie ergens mee gekoppeld?
3100, s2500, 1600 / 11600 of nog een nieuwe trein uit Flevoland: in principe zouden ze allemaal de 5e en 6e trein Schiphol - Leiden - Den Haag kunnen worden, als het qua tijdsligging past. De crux zit hem in dat laatste stukje, Schiphol is nou niet echt het station waar je lekker een minuut of 5 kan gaan staan wachten tot er ergens een plekje voor je is.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 16 nov 2017, 21:23
door VIRM
Vanwege de uitbreiding van het aantal treinen en het grote aantal storingen worden er grootschalige werkzaamheden uitgevoerd:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3549336/Groot-onderhoud-aan-treinspoor-moet-storingen-rond-Alphen-gaan-voorkomen

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 16:30
door Wubbo
De provincie Zuid-Holland en NS hebben een plan voor een extra snelle intercity Leiden - Utrecht (die alleen in Alphen a/d Rijn stopt), naast een doorgaande sprinter. Omdat die intercity niet in Bodegraven zou stoppen, is Bodegraven nu boos:

Provinciale Staten kan zich wel vinden in de kritiek van Bodegraven. Alle partijen zien het liefst de 'versnelde intercity' op alle stations tussen Leiden en Utrecht stoppen.
Lekker versneld, zo'n intercity...

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 16:58
door Meltrain
Is een stop te Bodegraven niet sowieso noodzakelijk vanwege de kruising? :|

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 17:02
door Klaasje
Niet als je een lange stop voor de sprinter plant of extra dubbelspoor aanlegt.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 17:45
door Chrysa
Provinciale Staten kan zich wel vinden in de kritiek van Bodegraven. Alle partijen zien het liefst de 'versnelde intercity' op alle stations tussen Leiden en Utrecht stoppen.


Dan op zijn minst tussen Leiden en Woerden mag ik hopen...

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 20:12
door Vinny
De woede is natuurlijk niet terecht. Het gaat om een extra trein die wordt ingelegd, en dus sowieso al niet zou stoppen omdat hij anders niet zou rijden. Ik zou zeggen: paar zakdoekjes naar het Groene Hart sturen en gewoon doorgaan met het invoeren van de dienstregeling. :Y

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 10 feb 2018, 22:57
door SLToilet
Ik heb evenmin medelijden met het mastwijkisme in Bodegraven. Wat is de markt van Bodegraven? Ik ken een hoop grotere plaatsen met hetzelfde aantal treinen. De lijn is bovendien echt niet, zoals sommigen uit Bodegraven zouden willen, louter voor hen aangelegd (en misschien voor Alphen a/d Rijn), maar als een verbinding voor veel verder daarbuiten. Heel het zuidoosten van Nederland plus Utrecht naar Leiden en alles wat daarachter ligt. En toevallig ook deze kleinere plaatsen (waarvan het er best meer mogen zijn), maar Bodegraven is niet de reden van het bestaan, hoogstens Alphen a/d Rijn en de eindpunten. Dit is misschien een dunnere lijn maar geen uitlopertje.

Tweemaal per uur in elke richting is voldoende voor Bodegraven.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 11 feb 2018, 00:41
door dennistd
SLToilet schreef:Wat is de markt van Bodegraven?
Ik heb even voor je gegoogeld, en dit lijkt het te zijn (A)
Afbeelding

Even serieus: ik denk dat een IC Utrecht-Leiden zonder stops onderweg (dus ook niet in Woerden en liefst ook niet in Alphen) best was reizigers extra kan gaan trekken. De gemiddelde snelheid Woerden-Leiden is nu nog geen 65km/h.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 11 feb 2018, 10:08
door Bemined
SLToilet schreef:Ik ken een hoop grotere plaatsen met hetzelfde aantal treinen.

Ik ken ook een hoop stations met (fors) minder reizigers die wel een kwartierdienst hebben. In sommige gevallen doordat deze stations toevallig aan een spoorlijn liggen waar andere stations wel 4 sprinters per uur nodig hebben, in andere gevallen doordat de provincie subsidie verleend voor extra treinen. In dit geval heeft Bodegraven de pech dat het een enkelsporige lijn betreft die inhaakt op een PHS corridor, de mogelijkheid om met een bak subsidie de treindienst te beïnvloeden zijn beperkter, dan moet je eerst de hele lijn verdubbelen.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 16 jul 2018, 19:52
door wouter15

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 16 jul 2018, 21:28
door Hainje
dennistd schreef:Even serieus: ik denk dat een IC Utrecht-Leiden zonder stops onderweg (dus ook niet in Woerden en liefst ook niet in Alphen) best was reizigers extra kan gaan trekken. De gemiddelde snelheid Woerden-Leiden is nu nog geen 65km/h.

Ik weet wel zeker dat het marktpotentie heeft. Het zijn twee belangrijke universiteitssteden en twee belangrijke knooppunten.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 16 jul 2018, 21:48
door trolly
Daar is werkelijk iedereen het mee eens. Alleen, meer treinen = meer spoor, want daar schort het nu een beetje aan. Maar meer spoor wil zeggen bouwen op hopjesvla — veel stabieler is de bodem tussen Leiden en Gouda niet — en dat kost. #mijnbelastingcenten #schande

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 16 jul 2018, 22:02
door Hainje
Mja, maar als je niet investeert gaat het land nog harder naar de knoppen dan nu al het geval is.

Spoiler: show
Afbeelding

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 16 jul 2018, 22:13
door trolly
:Y

En als je wel investeert óók.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 16 jul 2018, 22:49
door Durashift
Het kan wel een mooie testcase zijn voor hoe ProRail nu bodemonderzoeken ter hand neemt bij nieuw spoor... :)

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 16 jul 2018, 22:51
door Aking
Kunnen ze geen tunnel onder de bodem graven? Dan heb je van die vermaledijde bodem geen last! *O*

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 17 jul 2018, 08:11
door Roeland
Dat krijg je ervan, nu Prorail de Kampense risico's overal in het land gaat inventariseren...

Wat mij betreft laten ze op Leiden - Utrecht 4x per uur een soort sneltrein rijden, die met sprintermaterieel rijdt. Dan belast je de slappe bodem minder dan met zwaar IC-materieel.
Wanneer de 4-sporige Utrechtse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal klaar is, kan zo'n kwartiersdienst op de huidige infra rijden. Ik denk dan aan:
* 4x/uur een sneltrein die op Leiden, Alphen, Bodegraven en Woerden stopt, met passeren om .07/.22/.37/.52 in Bodegraven (of eventueel om .00/.15/.30/.45, als dat beter uitkomt op de sporen in Utrecht, uitgaande van een doorkoppeling met de sprinters Utrecht - Houten - Geldermalsen e.v.)
* stopt 2x/uur ook in Lammenschans en Hazerswoude
* waarbij de 3e en 4e sneltrein (die niet in Lammenschans en Hazerswoude stoppen) 's avonds en op zondag worden uitgesneden