Wensenlijst RET 2018-2040

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door Mohamed »

Nog niet tegengekomen op 't forum. Leek mij ook niet alledaags :)
De RET heeft een wensenlijst opgesteld als onderdeel voor haar visie 2018-2040.
Er staan ambitieuze, mijns inziens spannende, ideeën in.
Waaronder een lightrail Delft-Dordrecht, met nieuwe haltes aanvullend op de bestaande NS-stations.
Verder een aantal plannen/ ideeën die al langere tijd zijn geventileerd.

Lees het stukje in het AD hier:
Rotterdam zet in op meer en slimmer openbaar vervoer
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door jesse-cruzu »

Ik vind dat er de laatste tijd veel te onrealistische plannen worden verzonnen als het ware en die toch niet worden uitgevoerd. Althans niet op korte termijn. En het valt mij op dat dit soort dingen meestal via de AD worden gepubliceerd.

Kom met concrete plannen die een toegevoegde waarde heeft voor de nabije toekomst en daadwerkelijk uit de grond kunnen komen zonder jarenlang erover na te denken en stel prioriteiten in.
Alargule

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door Alargule »

Het document draagt niet voor niets de naam 'visie', kijkend over een lange periode waarvan het eindjaar nog ver in de toekomst ligt. Daar staat per definitie niets concreets in, maar is wel een ideale manier voor de politiek om de indruk te wekken dat ze goed bezig zijn.

De meeste voorstellen die in het document te vinden zijn, zijn in andere vormen al wel eens eerder voorbij gekomen. Je mag blij zijn als in de praktijk 10% het tot de realisatiefase schopt, en daarbij geldt: hoe grootschaliger het idee (denk 'nieuwe metrolijn'), hoe kleiner de kans dat het ook echt uitgevoerd gaat worden.

Dus zal de praktijk wel weer neerkomen op kleinere optimalisaties waar je niet echt warm of koud van wordt. Seinverdichtinkje hier, extra wisseltje daar, lagevloertrammetje zus, elektrisch busje zo.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door starx »

Er staan inderdaad een hoop vergezichten in die vast niet allemaal uitgevoerd zullen worden, maar dat is ook wel een beetje het idee van een visie.

Het gedeelte over het vermetroën van Leiden-Dordrecht vond ik wel interessant. Allereerst lijkt viersporigheid Delft Zuid-Schiedam mij een zeer goed plan. Daarmee zou dit dwangpunt in de Oude Lijn helemaal verdwijnen. Maar het lijkt me bijzonder slecht plan om van deze 4 sporen er vervolgens 2 af te koppelen van het HRN om er een metro van te maken. Dat betekent namelijk dat goederentreinen en IC's over de andere 2 sporen moeten. Met 8 IC's per uur passen die goederen er nooit tussen zonder daarbij de IC's in de weg te zitten.

Wat wel zou is dat de RET de NS-sprinters door Rotterdam overneemt, maar dan wel gewoon met treinen blijft rijden. Voor de reiziger is het onderscheid trein/metro toch niet echt relevant. RET kan dan meer station openen zoals ze ook willen doen met de Hoekse lijn. En NS bedient dan tussen Den Haag HS en Dordrecht alleen nog de stations Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door Natorious »

Ik vond het wel raar om te lezen dat ze minder ambitieus zijn over de tram. Natuurlijk wel goed dat ze kritisch kijken naar de onrendabele trajecten, maar je kan je natuurlijk ook afvragen of dat in een groeiende stad wel verstandig is op termijn. Dat de tram als langzaam ervaren wordt is algemeen bekend, maar ik had wel een relatief hoge gem. snelheid verwacht van de Rotterdamse trams :cry: . De afstanden zijn weliswaar groot, maar veel ligt op vrije baan. Gaat ff trajectfilmpjes opzoeken
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door Suus »

De tram is op sommige trajecten best snel, maar er zijn op diverse plekken wel problemen waardoor de snelheid onderuit gaat.

Ik denk bijvoorbeeld aan Churchillplein, Hofplein, West-Kruiskade. Als de Erasmusbrug open staat heb je zo een kwartier vertraging te pakken.

Diverse trajecten van lijn 4, 7 en 8 zijn in gemengd verkeer, bijvoorbeeld Nieuwe Binnenweg, Zaagmolenstraat, Bergweg, Straatweg, Oudedijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door jesse-cruzu »

Ligt ook aan het infrastructuur en materieel. De Citadis trams moeten altijd drastisch afremmen voor de kleinste boogjes in het spoor waardoor ook de gemiddelde snelheid omlaag gaat. Als je bogen al iets te snel neemt gaat dat ten koste van het comfort.

Ik had ergens een keer gelezen dat de RET in ieder geval op het traject van lijn 23 tussen de Noorderhelling en Dwarsdijk de boog daar wilt aanpakken zodat trams er sneller overheen kunnen. Zo kun je bij nog een groot aantal locaties in het tramnetwerk bogen versoepelen wat aardig wat tijdwinst kan opleveren. Ja of je moet in de toekomst materieel nemen wat er minder moeite mee heeft.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door 010jongen »

Een paar jaar geleden is er onderzoek gedaan naar het versnellen van de tramlijnen 23 en 25 op zuid. De reistijd kon dmv een aantal maatregelen met zeker 10 minuten verkort worden. Valt dus nog wel wat te winnen. Denk bijvoorbeeld aan de varkenoordse viaduct (paar kleine bogen waar flink voor afgeremd moet worden). Vanuit Beverwaard is het met tram 23 al bijna 40 minuten reizen naar de binnenstad.

Verder kan er naar mijn mening niet veel gewijzigd worden aan het huidige tramnet. Lijn 7 zou prima verbust kunnen worden. Zeker het gedeelte van Crooswijk naar Woudestein. Verder las ik dat er ook werd gedacht aan het verlengen van lijn 8 vanaf de Kleiweg naar Melanchtonweg :pos: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door Suus »

Dat afremmen voor boogjes is helaas ook wel nodig. Zo zit bij de halte PC Hooftplein een verraderlijk knikje. Het wissel in de 1e Middelland naar de Statentunnel is ook ontzettend irritant, wat mij betreft slopen ze die eruit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Wensenlijst RET 2018-2040

Bericht door Bemined »

jesse-cruzu schreef:Ik vind dat er de laatste tijd veel te onrealistische plannen worden verzonnen als het ware en die toch niet worden uitgevoerd. Althans niet op korte termijn. En het valt mij op dat dit soort dingen meestal via de AD worden gepubliceerd.
AD maakt er in dit geval ook een puinzooi van, die pakken alleen de vage langetermijnplannen (automatische metro en lightrail zijn allemaal ideeën voor de periode 2030 - 2040) terwijl de OV visie ook diverse veel concretere plannen heeft voor de kortere termijn. In de media wordt nu de nadruk gelegd op de plannen die het minst concreet zijn. Volgens mij is er nog amper een landelijke visie voor het spoornet zo ver de toekomst in, waardoor het lastig te zeggen is hoe dit in te passen zal zijn bij de Willemsspoortunnel als je daar twee sporen wilt jatten voor een lightrail. In kan me voorstellen dat indien men hier de intercityfrequentie wil verhogen in de toekomst het krap kan worden om intercity, HSL en goederen over twee sporen af te handelen, zeker als Blaak een intercitystation blijft. Tot 2030 is er hier geen frequentieverhoging voorzien (alleen de sprinter gaat vaker rijden vanaf 2024) maar vroeg of laat zal 6 intercity's Leiden - Dordrecht toch wel ter sprake komen lijkt mij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten