Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Berichtdoor Aking » wo 24 jun 2020, 21:08

Dan hebben ze vast nog wel een paar bussen *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

DingeZ

Berichtdoor DingeZ » do 25 jun 2020, 10:44

Z2N schreef:Die scherpe bocht mag niet als een verrassing komen, die zat al langer in de tekeningen. En het binnenkomen op CS kost nu meer tijd dan nodig, maar vooral door overkruisconflicten met vertrekkende trams. Na de doorkoppeling vermindert het aantal kerende trams (in februari zaten we op 12, dat wordt 8 ), waardoor de kans dat je moet wachten op een vrijkomend perron of wissel al een stuk kleiner wordt.

De installatie bij CS is echt bizar-traag. Ik maak dagelijks een overstap op de 'achterkant' van spoor 5/7 en ik zie regelmatig een tram staan wachten, soms wel meer dan een minuut. Soms is het een simpel overkruisconflict, maar ook regelmatig dat parallel binnenkomen en vertrekken prima zou moeten kunnen of dat er zelfs helemaal niets kruist in de wachttijd.

Ardan
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Ardan » do 25 jun 2020, 11:26

Misschien dat in Utrecht ook de 'inlopende-wissel-regel' wordt toegepast zoals in Amsterdam? Dan mag je niet met twee trams tegelijk over een wisselcomplex als dat bij een onvoorziene verkeerde stand een botsing kan veroorzaken.

1,5 meter

DingeZ

Berichtdoor DingeZ » do 25 jun 2020, 12:50

De 'inlopend-wissel-regel' is alleen van toepassing voor niet-vergrendelde wissels. Aangezien Amsterdam al bezig is om niet-vergrendelde wissels te vervangen voor vergrendelde wissels lijkt het me erg vreemd als hier niet-vergrendelde wissels zijn toegepast.

hauptbahnhof

Berichtdoor hauptbahnhof » do 25 jun 2020, 13:03

DingeZ schreef:De installatie bij CS is echt bizar-traag. Ik maak dagelijks een overstap op de 'achterkant' van spoor 5/7 en ik zie regelmatig een tram staan wachten, soms wel meer dan een minuut. Soms is het een simpel overkruisconflict, maar ook regelmatig dat parallel binnenkomen en vertrekken prima zou moeten kunnen of dat er zelfs helemaal niets kruist in de wachttijd.

Kennelijk wordt er met een soort seinensysteem gewerkt, vandaar ook mijn eerdere opmerking, door op zicht binnen te komen en vertrekken, net als dat bij eindhalte van tram 5 (Amstelveen Stadshart) gebeurt.

DingeZ schreef:De 'inlopend-wissel-regel' is alleen van toepassing voor niet-vergrendelde wissels. Aangezien Amsterdam al bezig is om niet-vergrendelde wissels te vervangen voor vergrendelde wissels lijkt het me erg vreemd als hier niet-vergrendelde wissels zijn toegepast.

Dit klopt niet helemaal. Inlopende wisselregel is altijd van toepassing op het moment dat er niet met echte seinen gewerkt wordt. Vergrendeld of onvergrendeld eist nog steeds dat de tram die de aanrijding kan veroorzaken even moet wachten, immers, het wissel kan verkeerd bediend worden of niet door de vorige tram uitgemeld zijn en nog in verkeerde stand liggen.

Wat bij een vergrendelde wissel wel kan, is met een iets hogere snelheid in- en doorrijden en in het geval van een inlopend wissel-situatie, de andere tram die voor het inlopende wissel staat, het wissel in te laten rijden, controleren of deze de goede kant op gaat, en dan direct beide trams passeren. Er hoeft dus niet meer gewacht te worden totdat de andere tram helemaal het wissel in is gereden.

Z2N

Berichtdoor Z2N » do 25 jun 2020, 13:24

DingeZ schreef:De installatie bij CS is echt bizar-traag. Ik maak dagelijks een overstap op de 'achterkant' van spoor 5/7 en ik zie regelmatig een tram staan wachten, soms wel meer dan een minuut. Soms is het een simpel overkruisconflict, maar ook regelmatig dat parallel binnenkomen en vertrekken prima zou moeten kunnen of dat er zelfs helemaal niets kruist in de wachttijd.

De enige keren dat ik stops van langer dan een minuut bij die wisselstraat gehad heb was het aankomstperron nog bezet. Met de doorkoppeling vermindert het aantal keringen op die perrons enorm (sinds 2 maart 12 trams op de middenperrons, dat wordt uiteindelijk 8 ), maar vaak werd er dan plots kort gekeerd, waardoor die 12 dan ook op hetzelfde perron moesten keren.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

Terug naar “OV in West-Nederland”