Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Alargule »

PHS is een mooi voorbeeld, waar zoveel mogelijk naar benutting van bestaande infra wordt gestreefd. Tegelijk zal er ook in nieuwe infra moeten worden geïnvesteerd, variërend van het aanpassen van sporen op grote stations (Utrecht, Amsterdam) tot vrije kruisingen (opnieuw Utrecht, Amsterdam maar ook Vught). De tijd van de vanzelfsprekendheid van uitbreiden van langere trajecten naar vier sporen, zoals onder Rail21 ontstaan en o.a. uitgevoerd tussen Amsterdam en Utrecht, lijkt wel een beetje achter ons te liggen.

Dus tsja: eigenlijk is het vooral een mix, waarbij per probleemgebied moet worden gekeken naar de beste verhoudingen. Maar voordelige 3-voor-de-prijs-van-2-klaar-in-24-uur-oplossingen zijn er helaas niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Helemaal voor, allemaal prachtig, maar het heeft betrekkelijk weinig met lightrail te maken, en zeker niet met de twee projecten waar de TS mee aan kwam zetten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Alargule »

Lightrail wordt nu juist gepropageerd als ideale mix tussen bestaande en nieuwe infrastructuur. Zie ook het Amsterdamse voorstel voor verlightrailisering van de Westtak, wat in de laatste onderzoeken is ingebed in de bredere PHS-problematiek.

Dus de raakvlakken tussen PHS en het nieuwsitem van de TS (aka Alargule) zijn er wel degelijk. Kan ook een interessantere discussie opleveren. En die 'twee projecten' zijn slechts voorbeelden die de NOS-verslaggever eruit heeft gelicht.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door sirvinniei »

Alargule schreef:PHS is een mooi voorbeeld, waar zoveel mogelijk naar benutting van bestaande infra wordt gestreefd.
Lees: te veel van de infra wordt gevraagd omdat er geen geld is om broodnodige verbredingen aan te brengen aan het spoor.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 06 jan 2018, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

sirvinniei schreef:Lees: te veel van de infra wordt gevraagd omdat er geen geld is om broodnodige verbeeldingen aan te brengen aan het spoor.
Ik weet niet in hoeverre verbeeldingen aan het spoor noodzakelijk zijn. Wel dat er een hoop van is, en zo goed als gratis.
Alargule schreef:Lightrail wordt nu juist gepropageerd als ideale mix tussen bestaande en nieuwe infrastructuur.
Zeker. En dat lijkt me op gespannen voet te staan met:
Alargule schreef: [...] voordelige 3-voor-de-prijs-van-2-klaar-in-24-uur-oplossingen zijn er helaas niet.
Als de kreet lightrail wordt gehanteerd om nieuwe railinfra van de grond te krijgen: prima. Als het enkel over het opleuken van bestaande trajecten gaat lijkt het me nauwelijks de moeite waard, omdat dat maar beperkt invloed heeft op de reistijd, en nog minder op het bereik, waardoor het rendement per saldo niet zo hoog is als bij investeringen in nieuwe railverbindingen.
Dat kost meer, maar dan heb je ook wat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Alargule »

Waarom denk je dat ik lightrail in de openingspost als fix-it-all heb aangemerkt? En het hier over propageren heb?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door sirvinniei »

trolly schreef:
sirvinniei schreef:Lees: te veel van de infra wordt gevraagd omdat er geen geld is om broodnodige verbeeldingen aan te brengen aan het spoor.
Ik weet niet in hoeverre verbeeldingen aan het spoor noodzakelijk zijn. Wel dat er een hoop van is, en zo goed als gratis.
Excuus, moest verbredingen zijn. Autocorrect
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

trolly schreef:Als het enkel over het opleuken van bestaande trajecten gaat lijkt het me nauwelijks de moeite waard, omdat dat maar beperkt invloed heeft op de reistijd, en nog minder op het bereik, waardoor het rendement per saldo niet zo hoog is als bij investeringen in nieuwe railverbindingen.
De RandstadRail wordt veel genoemd als het voorbeeld voor Lightrail. Drie keer raden wat dit voor project was: precies, een 'opgeleukt' bestaand traject, met als enige echte nieuwe infrastructuur twee verbindingsstukken tussen het bestaande spoor en het bestaande lokale OV-net zodat voertuigen door konden rijden. Spoorverdubbeling is ook alles dan 'opleuken', maar kan theoretisch een verdrievoudiging van de capaciteit opleveren. Aanpassing van de beveiliging (cabinesignalering met korte of zwevende blokken) kan de opvolgtijd halveren en kan, in combinatie met automatische treinen, de capaciteit ook verdubbelen.

Aanleg van nieuwe infrastructuur doe je op plekken waar nu geen verbinding is, niet op plekken waar volgens de op 40 jaar oude technologie gebaseerde plannormen zeggen dat er een knelpunt is. Ook in tijden dat de economie in bloei staat is er bij lange na niet genoeg geld om alle plannen waar de politiek mee komt (die allemaal van cruciaal belang zouden zijn voor hun deel van het land) uit te voeren, er zal dus zeer kritisch naar gekeken moeten worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Bemined schreef:Aanleg van nieuwe infrastructuur doe je op plekken waar nu geen verbinding is, niet op plekken waar volgens de op 40 jaar oude technologie gebaseerde plannormen zeggen dat er een knelpunt is.
Wat probeer je hier eigenlijk te zeggen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Precies wat ik zeg: veel knelpunten worden kunstmatig in stand gehouden doordat men vast zit in de vorige eeuw. Technisch kun je, zelfs met ATB-EG, treinen elkaar op 90 seconden laten opvolgen op de vrije baan. Onder ATB-EG wordt dat als onveilig gezien, machinisten zouden dan continu de seinen voor hun neus van geel naar groen zien verspringen, en je moet de vertrekprocedure starten zonder brandend vertreksein. Ook riskeer je een sneeuwbaleffect als de machinist van de achterste trein net iets harder rijdt dan zijn collega voor zich, dan loopt deze trein in en zal deze uiteindelijk een remopdracht krijgen, waarna deze meer afremt dan nodig, waardoor je hetzelfde krijgt als bij spookfiles op de snelweg. Echter, automatische treinen kunnen wel veilig en betrouwbaar zo kort achter elkaar aan rijden. Hierdoor kan de capaciteit omhoog, maar ook de reistijd omlaag, want het aantal treinen dat noodgedwongen een lange stop moet maken zal lager zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Wubbo »

Krap geplande opvolgingen worden zelden als onveilig beschouwd. Onveiligheid zit met name in het kruisen van de tegenrichting, omdat het snelheidsverschil tussen beide treinen dan heel anders is dan bij opvolgende treinen.
Krap geplande opvolgingen zijn vooral een uitvoerbaarheidsding. En ja, je kan de opvolgingen krapper plannen maar dan moet je accepteren dat de kwaliteit achteruit gaat, er is dan immers minder marge om afwijkingen op te vangen. En die afwijkingen komen niet alleen door gedrag van personeel maar ook door gedrag van reizigers, door weersomstandigheden, door externe factoren, etcetera. Automatisch rijden is dus een deel van de oplossing maar niet de hele oplossing.

De grenzen van wat je kan halen met het beter benutten van bestaande infra zijn in zicht. ERTMS/ETCS (het nieuwe beveiligingssysteem) zal wat verlichting brengen maar is ook zeker niet gratis. Als je toch geld aan infra moet gaan uitgeven is de vraag of je dat doet door te investeren in wat je al hebt of door nieuwe verbindingen aan te leggen waardoor er ook op de bestaande infra wat verlichting komt (doordat bestaande reizigers overstappen naar de nieuwe verbinding) maar je daarnaast ook nieuwe gebieden goed ontsluit. Misschien is dat laatste, zeker op de langere termijn, wel verstandiger. De vraag is of dat dan lightrail moet zijn of wat anders, wat mij betreft is lightrail niet de oplossing voor alles. Specifieke situaties vragen om specifieke oplossingen.
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Als je twee treinen zonder gebruik van wissels op één spoor zou kunnen krijgen is het geen veiligheidskwestie nee. Maar dat kan natuurlijk niet, in de praktijk wordt de opvolgtijd bepaald door de opvolgtijd bij het wissel waar de twee treinen op hetzelfde spoor uitkomen. En dat is met oog op flankaanrijding wel degelijk een veiligheidskwestie.

De betrouwbaarheid zal er in eerste instantie eerder vooruit op gaan dan achteruit, veel van de te pakken tijdwinst zit hem namelijk in het eerder gaan branden van het vertreksein en niet in het spelen met de marges. Een aantal trajecten is nu erg gevoelig voor vertragingen vanwege ongunstige seinplaatsingen, een vertraagde trein loopt gelijk de hele boel op te houden. Natuurlijk moet je geen trajecten maken waar intercity's 5 stations achter elkaar over hetzelfde spoor rijden als sprinters en verwachten dat je daar elke tien minuten kan rijden. Maar je kunt wel twee intercity's 90 seconden achter elkaar over hetzelfde spoor sturen op bijvoorbeeld Utrecht - Gouda, Leiden - Den Haag Laan van NOI of Utrecht - Amsterdam Bijlmer waar nu meer dan 6 intercity's per uur rijden. Is een van beide treinen vertraagd, dan wissel je gewoon de volgorde om zonder dat dit een sneeuwbaleffect het hele land door geeft.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

trolly schreef:Wat probeer je hier eigenlijk te zeggen?
Bemined schreef:Precies wat ik zeg: veel knelpunten worden kunstmatig in stand gehouden doordat men vast zit in de vorige eeuw. Technisch kun je, zelfs met ATB-EG, treinen elkaar op 90 seconden laten opvolgen op de vrije baan. Onder ATB-EG wordt dat als onveilig gezien, machinisten zouden dan continu de seinen voor hun neus van geel naar groen zien verspringen, en je moet de vertrekprocedure starten zonder brandend vertreksein. Ook riskeer je een sneeuwbaleffect als de machinist van de achterste trein net iets harder rijdt dan zijn collega voor zich, dan loopt deze trein in en zal deze uiteindelijk een remopdracht krijgen, waarna deze meer afremt dan nodig, waardoor je hetzelfde krijgt als bij spookfiles op de snelweg. Echter, automatische treinen kunnen wel veilig en betrouwbaar zo kort achter elkaar aan rijden. Hierdoor kan de capaciteit omhoog, maar ook de reistijd omlaag, want het aantal treinen dat noodgedwongen een lange stop moet maken zal lager zijn.

Dat de baanvakcapaciteit met moderne electronica met sprongen omhoog kan.
Aha.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Constructieve opmerkingen maken is te veel gevraagd voor je vandaag zie ik :N
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door trolly »

Beste Bemined,

je leest dingen die ik niet schrijf, en je schrijft dingen die ik niet zonder toelichting begrijp.

Omdat dit een volslagen fantasietopic is (dit keer niet van OVinNL’ers, maar van een stelletje wethouders) kan ik je moeilijk verbieden hier ideetjes over de inrichting van het hoofdrailnet te spuien, maar we hadden het over lightrail. Een betweterige discussie over hoeveel treinen je wel niet over één spoor kan persen boeit niet zo in dat kader.

Als je dat niet met me eens bent, dan stel ik voor dat je dat probeert te zeggen zonder op de persoon te spelen.

Groet, trolly
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Nee, het onderwerp is niet lightrail, het onderwerp is 'lightrail, anders loopt het vast'. De discussie over of het inderdaad vastloopt zonder lightrail is dus wel redelijk relevant, of je het er nu mee eens bent of niet.
Alargule

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Alargule »

Heren heren (?).

Uw goede voornemens - voorzover voorgenomen - waren in ieder geval niet 'laat ik eens wat vaker tot tien tellen voor ik een spitsvondige reactie via mijn toetsenbord het ov-forum op slinger'.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Jef400 »

@ Bemined - Zou het mogelijk zijn in het westen van Rotterdam aan te sluiten op het Rotterdamse tramnet vanuit Zoetermeer? Vanaf het Marconiplein zit je ook zo in de binnenstad, hoef je niet de metro voor in.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Bemined »

Voor wie naar het centrum wil is het dan waarschijnlijk alsnog sneller in Rodenrijs over te stappen. Ik denk dat je bij een verbinding Zoetermeer - Rodenrijs - Airport - ?? er vanuit moet gaan dat een flink aantal reizigers in Rodenrijs overstapt en er nieuwe reizigers instappen. Je zou bijvoorbeeld de Spaanse Polder kunnen bedienen en dan naar Schiedam Centrum doorgaan. Een tram via de Spaanse Polder had men 20 jaar geleden ook in het vizier (met het verschil dat men toen nog een metro Centraal - Airport - Zoetermeer in gedachte had en de tram aansluiting zou bieden hierop).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Suus »

Er schijnt ergens een visiedocument te zijn van de Metropoolregio voor een doortrekking van RR 4 vanaf Zoetermeer-Lansingerland naar Rodenrijs, Airport en Schiedam Centrum. Geen idee of daar ooit iets mee gaat gebeuren, er komt erg weinig visie uit de MRDH voor mijn gevoel.

Voor een deel van Zoetermeer zal dit zeker sneller zijn dan een bus vanaf Centrum West of reizen via Leidschenveen, maar een overstap blijft er wel. Anderzijds komt er dan wel eindelijk een spoorverbinding naar het vliegveld, alleen precies niet vanuit Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door tsov »

Dan noemen we het Schiedam-Lansingerland Airport :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door verfmeer »

Suus schreef:Er schijnt ergens een visiedocument te zijn van de Metropoolregio voor een doortrekking van RR 4 vanaf Zoetermeer-Lansingerland naar Rodenrijs, Airport en Schiedam Centrum. Geen idee of daar ooit iets mee gaat gebeuren, er komt erg weinig visie uit de MRDH voor mijn gevoel.

Voor een deel van Zoetermeer zal dit zeker sneller zijn dan een bus vanaf Centrum West of reizen via Leidschenveen, maar een overstap blijft er wel. Anderzijds komt er dan wel eindelijk een spoorverbinding naar het vliegveld, alleen precies niet vanuit Rotterdam.
Zolang Schiedam-Centrum een IC-stop blijft is dat niet het grootste probleem.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:eigenlijk is het vooral een mix, waarbij per probleemgebied moet worden gekeken naar de beste verhoudingen. Maar voordelige 3-voor-de-prijs-van-2-klaar-in-24-uur-oplossingen zijn er helaas niet.
Juist. Zo kun je ook gewoon alle discussies afdoen. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nu meer geld voor lightrail, 'anders loopt het vast'

Bericht door Durashift »

trolly schreef: (..) Op dit moment is er sprake van een sterk groeiende vervoersvraag gecombineerd met een bloeiende economie en een lage rentestand. Hèt moment om het OV-netwerk met een paar hoogwaardige railverbindingen te versterken.
Die rentestand is al jarenlang, tijdens de diepe crisisjaren, (te) laag. Om die reden hád e.e.a dus al lang gekund.. wellicht al dat er een spade in de grond gestoken zou zijn.

Zoals de wethouder al aangeeft.. nu beginnen is over 10 jaar oplevering van het project. Dan is het allang weer economische crisis....
(staan die te bouwen huizen weer 'massaal' in de verkoop / onderwater. :? )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten