Pagina 10 van 10

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: wo 27 dec 2023, 11:56
door Vinny
Het staat gewoon heel erg klunzig opgeschreven, maar ik dénk wel dat ze het ermee bedoelen.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: wo 27 dec 2023, 19:41
door IC140
Ze bedoelen een tram vanaf het Haarlemmerplein naar de Minervahaven en later door naar de Coen en Vlothaven.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: do 28 dec 2023, 20:04
door IIVQ
En hoe kom je dan van het Haarlemmerplein naar CS? Met de trèm?

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: do 28 dec 2023, 20:12
door trolly
Welke trèm riidt daar dan?

Het zal over een verlenging van lijn 5 (of 3?) gaan. Naar CS pak je uiteraard de metro die de gemeente nu van Den Haag probeert af te troggelen.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: do 28 dec 2023, 23:17
door IIVQ
Er liggen wel trèmrééls, tenminste, op een paar welbekende meter na. Ik probeerde te vissen of dat onderdeel is van het plan, want ik dacht dat het huidige ringlijnsluitplan uitgaat van vanaf Isolatorweg parallel aan het spoor naar CS. Maar ik bedenk me nu dat het Haarlemmerplein daarbij ook een metrostation zou krijgen, wat een ingebruikname van de tramsporen over de Haarlemmer Houttuinen nóg onwaarschijnlijker zou maken.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: do 28 dec 2023, 23:37
door trolly
Die rails liggen er al sinds het jaar kruik, en zijn niet geschikt voor railvoertuigen — met name omdat die rails op de brug over de Korte Prinsengracht geen danwel verkeerde vertikale bogen hebben. Doel van die sporen was destijds naar verluid subsidie t.b.v. trambanen te gebruiken om een busbaan aan te leggen. En dat is dus gelukt.

Er is een plan om de betreffende brug — die verder overigens ook niet zo goed tegen een tram zou kunnen — te verlagen. Wellicht dat er bij dat feestje ook bruikbare tramrails verschijnen, hoewel het me ook niet zou verbazen als die klus ter hand zou worden genomen bij de bouw van de metrotunnel tussen Centraal en Westerpark — en dus wellicht ooit in een verre toekomst plaats gaat vinden. Wellicht dat je kleinkinderen het nog mee gaan maken, maar verheug je daar niet teveel op.

Hier nog een praatje van een vage lijntjestrekker over die sporen.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: vr 29 dec 2023, 11:51
door Vinny
IC140 schreef: wo 27 dec 2023, 19:41 Ze bedoelen een tram vanaf het Haarlemmerplein naar de Minervahaven en later door naar de Coen en Vlothaven.
Mja dat zou ook goed kunnen, maar dan is het (voor mij) een nieuw plan.
trolly schreef:Die rails liggen er al sinds het jaar kruik,

Dat gaat volgens mij om deze rails:
https://maps.app.goo.gl/hEt2vLBCCWYqQMgr7

De gemeente Amsterdam heeft deze inderdaad aangelegd, omdat het subsidie van het rijk kreeg voor een tramlijn. Zou toen gaan om het verlengen van de lijn Diemen - Amsterdam Centraal naar het Haarlemmerplein en op lange(re) termijn naar Sloterdijk. Naast de door Trolly genoemde reden speelde ook andere kritieke punten in de infrastructuur zoals de kruising bij de Droogbak en het voorplein van het Centraal Station/Prins Hendrikkade.

Het is overgens ook geen echt zinvol alternatief voor de verbinding naar Schiphol, of zelfs maar voor de Ringlijn. Kortom, kosten hoog, baten nihil :evil:

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: di 02 jan 2024, 18:34
door n-evo
Vinny schreef: vr 29 dec 2023, 11:51]Mja dat zou ook goed kunnen, maar dan is het (mij) een nieuw plan.
Over het doortrekken van tram 5 naar Haven-Stad wordt alweer een paar jaar gesproken.
In Haven-Stad, een nieuwe woonwijk ten noordwesten van het centrum, onder meer rond Sloterdijk en de Coenhaven, wil de gemeente circa 72.000 woningen bouwen. Idealiter had de gemeente gezien dat de Ringlijn vanuit Sloterdijk meteen wordt doorgetrokken naar Amsterdam CS, maar zover wil het Rijk nog niet gaan. Wel leggen Rijk en regio geld bij elkaar voor het eerste deel met een halte bij de Hemknoop, die in 2027 af moet zijn. Daarnaast is er geld om tramlijn 5 vanuit de Marnixstraat door te trekken naar Haven-Stad via dit nieuwe metrostation.
https://www.parool.nl/amsterdam/miljard ... ~b3ffc258/

Zie ook hier:
...waaronder Tram 5 die vanaf de Marnixstraat door de Spaarndammerstraat verlengd kan worden naar in eerste instantie de Minervahaven en vanaf 2040 naar de Coen- en Vlothaven.
https://www.overhavenstad.nl/map/p/mine ... 059z,!bnww

En hier:
Om de toekomstige woonwijk Haven-Stad bereikbaar te maken, komt er mogelijk een tram door de Spaarndammerstraat. De gemeente denkt aan het doortrekken van tramlijn 5 vanuit de Marnixstraat, zo staat in de plannen waarover bewoners hun mening kunnen geven.
www.dewestkrant.nl/rijdt-tram-5-straks- ... merstraat/

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 09:16
door TffpaA
We weten allemaal dat Pietertje de onderhandelingstafel verliet vanwege de desastreuze financiële puinhopen die onder 13 jaar Rutte zijn achtergelaten. Wat we niet wisten is dat één van die catastrofes het almaar duurder wordende Zuidasdok is. En de meerkosten daarvan worden in mindering gebracht op de Rijksbijdrage voor de Noord/Zuidlijn naar Schiphol:

https://archive.ph/vmNyi

...waarmee de kansen op deze verlenging steeds meer verkeken raken.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 09:26
door teun
Je zou bijna denken dat er nog eens kritisch naar dat hele zuidasdok gekeken zou moeten worden. (A)

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 09:28
door TffpaA
Ja, maar het is daarvoor nu te laat; we kunnen nu niet meer terug :Y

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 10:13
door fred1954
teun schreef: za 17 feb 2024, 09:26 Je zou bijna denken dat er nog eens kritisch naar dat hele zuidasdok gekeken zou moeten worden. (A)
https://zuidas.nl/zuidasdok-webcams/

Kijk en lees hier op de website van de zuidasdok. Er is geen weg terug helaas. Men zou nog kleine aanpassingen kunnen doen, maar het project kan niet zo maar gestopt worden.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 10:18
door teun
Wat een lariekoek, desnoods maak je er gewoon een leuke GTI van. :Y

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 12:53
door Cas
En dan? Aan Amsterdam Zuid moet sowieso iets gedaan worden, zeker met alle extra treinen die er langs zullen komen.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 13:52
door Bemined
Er wordt in de huidige plannen helemaal niets aan Amsterdam Zuid ten behoeve van de extra treinen die er langs rijden, er komt alleen een perron bij voor kerende Eurostars (en toekomstige concurrenten) maar de doorgaande treinen moeten het straks met evenveel sporen en perrons doen.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 14:08
door teun
Ik heb zelf geen inzicht in de specifieke financiën van het project maar als je bijvoorbeeld afziet van de parallelbanen voor de A10 moet dat al redelijk wat opleveren. Hoef je meteen de knooppunten ook niet meer aan te passen. De ondertunneling zelf is natuurlijk ook een project waarvan je je het nut goed kunt afvragen, de barrièrewerking blijft omdat het spoor gewoon boven de grond ligt volledig in stand, dus het gaat er vooral wat leuker uitzien. De Brittenpassage zou ik lekker afbouwen. Voor dat 5e en 6e spoor hoef je in principe alleen de zuidelijke baan van de A10 op te schuiven, als dat te veel gevraagd is kan de Eurostar natuurlijk altijd nog prima een perronetje krijgen in Hoofddorp Amsterdam Zuid met een vlekkeloze aansluiting op de doorgetrokken Noord-Zuidlijn. *O*

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 17:49
door Karl
Zijn er eigenlijk onderdelen in het project die geld opleveren? Bijvoorbeeld vastgoed bovenop een snelweg die in een tunnel ligt? Ik meen me te herinneren dat daar ook over verschillende varianten is gesproken: van park tot en met torenflats.

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Geplaatst: za 17 feb 2024, 22:24
door Vinny
Flats boven infrastructuur moet je gewoon niet willen. Ik denk dat het formeel wel kan, maar je moet aan behoorlijke veiligheidseisen voldoen. Dat is de moeite niet waard.