Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Er zijn seinen geplaatst bij deze overweg, een 2-licht sein direct voor de overweg en een 3-licht sein een paar honderd meter eerder, en bij beiden ligt een geel baken in het spoor.
Dit waarschijnlijk omdat de baanvaksnelheid daar 70 km/h is. De overwegen later op de route, waar langzamer wordt gereden, hebben geen bomen en een negenoog voor de tram.
Daniel schreef:(maar dat kan net zo goed een KAR-lus zijn)
Dat lijkt me dan weer heel sterk: VETAG werkt met lussen, KAR niet. Dat werkt puur op radiosignalen, en voor het moment wordt 'X meter na halte Y' gebruikt (of een handbediening met een knopje).
Aking schreef:Utrecht is, zij het niet zo gigantisch als Amsterdam, best groot.
Zeker. Maar voor zo'n metropool is het aantal tramlijnen dan weer vrij beperkt, en in dit draadje gaat het vooral over lijnen die in aanbouw zijn, waarmee de keuze beperkt wordt tot (als ik goed tel) één lijn. Om je voor te zijn: ik realiseer me dat daar nog een hoop keersporen bij van pas kunnen komen, maar de oplettende lezertjes realiseren zich vast, dat Mdj het over bouwwerkzaamheden heeft, en dat de keersporen aan de Uithofzijde al een poosje geleden voltooid zijn. De rest van het speurwerk laat ik graag aan jou over.
Ik lees verschillende dingen over die sporen: zijn het nou werkelijk de spoorstaven die een verkeerd profiel hebben, of is de spoorbreedte verkeerd (dat maken diverse media ervan namelijk).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Zonder verdere informatie heb ik het vermoeden, dat de spoorstaven aan de eisen voldoen, en dat ze precies op 1435 mm van elkaar liggen. En dat dit laatste in de krappe bogen op het viaduct tussen de oost- en de westkant niet handig is, omdat de lagevloertrams daar door de relatief grote asafstand lastig doorheen komen. Veel herrie en veel slijtage dus, problemen die mogelijk voorkomen zou kunnen worden door de sporen een tikje verder van elkaar te leggen. De aannemer stelt nu voor hetzelfde effect te bereiken door de rails te slijpen, maar de opdrachtgever vreest dat dat ten koste gaat van de levensduur. Dat laatste is bekend, het eerste zuig ik dus zomaar uit m'n duim, dus zonder garantie.
^^^niks doen levert veel slijtage op.. da's ook beperkend voor de levensduur van de spoorstaven, denk ik. (als de slijtage aan de spoorstaven optreed en niet aan het onderstel van de tram natuurlijk..)
Wat is het alternatief? Nieuwe, smallere, spoorstaven gebruiken? Dat geeft min of meer hetzelfde effect.. dat zou dan wel een langere (reguliere) levensduur hebben?
Misschien als er een andere, hardere ?, staallegering gebruikt wordt..
Als de trams er over heen kunnen rijden, maar de sporen en wielen sneller slijten kan men het laten liggen, en bij onderhoud (wanneer de sporen toch vervangen worden) goed leggen toch? dus ik neem aan dat het nu gewoon onbererijdbaar is. misschien dat afslijpen nu de tussenoplossing is, om daarna bij onderhoud het goed neer te leggen?
Jawel, maar het idee was dus dat die sporen er pas over 25 jaar uitgetrokken zouden hoeven worden. Dus slijpen kost duurder, en ze zijn nu gezellig aan het gekleurdepieten wie de daarvoor mag pinnen.
UTRECHT - Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof heeft vanmiddag de commissaris van de Koning in de provincie Utrecht geïnformeerd over haar terugtreden.
Zij neemt ontslag omdat zij haar verantwoordelijkheid neemt voor het project de Uithoflijn.
Dat hebben ze toch allemaal getest met proefritten op de bestaande trambaan en dergelijke? Sowieso staat er een waar oerwoud aan portalen op De Uithof vanwege de sectionering die de elektromagnetische velden rond de tram zou moeten beperken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...