'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor JWM » Za 03 Feb 2018, 16:42

Sinds dit jaar gaan extra Intercitystops bij evenementen in de regio Amsterdam ten koste van stops op andere stations. Twee voorbeelden:
Spoiler: show
Amsterdam Amstel
Wanneer
zondag 4 februari van 18.45 uur tot 19.30 uur

Oorzaak
aangepaste dienstregeling

Advies
U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de Intercity's van Alkmaar/Enkhuizen naar Maastricht/Heerlen kunnen vanwege een voetbalwedstrijd niet stoppen in Amsterdam Amstel, maar stoppen extra in Amsterdam Bijlmer ArenA; naar Amsterdam Amstel kunt u gebruikmaken van Sprinters
Extra reistijd
een kwartier


Spoiler: show
Duivendrecht
Wanneer
zaterdag 17 tot en met zondag 25 februari

Oorzaak
aangepaste dienstregeling

Advies
U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de Intercity's tussen Schiphol Airport en Amersfoort Schothorst/Enschede/Lelystad C kunnen vanwege de Huishoudbeurs niet stoppen in Duivendrecht, maar stoppen extra in Amsterdam RAI; naar Duivendrecht kunt u gebruikmaken van Sprinters
Extra reistijd
een kwartier


Ik vind dit nogal een waardeloze ontwikkeling :N

fred1954
Berichten: 2428
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Za 03 Feb 2018, 16:46

Ja, dat is een vreemd dat NS dat zo doet. EN een kwartier langere reistijd. In dat kwartier kunnen de treinen volgens mij makkelijk op BEIDE stations stoppen, toch?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Aking » Za 03 Feb 2018, 16:46

Sjah, blijkbaar zitten dienstregelingen/ruimte op het spoor tegenwoordig zo krap in elkaar dat je geen ruimte meer hebt voor extra stops. Dan gaat je extra stop dus ten koste van een andere stop...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3869
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor tsov » Za 03 Feb 2018, 16:51

fred1954 schreef:Ja, dat is een vreemd dat NS dat zo doet. EN een kwartier langere reistijd. In dat kwartier kunnen de treinen volgens mij makkelijk op BEIDE stations stoppen, toch?

Nouja, dat kwartier extra ontstaat doordat je moet overstappen op een sprinter (of een metro), het is niet zo dat die IC er langer over doet van A naar B. Er wordt juist een stop overgeslagen om een andere stop mogelijk te maken. Een extra stop zou simpelweg niet passen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

fred1954
Berichten: 2428
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Za 03 Feb 2018, 16:53

Aha, ja stom van mij, natuurlijk heeft men het over de hele reis tot aan je bestemming......oeps :oops:

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6441
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor regenmaker » Za 03 Feb 2018, 17:02

Maar op zich is Duivendrecht ook geen IC stop toch? Misschien moet de NS die semi-intercity stations gewoon schrappen of er volwaardige IC-stops van maken. Maakt het een stuk consequenter in ieder geval.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

Littlebusdriver
Berichten: 252
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Littlebusdriver » Za 03 Feb 2018, 17:04

Het klopt ook niet. Er staat; de Intercity's van Alkmaar/Enkhuizen naar Maastricht/Heerlen kunnen vanwege een voetbalwedstrijd niet stoppen in Amsterdam Amstel, maar stoppen extra in Amsterdam Bijlmer ArenA; naar Amsterdam Amstel kunt u gebruikmaken van Sprinters

Dat moet natuurlijk zijn; vanwege een voetbalwedstrijd stoppen de intercity's extra in Amsterdam Bijlmer Arena en daardoor niet in Amsterdam Amstel. Net zo voor de huishoudbeurs en station Rai.

VIRM
Berichten: 4199
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Za 03 Feb 2018, 17:55

Waarom betekent het extra stoppen van de 800/3000/s2900/s3900 op Bijlmer ineens dat de stop op Amstel moet vervallen? Voorheen was dat nooit een probleem en kon er op beide stations worden gestopt.r
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30267
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Za 03 Feb 2018, 18:01

Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling. Kan je alleen niet meer aan EZR doen en wellicht loopt een achteropkomende trein puur theoretisch voor rood volgens de normen.
Soms lijkt NS vergeten dat ze reizigers vervoeren en niet voor de lol met treintjes heen en weer rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Somoht
Berichten: 1339
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Somoht » Za 03 Feb 2018, 18:02

Dienstregeling op de as A'dam Zuid -> Almere zijn echt enorm krap. Zie bijvoorbeeld hoe de sprinter 14600 op IC 2400 staat te wachten op Weesp. Extra stop is 2-3 minuten extra wachten, waardoor de Sprinter vetraagd raakt of nog erger de IC achter de SPrinter aanhobbelt. Achter die SPR 14600 zitten weer een rits van 2 Intercitys, de IC 2600 naar Almere en de IC 700 en S1800 naar Zwolle/Groningen/Leeuwarden die daar ook weer gevolgen van hebben.

Durashift
Berichten: 2697
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 03 Feb 2018, 18:17

Littlebusdriver schreef:Het klopt ook niet. (..)

Dat moet natuurlijk zijn; vanwege een voetbalwedstrijd stoppen de intercity's extra in Amsterdam Bijlmer Arena en daardoor niet in Amsterdam Amstel. Net zo voor de huishoudbeurs en station Rai.


Ook dit klopt niet. De echte reden zou tekstueel moeten zijn: stoppen de intercity's in A'dam Bijlmer in plaats van A'dam Amstel

Maar ja, daarmee laat de NS zien dat er een keuze gemaakt moest worden.. wat wellicht voor sommige reizigers niet zo leuk is.
Dusss, framed NS het op deze manier. Past (helaas) prima in de huidige tijdgeest, vind ik.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Suus » Za 03 Feb 2018, 18:21

Daniel schreef:Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling.

De s800 heeft alleen buffer in Amsterdam Centraal en ‘s-Hertogenbosch. En die in Amsterdam houdt toch echt niet over.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30267
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Za 03 Feb 2018, 18:33

Ik bedoel niet de buffer op stations, maar die in de rijtijden zelf. Die is groter dan je denkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Mikos » Za 03 Feb 2018, 19:13

Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan. De discussie is intern gevoerd en ook Rover is er al over gevallen. Maar het komt hier op neer:

Er is een evenement. En die reizigers willen massaal met de trein daar van en naar toe reizen per trein (want dat promoten we nu eenmaal). Die reizigers krijg je niet weg met de reguliere treinen (denk aan een concert of voetbalwedstrijd), dus zul je extra treinen moeten laten rijden, anders krijg je problemen met je crowd management. Maar de reguliere treinen kunnen vanwege de planregels geen extra stop maken.

Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft. Dat is geen gemakkelijk dilemma. Succes met kiezen!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13467
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Za 03 Feb 2018, 19:18

Daniel schreef:Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling. Kan je alleen niet meer aan EZR doen en wellicht loopt een achteropkomende trein puur theoretisch voor rood volgens de normen.

Wat is EZR?

(En nu ik toch je aandacht heb: de s2900 en s3900 moeten nog worden aan de database. :wink: )
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4824
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Milco » Za 03 Feb 2018, 19:28

Energie Zuinig Rijden.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 29-09-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 27-09-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30267
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Za 03 Feb 2018, 21:32

Mikos schreef:Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft.

Met de huidige oplossing vergroot je volgens mij alleen het probleem maar: bv. Bijlmer is al erg druk door een evenement, en vervolgens maak je het even nog drukker door ook alle reizigers vanaf Amstel naar Utrecht er over te laten stappen.

Mikos schreef:Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan.

Typisch zo'n geval dit waarin je maatwerk moet leveren in plaats van star de regeltjes handhaven. Wat is de volgende stap? Dat een trein met +2 wordt opgeheven omdat 'ie de buffertijd niet mag gebruiken om de vertraging in te lopen? We zitten ondertussen toch akelig dicht bij die situatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Mikos » Za 03 Feb 2018, 21:58

Er is een verschil tussen theorie en praktijk, dus als je die dingen even uit elkaar houdt, kunnen we een discussie voeren over de theorie. Want daarop is het geheel gebaseerd. Die theorie vertelt ons dus dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de buffertijd om een extra stop te maken zonder de dienstregeling elders aan te passen.

En wat het eerste deel van je post betreft: Er is geen verschil in reizigersaantallen wanneer je die trein op beide stations laat stoppen of wanneer je de reizigers van het station waar niet gestopt kan worden laat reizen naar het andere station. Verergeren is dus niet aan de orde; je haalt iedereen nog steeds op, je verlegt alleen het aanbod naar daar waar de grotere vraag is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30267
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Za 03 Feb 2018, 22:01

Er is wel een verschil in reizigersaantallen, want ik doelde op de drukte op het perron en niet in de trein :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Mikos » Za 03 Feb 2018, 22:08

Maar dan vererger je nog steeds niks, want je hebt meer treinen die de reizigers af kunnen voeren. Het handvol reizigers dat van elders naar daar komt staat niet in verhouding tot de hoeveelheid ruimte die aangeboden wordt om iedereen weg te kunnen krijgen.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11618
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Za 03 Feb 2018, 23:25

Mikos schreef:Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan.
Er is in de planregels helemaal niets aangepast in 2018 ten opzichte van 2017. Alle planningsregels staan in de Netverklaring, die staat gewoon online, ze zijn gewoon te vergelijken. Het enige wat veranderd is is de structuur van de dienstregeling (waarbij de wijziging op Amsterdam-Utrecht er via de goederenpaden Rotterdam-Amersfoort voor zorgde dat ook de Zuidtak mee veranderde), maar daar was NS echt zelf bij en dat was echt de wens van NS.

Blijft over dat dit allemaal niet de schoonheidsprijs verdient (en voor de extra stops op de Bijlmer ook de vraag waarom dat nodig is: daar rijdt immers ook een metro en vanuit Utrecht 4x per uur een IC). Rijdt NS eigenlijk de 7400 extra op die zondagavond als ze de stops op Amstel slopen?

Durashift
Berichten: 2697
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 03 Feb 2018, 23:27

Mikos schreef: (..) Maar het komt hier op neer:

Er is een evenement. En die reizigers willen massaal met de trein daar van en naar toe reizen per trein (want dat promoten we nu eenmaal). Die reizigers krijg je niet weg met de reguliere treinen (denk aan een concert of voetbalwedstrijd), dus zul je extra treinen moeten laten rijden, anders krijg je problemen met je crowd management. Maar de reguliere treinen kunnen vanwege de planregels geen extra stop maken.

Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft. Dat is geen gemakkelijk dilemma. Succes met kiezen!


Er zijn dus 2 keuzes te maken:

1). Wel of geen extra trein (evenementen trein zogezegd) inzetten, indien daar een rijpad voor is?

2). Keuze maken tussen extra stop maken of de stop verleggen ivm rijtijden etc..

Nou ja, welke keuze het ook zal worden.. communiceer die keuze 'helder' (eerlijk) maar doe niet 'alsof er geen keuze gemaakt is maar er iets extra geboden wordt', NS. :wink:

Mikos schreef:Maar dan vererger je nog steeds niks, want je hebt meer treinen die de reizigers af kunnen voeren.


Ehm.. in de genoemde voorbeelden worden toch geen extra treinen ingezet? De stop wordt enkel verlegd, voor de reeds ingeplande trein.

Hendrik
Berichten: 1936
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Hendrik » Za 03 Feb 2018, 23:35

Bij Rotterdam Stadion kunnen treinen wel extra stoppen zonder dat ergens anders een stop opgeheven wordt, toch? Hoe kan dat dan?

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor groningen » Za 03 Feb 2018, 23:38

Heeft dan niemand door dat er morgen werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch zijn. Alle treinen naar Eindhoven stoppen al in Utrecht Centraal. Wat op tijd rijden? Om van Utrecht Centraal naar Den Bosch doet de snelbus er 1 uur over. Omrijden via Breda vanuit Noord Holland zou een optie zijn. Trouwens de meeste Ajax supporters in Noord Holland, dus Amsterdam Amstel zou in de andere kant moeten worden overgeslagen.

Durashift
Berichten: 2697
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Za 03 Feb 2018, 23:39

Geen ETMET.. wacht maar.. tot over een paar jaar.. heb je het gelazer daar ook..

:D


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten