Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

Het staat gewoon heel erg klunzig opgeschreven, maar ik dénk wel dat ze het ermee bedoelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IC140 »

Ze bedoelen een tram vanaf het Haarlemmerplein naar de Minervahaven en later door naar de Coen en Vlothaven.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

En hoe kom je dan van het Haarlemmerplein naar CS? Met de trèm?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door trolly »

Welke trèm riidt daar dan?

Het zal over een verlenging van lijn 5 (of 3?) gaan. Naar CS pak je uiteraard de metro die de gemeente nu van Den Haag probeert af te troggelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

Er liggen wel trèmrééls, tenminste, op een paar welbekende meter na. Ik probeerde te vissen of dat onderdeel is van het plan, want ik dacht dat het huidige ringlijnsluitplan uitgaat van vanaf Isolatorweg parallel aan het spoor naar CS. Maar ik bedenk me nu dat het Haarlemmerplein daarbij ook een metrostation zou krijgen, wat een ingebruikname van de tramsporen over de Haarlemmer Houttuinen nóg onwaarschijnlijker zou maken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door trolly »

Die rails liggen er al sinds het jaar kruik, en zijn niet geschikt voor railvoertuigen — met name omdat die rails op de brug over de Korte Prinsengracht geen danwel verkeerde vertikale bogen hebben. Doel van die sporen was destijds naar verluid subsidie t.b.v. trambanen te gebruiken om een busbaan aan te leggen. En dat is dus gelukt.

Er is een plan om de betreffende brug — die verder overigens ook niet zo goed tegen een tram zou kunnen — te verlagen. Wellicht dat er bij dat feestje ook bruikbare tramrails verschijnen, hoewel het me ook niet zou verbazen als die klus ter hand zou worden genomen bij de bouw van de metrotunnel tussen Centraal en Westerpark — en dus wellicht ooit in een verre toekomst plaats gaat vinden. Wellicht dat je kleinkinderen het nog mee gaan maken, maar verheug je daar niet teveel op.

Hier nog een praatje van een vage lijntjestrekker over die sporen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

IC140 schreef: wo 27 dec 2023, 19:41 Ze bedoelen een tram vanaf het Haarlemmerplein naar de Minervahaven en later door naar de Coen en Vlothaven.
Mja dat zou ook goed kunnen, maar dan is het (voor mij) een nieuw plan.
trolly schreef:Die rails liggen er al sinds het jaar kruik,

Dat gaat volgens mij om deze rails:
https://maps.app.goo.gl/hEt2vLBCCWYqQMgr7

De gemeente Amsterdam heeft deze inderdaad aangelegd, omdat het subsidie van het rijk kreeg voor een tramlijn. Zou toen gaan om het verlengen van de lijn Diemen - Amsterdam Centraal naar het Haarlemmerplein en op lange(re) termijn naar Sloterdijk. Naast de door Trolly genoemde reden speelde ook andere kritieke punten in de infrastructuur zoals de kruising bij de Droogbak en het voorplein van het Centraal Station/Prins Hendrikkade.

Het is overgens ook geen echt zinvol alternatief voor de verbinding naar Schiphol, of zelfs maar voor de Ringlijn. Kortom, kosten hoog, baten nihil :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door n-evo »

Vinny schreef: vr 29 dec 2023, 11:51]Mja dat zou ook goed kunnen, maar dan is het (mij) een nieuw plan.
Over het doortrekken van tram 5 naar Haven-Stad wordt alweer een paar jaar gesproken.
In Haven-Stad, een nieuwe woonwijk ten noordwesten van het centrum, onder meer rond Sloterdijk en de Coenhaven, wil de gemeente circa 72.000 woningen bouwen. Idealiter had de gemeente gezien dat de Ringlijn vanuit Sloterdijk meteen wordt doorgetrokken naar Amsterdam CS, maar zover wil het Rijk nog niet gaan. Wel leggen Rijk en regio geld bij elkaar voor het eerste deel met een halte bij de Hemknoop, die in 2027 af moet zijn. Daarnaast is er geld om tramlijn 5 vanuit de Marnixstraat door te trekken naar Haven-Stad via dit nieuwe metrostation.
https://www.parool.nl/amsterdam/miljard ... ~b3ffc258/

Zie ook hier:
...waaronder Tram 5 die vanaf de Marnixstraat door de Spaarndammerstraat verlengd kan worden naar in eerste instantie de Minervahaven en vanaf 2040 naar de Coen- en Vlothaven.
https://www.overhavenstad.nl/map/p/mine ... 059z,!bnww

En hier:
Om de toekomstige woonwijk Haven-Stad bereikbaar te maken, komt er mogelijk een tram door de Spaarndammerstraat. De gemeente denkt aan het doortrekken van tramlijn 5 vanuit de Marnixstraat, zo staat in de plannen waarover bewoners hun mening kunnen geven.
www.dewestkrant.nl/rijdt-tram-5-straks- ... merstraat/
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

We weten allemaal dat Pietertje de onderhandelingstafel verliet vanwege de desastreuze financiële puinhopen die onder 13 jaar Rutte zijn achtergelaten. Wat we niet wisten is dat één van die catastrofes het almaar duurder wordende Zuidasdok is. En de meerkosten daarvan worden in mindering gebracht op de Rijksbijdrage voor de Noord/Zuidlijn naar Schiphol:

https://archive.ph/vmNyi

...waarmee de kansen op deze verlenging steeds meer verkeken raken.
🗣
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door teun »

Je zou bijna denken dat er nog eens kritisch naar dat hele zuidasdok gekeken zou moeten worden. (A)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Ja, maar het is daarvoor nu te laat; we kunnen nu niet meer terug :Y
🗣
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door fred1954 »

teun schreef: za 17 feb 2024, 09:26 Je zou bijna denken dat er nog eens kritisch naar dat hele zuidasdok gekeken zou moeten worden. (A)
https://zuidas.nl/zuidasdok-webcams/

Kijk en lees hier op de website van de zuidasdok. Er is geen weg terug helaas. Men zou nog kleine aanpassingen kunnen doen, maar het project kan niet zo maar gestopt worden.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door teun »

Wat een lariekoek, desnoods maak je er gewoon een leuke GTI van. :Y
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Cas »

En dan? Aan Amsterdam Zuid moet sowieso iets gedaan worden, zeker met alle extra treinen die er langs zullen komen.
請勿靠近車門
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Er wordt in de huidige plannen helemaal niets aan Amsterdam Zuid ten behoeve van de extra treinen die er langs rijden, er komt alleen een perron bij voor kerende Eurostars (en toekomstige concurrenten) maar de doorgaande treinen moeten het straks met evenveel sporen en perrons doen.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door teun »

Ik heb zelf geen inzicht in de specifieke financiën van het project maar als je bijvoorbeeld afziet van de parallelbanen voor de A10 moet dat al redelijk wat opleveren. Hoef je meteen de knooppunten ook niet meer aan te passen. De ondertunneling zelf is natuurlijk ook een project waarvan je je het nut goed kunt afvragen, de barrièrewerking blijft omdat het spoor gewoon boven de grond ligt volledig in stand, dus het gaat er vooral wat leuker uitzien. De Brittenpassage zou ik lekker afbouwen. Voor dat 5e en 6e spoor hoef je in principe alleen de zuidelijke baan van de A10 op te schuiven, als dat te veel gevraagd is kan de Eurostar natuurlijk altijd nog prima een perronetje krijgen in Hoofddorp Amsterdam Zuid met een vlekkeloze aansluiting op de doorgetrokken Noord-Zuidlijn. *O*
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Karl »

Zijn er eigenlijk onderdelen in het project die geld opleveren? Bijvoorbeeld vastgoed bovenop een snelweg die in een tunnel ligt? Ik meen me te herinneren dat daar ook over verschillende varianten is gesproken: van park tot en met torenflats.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

Flats boven infrastructuur moet je gewoon niet willen. Ik denk dat het formeel wel kan, maar je moet aan behoorlijke veiligheidseisen voldoen. Dat is de moeite niet waard.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 198 gasten