'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door JWM »

Sinds dit jaar gaan extra Intercitystops bij evenementen in de regio Amsterdam ten koste van stops op andere stations. Twee voorbeelden:
Spoiler: show
Amsterdam Amstel
Wanneer
zondag 4 februari van 18.45 uur tot 19.30 uur

Oorzaak
aangepaste dienstregeling

Advies
U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de Intercity's van Alkmaar/Enkhuizen naar Maastricht/Heerlen kunnen vanwege een voetbalwedstrijd niet stoppen in Amsterdam Amstel, maar stoppen extra in Amsterdam Bijlmer ArenA; naar Amsterdam Amstel kunt u gebruikmaken van Sprinters
Extra reistijd
een kwartier
Spoiler: show
Duivendrecht
Wanneer
zaterdag 17 tot en met zondag 25 februari

Oorzaak
aangepaste dienstregeling

Advies
U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de Intercity's tussen Schiphol Airport en Amersfoort Schothorst/Enschede/Lelystad C kunnen vanwege de Huishoudbeurs niet stoppen in Duivendrecht, maar stoppen extra in Amsterdam RAI; naar Duivendrecht kunt u gebruikmaken van Sprinters
Extra reistijd
een kwartier
Ik vind dit nogal een waardeloze ontwikkeling :N
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, dat is een vreemd dat NS dat zo doet. EN een kwartier langere reistijd. In dat kwartier kunnen de treinen volgens mij makkelijk op BEIDE stations stoppen, toch?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Aking »

Sjah, blijkbaar zitten dienstregelingen/ruimte op het spoor tegenwoordig zo krap in elkaar dat je geen ruimte meer hebt voor extra stops. Dan gaat je extra stop dus ten koste van een andere stop...
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door tsov »

fred1954 schreef:Ja, dat is een vreemd dat NS dat zo doet. EN een kwartier langere reistijd. In dat kwartier kunnen de treinen volgens mij makkelijk op BEIDE stations stoppen, toch?
Nouja, dat kwartier extra ontstaat doordat je moet overstappen op een sprinter (of een metro), het is niet zo dat die IC er langer over doet van A naar B. Er wordt juist een stop overgeslagen om een andere stop mogelijk te maken. Een extra stop zou simpelweg niet passen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Aha, ja stom van mij, natuurlijk heeft men het over de hele reis tot aan je bestemming......oeps :oops:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door regenmaker »

Maar op zich is Duivendrecht ook geen IC stop toch? Misschien moet de NS die semi-intercity stations gewoon schrappen of er volwaardige IC-stops van maken. Maakt het een stuk consequenter in ieder geval.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

Het klopt ook niet. Er staat; de Intercity's van Alkmaar/Enkhuizen naar Maastricht/Heerlen kunnen vanwege een voetbalwedstrijd niet stoppen in Amsterdam Amstel, maar stoppen extra in Amsterdam Bijlmer ArenA; naar Amsterdam Amstel kunt u gebruikmaken van Sprinters

Dat moet natuurlijk zijn; vanwege een voetbalwedstrijd stoppen de intercity's extra in Amsterdam Bijlmer Arena en daardoor niet in Amsterdam Amstel. Net zo voor de huishoudbeurs en station Rai.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door VIRM »

Waarom betekent het extra stoppen van de [serie=Intercity|2018|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]/[serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/s2900/s3900 op Bijlmer ineens dat de stop op Amstel moet vervallen? Voorheen was dat nooit een probleem en kon er op beide stations worden gestopt.r
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Daniel »

Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling. Kan je alleen niet meer aan EZR doen en wellicht loopt een achteropkomende trein puur theoretisch voor rood volgens de normen.
Soms lijkt NS vergeten dat ze reizigers vervoeren en niet voor de lol met treintjes heen en weer rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Somoht »

Dienstregeling op de as A'dam Zuid -> Almere zijn echt enorm krap. Zie bijvoorbeeld hoe de sprinter [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] op IC [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] staat te wachten op Weesp. Extra stop is 2-3 minuten extra wachten, waardoor de Sprinter vetraagd raakt of nog erger de IC achter de SPrinter aanhobbelt. Achter die SPR [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] zitten weer een rits van 2 Intercitys, de IC [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] naar Almere en de IC [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en S1800 naar Zwolle/Groningen/Leeuwarden die daar ook weer gevolgen van hebben.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Durashift »

Littlebusdriver schreef:Het klopt ook niet. (..)

Dat moet natuurlijk zijn; vanwege een voetbalwedstrijd stoppen de intercity's extra in Amsterdam Bijlmer Arena en daardoor niet in Amsterdam Amstel. Net zo voor de huishoudbeurs en station Rai.
Ook dit klopt niet. De echte reden zou tekstueel moeten zijn: stoppen de intercity's in A'dam Bijlmer in plaats van A'dam Amstel

Maar ja, daarmee laat de NS zien dat er een keuze gemaakt moest worden.. wat wellicht voor sommige reizigers niet zo leuk is.
Dusss, framed NS het op deze manier. Past (helaas) prima in de huidige tijdgeest, vind ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling.
De s800 heeft alleen buffer in Amsterdam Centraal en ‘s-Hertogenbosch. En die in Amsterdam houdt toch echt niet over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Daniel »

Ik bedoel niet de buffer op stations, maar die in de rijtijden zelf. Die is groter dan je denkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Mikos »

Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan. De discussie is intern gevoerd en ook Rover is er al over gevallen. Maar het komt hier op neer:

Er is een evenement. En die reizigers willen massaal met de trein daar van en naar toe reizen per trein (want dat promoten we nu eenmaal). Die reizigers krijg je niet weg met de reguliere treinen (denk aan een concert of voetbalwedstrijd), dus zul je extra treinen moeten laten rijden, anders krijg je problemen met je crowd management. Maar de reguliere treinen kunnen vanwege de planregels geen extra stop maken.

Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft. Dat is geen gemakkelijk dilemma. Succes met kiezen!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling. Kan je alleen niet meer aan EZR doen en wellicht loopt een achteropkomende trein puur theoretisch voor rood volgens de normen.
Wat is EZR?

(En nu ik toch je aandacht heb: de s2900 en s3900 moeten nog worden aan de database. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Milco »

Energie Zuinig Rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft.
Met de huidige oplossing vergroot je volgens mij alleen het probleem maar: bv. Bijlmer is al erg druk door een evenement, en vervolgens maak je het even nog drukker door ook alle reizigers vanaf Amstel naar Utrecht er over te laten stappen.
Mikos schreef:Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan.
Typisch zo'n geval dit waarin je maatwerk moet leveren in plaats van star de regeltjes handhaven. Wat is de volgende stap? Dat een trein met +2 wordt opgeheven omdat 'ie de buffertijd niet mag gebruiken om de vertraging in te lopen? We zitten ondertussen toch akelig dicht bij die situatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Mikos »

Er is een verschil tussen theorie en praktijk, dus als je die dingen even uit elkaar houdt, kunnen we een discussie voeren over de theorie. Want daarop is het geheel gebaseerd. Die theorie vertelt ons dus dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de buffertijd om een extra stop te maken zonder de dienstregeling elders aan te passen.

En wat het eerste deel van je post betreft: Er is geen verschil in reizigersaantallen wanneer je die trein op beide stations laat stoppen of wanneer je de reizigers van het station waar niet gestopt kan worden laat reizen naar het andere station. Verergeren is dus niet aan de orde; je haalt iedereen nog steeds op, je verlegt alleen het aanbod naar daar waar de grotere vraag is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Daniel »

Er is wel een verschil in reizigersaantallen, want ik doelde op de drukte op het perron en niet in de trein :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Mikos »

Maar dan vererger je nog steeds niks, want je hebt meer treinen die de reizigers af kunnen voeren. Het handvol reizigers dat van elders naar daar komt staat niet in verhouding tot de hoeveelheid ruimte die aangeboden wordt om iedereen weg te kunnen krijgen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan.
Er is in de planregels helemaal niets aangepast in 2018 ten opzichte van 2017. Alle planningsregels staan in de Netverklaring, die staat gewoon online, ze zijn gewoon te vergelijken. Het enige wat veranderd is is de structuur van de dienstregeling (waarbij de wijziging op Amsterdam-Utrecht er via de goederenpaden Rotterdam-Amersfoort voor zorgde dat ook de Zuidtak mee veranderde), maar daar was NS echt zelf bij en dat was echt de wens van NS.

Blijft over dat dit allemaal niet de schoonheidsprijs verdient (en voor de extra stops op de Bijlmer ook de vraag waarom dat nodig is: daar rijdt immers ook een metro en vanuit Utrecht 4x per uur een IC). Rijdt NS eigenlijk de [serie=Sprinter|2018|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] extra op die zondagavond als ze de stops op Amstel slopen?
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Durashift »

Mikos schreef: (..) Maar het komt hier op neer:

Er is een evenement. En die reizigers willen massaal met de trein daar van en naar toe reizen per trein (want dat promoten we nu eenmaal). Die reizigers krijg je niet weg met de reguliere treinen (denk aan een concert of voetbalwedstrijd), dus zul je extra treinen moeten laten rijden, anders krijg je problemen met je crowd management. Maar de reguliere treinen kunnen vanwege de planregels geen extra stop maken.

Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft. Dat is geen gemakkelijk dilemma. Succes met kiezen!
Er zijn dus 2 keuzes te maken:

1). Wel of geen extra trein (evenementen trein zogezegd) inzetten, indien daar een rijpad voor is?

2). Keuze maken tussen extra stop maken of de stop verleggen ivm rijtijden etc..

Nou ja, welke keuze het ook zal worden.. communiceer die keuze 'helder' (eerlijk) maar doe niet 'alsof er geen keuze gemaakt is maar er iets extra geboden wordt', NS. :wink:
Mikos schreef: Maar dan vererger je nog steeds niks, want je hebt meer treinen die de reizigers af kunnen voeren.
Ehm.. in de genoemde voorbeelden worden toch geen extra treinen ingezet? De stop wordt enkel verlegd, voor de reeds ingeplande trein.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Hendrik »

Bij Rotterdam Stadion kunnen treinen wel extra stoppen zonder dat ergens anders een stop opgeheven wordt, toch? Hoe kan dat dan?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door groningen »

Heeft dan niemand door dat er morgen werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch zijn. Alle treinen naar Eindhoven stoppen al in Utrecht Centraal. Wat op tijd rijden? Om van Utrecht Centraal naar Den Bosch doet de snelbus er 1 uur over. Omrijden via Breda vanuit Noord Holland zou een optie zijn. Trouwens de meeste Ajax supporters in Noord Holland, dus Amsterdam Amstel zou in de andere kant moeten worden overgeslagen.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 'Flexibele' Intercitystops regio Amsterdam

Bericht door Durashift »

Geen ETMET.. wacht maar.. tot over een paar jaar.. heb je het gelazer daar ook..

:D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten