Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:Utrechtse Universiteitsterrein Uithof Utrecht. Een naam waar je UUUU tegen zegt.
4U
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Kenniskwartier?
KennisDOMe


:)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Blijft toch een beetje behelpen. Voorstel: Academische Les-, Leef-, Experimenteer- en Researchzone Domstad, af te korten tot Allerdomst.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door IC140 »

Aking schreef: En daarbij is het in ieder geval toekomstbestendig, want over een jaar of 50 is de Uithof vast opgeslokt door de stad :Y scheelt ze weer een naamsverandering dan *O*
Tegen die tijd zullen ze toch wel weer op zoek zijn gegaan naar een nieuwe onbereikbare en afgelegen locatie?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Chrysa »

Nee hoor, dan noemen ze het gewoon het Binnenhof.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

Dan is het niet meer nodig. De (mede) op dat Science park ontwikkelde kunstmatige intelligente beslist wel dat de mens er niks meer te zoeken heeft. :? :?:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door n-evo »

Cylons moeten zich ook gewoon van A naar B verplaatsen.
Alargule

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Alargule »

Durashift schreef:
KennisDOMe


:)

Grappig. Dat zei een of ander mokkel dat mij vaag kende laatst ook tegen me.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Cylons moeten zich ook gewoon van A naar B verplaatsen.
Wikipedia schreef:Teleportatie of teleporteren is de rechtstreekse verplaatsing van objecten van de ene plaats naar de andere, zonder dat het object fysiek de ruimte tussen beide plaatsen hoeft te doorkruisen. Min of meer op hetzelfde moment verdwijnt het object op de ene plaats en verschijnt het op de andere. Deze techniek is – tenminste bij de huidige stand van de natuurwetenschap – volstrekt denkbeeldig, maar het verschijnsel is zeer uitgebreid in gebruik in sciencefiction.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Ferdinand »

Uurtje later naar college vanwege drukte Uithof'

Colleges aan de Universiteit Utrecht later laten beginnen om de spitsdrukte in de bussen naar de Uithof terug te dringen. Het provinciebestuur is hierover in gesprek met de universiteit, aldus gedeputeerde Dennis Straat vandaag in een commissiedebat. 

Bron: AD

https://www.ad.nl/utrecht/uurtje-later- ... ~ad3d2c89/

Ik zal wel heel dom zijn, maar waarom hebben ze hier niet eerder aan gedacht? Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Etienne »

Op de Hogeschool in het laatste jaar van mijn opleiding waren we hier al mee bezig. Twee dagen in de week begon het college pas 's middags rond 13:00 uur en dan gingen we door tot circa 20:30 (soms nog later, maar ook eerder).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Ferdinand »

20.30 is niet leuk meer
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Cas »

Ik weet niet of de VVD ooit op de UU heeft gekeken, maar colleges beginnen toch echt om 9 uur, niet om half 9... Dus dat is een half uur verschil t.o.v. de HU, wat an sich in Nijmegen blijkbaar genoeg is. Hier is overigens al veel langer discussie over, maar universiteiten zijn er vanzelfsprekend niet zo happig op. Zij zouden hun bedrijfsvoering om moeten gooien, om de druk in het OV te helpen verlichten. Er is nu al vaak een tekort aan collegezalen, dus meer limitaties in het roosteren gaat ook lastig, en alles opschuiven zorgt ervoor dat de laatste colleges om half 6 of soms zelfs half 8 afgelopen zijn...
In 2015 is er ook al vanuit het ministerie (als bezuiniging op studenten-OV) en vanuit NS (omdat de spits zo vol zit) gezegd dat collegetijden aangepast moeten worden, waarop zowel de instellingen als de studenten natuurlijk negatief reageerden.
請勿靠近車門
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

Het zijn toch ook niet alleen de colleges?

Hordes studenten die ergens op dat park afspreken om aan een opdracht te werken.
Er wonen studenten op dat terrein, dat trekt ook weer (studenten) volk aan.

Wat is de bezettingsgraad van de college's eigenlijk? Zitten die zalen telkens vol of nagenoeg leeg?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door wouter15 »

Via http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/163 is een document te vinden waarin het ROCOV Utrecht maatregelen voorsteld voor extra capaciteit van/naar de Uithof tot i.i.g. december 2019.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Daniel »

Opvallend al die extra IC-stops die ze voorstellen, zich waarschijnlijk ook niet realiserend dat als je een IC uit Eindhoven via Vaartsche Rijn en spoor 15 in Utrecht stuurt dit ten koste gaat van de spitssprinters uit Veenendaal.
Daarnaast vraag ik me af of dat de meest optimale optie is gezien de reistijdeffecten op doorgaande reizigers die er deels zijn: een IC-stop in Bilthoven levert twee stoppende treinen vlak na elkaar op, waardoor je hetzelfde effect zou krijgen met een versterkte sprinter bijvoorbeeld. Immers kunnen de ICs op dat traject een bulk aan studenten erbij ook niet echt aan. Daarnaast heb ik zo m'n vermoeden dat je met een aansluitende snelle bus vanaf station Amersfoort (zeg maar een variant op 72 die niet door Zeist heen gaat) ongeveer net zo snel op De Uithof kunt zijn. Die verbinding is in de nieuwe concessie echter notabene tegen gehouden wegens concurrentie met de trein!

Ook mis ik de logische plannen die er al zijn, zoals de Uithoflijn vanuit de Vallei die Syntus overweegt. Dat haalt immers ook weer reizigers weg op de route over Amersfoort en Utrecht Centraal (of over De Klomp en Utrecht Centraal).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Ferdinand »

De enige reden waarom 72 niet over de snelweg gaat is Vollenhove (mijn specialiteit ;) ). Daar wonen volgens mij een hoop lui die op de Uithof moeten wezen en anders pas bij het Herman Jordan kunnen overstappen op de 71/271/371.
Tevens kun je vanaf station Amersfoort ook even lopen naar het centrum en daar één van de Uithoflijnen pakken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Daniel »

Het gaat hier om nieuwe lijnen he, niet om het aanpassen van bestaande. En als alternatief voor een overstap op bus 31 in Bilthoven is het natuurlijk niet aantrekkelijk als je in Amersfoort eerst naar het Centrum zou lopen (Zonnehof West is trouwens korter lopen en heeft 2x zoveel Uithoflijnen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door regenmaker »

Er zou prima een lijn vanuit Barneveld via Scherpenzeel en Woudenberg naar de Uithof kunnen rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Cas »

Ik zou inderdaad eerder inzetten op het creëren van nieuwe buslijnen om die mensen uit de trein te krijgen... Ik zie bovendien het nut van meer Uithof-A27 Zuid verbindingen niet bepaald, bij mijn weten is 287 wel vol maar niet overvol, is er een goede aansluiting op de feeder-lijnen (sowieso op 387, maar met de enorme frequenties van 287 moet alles toch aansluiten) en zijn mensen in het algemeen redelijk tevreden over de verbinding. In de daluren mag de frequentie wel worden uitgebreid, maar dat is natuurlijk niet nuttig om de spitsdrukte te verlichten.

Ik zie meer in proberen meer mensen de IC en sprinter uit te krijgen op de stations voor CS, omdat een groot gedeelte toch liever blijft zitten. Hierbij past intercity-status van voorstadstations, maar ik denk dat dit uiteindelijk meer problemen veroorzaakt dan het oplost.

Uithoflijn Leerdam zie ik overigens nog wel gebeuren, aangezien ze daar geen Qliner hebben en op termijn toch onder Utrecht gaan vallen, waardoor het logistiek makkelijker te regelen is. Ik weet niet of men daar vooral 85-287 neemt, of de trein neemt naar Geldermalsen en vanaf daar verder, dat heeft natuurlijk ook invloed.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Daniel »

Voor de Sprinters zijn die bussen vanaf de voorstadsstations er al: Bilthoven 4x/uur met aansluitgarantie, Lunetten 2x/uur met aansluitgarantie, Vaartsche Rijn 4x/uur (maar zonder zo'n aansluitgarantie) en Overvecht ook 4x/uur (maar er stopt maar 2x/uur een aansluitende trein)
Alleen vanuit de westkant van Utrecht ben je meer gedwongen om via centraal te reizen als 29 geen optie is. Vanuit de zuidkant werkt de hub in Vianen met overstap op 287 inderdaad goed, waarbij dat sowieso efficiënter zal zijn omdat je niet persé een hele buslading vanuit de verder gelegen plaatsen naar De Uithof vult. Dan kan je die reizigers mooi combineren in de 287.

Vanuit Amersfoort hebben de diverse wijken al een goed gebruikte verbinding naar De Uithof, maar om de stroom via Utrecht Centraal af te romen mis je zoals ik eerder al schreef een snelle bus vanaf station Amersfoort non-stop richting De Uithof. Dan kan je die daar op de ICs aan laten sluiten en heb je geen extra IC-stop in Bilthoven nodig.
En de optie van Regenmaker is een mooie combi van de Veluwe ontsluiten met een lijn waar Syntus toch al plannen voor had. Tegen m'n verwachting in blijkt dat vanaf Barneveld Centrum zelfs een kwartier sneller te zijn dan via Utrecht Centraal te reizen. Je kunt zo'n bus met minimaal reistijdverschil ook nog via Renswoude sturen trouwens. En via de N-weg langs Scherpenzeel i.p.v. door Scherpenzeel heen scheelt ook nog 5 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door bjorn keith »

Daniel schreef:Voor de Sprinters zijn die bussen vanaf de voorstadsstations er al: Bilthoven 4x/uur met aansluitgarantie, Lunetten 2x/uur met aansluitgarantie, Vaartsche Rijn 4x/uur (maar zonder zo'n aansluitgarantie) en Overvecht ook 4x/uur (maar er stopt maar 2x/uur een aansluitende trein)
Die 4x per uur vanuit Bilthoven is er alleen in de spits en ook de aansluitgarantie daar is maar bij een beperkt aantal ritten. Bovendien is het zeldzaam te noemen als de chauffeur ook daadwerkelijk wacht op de trein. In het overgrote gedeelte van de gevallen is de 31 al weggereden of zie je hem wegrijden als je bijvoorbeeld met de 5600 het station binnenrijdt. Die aansluitgarantie is er dus echt alleen in de theorie. Er zou nog veel te winnen zijn door dit ook in de praktijk te brengen. Daar zou je de verbinding een stuk betrouwbaarder en daarmee populairder kunnen maken. In de spits komt het heel vaak voor dat reizigers richting de Uithof blijven zitten tot Centraal Station aangezien je daar de betrouwbaarheid van lijn 12 die achter elkaar doorrijdt hebt.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
rooddolfijn
Berichten: 708
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door rooddolfijn »

Een lijn vanuit Station Maarssen of Utrecht Zuilen zou ook nog kunnen. In Maarssen bied lijn 32 geen aansluiting op de treinen vanuit Breukelen. Wat ook nog zou kunnen is lijn 27 of 32 doortrekken naar Breukelen. Lijn 29 doortrekken naar Station Vleuten zou ook nog handig zijn voor mensen vanuit De Meern.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

Voor wie de coockiewall niet doorbreken wil:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1758589/

:)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten