Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
wouter15
Berichten: 1025
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor wouter15 » Vr 09 Feb 2018, 21:26

Hier zijn de uitgangspunten van het vervoersplan 2019 van Syntus Utrecht en U-OV te lezen: https://www.stateninformatie.provincie- ... n-2019.pdf

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Feb 2018, 21:40

De nieuwe DAV-concessie loopt van december 2018 tot december 2026. Buslijnen in deze concessie zorgen
momenteel voor een rechtstreekse verbinding tussen het busstation Vianen Lekbrug en kantorenpark Papendorp
en extra capaciteit voor de bediening van Papendorp. Voor de dienstregeling is het van belang dat U-OV
afspraken maakt met de nieuwe vervoerder over bediening, tijdsligging, aansluitingen en acceptatie van gangbare
Utrechtse abonnementsvormen voor de komende periode.

Wat een hoop woorden voor Qbuzz die afspraken met Qbuzz moet maken :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 3002
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 09 Feb 2018, 23:17

De plannen klinken wel goed, Syntus breidt mogelijk diensten richting Uithof uit. Misschien dat alle plannen ook ontlasting geven op de nieuwe tram.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor isadora » Za 10 Feb 2018, 07:58

Welke nieuwe tram? :X
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

AK-student
Berichten: 79
Lid geworden op: Ma 22 Jan 2018, 15:09

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor AK-student » Za 10 Feb 2018, 08:12

_O- :D
Ik reis regelmatig met: Syntus Utrecht (bus), Breng (bus), Arriva Rivierenland en achterhoek (bus en trein) en NS.

Ferdinand
Berichten: 764
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Ferdinand » Za 10 Feb 2018, 16:40

Overcapaciteit tussen Driebergen-Zeist en Utrecht is wel een probleem ja. Veel lege tot halflege bussen rijden er en 51 heeft het nog zwaarder gekregen.
Iedere dag van Zeist-Noord naar Kerckebosch. Meestal met de fiets, maar als het kan met buurtbus 575.https://www.youtube.com/channel/UCTkdiJOYZhg7wwxrMNhFF7Q

Roeland
Berichten: 682
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Roeland » Ma 12 Feb 2018, 08:39

Het punt dat Syntus inspeelt op de gevolgen van de AML-concessie voor Ronde Venen vind ik wel interessant. De 142 is daar verdwenen.
Zijn er rond Mijdrecht / Wilnis al veranderde reispatronen zichtbaar door het vervallen van de 142? Ik kan mij voorstellen dat reizigers van Wilnis naar Amsterdam nu vaker de 126 nemen.

fred1954
Berichten: 2220
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor fred1954 » Ma 12 Feb 2018, 09:05

Mijdrecht krijgt per 22 juli (opening NZL) een rechtstreekse verbinding met Amsterdam station Zuid d.m.v. de nieuwe R-net lijn 348 van AML. De huidige AML spitslijn 242 Mijdrecht - Station Zuid is zeer matig bezet in ieder geval, maar zal per 22 juli vervallen.

sirvinniei
Berichten: 1904
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor sirvinniei » Ma 12 Feb 2018, 09:29

Ik vraag me af of de lijnen 130 en 340 niet gewoon samengevoegd kunnen worden om een beter afgestemde frequentie tussen Uithoorn en Mijdrecht te krijgen. De Syntus bussen hebben al stopcontacten en wifi en hoeven in principe alleen maar een rood kleurtje te krijgen.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op Ma 12 Feb 2018, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Roeland
Berichten: 682
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Roeland » Ma 12 Feb 2018, 09:56

sirvinniei schreef:Ik vraag me af of de lijnen 130 en 340 niet gewoon samengevoegd kunnen worden om een beter afgestemde frequentie tussen Uithoorn en Amstelveen te krijgen.

Is de 130 niet nogal gevoelig voor files op de A2 en de N201? En de 130 heeft toch een scheve frequentie vanwege de "kwartiersdienst" in de spits van NS op Utrecht - Breukelen?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36693
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Suus » Ma 12 Feb 2018, 10:09

De 130 en 340 was voordat BBA in Noordwest-Utrecht ging rijden een doorgaande lijn 140 Utrecht - Haarlem. In Uithoorn heb je nog een hele tijd twee lijnen 140 gehad.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Feb 2018, 12:42

@Roeland: 130 heeft inderdaad een 10/20 interval.

@Sirvinnei: Tenzij je tussen Uithoorn en Mijdrecht bedoelde snap ik je suggestie niet helemaal. Immers komt 130 niet in Amstelveen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6176
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor regenmaker » Ma 12 Feb 2018, 12:43

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/meedoen iets voor hier. Kunnen jullie mooi de enquête invullen. :)
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Bravo (Zuidoost-Brabant).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 10 juni 2018)
Wijzigingen Recklinghausen, Bottrop en Mönchengladbach, juli 2018.
Dienstregelingswijzigingen Düsseldorf, 29 augustus 2018.

sirvinniei
Berichten: 1904
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor sirvinniei » Ma 12 Feb 2018, 16:09

Daniel schreef:@Roeland: 130 heeft inderdaad een 10/20 interval.

@Sirvinnei: Tenzij je tussen Uithoorn en Mijdrecht bedoelde snap ik je suggestie niet helemaal. Immers komt 130 niet in Amstelveen.

Je hebt gelijk, ik bedoelde Mijdrecht

Leuk dat Syntus al een tipje van de sluier onthult :)
Laatst gewijzigd door sirvinniei op Ma 12 Feb 2018, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

dnmw2705
Berichten: 1343
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor dnmw2705 » Ma 12 Feb 2018, 17:16

regenmaker schreef:https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/meedoen iets voor hier. Kunnen jullie mooi de enquête invullen. :)

Mooi dat Syntus gaat kijken naar rechtstreekse verbinding vallei-gebied naar het USP! Was een wens van bewoners daar, maar kon afgelopen jaar nog niet. Hoop voor hen dat ze ook een nachtbus krijgen. N17 doortrekken naar Veenendaal is nog niet eens zo gek. Zou als pilot kunnen als ze N81 eruit gooien. Aangezien ze toch moeten kijken naar het nachtnet.

Littlebusdriver
Berichten: 214
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Littlebusdriver » Ma 12 Feb 2018, 18:41

Overal in de vragenlijst staat dat het budgetneutraal moet. Maar wat er wordt opgeofferd voor die bus vanuit de Vallei naar de Uithof staat er dan weer níet. Ook staat er niet wat er met het budget van de opgeheven Henschotermeerlijn 383 en ingekorte 56 is gedaan. Ook staat er bij twee verschillende vragen als ‘tegenprestatie’ lijn 107 minder vaak te laten rijden. Exact dezelfde zin wordt twee keer genoemd. Ik vind het verwarrend en lastig om zo keuzes te maken.

Ferdinand
Berichten: 764
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: RE: Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Ferdinand » Ma 12 Feb 2018, 19:19

Het was toch de bedoeling om de 383 na de zomervakantie op te heffen? Ik denk niet ze extra geld overhouden door het opheffen.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op Ma 12 Feb 2018, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere dag van Zeist-Noord naar Kerckebosch. Meestal met de fiets, maar als het kan met buurtbus 575.https://www.youtube.com/channel/UCTkdiJOYZhg7wwxrMNhFF7Q

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Feb 2018, 19:46

383 is toch helemaal niet opgeheven, het is 380 die is opgeheven.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dnmw2705
Berichten: 1343
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor dnmw2705 » Ma 12 Feb 2018, 19:57

Littlebusdriver schreef:Overal in de vragenlijst staat dat het budgetneutraal moet. Maar wat er wordt opgeofferd voor die bus vanuit de Vallei naar de Uithof staat er dan weer níet. Ook staat er niet wat er met het budget van de opgeheven Henschotermeerlijn 383 en ingekorte 56 is gedaan. Ook staat er bij twee verschillende vragen als ‘tegenprestatie’ lijn 107 minder vaak te laten rijden. Exact dezelfde zin wordt twee keer genoemd. Ik vind het verwarrend en lastig om zo keuzes te maken.

Het 'budget' is gebruikt om de rijtijden te verbeteren. Althans, dat leek ik op te maken uit het vervoersplan. De 380 werd opgeheven omdat de 3(?)en 56 jou ook op Driebergen Zeist kon brengen en daar de 382 te nemen.

Wat betreft het opofferen. 107 die zo vaak is gaan rijden.. Dat kan best 2 ritten minder in het uur als je daarvoor de 207 vaker krijgt.

Syntus is verantwoordelijk voor de winst die het maakt. De PU geeft een standaard vergoeding tov wat U-OV 'krijgt'. Syntus zal dus altijd innoveren door slechte verbindingen te knijpen of helemaal op te schorten.

Ik ben zelf overigens heel erg benieuwd naar het nachtnet. Syntus rijdt nu op zaterdag en zondagnacht. U-OV alleen zondagnacht. Weet niet hoe ze precies lopen, maar gok dat er best potentie voor is om U-OV lijnen ook op zaterdagnacht te rijden.

Zal m'n ideeën niet los laten voordat het een ideeën topic wordt en de beheerders weer werk hebben om alles te verplaatsten

Littlebusdriver
Berichten: 214
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Littlebusdriver » Ma 12 Feb 2018, 20:20

Daniel schreef:383 is toch helemaal niet opgeheven, het is 380 die is opgeheven.

Dan bedoelde ik de 380, maakt ook niet uit, ze reden toch allemaal vrijwel leeg rond :wink:

Ferdinand
Berichten: 764
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Ferdinand » Ma 12 Feb 2018, 20:31

Dat flexibele OV lijkt me nou echt niets. Ik heb geen zin om 30 minuten van tevoren te zeggen of ik kom.
Iedere dag van Zeist-Noord naar Kerckebosch. Meestal met de fiets, maar als het kan met buurtbus 575.https://www.youtube.com/channel/UCTkdiJOYZhg7wwxrMNhFF7Q

Littlebusdriver
Berichten: 214
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Littlebusdriver » Ma 12 Feb 2018, 20:34

dnmw2705 schreef:Het 'budget' is gebruikt om de rijtijden te verbeteren. Althans, dat leek ik op te maken uit het vervoersplan.

Dat kan zijn, maar dat wordt niet genoemd cq uitgelegd in de enquete waar de eenvoudige reiziger in terecht komt.

dnmw2705 schreef:Wat betreft het opofferen. 107 die zo vaak is gaan rijden.. Dat kan best 2 ritten minder in het uur als je daarvoor de 207 vaker krijgt.

Dat kan zijn, maar dan gaat dus óf lijn 207 vaker rijden, óf lijn 107 gaat in de vakantieperiode van 2 naar 4 keer per uur. Bij beide voorstellen wordt immers gezegd dat dit alleen kan als lijn 107 in de spits van 6 naar 4 keer gaat. En dat kan je maar een keer doen.

Nergens staat waar de bussen vandaan komen die straks misschien tussen de Klomp en de Uithof gaan rijden. Ik wil niet hebben dat ik nu voor die nieuwe lijn kies en straks merk dat er ergens anders minder bussen rijden, of dat lijn 280 vervalt oid. Soms staat er heel duidelijk bij waar de bussen cq het geld vandaan komt, soms staat er niets. Dat is verwarrend.

dnmw2705
Berichten: 1343
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor dnmw2705 » Ma 12 Feb 2018, 20:42

Littlebusdriver schreef:Nergens staat waar de bussen vandaan komen die straks misschien tussen de Klomp en de Uithof gaan rijden. Ik wil niet hebben dat ik nu voor die nieuwe lijn kies en straks merk dat er ergens anders minder bussen rijden, of dat lijn 280 vervalt oid. Soms staat er heel duidelijk bij waar de bussen cq het geld vandaan komt, soms staat er niets. Dat is verwarrend.

Ik snap hoe je het bedoelt dan ja! Nu is het natuurlijk wel zo dat bij de 107/207 er een 'gebied' indicatie is van bestaande lijnen. In het geval val de Vallei is er geen enkele lijn die rond dat traject die invloed heeft op Vallei - USP. Het is volledig gissen daarin, maar gok dat de enquête op dat gebied ook echt is voor de mensen die daar vandaan komen. Want als jij in Renswoude woont en jij een bus kan krijgen van je woonplaats naar de Uithof.. dan kan het jou vast geen f*ck schelen als er een bus tussen Utrecht-Amsterdam vervalt of Utrecht-Gouda.

sirvinniei
Berichten: 1904
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor sirvinniei » Ma 12 Feb 2018, 20:44

Een lijn Uithof-WSR is niet zo DRU intensief. Als je ze aansluit op collegetijden gaat het om 5 ritten heen en misschien 3 ritten terug. Deze kunnen makkelijk bezuinigd worden op bijvoorbeeld een deel van de spitsritten van x80.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29571
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitgangspunten U-OV en Syntus Utrecht vervoersplan 2019

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Feb 2018, 20:56

dnmw2705 schreef:De 380 werd opgeheven omdat de 3(?)en 56 jou ook op Driebergen Zeist kon brengen en daar de 382 te nemen.

Dat vindt ik nu juist een raar idee gezien de omweg die je ervoor moet maken. Ik heb in de enquête dan ook wel sterk m'n verbazing laten blijken dat er wel een bus van Veenendaal naar het Henschotermeer is blijven rijden (is daar überhaupt vraag?) terwijl je hele massa's van Amersfoort naar het Henschotermeer ziet fietsen en vervolgens de buslijn vervalt omdat er gebrek aan vraag zou zijn???? Eerder gebrek aan marketing van die lijnen volgens mij, de doublure met lijn 3 die in het vervoerplan genoemd werd vorige jaar had immers ook opgelost geweest met een inkorting van 380 tot station Amersfoort.

Maar verder wel een lastige enquête omdat 'ie heel erg geschreven is op specifiek gebruikers van een bepaalde verbinding, terwijl je iets toch ook een goed idee kunt vinden als je er zelf niet persé dagelijks gebruik van maakt.

In elk geval wel afgeraden om direct frequenties te verlagen op de stadsdienst Amersfoort, maar eerder een totaal nieuwe opzet van de stadsdienst te overwegen met wat meer gestrekte lijnen waardoor ze aantrekkelijker worden (nu is de stadsdienst hier vooral extreem traag).
En tot slot de suggestie om eventueel wat te combineren tussen de scholierenritten (680/690) en de verdichtingsritten van X80, met een goeie planning zou je immers wellicht wat verdichtingsritten Amersfoort -> Scherpenzeel in de ochtendspits kunnen elimineren (op dat trajectdeel is 2x/uur voldoende in de tegenspitsrichting en tot aan Woudenberg rijden die verdichtingsritten al achter de 280 aan).
En toch ook maar openlijk afgevraagd waarom de X80 nou eigenlijk nog door de extreem krappe Dorpsstraat rijdt in Scherpenzeel (en exact daar ook z'n tegenrit treft in de spits), terwijl je zo ongeveer landelijk gestrekte ritten langs het dorp ziet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten