Pagina 1 van 2

Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 16:31
door wouter15
Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

30 maart 2018

De gemeente en de provincie Utrecht zijn in overleg met vervoerder U-OV, Syntus en NS om meer directe bussen in te zetten richting het Utrecht Science Park tijdens de spitsuren. Ook moeten er extra lijnen komen richting de treinstation Bunnik, Driebergen-Zeist, Vaartsche Rijn en Bilthoven. Het is nu al erg druk op de weg richting de Uithof en de tramverbinding blijft voorlopig uit.


Het AD meldt dat Utrecht hiermee reageert op een pleidooi van het Utrecht Science Park om iets te doen tegen de verkeersdrukte richting het Utrecht Science Park. Op het Utrecht Science Park zijn het UMC, de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht gevestigd. Daardoor reizen er elke dag vele duizenden mensen die kant uit.

Lees verder via: https://www.ovpro.nl/bus/2018/03/30/ext ... ontlasten/

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 18:11
door hidihi
Het wordt nog een moeilijke opgave. Het gebied rond de Uithof is zeer file gevoelig en ik hoop dat de bussen over de vluchtstroken mogen rijden. Ik hoop ook niet dat de provincie te moeilijk gaan doen over emisie eisen. Deze extra lijnen/ritten worden slechts 1x per dag gereden dus met moderne bussen rijden is een verspilling.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 19:21
door Daniel
De extra lijnen voegen gewoonweg niks toe, immers ga je dan frequenter rijden dan de treinen waarop ze aansluiten.
Je kunt beter de ontsluiting versnellen vanuit richtingen die nu nog geen snelbussen hebben, bijvoorbeeld Vleuten of zelfs Woerden en uit Hilversum. Daar kan je immers nog de lijnen die ook binnen de stad reizigers oppikken mee ontlasten en deels ook de verbinding vanaf Utrecht Centraal.
De lijn uit Woudenberg/Scherpenzeel die Syntus overweegt is daar ook een goeie voor trouwens want die reizigers gaan nu ook nog via Utrecht Centraal.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: vr 30 mar 2018, 22:23
door mijack1985
Jammer dat zo'n succeslijn als de 150 toentertijd is gesneuveld. Weliswaar een andere concessie, maar toch.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 14:08
door rooddolfijn
Een lijn naar station Utrecht Zuilen of Maarssen gaat en daar aansluitingen bied op de treinen van/naar Breukelen zou een goed idee zijn. Nu rijdt alleen lijn 32 van/naar station Maarssen maar die bied geen aansluiting op de treinen.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 15:50
door sirvinniei
Daniel schreef:De extra lijnen voegen gewoonweg niks toe, immers ga je dan frequenter rijden dan de treinen waarop ze aansluiten.
Je kunt beter de ontsluiting versnellen vanuit richtingen die nu nog geen snelbussen hebben, bijvoorbeeld Vleuten of zelfs Woerden en uit Hilversum. Daar kan je immers nog de lijnen die ook binnen de stad reizigers oppikken mee ontlasten en deels ook de verbinding vanaf Utrecht Centraal.
De lijn uit Woudenberg/Scherpenzeel die Syntus overweegt is daar ook een goeie voor trouwens want die reizigers gaan nu ook nog via Utrecht Centraal.
De vraag is alleen waar het ten koste van gaat. DRUs naar de snelweg richting de Uithof pompen is leuk, maar je moet hierbij waarschijnlijk bezuinigen op frequenties op lijnen waar meer reizigers baat bij hebben.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 18:43
door nvdw
Dat is dus de vraag. Het feit dat de tram nog niet rijdt betekent nu al een plus aan DRU's voor het in stand houden van lijn 12.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 18:57
door dnmw2705
De PU zal het aantal DRU's gewoon moeten verhogen voor Syntus en Qbuzz

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 19:00
door Aking
En wie gaat dat betalen?

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 19:10
door dnmw2705
Het potje van de Uithoflijn, dus uit eindelijk de burger.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 20:53
door Daniel
sirvinniei schreef:De vraag is alleen waar het ten koste van gaat. DRUs naar de snelweg richting de Uithof pompen is leuk, maar je moet hierbij waarschijnlijk bezuinigen op frequenties op lijnen waar meer reizigers baat bij hebben.
Voor extra DRU's op lijnen van de stations naar De Uithof geldt dat ook, maar daar hebben ook alleen de reizigers naar De Uithof (en deels ook Rijnsweerd) baat. En daarnaast is het maar de vraag in hoeverre de reizigers naar De Uithof er baat bij hebben: naar Bilthoven rijdt nu al 4x/uur een bus op de drukste momenten en je kan die wel 8x/uur laten rijden maar dan sluit de helft niet op de treinen aan waarmee ze alsnog vrij zinloos zijn.

Eigenlijk heeft alleen uitbreiding naar Bunnik nog zin, da's namelijk het enige station in de omgeving waar minder bussen per uur heen rijden dan er treinen van vertrekken.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 21:02
door Aking
En dan een busbaan aanleggen door Amelisweerd? Of wilde je de bussen om laten rijden via het stadion?

Of wilde je onze peoplemoverkabelbaanexpert vragen om een monorail en/of Schwebebahn over Amelisweerd te bouwen? *O*

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 21:29
door Daniel
De bussen vanaf Bunnik rijden al via het stadion (daar rijdt lijn 242 nu namelijk). Al kunnen treinreizigers natuurlijk nu al veel frequenter overstappen op Driebergen-Zeist dus wat dat betreft voegt een bus vanaf Bunnik weinig toe voor die groep (maar meer voor wie uit Wijk bij Duurstede komt)

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 21:59
door dnmw2705
Wat zou kunnen helpen is van Bilthoven een intercity station te maken. Dan stoppen er meer treinen. Ook zou je bij de Voordorpsedijk een aftakking kunnen aanleggen naar Hilversum.
*sarcasmeuit

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 22:19
door Daniel
Dat helpt niet, want bij Bilthoven zitten de ICs en Sprinters relatief kort op elkaar :wink:

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: za 31 mar 2018, 23:10
door hidihi
Hoelanger ik er over nadenk hoe meer ik het met Daniel eens ben. Misschien zijn directe bussen van gemeentes naar de Uithof beter. Bijvoorbeeld een scholieren lijn vanaf Breda, Gorichem, Houten(ik weet dat Houten al een verbinding heeft maar niet vanaf alle wijken). Ik zal er opzich als belasting betaler geen moeite hebben om de portomonee te trekken zolang de bussen maar goed gevuld zijn. Ook is het rijden van oude bussen erg belangrijk voor mij omdat de bussen slechts 1x per dag rijden

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 05:10
door Cas
Weet niet hoeveel nut scholierenlijnen vanuit Breda/Gorinchem hebben, in mijn ervaring stapt iedereen in Vianen al op de 287 naar de Uithof en wordt er weinig via Centraal gereisd. Ik zou het prachtig vinden om een lijn Gorinchem-Uithof te zien, maar ik denk niet dat je er veel mee opschiet qua reizigersspreiding.

Het is anekdotisch bewijs, maar ik hoor dat studenten uit de IC van Driebergen/Zeist eigenlijk altijd via Centraal reizen, omdat de 371 een te groot risico is (net wegrijden, zit vol, vertraging, etc) en men dus liever de zekerheid van 12 heeft. Als dit voor grotere stromen reizigers opgaat, is daar wellicht nog best wat te winnen.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 11:42
door nvdw
De 287 lijkt alles vanuit 'het zuiden' (Gorinchem, Oosterhout, Leerdam etc) prima mee te kunnen nemen. Die rijdt ook al 8x/uur tussen 8:00 en 9:00. Dan zit-ie soms wel vol, maar dat is ook geen probleem: tot Rijnsweerd zijn er verder geen haltes. Al vermoed ik dat in deze bussen ook nog de nodige mensen zitten die toch voor de 12 gaan.

Maar heeft Utrecht Science Park zelf geen goede ideeën meer dan alleen nog meer vervoer en infrastructuur (in de spits!) naar die onmogelijke Uithof? Dependance openen in Leidsche Rijn misschien? Daar hebben ze wel een station...

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 11:50
door Mdk
Hmm, de hogeschool en uni over drie plekken, ver uit elkaar spreiden. Strak plan!

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 11:59
door Daniel
Cas schreef:Weet niet hoeveel nut scholierenlijnen vanuit Breda/Gorinchem hebben, in mijn ervaring stapt iedereen in Vianen al op de 287 naar de Uithof en wordt er weinig via Centraal gereisd.
Dat vond ik zelf ook wel een heel exotische optie van hididi. Aan de zuid- en oostkant werkt de aanvoer via de diverse buslijnen al vrij goed, daar is denk ik inderdaad weinig winst te halen. Die winst zit meer aan de westkant waarvandaan je alleen maar via CS naar De Uithof kunt reizen en momenteel vanuit Hilversum omdat de Sprinter niet altijd op Overvecht stopt (waar ook altijd al behoorlijk veel op de 30 werd overgestapt).
Het is anekdotisch bewijs, maar ik hoor dat studenten uit de IC van Driebergen/Zeist eigenlijk altijd via Centraal reizen, omdat de 371 een te groot risico is (net wegrijden, zit vol, vertraging, etc) en men dus liever de zekerheid van 12 heeft. Als dit voor grotere stromen reizigers opgaat, is daar wellicht nog best wat te winnen.
Dat is een kwestie van marketing lijkt me: lijn 371 kent, net als 31 vanaf Bilthoven, een aansluitgarantie op de trein. De bus blijft hier maximaal 10 minuten op een vertraagde trein wachten, dus net wegrijden van de bus zou niet moeten gebeuren.
Overigens hoor ik in de bus richting De Klomp ook wel geregeld dat er studenten in zitten die vanuit Scherpenzeel/Renswoude via De Klomp naar Utrecht Centraal reizen om dan naar De Uithof te gaan. Die hebben natuurlijk ook nog niks aan een bus vanuit Driebergen.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: zo 01 apr 2018, 14:41
door AlbertPool
Naar mijn ervaring is de bus op de heenreis wel heel druk met name de rit van 8:17. Toen hier nog een gelede bus reed moest die wel eens mensen laten staan, sinds een paar jaar rijden er 2 bussen op hetzelfde tijdstip - in de huidige drgl is een daarvan de 371 maar daarvoor bestond die tweede bus ook al als extra bus tot Rijnsweerd die niet in de dienstregeling stond.

Het gaat vooral om de terugreis bij de (3)71. Al jaren is de aansluiting terug heel onbetrouwbaar, ofwel door file op het viaduct Universiteitsweg/A28 ofwel door file voor de overweg bij Driebergen-Zeist. Voordat de 371 er was was het nog erger want de 71 die rond kwart over 5 op de Uithof hoort te zijn liep toen vaak in Nieuwegein al 5-10 minuten vertraging op. Die bus reed onder Connexxion om 17:17 en toen ging het meestal mis, U-OV heeft daar ooit 17:12 van gemaakt wat de overstap betrouwbaarder maakte maar ik zie dat het tegenwoordig weer 17:17 is, maar een half uur voordat de trein vertrekt. De verschillen in reistijd zijn vrij dramatisch op dit traject, als het verkeer meevalt doet de bus de rit in 19 minuten en is die te vroeg op het station maar je kunt zomaar 10 minuten in de file staan tussen Zeist en station als het tegenzit. (U-OV lijkt moeite te hebben met die verschillen: buiten de spits is het juist heel gewoon dat de bus 5-10 minuten te vroeg is op het laatste deel. Niet zo prettig voor de reizigers die van de 3 haltes tussen Zeist en station komen.)

In de middag heb je dus het risico dat je een half uur op Driebergen-Zeist staat, en in de ochtend zorgt het ook praktisch niet voor reistijdwinst want de IC gaat maar 2x/uur. Als je college hebt om 9:00 en met de 371 of 71 reist -afhankelijk van in welke bus je jezelf weet te proppen- dan ben je al om 8:40 in de collegezaal terwijl daar dan nog niemand is. Als je de 12 neemt ben je ook nog ruim op tijd.

Al met al voelen de studenten die uit de IC komen weinig druk om de bus te nemen want er zijn weinig voordelen t.o.v. de 12.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: di 03 apr 2018, 21:35
door Statler Rail
Misschien een rare suggestie, maar... wat te denken van spreiding van les- en collegetijden? Veel studenten zullen er niet rouwig om zijn als ze een uurtje later zouden beginnen. Waarom moet iedereen altijd tussen 8:30 en 9 uur beginnen?

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: di 03 apr 2018, 21:49
door The best
Dat hebben ze in Groningen ook geprobeerd voor elkaar te krijgen, maar daar vond de universiteit het toch niet zo'n goed idee.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: di 03 apr 2018, 21:57
door Suus
In Nijmegen lukt het eerder dit jaar wel, dus wellicht zijn er toch mogelijkheden.

Al vrees ik dat zelfs met spreiding het probleem hier niet volledig is op te lossen, met twee onderwijsinstelling van elk meer dan 30.000 studenten (en dan nog niet onderwijsmedewerkers, ziekenhuispersoneel en personeel van bedrijfjes die dankzij deze instellingen functioneren meegeteld) op een plek waar slechts weinig mensen wonen (volgens het CBS 2965 in 2017) zal je altijd wel grote vervoersstromen houden.

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Geplaatst: di 03 apr 2018, 22:39
door Wubbo
In Nijmegen bleek een kwartier schuiven al de oplossing. Dat lijkt me nog wel in te passen in roosters en dergelijke, ik ben benieuwd of dat op de Uithof ook een oplossing zou kunnen zijn.