Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43295
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor Suus » vr 24 jan 2020, 23:30

Die platen worden niet meer nieuw toegepast, omdat gecombineerd gebruik van de tram/busbaan voorzien van die platen voor extra geluidsoverlast zorgt bij de voegen en er ook het risico bestaat op verzakking, waardoor het rijcomfort afneemt. Nieuwe trambanen worden in beton gegoten met een afdeklaag.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7084
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor trolly » za 25 jan 2020, 00:14

Vinny schreef:In Amsterdam heb je vaak van dit soort rijplaten liggen tussen de tramrails:
https://goo.gl/maps/sgH3qyRrzvSKQwvN8

Waarom kan dat in Utrecht niet?


Jeps, de zgn. Hongaarse methode! Belangrijkste voordeel: het spoor is relatief eenvoudig te vervangen. Belangrijkste nadelen: wat Suus zegt.

Dat kan ook in Utrecht. Maar het lost niks op.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 4435
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor Durashift » zo 10 mei 2020, 22:03

Een stukje onder de top van de ijsberg? :wink:

]De nieuwe trams die op de Uithoflijn rijden blijken niet rolstoelvriendelijk te zijn, ondanks dat er wel aan de normen wordt voldaan. Dat is het resultaat van metingen die de provincie Utrecht heeft gedaan. Daardoor lijkt er sprake te zijn van een echte en een papieren werkelijkheid.

De Utrechtse belangenvereniging voor mensen met een fysieke beperking, Solgu, kaartte het probleem al twee jaar terug aan. De provincie stelde op basis van die zorgen een onderzoek in, waarvan de resultaten inmiddels bekend zijn geworden.

Volgens Solgu is voor mensen met een handbewogen rolstoel de hoogte tussen tram en perron te groot. De reiziger moet dan een 'wheelie' maken, kort twee van de vier wielen optillen, om naar binnen te komen. Het gevaar is dat de rolstoelgebruiker achterover valt. Voor oudere, minder behendige, rolstoelgebruikers is dit onacceptabel, aldus het Solgu. Ook mensen met rollators en scootmobielen hebben last van dit (..)


lees verder op rtv Utrecht: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2047291/


Duss, dat wordt nog ff investeren in rolstoelplanken in de CAF's.. :?: :wink:

teun
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor teun » zo 10 mei 2020, 22:12

Hoe groot is die afstand nu helemaal? Voor mijn gevoel is het niet meer dan bij bijvoorbeeld de FLIRTs van NS.

Klaasje
Berichten: 6697
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor Klaasje » zo 10 mei 2020, 22:17

Met alle marges voor perronverzakkingen, spoorverzakkingen, een scheef beladen voertuig en een slingerend voertuig op snelheid van tegenwoordig is het vrijwel onmogelijk een spleetloze overgang te maken tussen voertuig en perron als er geen schuiftrede is. Vergelijk de spleet van de M5 in Amsterdam maar eens met die van de inmiddels verdwenen Zilvermeeuwen. Nogal een verslechtering.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12621
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor Wubbo » zo 10 mei 2020, 22:44

Hoe kan er 2 jaar nodig zijn geweest voor dit onderzoek? Dit kun je toch gewoon meten met een perron, een tram en een duimstok?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43295
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor Suus » zo 10 mei 2020, 22:45

Ook de perrons van gegoten beton zijn in Utrecht te laag ten opzichte van de tram. Er lijkt toch een discrepantie geweest te zijn tussen de specificatie van de instaphoogte van de tram en de specificatie die is gebruikt voor de perrons. Een klein verschil hoeft geen probleem te zijn, maar hier is het verschil iets waarover je ook goed kan struikelen als je je zonder hulpmiddelen kan voortbewegen.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten