Potige mannen van de RET oefenen tramtrekken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Potige mannen van de RET oefenen tramtrekken

Bericht door Daniel »

Potige mannen van de RET oefenen tramtrekken

Door DÉNIS VAN VLIET

ROTTERDAM - Men neme een stel potige mannen, een tram én een touw. Wat heb je dan? Een stel potige mannen dat een tram voorttrekt. Tramtrekken heet deze bezigheid, waarvan dit weekeinde op een nachtelijk tijdstip een demonstratie werd gegeven op de Coolsingel in hartje Rotterdam.

Acht medewerkers van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET probeerden de dik dertig ton zware tram in beweging te krijgen. Doel: alvast oefenen voor het Nederlands Kampioenschap Tramtrekken, dat op 18 oktober in Rotterdam voor de allereerste keer in de vaderlandse geschiedenis wordt gehouden.

Fernando Abal, een van de trekkers, denkt dat de RET hoge ogen gaat gooien op het NK, waaraan ook chauffeurs van andere trambedrijven zullen deelnemen. ,,De honderd meter in vijf seconden moet mogelijk zijn,’’ grapt Abal.

Grapt, want om dat te halen, zouden de RET’ers de tram met gemiddeld 72 kilometer per uur over het traject moeten trekken.

En dat is nog lastig, bleek bij de demonstratie in het pikkedonker.

,,Trekken dan, trekken dan!’’ tierden de RET’ers naar elkaar. En het moet gezegd, toen ze de schwung hadden gevonden, ging het lekker.

Bijzonder was ook het tijdstip, half twee in de nacht van zaterdag op zondag. Voor dit late tijdstip werd gekozen omdat anders het gewone tramverkeer te veel last zou hebben van het ludieke trekfestijn op de rails.

De demonstratie leverde veel grappig bedoelde opmerkingen op van toevallige passanten, die in de binnenstad aan het stappen waren. ‘Is ie kapot?’ wilden ze weten. En: ‘Moet ik helpen?’ Maar ook: ‘De RET werkt zeker ook met het besturingssysteem Windows’.

Abal kan er wel om lachen, al was het maar omdat de demonstratie wat hem betreft is geslaagd.

En wat dan? ,,Nu gaat de tram terug naar de remise om morgen weer dienst te doen. En wij? Even een biertje doen. Dat hebben we wel verdiend, al zeg ik het zelf.’’

De andere trekkers, met spierballen zo groot als maagdenburgerbollen, knikken instemmend.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Potige mannen van de RET oefenen tramtrekken

Bericht door Wubbo »

En toch vond ik Treintrekken leuker! ;-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Potige mannen van de RET oefenen tramtrekken

Bericht door Chauf21 »

En dan is het toch jammer dat ik geen filmpje heb kunnen maken van een stuk of wat buschauffeurs die een trolleybus de garage in moesten duwen :P

Als passant had ik ook wel raar opgekeken ja :lol: De opmerkingen "‘Is ie kapot?’ en: ‘Moet ik helpen?’" zijn dan wel erg komisch :D
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Potige mannen van de RET oefenen tramtrekken

Bericht door STF »

Dat is tot vervelens toe helaas altijd de eerste reactie van mensen; is het kapot?
Ik hoef maar met eens schroevendraaier over de camping te lopen, of iedereen spreekt me al aan of er wat kapot is...

Staat niet in dat krantenbericht bij hoe hard ze bij de test die tram hebben weten voort te trekken helaas.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Potige mannen van de RET oefenen tramtrekken

Bericht door Karl »

Als de nieuwe Citadis weer met zoveel problemen te kampen krijgen kan de RET deze mensen mooi een baan tramtrekker geven. :pos: En anders zijn ze altijd nog voor de sneltram te gebruiken.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Rugbyspelers winnen NK tramtrekken

Bericht door Wubbo »

Rugbyspelers winnen NK tramtrekken
zaterdag 18 oktober 2008 17:53

(Novum) - Het NK tramtrekken in Rotterdam is zaterdag gewonnen door een team van rugbyspelers uit de Maasstad. Zestien teams probeerden op de Coolsingel het 40 ton zware gevaarte in beweging te krijgen. Het kampioenschap trok volgens de organisatie ruim achtduizend bezoekers.

De Rotterdamse vervoersmaatschappij RET organiseerde het evenement voor de eerste keer. "Het is uniek in Europa, dit zie je nergens anders", zegt een woordvoerder van de RET. "We proberen om volgend jaar ook teams uit het buitenland naar de Coolsingel te halen."

Diverse tramlijnen werden omgeleid om het parcours voor het stadhuis vrij te maken. Tijdens het evenement werd ook een nieuw type metrostel aan het publiek getoond waarmee een ritje kon worden gemaakt.

Bron: Elsevier.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 208 gasten