Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
rooddolfijn
Berichten: 96
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor rooddolfijn » di 03 apr 2018, 15:57

In dit topic kunnen we praten over het trein en busmaterieel praten.
Wat is het drukste metronetwerk van de Benelux?
A: Amsterdam, B: Rotterdam, C: Antwerpen

Goede antwoord: D: Brussel

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Mdk » di 03 apr 2018, 17:06

Maar waarok noem je het dan niet trein- en busmaterieel concesie dav-gebied (...)? _O-
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 6121
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor dylanwild94 » di 03 apr 2018, 17:15

Nou omdat het treinmaterieel al bekend is volgens mij. de huidige GTW's in R-net jasje.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Post
Berichten: 533
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Post » di 03 apr 2018, 18:57

En die krijgen hun eigen topic?

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 978
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor DrechtBlub » di 03 apr 2018, 19:00

En waarom moet dit zo nodig apart? Dit is nog nooit nodig geweest voor deze regio.
Ik blub in het Drecht.

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor JP13357 » di 03 apr 2018, 19:13

Op streek iveco Crossway's en een van snelBuzz. Ik had gehoopt op integro 15m op snelbuzz en niet van die Higer A30 die in de presentaties te zien waren. Volgens mij zijn die ook niet meer leverbaar.

Ideaal was op Streekbuzz Citaro C2 LE of Setra S416-415 LE, maar de iveco's prima budget bussen.
Snelbuzz Intouro of integro's Setra S415 tot en met 419 UL, als ze 100 km/h rijden zijn de volvo's niet geheel comfortabel genoeg voor een hovlijn naar mijn mening.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD

ArnoArriva
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor ArnoArriva » di 03 apr 2018, 19:26

JP13357 schreef:Op. Ik had gehoopt op integro 15m op snelbuzz en niet van die Higer A30 die in de presentaties te zien waren. Volgens mij zijn die ook niet meer leverbaar.

ik hoop dat niet hoge bussen voor de 387 en 388 bestellen, dus normaal bus zoals nu de bussen rijdt. Dan kan je met rolstoel of moelijk been mee met 388 of 387 :)
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » di 03 apr 2018, 19:29

De in de presentaties getoonde bussen lijken mij nog verre van definitief. Het waren voornamelijk impressies voor de huisstijl.
21-11-2019: Trein 4.289 km, Bus 258 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor nvdw » di 03 apr 2018, 19:34

Ga daar inderdaad maar van uit. In de tijd dat die plaatjes uit de computer waren getoverd hoeft er niet eens een leveringscontract ondertekend te zijn. Misschien nog steeds niet...
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Daniel » wo 04 apr 2018, 16:25

Dit oogt toch wel als een Crossway LE voor R-net: https://twitter.com/DAVQbuzz/status/981 ... 54656?s=19
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41434
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Suus » wo 04 apr 2018, 18:59

Zo te zien is dat een exemplaar geleend van Connexxion.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32842
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Daniel » wo 04 apr 2018, 19:49

Kan best, maar voor zo'n demonstratie neem ik wel aan dat ze lenen waar ze mee willen gaan rijden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 978
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor DrechtBlub » do 05 apr 2018, 00:00

ArrivaBas schreef:De in de presentaties getoonde bussen lijken mij nog verre van definitief. Het waren voornamelijk impressies voor de huisstijl.

Incorrect, maar 1 van de 4 bussen was daadwerkelijk in huisstijl gestoken (RNET), dat is de Iveco die van Connexxion af kwam. Verder was er een witte Higer A30, Een Ebusco uit Utrecht (U-OV) en een Mercedes Sprinter/Tribus buurtbusje in de schouw aanwezig (Niet in Huisstijl).
Het materieel is aldus Qbuzz al in bestelling.

Hierbij geef ik ook even mijn commentaar op de bussen:
- Higer A30: Er was een wit exemplaar want EBS wilde niet één van hun drie reserve's laten komen om onbekende redenen. Valt weinig op aan te merken behalve dat het van binnen wel ruim oogt voor een semi-touringcar
- Ebusco: Nette bus met genoeg lage zitjes en geen rotzooi meer achter in de bus zoals bij de huidige volvo's. Donkere stoelen en gelamineerde vloer geeft luxegevoel (Deze hebben we trouwens met RODAV daar mee mogen helpen met uitkiezen) en de bussen voelen verder licht en ruim van binnen. Grote verbetering gebaseerd op de schouw. De stoelen zijn nogal matig van comfortabiliteit, maar wél beter dan de huidige stoelen in de Volvo 7700 bussen in mijn mening.
- Iveco: Niks op aan te merken aan technische dingen. Het valt op hoe hoog de bus van binnen is en hoe drab/donker de kleuren binnen zijn. Die hoogte is echt nodig om het nog wat ruimtelijk gevoel te geven. De stoelen zijn helemaal geweldig (Ik wou dat ik dit als stoel had om achter de PC te zitten bij wijze van spreken) en het was opvallend en positief hoe veel bergruimte te bus heeft voor bagage en koffers. Tevens ook opvallend zijn de zeer lage ramen in het lage deel van de bus die een goed open gevoel geven met de omgeving buiten de bus.
- Buurtbus: Onhandige stoel-layout viel op, het wiel zit midden in je beenruimte op 2 zitjes. Verder hebben we aangekaart dat het misschien verstandig is om een elektrische gorden toe te voegen voor rolstoelers ipv. het handmatige systeem waarbij het tot wel 10 minuten kan kosten voor de chauffeurs om een rolstoel vast te zetten wat vervolgens de dienstregeling compleet uit gewricht kan gooien. Verder voelde het busje ruim aan.

Qua materieel komen er
37 Ebusco Stadsbussen
3 extra Rosero's voor lijn 10
10 Rosero's (Diesel) voor streeklijnen)
een hoop Iveco Crossways voor Streek/Snelbuzz/R-NET
8 Mercedes/Tribus Economy buurtbussen + 6-10 Mercedes/Tribus Economy 8taxxen (Deze worden mogelijk deels bereden door taxiboeren)
20! Hogevloers 8taxxen voor het flex systeem
We houden de 3 huidige Rosero's op lijn 10 en de 2 VDL's in Gorinchem.
De Hybrides verdwijnen! *O*
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op do 31 mei 2018, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Mdk » do 05 apr 2018, 08:51

37 ebucso's, oef... Dan moet qbuzz er wel vertrouwen in hebben dat ze het rijden met die dingen eindelijk onder de knie hebben.
Ik ben zelf geen fan van die chinese bakken, maar ze zullen wel goedkoper zijn dan citea's of elektrische volvo's.. (die rijden nog nergens in nederland rond, of wel?)
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » do 05 apr 2018, 09:05

Ebusco heeft zijn hoofdvestiging aldus Google Maps in Helmond en is dus gewoon een Nederlandse kopiist van MAN-bussen. :wink: :X
21-11-2019: Trein 4.289 km, Bus 258 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41434
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Suus » do 05 apr 2018, 09:12

Ebusco importeert kant en klare bussen uit China en doet hooguit nog zo’n 20% assemblagewerk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Mdk » do 05 apr 2018, 09:17

Wat suus zegt, ik weet dat het een nederlands bedrijf is, maar ze verkopen nogsteeds chinese troep :X
Bij twijfel altijd klagen

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor nvdw » do 05 apr 2018, 09:38

Mdk schreef:37 ebucso's, oef... Dan moet qbuzz er wel vertrouwen in hebben dat ze het rijden met die dingen eindelijk onder de knie hebben.


De hele stadsdienst rijdt nu met 27 hybrides, lijn 10 en de spitsversterkers daargelaten. Hier en daar verandert er best wat in de lijnvoering en er zal ook laadtijd in de omlopen moeten zitten, maar ik denk dat er nog wel marge (dus reserve) in zit.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2936
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Lijn 45 » do 05 apr 2018, 13:14

Wat gaat er nu met de Volvo's gebeuren? Gaan die naar Breda om de Citaro LE's en de Volvo 8700'en te vervangen?

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 1166
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor flipje » do 05 apr 2018, 15:55

Ik vind het toch wel opvallend dat Qbuzz vol inzet op een elektrische stadsdienst met Ebusco bussen. De ervaringen met deze bussen in Utrecht en vooral Groningen zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven.. Maar goed we gaan het zien.

Lange_Dre
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Lange_Dre » do 05 apr 2018, 16:32

Het is inderdaad opvallend gezien de prestaties van die bussen in Groningen en Utrecht. Daarnaast opvallend omdat Qbuzz in Groningen na de Ebusco bussen heeft gekocht bij VDL. Het lijkt er op dat Qbuzz voor de "goedkoopste" bussen is gegaan. :N
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 12 apr 2018, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten

Gebruikersavatar
JP13357
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor JP13357 » do 05 apr 2018, 18:00

Het komt denk ik door bus italia. Ze gaan dus met iveco's(Italiaans) rijden, ik vind het net budget Setra's. Die Ebusco's ik heb paar keer in Groningen op lijn 17 gehad. Het zijn net alibaba bussen, piept het hele frame kraakt bij het nemen van een bocht. Ikea panelen zitten los. Ik heb in NL nooit een Volvo elektrische bus gezien.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41434
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Suus » do 05 apr 2018, 18:11

Iveco’s zijn prima bussen, over de bussen van dat type in Zeeland ben ik erg positief. Oorspronkelijk staan alle stoelen op een verhoging, maar de nieuwe voor Amstelland hebben dat bezwaar ook niet meer.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10079
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor Hainje » do 05 apr 2018, 18:36

Iveco's zijn inderdaad prima wagens, al vind ik die balk op ooghoogte (bij de AML-wagens) wel een beetje jammer.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

nvdw
Berichten: 2055
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)

Berichtdoor nvdw » do 05 apr 2018, 18:49

JP13357 schreef:Het komt denk ik door bus italia. Ze gaan dus met iveco's(Italiaans) rijden.


Voor een OV-bedrijf telt eigenlijk maar een ding als het op bussen aankomt: kosten per kilometer.

Daar zit niet alleen een gunstige aanschafprijs in (of lease), maar ook de onderhoudscontracten, en daarbij de locatie van een bedrijf dat het onderhoud doet. Iveco-dealer Schouten in Alblasserdam heeft het waarschijnlijk weer goed voor elkaar (is nu ook de onderhoudspartner/stallingslocatie van Arriva).

De keuze voor Ebusco kan ook te maken hebben met het feit dat ze een enorme accucapaciteit zeggen aan te bieden (net als de andere buschinees BYD). Het is maar net hoeveel kilometer actieradius je nodig denkt te hebben.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten