Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Geert »

Persoonlijk zou ik het zeer waarderen als de nachttrein weer op CS ipv HS stopt, maar dat is meer vanwege alle keren dat ik met een brak hoofd van HS naar CS moest lopen om daar mijn fiets op te halen... (wel goed tegen de kater overigens)

Op Den Haag Centraal stoppen de treinen inderdaad wat eerder, een verbinding als Utrecht-Den Haag kan nog wel om 0:18 (met overstap in Gouda).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Persoonlijk zou ik het zeer waarderen als de nachttrein weer op CS ipv HS stopt, maar dat is meer vanwege alle keren dat ik met een brak hoofd van HS naar CS moest lopen om daar mijn fiets op te halen... (wel goed tegen de kater overigens)
Maar bedenk je je 's ochtends dan niet dat het 's avonds mogelijk wat later wordt, zodat je je fiets op HS i.p.v. CS zet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door VIRM »

Zitten er rond CS gewoon niet veel meer plekken waar mensen naartoe gaan/vandaan komen dan bij HS? Hoeveel extra reistijd levert een stop op CS het nachtnet op?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door AppleMoose »

Volgens mij staat voor kopmaken 5 minuten. Dat geldt dus vanaf het moment dat de trein stilstaat tot aan het vertrek. Daar komt dan dus nog de tijd bij die de trein nodig heeft om van het doorgaande spoor af te buigen naar CS en weer terugrijden om weer op het doorgaande spoor in te voegen. Laten we zeggen dat dat bijelkaar zo'n 3 minuten duurt (snelheid minderen, emplacement kruisen), dan kom je dus op zo'n 8 minuten extra reistijd voor doorgaande reizigers.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Hainje »

Denk toch al snel een kwartier. Op de stukken HS - CS - NOI kun je ook niet 'full speed' de bochten door blazen en je moet kopmaken, daar staat ook al snel een minuut of 10 voor inclusief alle testen die een machinist moet doen. Precieze tijd hangt natuurlijk heel erg af van de hoeveelheid bakken waaruit de betreffende trein bestaat.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Suus »

Rijtijd Leiden - Den Haag HS is 14 minuten (zonder stop op de Laan), rijtijd Leiden - Den Haag Centraal is 11 minuten.

Rijtijd CS - HS is vier minuten, kering kan in zes minuten. Dan kom ik uit op een tijdverlies van 7 minuten. De stop van de nachttrein op HS is nu zeven minuten, dus misschien valt dit redelijk goed te doen

Punt is wel dat er volgens mij maar een spoor is op CS dat zowel van Leiden als van HS bereikbaar is en dat in de huidige dienstregeling de treinen elkaar tussen Den Haag en Leiden tegenkomen. Met slechts één perronspoor kan een vertraging dan al snel de boel in de war schoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Daniel »

Dat laatste wat je stelt klopt niet volledig. Als je gewoon rechterspoor wilt rijden kan Leiden Centraal -> Den Haag Centraal -> Den Haag HS weliswaar alleen via spoor 7, maar Den Haag HS -> Den Haag Centraal -> Leiden Centraal kan zowel via 6 als 7. Wel maak je in beide richtingen gebruik van hetzelfde spoor door de wisselstraat van/naar HS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door IC140 »

Suus schreef:Rijtijd Leiden - Den Haag HS is 14 minuten (zonder stop op de Laan),
Hmm.. en dat terwijl Leiden - HS met stop op de Laan 12 minuten is? Ik denk eerder 10 minuten voor non stop Leiden - HS.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door hidihi »

Ik ben het wel eens met het krantenbericht. Den Haag is een hele grote stad en het zelfde geld voor Utrecht. Deze twee steden zijn groot genoeg om langer met treinen door te laten rijden. Daarnaast is de trein er voor iedereen. Niet alleen maar voor de werkende reiziger maar ook voor het uitgaanspubliek.

In het artikel wordt aangehaald dat de grote steden tot 1 uur s'nachts bediend moeten worden. Diverse partijen beweren dat de concessie eisen ingevuld worden door de nachttrein die op Den Haag HS stopt. Ik denk dat de concessie eisen vanwege twee redenen niet goed opgevuld wordt.

1. De eerste nachttrein naar Utrecht komt om 1.30 in Den haag aan. Dus deze trein valt gewoon buiten het dagnetwerk wat tot 1 uur s'nachts moet rijden.
2.De krant haalt artikel 45 aan. Ik heb artikel 45 niet gelezen maar als ik de krant moet geloven moet er tussen de grote steden tot 1 uur s'nachts een trein verbinding rijden. Je kunt het op twee manieren lezen. 1. Er moet tot 1 uur s'nachts een reismogelijkheid zijn op het begin station. 2. De laatste trein moet rond 1 uur s'nachts eindigen op het (grote) eind station. Als je deze eis toetst worden beide criteria niet gehaald. Want de laatste trein uit Den haag komt om 0.30 in Utrecht aan. Dit betekend dat er volgens de concessie eisen tijdens het weekend er tenminste 1 tot 2 treinen later moeten vertrekken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Suus »

Grote stations (wat Den Haag Centraal is) moeten elke dag van de week in alle richtingen 2x/uur bediend worden tussen 6:00 en 24:00.

Er is expliciet geen station genoemd in artikel 45 over latere treinen in weekendnachten:
1. In de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag vertrekken de laatste reguliere intercitydiensten vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht, Amersfoort en Amsterdam rond 01.00 uur, of zoveel later als deze volgens de dienstregeling 2014 vertrekken, naar het eerstvolgende station zoals aangegeven in bijlage 4, mits op dat moment niet bediend door een nachtnetverbinding.
De stations genoemd in bijlage 4 zijn:
Alkmaar; Arnhem; Den Bosch; Deventer; Dordrecht; Eindhoven; Haarlem; Zwolle.

In artikel 14 lid 2 staat overigens dat het nachtnet op Den Haag HS moet stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Wubbo »

Als je Den Haag Centraal structureel met het nachtnet wil bedienen moet je flink extra rijtijd rekenen. Je zit inderdaad met bepaalde stukken spoor die je moet gebruiken om het mogelijk te maken om deze verbinding te kunnen bieden, maar die moeten ook een keer onderhouden worden. Als dat het geval is moet je dus Leiden - Den Haag Centraal - Laan van NOI - Den Haag HS - Rotterdam of Leiden - Den Haag HS - Den Haag Centraal - Den Haag HS - Rotterdam rijden. In beide gevallen krijg je flink extra reistijd vanwege de bediening van Den Haag Centraal, en ik vind het een terechte vraag of je dat wel moet willen.

De andere optie is dat je dat alleen in de uitgaansnachten doet (vrij/za en za/zo) maar dan moet je goed naar je reisinformatie kijken, want dan rijd je dus in de ene nacht anders dan de andere nacht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Daantje »

Is een samenwerking met de HTM en een bus CS - HS dan geen betere optie die aansluit op het nachtnet?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door VIRM »

Of, heel erg out-of-the-box en erg onwaarschijnlijk, een pendeltrein tussen HS en Centraal om op het nachtnet aan te sluiten?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Suus »

De hele nacht een trein hebben met personeel die in totaal 8 minuten per uur aan het rijden is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door trolly »

Nee, dan liever iets tussen een bus en een trein in, zoals een tram. Of misschien nog beter: een bierfiets :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Vinny »

Daantje schreef:Is een samenwerking met de HTM en een bus CS - HS dan geen betere optie die aansluit op het nachtnet?
In het kader van "out of the box": in plaats van HS stoppen nachttreinen op Laan van NOI, met een overstap op de RandstadRail naar Den Haag Centraal en Zoetermeer die op uitgaansavonden ook 's nachts rijdt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:
Geert schreef:Persoonlijk zou ik het zeer waarderen als de nachttrein weer op CS ipv HS stopt, maar dat is meer vanwege alle keren dat ik met een brak hoofd van HS naar CS moest lopen om daar mijn fiets op te halen... (wel goed tegen de kater overigens)
Maar bedenk je je 's ochtends dan niet dat het 's avonds mogelijk wat later wordt, zodat je je fiets op HS i.p.v. CS zet?
Niet altijd nee. Soms wordt een avond onverwacht gezellig (A)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Laatste trein in Den Haag gaat wel erg vroeg weg

Bericht door reisthijs »

Blijkbaar hebben ze bij NS hier toch wat mee gedaan, want wat lees ik in de plannen voor dienstregeling 2019:
In de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag zal NS een extra Intercity
Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal gaan rijden. De laatste rechtstreekse
reismogelijkheid van Den Haag naar Utrecht zal dan kort na half één uit Den Haag Centraal
vertrekken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 97 gasten