Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Die rentestand is al jarenlang, tijdens de diepe crisisjaren, (te) laag. Om die reden hád e.e.a dus al lang gekund.. wellicht al dat er een spade in de grond gestoken zou zijn.

Zoals de wethouder al aangeeft.. nu beginnen is over 10 jaar oplevering van het project. Dan is het allang weer economische crisis....
(staan die te bouwen huizen weer 'massaal' in de verkoop / onderwater. :? )

Dus? Over 15 jaar is die crisis weer voorbij, stijgt de rente en zijn die huizen onbetaalbaar. Rijdt er dan elk kwartier een bus, als die niet ergens vaststaat? ? Dat er meer gebeurd had kunnen zijn is wel een heel achterlijke reden om nu op je handen te gaan zitten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door fred1954 »

Tja, ik ben het met trolly eens, dat je nu wat moet doen. Uiteraard kan er over 10 jaar weer een crisis zijn, maar ov-infra aanleggen, doe je met een hele lange termijnvisie van weet-ik-veel hoeveel jaren. En ja, in die lange periode zullen er zeker tijden zijn van hoogconjunctuur en van laagconjunctuur. Maar uiteindelijk is (flink) investeren in ov-infra wel nodig. Dus.....
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Volgens mij is niemand het er mee oneens dat er geïnvesteerd moet worden. Maar investeren is iets anders dan lukraak lightrails aanleggen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Ter geruststelling: dat gebeurt niet, of ik moet iets gemist hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Het gebeurt niet nee, maar het is wel wat diverse politici voorstellen. Je kunt op je vingers natellen dat zodra de campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen van start gaan GroenLinks Rotterdam weer met een nieuwe metrolijn aan komt zetten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Ben je heel erg tegen goed openbaar vervoer?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door IC140 »

Bemined schreef:Volgens mij is niemand het er mee oneens dat er geïnvesteerd moet worden. Maar investeren is iets anders dan lukraak lightrails aanleggen.
Gelukkig heeft het verleden wel laten zien dat Lightrail vooral een politieke term is, gebruikt om ‘meer van hetzelfde’ als ‘iets nieuws’ te kunnen verkopen.

Randstadrail is uiteindelijk ‘gewoon’ een uitbreiding van de metro van Rotterdam en de Haagsche tram, die weliswaar op een innovatieve manier sporen delen.

De MerwedeLingeLijn werd ook verkocht als Lightrail, maar is gewoon een ordinaire spoorlijn gebleven, met wat meer en lichtere treinen.

Ditzelfde geldt voor alle extra Sprinters rond Arnhem - Nijmegen die in de krant ook regelmatig Lightrail zijn genoemd.

Door nu de term Lightrail op alle meer of minder geschikte trajecten te plakken wordt gepoogd om een traject op te starten om tot een concreet en vaak iets conservatiever plan te komen, wat alle vormen kan hebben: van een vrije busbaan tot een investering in heavy rail.

Zo zul je zien dat veel van de huidige proefballonnetjes vanzelf wat realistischer worden:
De metro door de Schipholtunnel van Pier Eringa is al beperkt tot een vaker rijdende Sprinter.
De IJmeerlijn wordt (in het onwaarschijnlijke geval dat hij er komt) gewoon een aftakking van metrolijn 50.
De Lightrail Zoetermeer - Rotterdam wordt gewoon de hier eerder benoemde verlenging van RR4 naar Rodenrijs of RTH Airport, zonder poespas met hoge en lage perrons.
De metro Den Haag - Dordrecht van RET-directeur Unck wordt gewoon een heavyraillijn die meer wordt ontvlochten van de IC’s zodat er 8-12x per uur met lichte treinen zonder conducteur gereden kan worden en meer stations kunnen worden geopend.

Eigenlijk kunnen de Amsterdamse metroplannen misschien ook wel beter als Lightrail in de markt worden gezet, waarna na uitvoerig wikken en wegen wordt gekozen om voor een metro te kiezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Suus »

trolly schreef:Ben je heel erg tegen goed openbaar vervoer?
Een metro garandeert natuurlijk niet direct goed openbaar vervoer. De verbinding moet bij voorkeur iets toevoegen ten opzichte van de bestaande verbindingen (meer snelheid, oplossing voor overbelaste veelgevraagde verbindingen) en daarmee niet concurreren. Ook moet je natuurlijk kijken wat er aan de bestaande situatie gedaan kan worden voordat je iets nieuws gaat bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Er zijn inderdaad meer dan genoeg HOV verbindingen waarbij de reistijd toch flink kan oplopen. Neem nou RandstadRail lijn 3: vanaf Den Haag Centraal ben je sneller in Zoetermeer dan in Loosduinen, terwijl Zoetermeer twee maal zo ver weg ligt. Ander voorbeeld: vanaf Rotterdam Centraal ben je vrijwel net zo snel in Leiden als in Spijkenisse, en Breda is even snel als Hoogvliet. Toch wordt er eens in de zoveel tijd geopperd om de metro nog langer te maken. Creëer je daarmee echt goed OV?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Wordt dat niet veroorzaakt doordat bestaand spoor eerst tot het uiterste maximum uitgemolken en verlengd moet worden, voordat nieuwe verbindingen overwogen kunnen worden? Op zich mooi dat er zoveel uitgeperst wordt, maar als er iets nieuws open gaat is dat vaak meteen overbelast. Dat lijkt mij toch een duidelijk teken dat er mijlenver achter de feiten aangelopen wordt.

En ach, lightrail, sneltram, HOV... als het maar vaak rijdt, niet al te vaak stopt en er niet te vaak voorovergestapt hoeft te worden. Dus ik heb niks tegen een ouderwetse treinlijn, maar daar worden er de laatste tijd weinig van gebouwd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Durashift »

trolly schreef:
Durashift schreef:Die rentestand is al jarenlang, tijdens de diepe crisisjaren, (te) laag. Om die reden hád e.e.a dus al lang gekund.. wellicht al dat er een spade in de grond gestoken zou zijn.
(..)
Dat er meer gebeurd had kunnen zijn is wel een heel achterlijke reden om nu op je handen te gaan zitten.
Zoals jij het samenvat, schrijf ik het niet op.

~~~~~~~~

Economisch is het nu niet handig dat de overheid extra gás geeft aan de groei die wij nu (al) schijnen te hebben.
Meer investeren in o.a. infrastructuur zou dus moeten gebeuren in tijden van economische krapte... dat kan een aanjager voor herstel zijn, zodat het later tijdens herstel geen extra motor is die e.e.a over de kling jaagt.. waardoor die economische crisis weer komt.

Mevrouw Baarsma legt het nog ff uit. :wink:

Net als in 2017 zet de economische groei komend jaar door. Het Centraal Plan Bureau voorspelt zelfs een groei van meer dan 3 procent. Maar hoe stabiel is onze 'jubeleconomie'?

Te gast zijn Barbara Baarsma, directeur kennisontwikkeling Rabobank en hoogleraar marktwerking. En Mathijs Bouman, economisch journalist bij Nieuwsuur.

https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oo ... -nederland


Maar ja, telkens schiet onze overheid in de reflex van bezuinigingen tijdens crisis en de investeringsagenda wordt pas opgesteld bij economische voorspoed.. naar mijn mening.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

trolly schreef:Wordt dat niet veroorzaakt doordat bestaand spoor eerst tot het uiterste maximum uitgemolken en verlengd moet worden, voordat nieuwe verbindingen overwogen kunnen worden? Op zich mooi dat er zoveel uitgeperst wordt, maar als er iets nieuws open gaat is dat vaak meteen overbelast. Dat lijkt mij toch een duidelijk teken dat er mijlenver achter de feiten aangelopen wordt.
Je kunt niet alle problemen aan één oorzaak koppelen, elke situatie is uniek. In geval van de RandstadRail heeft men er in Den Haag bewust voor gekozen geen geheel vrije baan aan te leggen over het gehele tracé. In dit geval is het echter wel mogelijk om stapsgewijs het tracé te upgraden, zo onderzoekt men nu het verlengen van de tramtunnel.

In geval van de metro in Rotterdam, die zit nu goed vol in de spits, maar het baanvak is nog zeker niet overbelast. Rotterdam wil dan ook over 5 tot 10 jaar de frequentie van 18 naar 24 ritten per uur verhogen in het centrum, en over 15 tot 25 jaar moet dat naar 36 ritten per uur kunnen, een verdubbeling dus van de capaciteit. De reistijden van het huidige metronet zijn ook nog acceptabel, wel is er nog een missende schakel om rechtstreeks van Oost naar Zuid te gaan maar daar liggen plannen voor (alleen is men het er nog niet over eens of het een metro of snelle tram wordt).

Echter, eens in de zoveel jaar vraagt Hellevoetsluis om een metro. Als je metrolijn D vanaf De Akkers verlengt naar Zuidland en vanaf daar via het tracé van de voormalige stoomtram krijg je een rit van 50 minuten, exclusief reistijd van/naar het station en wachttijd. Via de weg is het zonder files 35 tot 40 minuten van deur tot deur. Een sprinter Rotterdam Centraal - Hellevoetsluis zou het binnen een half uur kunnen doen, maar het is onbegonnen werk om nu nog een spoorlijn naar de Zuid-Hollandse Eilanden aan te leggen.

Kortom, er zullen zeker verbindingen bij moeten komen, maar daar maakt men ook plannen voor. maar het beter benutten van bestaande infrastructuur is minstens net zo belangrijk voor de toekomst van onze mobiliteit, en daar moet ook veel geld naar toe. En tot slot zullen we bepaalde wethouders teleur moeten stellen, want het is simpelweg niet mogelijk om alle plaatsen een snelle OV verbinding te bieden met de beschikbare budgetten.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:Tja, ik ben het met trolly eens, dat je nu wat moet doen. Uiteraard kan er over 10 jaar weer een crisis zijn, maar ov-infra aanleggen, doe je met een hele lange termijnvisie van weet-ik-veel hoeveel jaren. En ja, in die lange periode zullen er zeker tijden zijn van hoogconjunctuur en van laagconjunctuur. Maar uiteindelijk is (flink) investeren in ov-infra wel nodig. Dus.....
Of er gewoon super lang over doen, zoals de NZL. :wink:

Besluit tot aanleg is, uiteindelijk, in de goede jaren 90 genomen (2e helft).. De eerste spade ging de grond in tijdens de naweeën van de 'dotcom' crisis. Toen kwam er weer een hoogconjunctuur.. klapte.. en crisis.. een tijd waarin de NZL oorspronkelijk gereed zou komen (grof gezegd uit mijn hoofd).. maar dat lukte niet.. duss is de lijn dadelijk klaar om massa's mensen van en naar die Zuid-As te gaan brengen, waar intussen bijna geen grond onbebouwd is gebleven. :shock:

:D
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Durashift »

Bemined schreef: (..)
Echter, eens in de zoveel jaar vraagt Hellevoetsluis om een metro. Als je metrolijn D vanaf De Akkers verlengt naar Zuidland en vanaf daar via het tracé van de voormalige stoomtram krijg je een rit van 50 minuten, exclusief reistijd van/naar het station en wachttijd. Via de weg is het zonder files 35 tot 40 minuten van deur tot deur. (..)
Precies, zou ook een desinvestering zijn van de aanleg van de HOV baan langs de groene kruisweg.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Mdk »

De nederlandse overheid voert in alles wat ze doet een anticlyclisch beleid, oftewel extra investeren tijdens economisch slechte tijden (laagconjunctuur), en minder investeren, en de staatsschuld verminderen tijdens economisch goede tijden (hoogconjunctuur). of dit verstandig is is weer een hele andere discussie, maargoed.
Zoals al aangegeven is gaan grote infraprojecten (met name getunnelde projecten) ruim over een cyclus heen in bouw- en planningstijd. Dus wat mij betreft geld hiervoor gewoon, hoe eerder hoe beter.
Bij twijfel altijd klagen
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door fred1954 »

Durashift schreef:
Of er gewoon super lang over doen, zoals de NZL. :wink: :
Tja, praat me niet over de NZL....pfff.....daar was ik vanaf het referendum van 1997 al tegen. Uiteindelijk 3,1 miljard uitgegeven en wat heb je dan nog? De uitloop van de werkzaamheden is een samenloop van onvoorziene omstandigheden geweest, meen inderdaad dat ie in eerste instantie gepland was om in 2009 o.i.d. open te gaan. En die massa’s passagiers moet ik nog zien....... Maar de NZL is wel een slecht voorbeeld moet ik zeggen, in het kader van deze discussie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Klinkt geweldig, dat anticyclisch investeren. Maar waar laat je de reizigers ondertussen? En tot de aanleg van welke nieuwe raillijnen is er sinds 2008 besloten? Ik zal vast iets missen, maar ik kan alleen de Uithoflijn bedenken...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Ik was 'm zelf ook bijna vergeten, maar in Maastricht komt ook een sneltram bij de komende jaren, al gaat het om slechts twee haltes in Nederland. Zou de rit van 30 km in iets meer dan een half uur moeten gaan afleggen, een flinke hoge gemiddelde snelheid dus. Verder zijn de meeste concrete plannen (RGL en Tram Groningen) allemaal afgeketst, en de rest is volgens mij nooit concreet geworden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Suus »

Uithoornlijn loopt ook nog steeds.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door SuperGhost »

En de tramplannen in Nijmegen.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Is Nijmegen ooit verder gekomen dan ideeën? Uithoornlijn is inderdaad een concreet plan, jammer dat het niet een echt snelle lijn zal worden, streefsnelheid is een gemiddelde snelheid van 30km/u.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Vinny »

Beminded schreef:Echter, eens in de zoveel jaar vraagt Hellevoetsluis om een metro. Als je metrolijn D vanaf De Akkers verlengt naar Zuidland en vanaf daar via het tracé van de voormalige stoomtram krijg je een rit van 50 minuten, exclusief reistijd van/naar het station en wachttijd. Via de weg is het zonder files 35 tot 40 minuten van deur tot deur. Een sprinter Rotterdam Centraal - Hellevoetsluis zou het binnen een half uur kunnen doen, maar het is onbegonnen werk om nu nog een spoorlijn naar de Zuid-Hollandse Eilanden aan te leggen.
Dat is volgens mij gewoon een kwestie van snelmetro's inleggen en een paar inhaalsporen te maken. Ik denk dat je dan een rit van ongeveer 35-40 minuten krijgt. Dat is wel te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Vinny »

Bemined schreef:Is Nijmegen ooit verder gekomen dan ideeën? Uithoornlijn is inderdaad een concreet plan, jammer dat het niet een echt snelle lijn zal worden, streefsnelheid is een gemiddelde snelheid van 30km/u.
De lijn zal net zo snel zijn als andere tramlijnen in Amsterdam: een maximumsnelheid van 50 km/h binnen de bebouwde kom en 70 erbuiten. De totale reistijd Uithoorn-Amsterdam Centrum zou fors kunnen gaan afnemen als ze ook echt een doorgaande tram Leidseplein - Amsterdam Zuid - Amstelveen - Uithoorn gaan voorzien en niet een "stompje" Amsterdam Zuid - Uithoorn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef:En de tramplannen in Nijmegen.
Een woordvoerder van de gemeente Nijmegen heeft al in 2016 tegen de krant gezegd dat die tram er niet komt. Men keek toen naar trolleybussen, maar ik denk dat het uiteindelijk gewone elektrische bussen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

De oogst raillijnen waarvoor na 2008 een positief besluit is gevallen is dus één nieuwe tramlijn, één verlenging en de uitloop van een vlaams project. So far voor anticyclisch investeren in spoor. En de beslissing voor de Uithoornlijn is bovendien bij een aantrekkende economie genomen.
Hoewel ik dat economische verhaal prima begrijp, is OV ook een productiemiddel, dat noodzakelijk is voor het functioneren van de economie. Investeren in (OV-)infrastructuur in crisistijd is vast zinnig, maar als dat niet gebeurt ontbreekt bij een aantrekkende conjunctuur het gereedschap om groei te accomoderen. Mij lijkt het dan zaak daar adequaat op te reageren, en niet te wachten tot we weer in een crisis zitten waarin weer niks gebeurt omdat de centjes op zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten